Tuoreimmat viestit

#1
Experimental / Vs: Ajateltavaa varsinkin meil...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - tänään kello 19:36:31
Kaksi kertaa eri Lercheillä lento olisi päätynyt peltoon ilman imuilman esilämmitystä ja yksi Lerche menetetty koska imuilman esilämmitys puuttui. Miksi sitä ei ollut on hyvin muistissa mutta en sitä täällä voi puida.
Kuitenkin Dan Gryder Ytubessa on antanut hyvän vihjeen. "Jos moottori menee osatehoille ominpäin älä elättele toiveita että se lähtee vielä vetämään vaan suunnittele lennon jatko sammuneen moottorin vaatimalla tavalla."
Tämä ei silti sulje pois etteikö imuilman esilämmitystä kannattaisi vetää päälle tai buusteripumppua. Viisisataa lentotuntia oikeastaan jo riittäisi, niissä riittää muistelemista. Mutta mitä tilalle; penkkiurheilua, saunanlämmitystä, kaljottelua, ei ei ei. Ehkäpä reserviläistoiminta voisi tulla kysymykseen. Kuitenkin mielessä TaHo n. mietelause "Lentäjän kuolema on aina sankarikuolema vaikka se johtuisi omasta tyhmyydestä."  Purjelentokoneella laskukierros suunnitellaan siten että lento päättyy kiitotielle.
#2
Experimental / Vs: Ajateltavaa varsinkin meil...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - tänään kello 17:17:52
Tuon Sonerain ja monen muun experimental-lentokoneen, kuten Super-Sytkyn rakenneratkaisu on giljotiinin kaltainen. Ohjaaja istuu tukevan pääsalon takana, joka on hartiakorkeudella. Puihin mennessä rakenteet rungossa pettää salko ja murskaa pään ja yläkehon.
Hyvin harva konetyyppi on vain vähän vaarallinen pakkolakussa epäedulliseen ympäristöön.
Vielä, jos moottori on joltakin osin epäluotettava, riskit kasvaa.
#3
Experimental / Ajateltavaa varsinkin meille k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tänään kello 10:54:59
Silvan kaputin tutkinta valmistui, josta linkki tutkintaan.

Laittaako tämä ajatuksia liikkeelle siitä, kuinka paskoja vehkeitä sitä onkaan tullut rakenneltua?

Taas vaaditaan lisää kontrollia, vaikkei kukaan pysty oikeasti seuraamaan miten joku väppäin on oikeasti toteutettu harrastetasolla.

Olisiko aika tarkastaa asenteita kaikin puolin ja helpottaa lentelyä monipuolisella kalustolla ilman monen kuukauden lentotaukoja kevättalvella?

Tässä tapauksessa lienee runsas purjelentotausta ollut voimakkaana vaikuttimena laskukierrekorkeuden valintaan?

Muistakaa aina, millä lennätte!

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2023_1/l2022-02harrasterakenteisenlentokoneenonnettomuustikkakoskella17.4.2022.html
#4
Ultrakevyet / Vs: ZS Aero Engines
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - kesäkuu 06, 2023, 10:31:34
Firma on lyhentänyt nimensä ZonSeniksi. Vertailutaulukon mukaan eroa Rotaxiin on ainakin sytytyksessa, kiinalaisessa on säätyvä ennakko.

https://www.homebuiltairplanes.com/forums/threads/who-is-using-zonsen-aero-engine-to-fly-with.46851/
#5
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: Jämi Fly In 21.-23.7.2023
Viimeisin viesti käyttäjältä Taneli - kesäkuu 05, 2023, 12:02:51
No niin, saatiin nettisivut vihdoin auki. Ohjelma toki täydentyy kesän mittaan: https://jamiflyin.fi
#6
Kiitos suomalaisille lentäjille jatkuvasta kiinnostuksesta tuotteitamme kohtaan!
#7
Myydään / Vs: Ultrakevyt lentokone
Viimeisin viesti käyttäjältä vetu - toukokuu 30, 2023, 13:02:52
UP, myös siivenkärkimuotit mukaan
#8
Myydään / Ikaruksen rengassetti
Viimeisin viesti käyttäjältä MikaS - toukokuu 25, 2023, 10:28:22
 :lentoon: Myydään käytetty rengas-setti Ikarukseen
1 kpl nokkapyörä vanteella, päätelineen pyörät vanteilla ja 1 käyttämätön rengas ilman vannetta.

tiedustelut Mika Siirtola nolla viisisataa 419736
#9
Myydään / Remote Compass Dynon
Viimeisin viesti käyttäjältä Antsu - toukokuu 24, 2023, 13:35:50
Myytävänä Dynon EDC-D10A remote compass. Käyttämätön. Hinta 50,00€+rahti.
t.flink(at)hotmail.com
045-1266630
#10
Myydään / Myydään Piper arrow PA-28R-200...
Viimeisin viesti käyttäjältä JuukeLap - toukokuu 23, 2023, 22:09:14
Myydään piper arrow, vm. 1969. 83000€.

Nolla viis nolla 5900231.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod