Tuoreimmat viestit

#1
Moottorit / Kaasuttimen kalvo.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - eilen kello 22:57:08
Kaksi Mikuni moottoripyörä luisti kaasutinta vaihtui yhteen Zenit Strombergiin moottorinvaihdon yhteydessä. Mikuneissa mätti se että kaasuvaijerin katkeaminen tai siellä päässä olevan klunsin irtoaminen olisi aiheuttanut toisen kurkun sulkeutumisen ja kahdella sylinterillä Lerche ei pysy hyllyllä.
Strombergissa taas mättää se kumikalvo minkä rikkoutuminen oletettavasti sulkee kurkun ja vain tyhjäkäynti jää jäljelle. Kalvon vaihto on tuntisidonnainen huoltotoimenpide ja siihen on vielä aikaa. Päätös on tehty että en osta mitään edullista tarvikelaatua vaan oikean Limbach edustajaltamme. Kuitenkin rauhoittaisi jos olisi joku varajärjestelmä millä saisi alipaineluistin nousemaan ylös pakoitettuna. Ajattelin ensiksi solenoidi sähkömagneettia luistikopan yläpuolelle mutta sille ei nyt tällä asennuspaikalla ole tilaa. Olisiko muita keinoja luistin pakkonostoon. Autoissani on ollut noita niin Vauxhalleissa kuin Volvoissa eikä kertaakaan kalvovauriota mutta kerran tapasin sellaisen  Volvon tienvarressa. Toinen harmittava seikka on pitkät imuputket mitkä oletettavasti aiheuttavat tehohäviötä pumppaushäviön kautta. Kylmän ilman sisään tunkeminen tapahtuu moottorin jäähdytysilman patopaineella mikä ehkä vähentää todellista moottorin imun paine eroa kaasuttimen yli mitattuna ja ehkä laihentaa seosta. Imuilman esilämmityksen käyttö rikastaa seosta koska ilman tiheys pienenee lämmitettynä eli temppuilemalla imulämpö osittain päällä voi tehdä korvakuuloisia kokeita.
#2
Yleisilmailu / Vs: Halon-sammuttimet
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - eilen kello 14:18:47
Jos kone listattu tekemään kaupallista lentotoimintaa (CAT), eli kone jolla tehdään maksavien matkustajan kuljetusta, joihin kuuluu yleisölennätys.
CAT.IDE.A.250  mukaan tulensammutin on pakollinen. Vaikka kone olisi ELA1 mukainen.

Muu toiminta, on lentokoneilla sitten NCO sääntöjen mukaista.
ELA1 koneet eivät tarvitse (NCO.IDE.A.160) sammutinta.  ELA1;  alle 1200 kg. ELA2 alle 2000kg.
OPS M2-11 sitoo experimental koneet tähän samaan sääntöön. Eli esim Vinkat (MTOW 1250 kg) tarvitsee palonsammuttimen.

Purjekoneet (joihin moput kuuluu) lentävät SAO säännöillä.
Säännöissä ei mainintaa tulensammuttimesta, eli ei tarvita.

Kuumailmapallot toimivat BAO säännöillä.  BOP.BAS.335  mukaan palonsammutin pitää olla.
#3
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 13, 2025, 14:50:15
Olettaisin että etummaisen rajoitinvaijerin pituus mikä on joustavan joko sandumin tai jousen tuplana tulisi joka tapauksessa estää ylettömät negatiiviset suksen asennot. Voi kuitenkin olla että suksi melko keula pystyssä asennossakin aiheuttaa pienen haitan toimien ikään kuin lifting body periaatteella. Ansis mainitsikin että sukset yleensä voittavat pyöräasennuksen ilmanvastus mielessä. TRabandonetin suksista jäi takakorvake kiireessä hitsaamatta, ei haitannut laitoin sandumin PVC sähköputken sisään mikä rajoitti kumin vetopituuden, takavaijeria ei tarvittu.  049.JPG
#4
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä P.Lehtinen - joulukuu 13, 2025, 12:27:01
Senverran pitä kommentoida Martin lankaa. Jos sitä suksea säädetään lennolla kärkeä alaspäin on pieni mahdollisuus siihen, että suksi haukkaa jossain sopivassa tilanteessa kärjen alas rajoitinvaijerin varaan.. Etenkin jos sandumin voima ei riitä pitämään suksea halutussa asennossa johtuen ilmanvastuksesta suksen yläpintaan kohdistuvasta voimasta.
Saattaa tämän jälkeen olla pikkusen puoltamista havaittavissa suuntaan jos toiseenkin. Yleensä alaspäin. 
#5
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 13, 2025, 11:19:09
Olisin heittänyt romukoppaan jos olisin itse keksinyt kaksi maailmanluokan keksintöä Molok jätejärjästelmä hankalana, vaatii aina nosturiauton tyhjennykseen. Toinen oli Digitekniikan Binäärikoodi minkä olisin hylännyt hankalana. Nyt tuli lapsellinen idea suksien linjauksen säätämiseen lennonaikana ja sitä kautta vastuksen minimoimiseen. Syy pienitehoisen moottorikoneen loisvastuksen minimointi että saataisiin kaikki luvallinen 120 kmh.irti. Punaisella kuvaan merkatulla langalla voitaisiin trimmata pienin lennonaikainen vastus suksille ja tarvittaessa palauttaa Vee tyyli ennen laskua.Screenshot 2025-12-13 at 09-44-41 HTN-001 - HTN-002_22.pdf.png
#6
Moottorit / Vs: Jiangsu Flyben Engine Co.,...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - joulukuu 13, 2025, 09:54:00
Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - joulukuu 11, 2025, 11:52:20170-hevosvoimainen 4-sylinterinen voisi olla vaihtoehto esim. O-320:lle.

Tehossa jää jälkeen.   170 hp syntyy vasta pyörimisnopeudella  3300 rpm.   Kierroksilla 3000 rpm tehoa vain  145 hp.

#7
Yleisilmailu / Vs: Halon-sammuttimet
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - joulukuu 13, 2025, 00:14:53
Aikaraja lähestyy ja halon-sammuttimille ei näytä olevan tulossa jatkoa. Oheisena IAOPA:n uutiskirjeessä olleet linkit Saksan AOPA:n Google-käännetyille sivuille. Ilmeisesti ELA1-koneet ja moput pärjäisivät ilman sammutinta.
https://aopa-de.translate.goog/2025/10/10/das-aus-fuer-halon-feuerloescher-in-der-luftfahrt-kommt-zum-jahreswechsel-aber-was-machen-wir-danach/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=da&_x_tr_pto=wapp
https://aopa-de.translate.goog/2025/11/28/feuerloescher-ohne-halon-was-ist-nach-dem-31-12-2025-zu-tun/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=da&_x_tr_pto=wapp
#8
Yleisilmailu / Vs: Lentokenttien alasajo
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 12, 2025, 23:44:59
Joo tuo se ehkäpä oli ei Ylivieskaa siinäkään näkynyt..
#9
Moottorit / Vs: Jiangsu Flyben Engine Co.,...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - joulukuu 12, 2025, 21:35:56
Enpä usko koskaan Zochen tulevan käyttöön. Syynä saksalaisen insinöörin kamppailu keksintönsä ongelmien minimoimiseksi. Ensimmäinen oivallus, nelisylinterisen tähtimoottorin kampikoneisto on dynaamisesti tasapainoitettu, kun kaikki kiertokangen alapään laakerit ovat samalla kammentapilla ja kaikki osat ovat samassa tasossa.

—————————————-
Lisäys tarinaan
Toinen mahdollisuus tuohon on melko värinätön kampikoneisto. Tehdään kaikista kiertokangista sivukiertokankia jotka nivelöidään alapäästään laakeriholkiin. Sitten tehdään hammaspyöristä (3kpl) systeemi, millä tuo laakeriholkki pyörii samalla kulmanopeudella kampiakselia vastapäivään.

Tein tämän oivalluksen 1998  kädet auton ratissa matkalla Lahteen. Etupenkillä oli luonnoksia. Suora tie ja polvella ohjailua, kerkesi välillä katsomaan niitä luonnoksia. Muistan miten entisen "majakan" valot vilkkuivat kun minullakin välähti tuo ratkaisu.
Menin Patenttivirastoon, siellä selvisi, että  suomalainen DI oli tuon keksinyt jenkkilässä Nordling yhtiön palkkalistoilla joskus 50-luvulla. Piti löytää ratkaisu moottorille, mikä olisi värinätön Texasin kaasukenttien läheisyydessä oleville kaasumoottorigeneraattoreille.
Sittemmin selvisi, että tuo oli keksitty parin Canton-Unne jo muistaakseni 1908.
Kyllähän taas piirtelin ja vähän laskinkin 5-sylinterisen tähtimoottorin.  (Viisisylinterinen tähtimoottori on kova tärisijä perinteisenä tähtimoottorilla.) Teho noin 80 hv ja massa alle 50 kg . Halkaisija vaan turhan suuri . Sitten kokeilin sivuventtiilimoottoria. Tehopaino vaan kärsi hieman.

———————————-

Toinen oivallus, kaksitahtisella moottorilla normaali kierroslukualueella kiertokangessa on vain puristusta. Massavoimat ja kaasuvoimat aiheuttavat tämän. Käynnistys ja ylikierrokset muuttaa tätä hetkellisesti.

Kolmas oivallus, tehdään sellainen kampikoneisto, jossa kiertokangen alapään silmukassa on lieriöpintaa/laakeripintaa vain jotain alle 90ø°. Tämä, kuinka paljon alle, riippuu kiertokankisuhteesta. Kiertokankisuhde λ=r/l se on alueella noin 3-4. Tällä alueella se heilahduskulma on jotain +-12° (hatusta)

Neljäs oivallus, tehdään temppu, millä lisätään tuota kiertokangen pituutta. Otetaan vaikka käsite, virtuaalinen pituus. Siis millä konstilla lisätään tuota pituulla l. Jos nyt se kierokangen yläpään reikä korvataan kuppimaisella pallopinnalla ja männässä on pallopinta, johon tuo kiertokangen pallomainen kuppi tukeutuu. Tuo männässä olevan pallon keskipiste on jossakin männän laen korkeudella. Tässä vaiheessa lähti lapasesta, aivan totaalisesti.

Tässä vaiheessa, joskus viime vuosituhannen lopulla, sain käsiini tuon patenttipaperin (sähköisesti). Selostus Sport Aviation lehdessä mainitsi patenttinumeron ameriikassa ja minulla oli silloin mahdollisuus päästä siihen patenttikantaan. Kun näin sen piirustuksen, niin silloin minullakin välähti. Ne männän sivuttaisvoimatkohdistuvat juuri siihen männän laen kohdalle. Siihen missä männänrenkaat sijaitsevat ja missä voitelu on mahdotonta. Ei tarvitse kaikkea selostaa. Tästähän on aiheutunut se este menestykselle. Jospa saksalainen pässinpää olisi vähän peruuttanut ja olisi ottanut lusikan kauniiseen käteen. Olisi korvannut tuon pallon normaalilla männän tapilla ja kiertokangen silmukalla. No,olisihan tuon moottorin halkaisija kasvanut jotain 80 mm mutta niitä olisi joka toisessa koneessa, jos mitään muuta ongelmaa olisi löytynyt. Olihan tuo ahtaminen monimutkaista. Kyllä insinööri paljon pystyy parantamaan mutta jos ottaa väärän ratkaisun, konstit on vähissä.

Minä suunnittelin ja piirsin uudestaan Tietokoneella tuon moottorin leikkauskuvan ja jotain detaljikuvia. Jopa se kiertokangen alapää ja laakeroinnit saivat paremman ratkaisun.
Tämä hra Zoche oli varakkaan herttuasuvun vesa mutta omaisuus meni tämän keksinnön rahoittamiseen. Ei ollut enempää linnoja, rahoitus loppui. Näin tämä hra Zochen joskus viitisentoista vuotta sitten osastollaan Aero 2011 tai 2012. Hän oli vanha ja hauraan näköinen. Minulla ei ollt sydän loukata vanhaa miestä. Muutamalla viivalla tehty luonnos olisi kertonut näkemykseni. Voin olla täysin väärässsä mutta onhan tämä hyvä tarina.

Olenhan minäkin tehnyt tuhansia tunteja moottorikeksintöjen parissa, tuulentupia rakentaen.

Erityisen hyvä olen tuomitsemaan kaikkia uusia moottorikonstruktioita. En nyt viitsi hakea edes esimerkin merkkiä tai mallia mutta autogyrorakentaja Vihavainen hankki englannista kolmisylinterisen rivimoottorin autogyroonsa, kaksitahtisen dieselin. Ei siitäkääm mitään tullut. Yksi syy oli  kiertokangen yläpään korvaaminen pallopinnalla ja männässä pallomainen kuppi. Mäntä pääsi kiertämään ja oli tasainen lämpölaajeneminen. Haitta oli noin tupla kitkamomentti laakeripinnassa. Mäntä heilahteli pahasti yläkuolokohdassaan. Aiheutti kulumista ja ikävää melua.



#10
Moottorit / Vs: Jiangsu Flyben Engine Co.,...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 12, 2025, 16:59:57
Toisella foorumilla eräs kirjoitti Rotax tehdaskäynnin yhteydessä nähneensä pakkausjätettä mitkä tulleet Kiinasta. Eikös Limbach ole peräti Kiinalaisten omistama.
Naapuri osti laakerimetallisia hiottuja välihokkeja ja ite ostin alumiinisia polttoainetankin täyttökauloja korkkeineen. Kaikkea tehdään Kiinassa ja voluumilla, en ihmettelisi vaikka Zochen Dieseleitä olisi sieltä jo tulossa.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod