Tuoreimmat viestit

#1
Myydään / Myydään Cessna C150F OH-CVA
Viimeisin viesti käyttäjältä Ramis5 - eilen kello 16:14:10
Myydään: Cessna 150F OH-CVA (1966)

Hyvässä kunnossa oleva ja CAMOn alaisuudessa pidetty Cessna 150F, vuosimalli 1966. Erinomainen ja edullinen vaihtoehto tuntien keräämiseen tai huolettomaan lentämiseen.

✈️ Tiedot:

Moottori: ~2100 h

Runkotunnit: ~5000 h

CAMO-valvottu

Hinta 20.000€

Kone sijaitsee Nummelan lentokentällä

Luotettava klassikko, joka tarjoaa paljon lentotunteja edullisesti.

📍 Näytöt sovittavissa Nummelassa.
📩 Lisätiedot ja yhteydenotot: Rami Sadik 0445006655
#2
Yleisilmailu / Vs: Putkiaivotesteri
Viimeisin viesti käyttäjältä Toma - syyskuu 12, 2025, 17:40:53
Tiedoksi niin koodasin tuon hieman uudestaan nyt ja nyt siinä on Top 10 scoreboard, joten ei muuta kun niemä historian kirjoihin  ;)

https://ilmailu.org/moniajo.htm
#3
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä vetu - syyskuu 10, 2025, 08:57:27
Onnittelut :lentoon:
#4
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - syyskuu 09, 2025, 23:53:12
IMG_4856.JPEG
🚀 Jihuu pitkän työn tulos! Meidän DV6C-projekti on nyt siinä pisteessä, että kone seisoo valmiina ensimmäiseen starttiin. Pian selviää, lähteekö elämä käyntiin vai saadaanko vielä viettää lisää iltoja tallissa säätäen. 🔧🔥


🔥 Ensimmäinen startti ja jännitys oli käsin kosketeltavaa. Moottori heräsi eloon... mutta kävi vain kolmella sylinterillä! 🤯 Hetken aikaa mietimme, että tässäkö koko projekti kaatuu. Aloimme tutkia ja testata availemalla suuttimen putkia yksitellen. Vähitellen palapeli alkoi hahmottua: yhden suuttimen avaaminen ei vaikuttanut mitään, mutta muiden avaaminen sekoitti käyntiä entisestään. Ja siinä se oli – vika paikannettu! 🎯🔧


Seuraavaksi irrotimme suuttimen ja veimme sen pajalle testiin. Ja arvaatte varmaan lopputuloksen, eihän se toiminut ollenkaan. 😬 Se falskasi jo pienellä paineella eikä noussut lähellekään 200 baria, vaan paine karkasi heti. Todennäköisesti roska oli päässyt sylinteri 1:n suuttimeen ja tukkinut sen täysin, joten kone kävi vain kolmella. 🙄 Ehkä turha säätäminen ja nysvääminen kostautui...

IMG_4979.jpeg

IMG_4858.JPEG

Koko talvi sitä on rakennettu, säädetty ja nysvätty ja nyt vihdoin hetki koitti!
Lopulta päätimme kokeilla vanhaa suutinkärkeä, joka oli rungossa alun perin. Asensimme sen takaisin ja annoimme starttia... ja tadaa kone heräsi kunnolla eloon! 🙌🔥
Mikä fiilis! Kaikki ne kylmät illat tallissa palkittiin tässä hetkessä. Tässä pieni pätkä käynnistä kyllä hymy oli herkässä! 🎥✨
#5
Myydään / Vs: Myydään Piper Cherokee P28...
Viimeisin viesti käyttäjältä Flyingspirit - syyskuu 08, 2025, 02:36:48
045kaksi viisi kahdeksan 76 kakkonen ja nolla
#6
Myydään / Vs: Myydään Piper Cherokee P28...
Viimeisin viesti käyttäjältä SamiM - syyskuu 05, 2025, 05:45:12
Yhteystiedot?
#7
Ostetaan / O-200 sylinteri
Viimeisin viesti käyttäjältä Matti Kuosmanen - syyskuu 04, 2025, 15:51:54
Onko kellään sattumalta jäänyt nurkkiin kuljeksimaan Continentalin tai Rolls-Roycen O-200A-moottorin sylinteriä ja korkeapuristus mäntää?

Pitäisi saada lentolaite sinne minne se kuuluu eli ilmaan.

