Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 12, 2025, 23:30:59Tuli neljäkymmentävuotta oltua Laivaputkiasentajana telakalla, jossain vaiheessa tuli myös taivuteltua putkia. Hyvä idea tuo kieppitavara kupariputken käyttö harjoitteluun. Tyypilliset vääntösakset apuna, kannattaa ostaa hyvät tai tehdä. Että saat toisinnettua rautaputkeen millä mitoituksella harjoitusputki onnistui, merkkaa putkiin tussilla asteikko sentin välein kuten mittanauhassa ja vääntösaksien lestiin yksi referenssipiste tai viiva missä putken asteikkomerkki oli. Opit nopeasti missä suunnassa on helppo osua mitoitukseen ja toisesta suunnasta ei. Kiertosuunnassa homma on helpompi. Myös jos putkeen tulee useita mutkia lähekkäin taivutusjärjestys on tärkeä.
Muista että jos tulee virhe rautaputkeen hehkuta siitä taivutuksessa syntynyt muokkauslujittuma pois ennen kuin teet korjaavia taivutuksia. Putken sisälle voi hehkutuksessa muodostua pajahilsettä mikä pitää poistaa. Hilseeltä välttyy suojakaasuttamalla putki sisältä hehkutuksen aikana. En saa kaadettua neljänkymmenenvuoden kokemusta kerralla mutta ehkä tästä on jotain apua.
LainaaEn minä onnea toivota, kun sillä ei ole paljonkaan tekemistä ilmailun kannalta. Minä luota näiden kaverien tekemiseen.
Ja onhan minulla vielä hieman sanomista tuon koneen työn laadusta. En milloinkaan ole vastaavaa tavannut Suomessa puu-sekaranenteisessa experimental-koneessa. Siis niin kaunista ja tyylikästä. Ehkä osansa on koneen konstruktöörilläkin. Sen, joka on rakenteet luonut ja mitoittanut. Vertaisin toisen ranskalaiseen koneen suunnittelijaan. Michael Colomban ja kone on Cri-Cri. Onkohan Suomessa kenelläkään sen suunnitteleman MC-30 piirustuksia. Sillä ja tuolla koneella on jotain yhtäläisyyttä siipisalon rakenteessa