Hätälähetin.

Aloittaja Martti Mattila, kesäkuu 28, 2025, 08:13:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Eikö tämä rahanmeno lopu. Nyt kun Transponder on asennettu aloitin opiskelemaan lentosuunnitelman jättöä netissä rekisteröitymällä Fintraffickin sivulle ja tein harjoitukseksi lentosuunnitelman. Se oli kyllä kiitettävän helppoa. Siellä tietysti kysyttiin mikä hätälähetin on käytössä. Silloin muistin ai niin semmoinen PLB.kin piti ostaa. Että sellainenkin rahanmeno taas ja lisäksi kaksikymppiä vuodessa kaistamaksua. Olisi kannattanut lyödä hanskat tiskiin jo viisi vuotta sitten, nyt on myöhäistä kääntyä. Eräs työkaveri teki treffit tytön kanssa Hampurissa, lisähintaa tuli kaikesta, huoneesta, suihkusta. pyyheliinasta. Tässä ilmailutouhussa tuntuu olevan samanlainen meininki vaikka on oma tyttöystävä eli ilma-alus.
Mikähän personal hätälähetin kannattaa ostaa vaiko vain valehdella että moinen on, tarkistannevatko rekisteristä onko sellainen rekisteröity ao. henkilölle.
Toisaalta jos sellaista pitäisi rintataskussa kun yksin työskentelee rakennuksella neljän metrin korkeudessa....

Teuvo Honkanen

Mulla Rellussa vähän sama ongelma.Näitä lisälaitteita on jo niin paljon että itse en mahdu enää ohjaamoon.Seisaaltaan ehkä vielä pystyisi lentämään.Mutta onhan niitä mukava esitellä porukoille ja saada aikaan vaikutelma että lentäjän täytyy olla yli-ihminen.Rellun keulassa on kaksi reikää jotka tein muka jäähdytyksen parantamiseksi,mutta päinvastoin olisi pitänyt pienentää entistäkin reikää.Mutta pikku pojille on hyvä sanoa että niihin tulee konekiväärit jos sota syttyy.Pyytävät näyttämään pyssyjä.Olen sanonut että ne on tallessa rasvattuina kotona.Olen ajatellut että tällä pikku narraamisella olen innostanut monta poikasta ilmailun pariin.Tai sitten en.Tilastoa ei ole olemassa.

Martti Mattila

Kiitos vihjeestä, vastoin tapojani luin vähän enemmän Marinean tuotekuvauksesta missä kehoitetaan rekisteröimään laite Traficomissa etukäteen ennen ostoa koodin ohjelmoimiseksi, ainakin helpottaa käyttöönottoa. Hieman harmittava ominaisuus on kirkas valo mikä palaa aktivoinnin jälkeen, mutta on siitä se ilo että mahdollinen tarpeeton tahaton aktivointi tulisi helpommin huomioiduksi. Melkein kannattaa maksaa tuo 50 Euron Suomesta oston lisämaksu myöhempien toimenpiteiden takia. Tämä on 72vuotiaan optimismia seitsemän vuoden jälkeisestä elämästä.
Erään Pelastus henkilön ennuste minulle erään lento-onnettomuuden jälkeen jossa olivat joutuneet etsimään EFTU hun. IFR laskua tehneen mutta laskukierroksessa metsään mennyttä konetta. Hän sanoi minulle. "Kyl mes sinutki viäl jostan kallion kyljest kraappita" Kirjakielellä: Kyllä me sinutkin vielä joskus jostakin kallion kuupeesta kaavitaan. Jotenkin masentava ennuste henkilölle joka muutenkin meinaa aikuistua ilmailuharraste huumasta mutta olen päässyt siitä yli. Ensimmäisestä aviomiehestään Sotaleskeksi jäänyt äitini kertoi miehensä rauhoitelleen häntä sanomalla. "Sodasta voi vielä selvitä hengissä mutta siviilissä kuolevat kaikki." Kiistämätön tosi.