Eihän sitä tiedä ennen kun kysyy  :?:   
#8
Myydään / Myydään Piper Cherokee P28A ta...
Viimeisin viesti käyttäjältä Flyingspirit - syyskuu 03, 2025, 22:59:31
Myyn seuraavat uudet tarvikkeet ja osat Piper Cherokee P28A malliin:

* Whelen LED position lamps, red and green. Sopivat Piperin alkuperäisten polttimoiden paikalle 180€

* J&M aircraft supply JMPSL door seal 25 feet 50€ kumitiiviste oveen

* Aircraft Spruce gas tank seal tankkien korkkien tiivisteet 2 kpl 20€

* Trimcraft Aviation screw kit PA28 laaja ruuvisarja 50€

* Matco mfg wheel cover pölykapselit 2 kpl sis. ruuvit 20€

* Siipipeittosarja ja ohjaamopeitto, musta yht. 450€
#9
Moottorit / Vs: 100 LL
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - syyskuu 02, 2025, 00:02:52
Kiitos vastauksesta, olisihan tuo pitänyt arvata että Hiili kemiallisesti aktiivinen alkuaine pyrkii muodostamaan pitkiä ketjuja mitkä eivät ole otollisia palamisessa. Tämä tapahtuu vaikka kevyempien jakeiden haihtuminen on estetty. Tuollainen mahdollinen Lyijyonnettomuus ehkä tapahtui minullekin vaikka olin tussilla merkannut lyijybensakanisterit niin juuri se kannu millä ohensin maalia jäi ulos ja sade ehkä poisti tekstin. Turhauttavaa sillä tyhjensin kanisterin saadaksen ostettua uutta bensaa naapurin ruohonleikkuriin. Naapurini ei uskonut että viimekesäinen bensa oli käymistymiseste hänen leikkurissaan, syy epäuskoon koska kesämökinkin koneet käynnistyvät viimekesäisellä bensalla. Mutta koska ne ovat kaksitahtisia hän käyttää niissä valmis pienkonebensaa. Eli ei ollut kuullut mitään pienkonebensan erityisominaisuuksista. Näin käy kun täyttää päänsä urheilulla, jokamiesten junttimusiikilla, jne. Nesteen mies piti mielenkiintoisen bensaesitelmän v.97 Hyvinkäällä. Bensat ovat sen jälkeen tyystin muuttuneet, tavallisesti ollaan kiinnostuneita oktaaniluvusta mutta oliko se nyt höyrystymislämpötila mitä valmistuksessa varioitiin ympäri vuoden siten että talveen tarkoitettu bensa höyrystyi helpommin. Nykyajan autoissa  on polttoaineen suihkutus ja tehokkaat suorasytytysjärjestelmät. Niissä puola on kytketty suoraan tulppaan eikä toista kipinänhyppyväliä tarvita kuten vanhoissa virranjakajissa, näin tehty kipinä on tarpeeksi voimakas huonommallekin polttoaineelle. Toisin on joissain vauhtipyörämagneetto ruohonleikkureissa.
#10
Moottorit / Vs: 100 LL
Viimeisin viesti käyttäjältä Toma - syyskuu 01, 2025, 14:08:13
Ai niin, kyselit vielä mitä se tekee auton katalysaattorille (eikä vaan sille)

  • Katalysaattori tuhoutuu nopeasti lyijyn takia (noin 100 kilometrissä jos ajat pelkällä 100LL bensalla)
  • Syy tähän on että lyijy kertyy kolmikatalysaattorin aktiivipintaan, jolloin katalyyttinen reaktio (CO → CO₂, HC → CO₂ + H₂O, NOₓ → N₂ + O₂) tukkeutuu pysyvästi.
  • Lambda-anturit vioittuvat ja antavat virheellisiä arvoja. (ne tuhoutuu jo alle 10km)
  • Lambda-anturit perustuvat keraamisiin materiaaleihin (zirkoniumdioksidi, yttriumoksidi). Lyijy reagoi anturin elektrodipinnoilla → herkkyys laskee nopeasti → anturi näyttää väärää seossuhdetta
  • Käytännössä jo alle yksi tankillinen AVGAS 100LL voi pilata koko auton pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän

Omakohtaista kokemusta on kun tankkasin vahingossa kanisterista missä oli ollut 100LL:ää (ja siellä oli noin ehkä 2 litraa jäljellä) Lambda anturit meni vaihtoon ja katalysaattori sen vielä kesti, mutta heikkeni huomattavasti, aina oli pelko katsastuksessa, kun ohje arvot oli ihan rajalla.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod