Tuoreimmat viestit

#1
Moottorit / Vs: 100 LL
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - eilen kello 00:02:52
Kiitos vastauksesta, olisihan tuo pitänyt arvata että Hiili kemiallisesti aktiivinen alkuaine pyrkii muodostamaan pitkiä ketjuja mitkä eivät ole otollisia palamisessa. Tämä tapahtuu vaikka kevyempien jakeiden haihtuminen on estetty. Tuollainen mahdollinen Lyijyonnettomuus ehkä tapahtui minullekin vaikka olin tussilla merkannut lyijybensakanisterit niin juuri se kannu millä ohensin maalia jäi ulos ja sade ehkä poisti tekstin. Turhauttavaa sillä tyhjensin kanisterin saadaksen ostettua uutta bensaa naapurin ruohonleikkuriin. Naapurini ei uskonut että viimekesäinen bensa oli käymistymiseste hänen leikkurissaan, syy epäuskoon koska kesämökinkin koneet käynnistyvät viimekesäisellä bensalla. Mutta koska ne ovat kaksitahtisia hän käyttää niissä valmis pienkonebensaa. Eli ei ollut kuullut mitään pienkonebensan erityisominaisuuksista. Näin käy kun täyttää päänsä urheilulla, jokamiesten junttimusiikilla, jne. Nesteen mies piti mielenkiintoisen bensaesitelmän v.97 Hyvinkäällä. Bensat ovat sen jälkeen tyystin muuttuneet, tavallisesti ollaan kiinnostuneita oktaaniluvusta mutta oliko se nyt höyrystymislämpötila mitä valmistuksessa varioitiin ympäri vuoden siten että talveen tarkoitettu bensa höyrystyi helpommin. Nykyajan autoissa  on polttoaineen suihkutus ja tehokkaat suorasytytysjärjestelmät. Niissä puola on kytketty suoraan tulppaan eikä toista kipinänhyppyväliä tarvita kuten vanhoissa virranjakajissa, näin tehty kipinä on tarpeeksi voimakas huonommallekin polttoaineelle. Toisin on joissain vauhtipyörämagneetto ruohonleikkureissa.
#2
Moottorit / Vs: 100 LL
Viimeisin viesti käyttäjältä Toma - syyskuu 01, 2025, 14:08:13
Ai niin, kyselit vielä mitä se tekee auton katalysaattorille (eikä vaan sille)

  • Katalysaattori tuhoutuu nopeasti lyijyn takia (noin 100 kilometrissä jos ajat pelkällä 100LL bensalla)
  • Syy tähän on että lyijy kertyy kolmikatalysaattorin aktiivipintaan, jolloin katalyyttinen reaktio (CO → CO₂, HC → CO₂ + H₂O, NOₓ → N₂ + O₂) tukkeutuu pysyvästi.
  • Lambda-anturit vioittuvat ja antavat virheellisiä arvoja. (ne tuhoutuu jo alle 10km)
  • Lambda-anturit perustuvat keraamisiin materiaaleihin (zirkoniumdioksidi, yttriumoksidi). Lyijy reagoi anturin elektrodipinnoilla → herkkyys laskee nopeasti → anturi näyttää väärää seossuhdetta
  • Käytännössä jo alle yksi tankillinen AVGAS 100LL voi pilata koko auton pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän

Omakohtaista kokemusta on kun tankkasin vahingossa kanisterista missä oli ollut 100LL:ää (ja siellä oli noin ehkä 2 litraa jäljellä) Lambda anturit meni vaihtoon ja katalysaattori sen vielä kesti, mutta heikkeni huomattavasti, aina oli pelko katsastuksessa, kun ohje arvot oli ihan rajalla.
#3
Moottorit / Vs: 100 LL
Viimeisin viesti käyttäjältä Toma - syyskuu 01, 2025, 12:23:04
En ole löytänyt varsinaista dokumenttia joka kertoisi että miten kauan AVGAS pisimmällään säilyy, 100LL AVGAS on stabiilia noin 12 kuukautta, jos se varastoidaan oikein. Pienemmissä astioissa (tynnyrit, kanisterit) käyttöikä lyhenee 3–6 kuukauteen. Joissain tapauksissa, hyvissä olosuhteissa, polttoaine on ollut käyttökelpoista jopa yli 2 vuotta, mutta viralliset ohjeet suosittelevat kierrättämään sen vuoden sisällä.

Melko luotettavat lähteet:

General Aviation News – "What is the shelf life of avgas?"
→ Suositus: n. 1 vuosi. Laboratoriotestien mukaan joskus pidempäänkin, jos säilytetty hapettomalta ja viileässä.

Skybrary
 – Aviation Fuels Technical Review

→ Hyvin käsiteltynä n. 1 vuosi ilman ongelmia.

U.S
. Department of the Interior – Aviation Fuel Management Handbook (2024)

→ 100LL tynnyreissä: max. 12 kk, ellei jatkoa varmisteta näytteenotolla.

Sergeant
 Oil & Aviation-fuel (tuotetieto)

→ Suositus käyttöiäksi: n. 1 vuosi.

Käyttäjäkokemuksia (foorumit):

VansAirForce.net: polttoainetta käytetty 2 vuotta säilytyksen jälkeen ilman ongelmia.

AccessNorton.com: käyttäjä raportoi 3 vuotta säilytetystä avgasista, joka toimi hyvin.




#4
Moottorit / 100 LL
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - elokuu 30, 2025, 10:05:44
Autobensiinien ja pienkone alkylaattibensiinin vanhenemiseen varastossa löytyy helposti tietoa netistä siitä ei tarvitse foorumilaisia vaivata mutta kuinka on Avgas 100LL.n kanssa kaasutiiviissä metalliastiassa, ruostumaton tai alumiini. Harrastekentillä säiliöt ovat maanpäällisiä ja kemialliset reaktiot nopeutuvat lämpötilan noustessa. Vanheneeko 100 LL. olen käyttänyt 100 LL ää. ulkoseinämaalin ohentamiseen siinä toivossa että saisin kirottua Lyijyä maaliin hometta estämään. Kuinkahan kovaa myrkkyä 100 LL. on auton katalysaattorille pieninä määrinä.
#5
B&F Technik Vertriebs GmbH / FK9 akku
Viimeisin viesti käyttäjältä hannuvir - elokuu 27, 2025, 15:08:20
FK9 käyttäjät, kannattaa tarkistaa akun sivu pakoputken puolelta.
Pakoputki on varsin lähellä akkua ja lämmitti akun sivua, pieni pullistuma tuli.
Nyt asennan väliin alumiinisen pellin estämään suoran lämpösäteilyn.
#6
Ultrakevyet / Vs: Eihän 2-T rotaksilla mitää...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - elokuu 27, 2025, 14:19:20
Lainaus käyttäjältä: Perttirin - elokuu 27, 2025, 09:06:13Kuulopuheita nuo, omaa kokemusta ei toistaiseksi vielä ole.


Kuulin uutisista, että kansantalousongelmat on voitettu ja hallitus luo 100 tuhatta uutta työpaikkaa ja viime vuonna nettomaahanmuutto oli vain 50 tuhatta uutta työpaikanhakijaa...

Koulutus on pielessä, mikäli alusta saakka ei olla opetettu tekemään finaalia sivuluisussa ja/tai laipoilla jarruttaen. Lisäksi hidaslennon opettainen lienee ollut viimeisen 45 vuotta lapsenkengissä, koska finaalinopeudet on kopsattu vissiin purjelennon oppikirjasta ainakin vuosituhannen alkupuoliskolle saakka, voi lukea seuraukset tältäkin foorumilta jos onnettomuustutkintoja ei jaksa kahlata. Koskee myös nelarimoottoreita.

Toki itse opettelin paskoilla vehkeillä, omalla foxilla ja piiverillä, joiden ominaisuudet oli aivan suoliston loppupäästä. Mutta jälkikäteen arvioituna, olisi niilläkin voinut lentää matkalentovauhtia hitaammin ja sivuluisussakin venyneistä lakanoista ja vaijereista huolimatta. Foxi tosin parantui huomattavasti laittamalla uusiin siipikankaisiin alalatat, joita edelliset omistajat ei olleet saaneet aikaan. Muuten se oikein asennettu pakokaasun lämpömittari on 2-tahtilentäjän paras ystävä.
#7
Ultrakevyet / Vs: Eihän 2-T rotaksilla mitää...
Viimeisin viesti käyttäjältä Perttirin - elokuu 27, 2025, 09:06:13
Voitelun kanssa ainakin on ollut ongelmaa seospensalla käyvissä.
Laskuliukuun kaasuvipu tyhjäkäynnillä, jolloin moottori ei saa juuri lainkaan voitelua ja potkuri kumminkin pyörittää kuumaa konetta.
Ohjekirjassa sanotaan, että pitää välillä päräytellä kaasulla, ettei moottori leikkaa kiinni.

Nestejäähdytteisellä kuulemma lämpöongelmia laskussa, kun moottori jäähtyy tyhjäkäynnillä niin nopeasti, että sylinteri supistuu ja kuuma mäntä jurppaa kiinni.
Termostaatti varmaan auttaa tuohon ongelmaan.

Kuulopuheita nuo, omaa kokemusta ei toistaiseksi vielä ole.
#8
Ultrakevyet / Vs: Eihän 2-T rotaksilla mitää...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - elokuu 27, 2025, 08:00:55
Jotenkin tuntuu sille, että kaikesta mikä toimii ollaan hiljaa ja toimimattomista vaan mussutetaan. Eiköhän noita ole valtava määrä käytössä pierusilppureissa ja pikkutrikeissä, isommat niistäkin tosin ovat 912-koneisia. Mutta minkäs sille voi, että huono maine alkoi E-Pikin kehitystyön aikana johtuen kaikenlaisista "pielavetiläisistä" oheislaitteiden ahtaaseen runkoon sovittamisessa jatkuen myöhemmin jänisansojen koulutuksen kehittämisen myötä asenteella "eihän moottorisahaakaan lämmitys-ja koekäytetä ja lukeehan tuossa perämoottoriöljypurkissa tuhkautumaton, joten ei tule karstapiikkiä"...

Semmosia ne purjelentäjänperkeleet ovat.
#9
Ultrakevyet / Vs: Eihän 2-T rotaksilla mitää...
Viimeisin viesti käyttäjältä kopterikuski - elokuu 26, 2025, 09:19:26
No tuo 2-tahti Rotaxien huono maine johtui käyttäjien osaamattomuudesta - ei ymmärretty kuinka tuo moottori toimii.
#10
Ultrakevyet / Vs: Eihän 2-T rotaksilla mitää...
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - elokuu 24, 2025, 13:57:31
Aivan ihan mielenkiinnosta olisin halukas tietämään miten monta kaksitahti rotaxia ilmatilassamme nykyään pärrää.
Vuosituhannen alkutaipaleella ko moottorin nimikin jo herätti irvistelyä ja tarkastuslentäjää ei koneeseen saanut nousemaan.
Nykynelarien myötä on tainnut ennakkoasenteet muuttua myös kaksitahtisten osalta. Vai onko?
Siispä kirjoitelkaa käyttäjät jotka toimitte vielä kahden tahdin varassa, onko syytä huoleen.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod