Tuoreimmat viestit

#91
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 13, 2025, 00:51:26
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 12, 2025, 23:30:59Tuli neljäkymmentävuotta oltua Laivaputkiasentajana telakalla, jossain vaiheessa tuli myös taivuteltua putkia. Hyvä idea tuo kieppitavara kupariputken käyttö harjoitteluun. Tyypilliset vääntösakset apuna, kannattaa ostaa hyvät tai tehdä. Että saat toisinnettua rautaputkeen millä mitoituksella harjoitusputki onnistui, merkkaa putkiin tussilla asteikko sentin välein kuten mittanauhassa ja vääntösaksien lestiin yksi referenssipiste tai viiva missä putken asteikkomerkki oli. Opit nopeasti missä suunnassa on helppo osua mitoitukseen ja toisesta suunnasta ei. Kiertosuunnassa homma on helpompi. Myös jos putkeen tulee useita mutkia lähekkäin taivutusjärjestys on tärkeä.
Muista että jos tulee virhe rautaputkeen hehkuta siitä taivutuksessa syntynyt muokkauslujittuma pois ennen kuin teet korjaavia taivutuksia. Putken sisälle voi hehkutuksessa muodostua pajahilsettä mikä pitää poistaa. Hilseeltä välttyy suojakaasuttamalla putki sisältä hehkutuksen aikana. En saa kaadettua neljänkymmenenvuoden kokemusta kerralla mutta ehkä tästä on jotain apua.

Joo, tuollaisilla olen kyllä taivutellut perus kotikupariputkia, ja en tiedä saako tuollaista 6 mm:n versiota – tallista kyllä löytyy 8 mm:stä ylöspäin kaikki perus kuparimallit, juuri tuota tyyliä. Ja on kyllä ihan pätevä siihen hommaan.
6 mm:n teräsputki vaan voi olla kovempaa taivutettavaa, ja meillä on kuitenkin vain yksi ylimääräinen putki :) Ei raaskittu enempää ottaa...
On muuten hirveä hintaero – jos yritti Suomesta ostaa, niin yksi valmis putki päineen maksaa 30–40 €, mutta ulkomaisesta verkkokaupasta sai samaan hintaan suunnilleen 10 €.
Tässä projektissa suomalaiset kauppiaat eivät kyllä ole oikein pärjänneet. On vaan niin paljon helpompaa napauttaa verkkokaupasta ostoskoriin ja tilata, kuin selata suomalaisia sivuja, joissa sanotaan vain että "edustamme tätä ja tätä". Verkkokauppaan kannattaisi panostaa enemmän – ja pitää niitä osia myös hyllyssä.
Tai jos itse valmistaa, niin ainakin tilausmahdollisuus pitäisi olla suoraan – ei tarvitsisi aina kysellä. Ja jos menee kyselemään, niin ei ainakaan kannata kertoa, mihin käyttöön se on tulossa ✈️
Sen jälkeen nimittäin menee kuvasto kyllä saman tien kiinni ja sanotaan, että "ei saa" 😄

Kaverilla olisi tämmöinen Ataconin putkentaivutin, mutta ei valitettavasti ole 6 mm:n lestiä – se pitäisi siis vielä hankkia, ellei jollain sattuisi olemaan lainata 🤷

http://www.atacon.fi/tuotteet/putkentaivutustyokalut/pieni_ja_iso_quick_bend/

Ja tuollakaan sivustolla ei ole mitään hinnastoa näkyvillä. Normaali duunari kuitenkin haluaa ensin tietää, mitä moinen maksaa, ennen kuin voi edes harkita investointia 💸 Olisi saattanut jo olla tilauksessa, jos hintatiedot olisivat olleet helposti saatavilla.
#92
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 12, 2025, 23:30:59
Tuli neljäkymmentävuotta oltua Laivaputkiasentajana telakalla, jossain vaiheessa tuli myös taivuteltua putkia. Hyvä idea tuo kieppitavara kupariputken käyttö harjoitteluun. Tyypilliset vääntösakset apuna, kannattaa ostaa hyvät tai tehdä. Että saat toisinnettua rautaputkeen millä mitoituksella harjoitusputki onnistui, merkkaa putkiin tussilla asteikko sentin välein kuten mittanauhassa ja vääntösaksien lestiin yksi referenssipiste tai viiva missä putken asteikkomerkki oli. Opit nopeasti missä suunnassa on helppo osua mitoitukseen ja toisesta suunnasta ei. Kiertosuunnassa homma on helpompi. Myös jos putkeen tulee useita mutkia lähekkäin taivutusjärjestys on tärkeä.
Muista että jos tulee virhe rautaputkeen hehkuta siitä taivutuksessa syntynyt muokkauslujittuma pois ennen kuin teet korjaavia taivutuksia. Putken sisälle voi hehkutuksessa muodostua pajahilsettä mikä pitää poistaa. Hilseeltä välttyy suojakaasuttamalla putki sisältä hehkutuksen aikana. En saa kaadettua neljänkymmenenvuoden kokemusta kerralla mutta ehkä tästä on jotain apua.
#93
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 12, 2025, 22:18:46
Tänä iltana meni öljypohja paikalleen ja laitettiin puolikkaan prikat kaveriksi siihen kun reijät niin lähellä kulmaa niin saatiin vähän tasaisempi paine...

_MG_0955.JPG

_MG_0953.JPG


LainaaEn minä onnea toivota, kun sillä ei ole paljonkaan tekemistä ilmailun kannalta. Minä luota näiden kaverien tekemiseen.
Ja onhan minulla vielä hieman sanomista tuon koneen työn laadusta. En milloinkaan ole vastaavaa tavannut Suomessa puu-sekaranenteisessa experimental-koneessa. Siis niin kaunista ja tyylikästä. Ehkä osansa on koneen konstruktöörilläkin. Sen, joka on rakenteet luonut ja mitoittanut. Vertaisin toisen ranskalaiseen koneen suunnittelijaan. Michael Colomban ja kone on Cri-Cri. Onkohan Suomessa kenelläkään sen suunnitteleman MC-30 piirustuksia. Sillä ja tuolla koneella on jotain yhtäläisyyttä siipisalon rakenteessa

Voisin kaivaa kuvan missä kone ulkona kasattuna viimme kesänä jos jotain kiinnostaa nähdä minkä näköinen kampe on tulossa
#94
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - toukokuu 12, 2025, 15:11:47
Tuota hiilikuitukomposiitistä tehtyä öljypohjaa katsoessa rohkenen tiedustella tuota öljypohjan kiinnityslaipan rakennetta. Oleellista on säilyttää kiinnityslaipan jäykkyys vähintäänkin samana kuin alkuperäinen. Toisekseen tiivistyspintaa moottorilohkoa vastaan pitäisi olla vähintään sama etäisyys ruuvin sisäpuolella, kuin alkuperäisessä.
Vaikka auton korjauksia en ole tehnyt neljännes vuosisataan, niin näkemys ja kokemus teollisuusvaihteistoista ja perusinsönöörin ymmärrys laittaa kysymään.
Onko alkuperäisessä syvävedetyssä öljypohjassa taitettu reunus sen tasopinnan ulkopuolella ja kuinka kaukana ruuvien porauksista.
Vaikkakin hiilikuidun kimmokerroin on samaa luokkaa teräksen kanssa, niin komposiitin kimmokerroin on oleellisesti pienempi, riippuen hartsipitoisuudesta ja kuitujen orientaatiosta. Vaikkakin se laipan jäykkyyden yksi tekijä on laipan paksuus potenssiin kolme, niin myös sillä yleensä käytetyllä jäykistävällä kauluksella on oleellinen vaikutus jäykkyyteen, mikäli se on kohtuullisen lähellä ruuveja.
Tuossa sellaista kaulusta ei näytä olevan ja jossakin se tiivistyspinta on vähäinen ruuvien sisäpuolella. Siis siellä aralla puolella.
Kyllähän sopiva/oikea tiivistysmassa on tärkein, silloin kun kiinnitysruuveilla aikaansaatu pintapaine vaihtelee suuresti. Kuten tuon tapaisessa rakenteessa.

Minä olen yhdessä dieselin avioinnissa ollut hieman mukana. Se kyllä oli melko vakio tuohon verrattuna.toisaalta tuntuu, että nämä tekijät eivät mene sitä tietä mikä on helpoin. Arvioni on, että nämä tekijät ovat eri planeetalta kuin muut rakentelijat.
En minä onnea toivota, kun sillä ei ole paljonkaan tekemistä ilmailun kannalta. Minä luota näiden kaverien tekemiseen.
Ja onhan minulla vielä hieman sanomista tuon koneen työn laadusta. En milloinkaan ole vastaavaa tavannut Suomessa puu-sekaranenteisessa experimental-koneessa. Siis niin kaunista ja tyylikästä. Ehkä osansa on koneen konstruktöörilläkin. Sen, joka on rakenteet luonut ja mitoittanut. Vertaisin toisen ranskalaiseen koneen suunnittelijaan. Michael Colomban ja kone on Cri-Cri. Onkohan Suomessa kenelläkään sen suunnitteleman MC-30 piirustuksia. Sillä ja tuolla koneella on jotain yhtäläisyyttä siipisalon rakenteessa
#95
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 12, 2025, 12:35:55
Jaa a ei ainakaan ollut mainintaa että pitäisi lisätä semmoisia, tuo on oikea öljymäärä mikä kuvassa näkyy jote ihan piri pintaan on normaali tila.

Sitten alkaisikin syöttöputkien taivuttelu onko vinkkejä millä tauvuttelis noita putkia ne on vähän jämerämpää 6mm rauta putkea. putket mitä tilattiin siihen on 30cm suoria missä valmiina oikeat päät joten pitää harjoitella ensin jollain kupari putkella että saapi kerralla menemään oikeaan paikkaan  ;D

#96
Yleisilmailu / Vs: Air Navigation Pro
Viimeisin viesti käyttäjältä ITJ - toukokuu 11, 2025, 00:51:23
Kartta on päivitetty, mutta se on tehty yhdistelemällä osakarttoja ja siinä näkyy saumoja ja epäjatkuvuuskohtia. Ilmeisesti se on kuitenkin uuden kartan tiedoilla tehty. Lupasivat kuitenkin päivittää kartan järjestelmään heti, kun saavat korjatun kartan digitaalisena. Eli edelleen kannattaa odottaa.
#97
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Perttirin - toukokuu 10, 2025, 09:12:20
Hienoa työtä!!!!!

Öljypohja pikkuisen mopomiestä vaivaa.
Pitäisikö siinä kumminkin olla laipioita, ettei nousussa öljy pakene takaseinään ja pumppu hori tyhjää.
Moottoripyöräpuolella niin kävi alkupään Suzuki GSX750 kanssa. Siinä tosin oli paljon enemmän tyhjää tilaa, kun vaihdelaatikko on sylinteriryhmän takana. Yleisesti käytetään imusiivilän ympärillä "purkkia", joka turvaa kiihdytyksen.
#98
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 09, 2025, 22:41:01
Jakopään puoli alkaa oleen kondiksessa vielä muutama nippeli ja pumpun puolelle vielä putket ja suuttimet.

_MG_0942 (Large).JPG

Tuet saatiin pumpulle tehtyä ja maalattua. Alhaalla yksi tuki myös
_MG_0943 (Large).JPG

Päälle tuli yksi tuki
_MG_0934 (Large).JPG
#99
Yleisilmailu / Vs: Air Navigation Pro
Viimeisin viesti käyttäjältä wexa - toukokuu 09, 2025, 16:53:09
Mulla jatkoivat hieman ylläpitoa oheisen viestin mukaisesti:

While we await the official provider charts, we've reprocessed and uploaded temporary versions to ensure continued access. Please update your chart by navigating to 'Manage Data and Products' in the app. Rest assured, we'll update them accordingly once the official charts become available.

As a gesture of goodwill, please send us a screenshot of your purchase confirmation, and we will extend your subscription accordingly.

We apologize for the inconvenience caused and appreciate your patience.


Irish Ann De Los Santos
Air Navigation Ltd
#100
Yleisilmailu / Vs: Air Navigation Pro
Viimeisin viesti käyttäjältä kike - toukokuu 08, 2025, 22:50:33
Latasin juuri uudestaan.
Näkyy olevan OK.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod