Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Уважаемые финские коллеги! С нетерпением жду отзывов о работе наших винтов. Любая критика приветствуется.
2
Ostetaan / Polaris
« Uusin viesti kirjoittanut Arto tänään kello 10:04:51 »
Haluaisin ostaa hyväkuntoisen Polaris lentoveneen.
Yhteydenotot mieluiten tekstarilla: nolla neljäsataa kuus seitsemän neljä yks ysi ysi
Tai viestillä tänne.
3
Ostetaan / Vs: Rotax 582 pakosarja
« Uusin viesti kirjoittanut Broadspeed eilen kello 09:58:21 »
Tämä ei tulisi ilmailukäyttöön, vaan museokelkkaan. Kyseistä pakosarjaa on käytetty viritysosana Rotax 503 moottorissa  :D
4
Experimental / Vs: Moottori Lerche
« Uusin viesti kirjoittanut kopterikuski Syyskuu 15, 2019, 20:07:31 »
Janne Lintunen on tehnyt paljon hyvää tutkiessaan Lerchen historiaa jne.  Tuo listan alimpana oleva OH-651X on Raumalla mutta ei enää suomen ilma-alusrekisterissä.  Anoin ja sain vapautukset ilma-alusmaksuista käyttttämättömyyden perusteella.  Konetta en ollut katsastanut myöhtmminkään.  seuraavana vuonna tuli taas laskuja Trafilta.  Koska en ollut palauttanut tilastoilmoitusta lentotunneista.  Ilmoitin että on luonnollista olla palauttamatta koska koneella ei ole lennetty ja samalla spekuloin että koska konetta ei ole katsastettu sillä ei voi lentää koska ei ole saatu lupaa ilmailuun.  Trafi taas ilmoitti että he eivät voi tietää jos konetta ei ole katsastettu.  Sitten alkoi myös ulkoistusten seurauksena tulla karhuja.  Laskuttajan kanssa ei voi mitään sopia koska heillä ei ole neuvotteluoikeuksia vain toimeksianto.  Trafin osastopäällikkö ei voi asialle tehdä mitään koska hänellä ei ole pääsyä laskuttajan tiedostoihin.  Pyysin ottamaan luurin käteen ja soittamaan sinne.  Ei vaikutusta.  Otin selvää koko per...een osaston päälliköstä kysyen häneltä miksi osastopäällikön peppu ei nouse penkistä ja soita sinne.   Käytin juuri noita sanoja.  Minä pihisin, minä tein TAHOt. Kokonaisuuteen liittyy paljon vivahteita, S-postia jne. mutta summa summarum minä ilmoitin heille etttä minua ei Trafin vaikeaselkoinen byrokratia kiinnosta enkä halua olla missään tekemisissä koneineni kanssanne - minä en halua olla yhteistyössä  noin hankalan viranomaisen kanssa. Suurin kiistapallo oli ja on siitä tietääkö Trafi onko ilma-alus katsastettu vai ei.  Summa summarum kirjoitin Latvian ilmailuministeriöön ja kysyin millä edellytyksin saan Lepukkani OH-651X:n heidän ilma-alusrekisteriin.  Vastaus ja ehdot tulivat samana päivänä.  Alan täällä jo taas muutenkin pihisemään koska kaadetun experimentalhelikopterin rakennus- ja korjauslupa-anomustani on jo vdsta 2016 täydennetty jo neljä -viisi eri kertaa kun arkiymmärrykseni mukaan Trafin virkamiehen pitäisi ranskalaisin viivoin ja suoraan suomen kielellä pyytää kertatoimituksena vaaditut lisäselvitykset.  Esimerkkinä voin mainita virkamieskysyksen: Mitat puuttuvat.  Olin antanut hakemuksessa kolmitahokuvat ja niiden mitat.  Kolme kuvaa, kolme mittaa.  Toisella kerralla ilmoitettiin uudestaan että mitat puuttuvat vaikka olin laittanut varmaan parikymmentä kuviteltavissa olevaa mittaa.  Edelleen Trafi ei osannut täsmenttää mitä ja millaisia mittoja mahdetaan tarvita.  Otin yhteyttä Aki Suokas/HTH joka painoi nappia ja tietokone pyyhkäisi varmaan tuhat eri mittaa ja kuvaa  suunnasta jos toisestakin.  Sitten sain ilmoituksen sisämitat puuttuu. Vastasin että sisämitat on ulkomitat miinus aineen vahvuus jonka olen jo ilmoittanut.  Viimeisimmän täydennykseni annoin toukokuussa osoitettuna Trafin kirjaamoon.  Kun ei elokuussakaan alkanut rakennusluvasta mitään kuulumaan aloin kysellä ja kumma kyllä kirjaamo oli sen hukannut mutta löysi sen - siis kirjaamo oli sen hukannut ei asiaa käsittelevä virkamies.  Ilmailijoitten määrä on kokoajan ollut laskussa jo vuosia ja suurempi kato on käynyt experimentalrakentajissa.  Asiaa on helppo arvioida tarkastelemalla tämänkin foorumin keskustelumääriä ja aiheita. Tähänkin surkastumiseen näen suurimpana syynä ilmailukerhojen johtokuntien toiminnat, mieltymykset ja ajaukset - ei TRAFICOM.
5
Experimental / Vs: Moottori Lerche
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Mattila Syyskuu 15, 2019, 11:42:33 »
Tuommoista vähän pelkäsinkin, en vain vaivautunut asiaa selvittämään, kiitos tiedosta. Eli sama onni jatkuu kuin Lotossa ja Pörssissä. Pitää lentää ne tunnit esimerkiksi SF. Falkella jos asia kohdallani muodostuu tärkeäksi. Lerchellä voi sentään lentää Falke kentälle että harrastaminen ei mene autoilun harrastamiseksi, minkä se helposti tekee joka harrastuksessa. Eli vietät autoillessa harrastuspaikalle enemmän aikaa kuin itse harrastuksen parissa.
6
Experimental / Vs: Moottori Lerche
« Uusin viesti kirjoittanut Matti Kuosmanen Syyskuu 15, 2019, 09:52:25 »
Ei ole Moottorilerche TMG, koska se on kansallisten määräysten alla toimiva experimentalkone. Valitettavasti.
7
Experimental / Vs: Moottori Lerche
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Mattila Syyskuu 15, 2019, 07:56:58 »
Ai niin ja vielä, Rhönlerchen on alun perin purjekoneeksi suunnitellut oikea Yliopisto Ilmailuinsinööri joka osaa myös geometrian. Näin ei välttämättä ole jossakin amerikkalaisten tai italialaisten rahanteko koneessa. Vanhemmat Lerchet tehty Saksassa, uudemmat lisenssillä K.K. Lehtovaaran lentokonetehtaassa Jämillä.
8
Experimental / Vs: Moottori Lerche
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Mattila Syyskuu 15, 2019, 07:44:33 »
En malta olla kommentoimatta, itse pyrin pois Lerchestä kun luulin perheessäni tarvittavan kaksipaikkaista ja Falket olivat kalliita. Myös koin että noin 160 kmh. matkanopeus olisi tarpeen kunnolliseen lentomatkailuun. Opin nopeasti että halvat ultrat kuten Beaver 550, Comco c22 eli fox, Rans S6 Coyote, Fisher Superkoala. eivät ole edes Lerchen veroisia matkakoneita ja oli päästävä takaisin Lercheen. Ja koska Lerche on Touring Motor Glider, antaa 25 tuntia sillä lennettynä mahdollisuuden LSA koneeseen pelkällä tyyppikoulutuksella. Tähän pyydän kannanottoa joltain joka  tietää tämän lupakirja asian. Lisäksi oppii sen että Saksan kielessä h kirjainta yleensä edeltää c kirjain. Virallinen ilmailuni  alkoi Purjelentokurssilla ja kyllä oikea purjelento on todella upeaa harrastamista, se vain vaatii hyvän kuukausipalkan ja tai omistautumisen kerhotyöhön.
9
Experimental / Vs: Moottori Lerche
« Uusin viesti kirjoittanut Lintunen Syyskuu 14, 2019, 23:36:52 »
No Moi !
Uskoisin että kyytiin nousu olisi ollut mahdollista, mutta en sitä kokeillut.
Ilmeisen suuren harppauksen joutuu ottamaan ennenkuin kabiiniin pääsee... ;)
Ajatukset kuitenkin muokkaantuivat mainittuasi " pieni huoli kuusikymppisten siipien kestävyydestäkin painaa mieltä " ja lisäksi epävarmuus nykyisen konehallin mahdollisessa säilytysmahdollisuuden mahdollisesta poistumisesta rupesi painamaan vaakakuppia.
(Toki kyllähän on todettava, että kone on oikeasti iso joka taasen aiheuttaa omat pulmansa maakäsittelyssä YKSIN ) 
Kyllä seikkailu Lerchellä toki suuresti kiinnostaisi, mutta luulen että tässä koulutuksen vaiheessa käännän kelkkani ultralenttämisen puoleen, unohtamatta kuitenkaan purjelennon kutkuttavia haasteita ilmassapysymisen vuoksi.
Seuraava kysymys onkin kuinka mahdollistaa kesken jääneen ultrakevyen rakentaminen ja mitä kaikkea se vaatii tekijältään ?
Valvojat rakentamiselle nyky Suomessa ?
Mahdollisuudet päästä maaliin ?
Taidan aloittaa uuden ketjun niin ei häiriinny tämä hieno tietoisku Lerchestä. 
Alla vielä koneet mitä tiedän olleen Suomessa.
OH-208x
OH-212x
OH-213x
OH-214x  (Ex.OH-KRF)
OH-215x
OH-225x (Ex OH-KRK)
OH-230x
OH-235x
OH-249x
OH-252x
OH-254x
OH-257x
OH-262x
OH-496x
OH-601x
OH-630x
OH-651x
Moniko lie vielä lentokunnossa ? Onko lisää ?
T. Janne
10
Experimental / Vs: Moottori Lerche
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Mattila Syyskuu 14, 2019, 13:33:56 »
Pääsitkö kokeilemaan koneeseen nousua/poistumista, ei helppoa jos ei ole notkea nuorukainen kuten minä. Kaikki Exp. koneet Volkkarilla on moottoriasennuksen suhteen yksilöllisiä, sytytys, kaasutus, kylmäkäynnistys ja imuilman esilämmitys tulevat ensimmäiseksi mieleen. Tekniikan yksityiskohtiin kannattaa perehtyä ja vielä parempi jos on rakentaja perehdyttämässä.
Mutta Lerchet ovat tehty viisi- ja kuusikymmenluvulla, huollettavaa löytyy airframe puolella. Hinta taas ei vastaavasti huimaa ja vak.maksu, radiolupa ja Trafi neljäsataa yhteensä vuodessa. Yamaha Apex moottorikelkkamoottorilla lentävät Kitfoxia amerikassa, moottorin kierrosluku yli 10 000, siinä ininässä ei hermo lepää, ei taida olla syytäkään.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
Powered by EzPortal