Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Myydään / Vs: Comco c 22 Ikarus Fox whattever
« Uusin viesti kirjoittanut Ansis eilen kello 16:40:54 »
:D
2
Ultrakevyet / Vs: Runkoputki
« Uusin viesti kirjoittanut Ansis eilen kello 16:38:39 »
Ei kai kaputteja lukuunottamatta yhdestäkään paksuputkisesta se putki ole hajonnut ensimmäisenä tai yllättäen?

Hyvä ja simppeli, tosin painava värinälujuuteensa nähden se on. Lisäksi helppo tarkastettava, jos konetta ei ole verhoiltu pilalle.
Yhtenä yönä ratkaisin putken värinäongelman käyttämällä sopivassa paikassa fillarin vannetta ja pinnoja, kevyt ja jampakka ratkaisu.
3
Experimental / Vs: Vanhat koneet
« Uusin viesti kirjoittanut Ansis eilen kello 16:30:57 »
Jos ne säilöisi, niin silloinhan niistä saattaisi olla jollekkin hyötyä.
Ei sellainen tsuhnan luonteeseen sovi.
4
Experimental / AC43.13?
« Uusin viesti kirjoittanut Ansis eilen kello 16:28:01 »
Onko validia vai tarviiko jotain moternimpaa?

Ankkalammen ilmailijoiden puolesta kyselen...
5
Myydään / AL-Työntötankoja
« Uusin viesti kirjoittanut arvo_taupila Tammikuu 20, 2021, 18:36:33 »
2kpl 
Pituudet 80cm ja  103 cm
Hinta 50€
Puh . 0400414574
6
Myydään / AL-Neliötankoa 2024-T3
« Uusin viesti kirjoittanut arvo_taupila Tammikuu 19, 2021, 17:01:13 »
Pituus 87cm
Koko 5/8 x 5/8 Inc 
Hinta 38€ + postit 
Puh. 0400414574



7
Experimental / Vanhat koneet
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Mattila Tammikuu 19, 2021, 01:41:37 »
Ulkomailla etenkin U.S.A.ssa. on jonkin verran lentokuntoisia yleisilmailu museokoneita. En puhu sotilaskoneista ja heavy ironeista ne on eri juttu. Mutta ei maassamme, meilläkin on lentänyt Praga Babyja,  Austereita, Bygger Jungmann ja -Meister, KZ tiä. Joku malli Tipsyjä ja lukematon määrä muuta kalustoa. Muualla joku on säilönyt nämä toivottomalta näyttäneet romukasat kunnes on tullut sopiva henkilö kohdalle ja päättänyt korjata niistä lentävän koneen tai edes museokelpoisen. Mutta meillä nämä romut on kerätty hallien seinustalle ULKOPUOLELLE, jossa aika on tehnyt niistä selvän kymmenessä vuodessa. Johtuuko se siitä että lentäjät eivät itse omaa kädentaitoja tai osaa edes kuvitella että joku toinen pystyisi kerälle menneen romun korjaamaan, vai mikä rotuominaisuus mellä nämä laitteet ikuiseen kadotukseen tuomitsee. Kun viranomainen katsasti Suomen ainoaa Kabiini Smolikia taisi olla silloin SIL in. omistuksessa, jokainen osakokonaisuus sai arvostelun huono. Henkilölle olisi pitänyt sanoa"huono ja huono, mutta onko se LENTOKELPOINEN", se on se juttu.
8
Ultrakevyet / Runkoputki
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Mattila Tammikuu 17, 2021, 22:10:37 »
Olenko liian mielikuvitusrikas kun pelkään yksittäisen takarunkoputken omaavien ultrien olevan vaarallisia. Näitä tyyppejä on esimerkiksi pahimmillaan Kolbit ja Beaverit joissa runkoputken yläpuolella viuhuu potkuriksi sanottu leikkuri ja joisa kannuspyöräkoneina myös maakäsittely rasitukset saadaan johdettua tuohon runkoputkeen. Comco c22 ja Ikarus 42 käyttää myös samaa yhden takarunkoputken primäärirakennetta mutta niissä nokkapyöräkoneina putkeen kohdistuu vain lentorasitukset. Myös putken mitoitus on eri luokkaa ollen saksalaiskoneissa 120 mm. ja Pohjois-Amerikkalaisissa neljä tuumaa, seinämän ollessa samaa luokkaa. Comcoissa kyllä moottorin värinöillä koetetaan hajoittaa putken etuosaa, joskus onnistuen. Runkoputken suojaaminen teippaamalla suojaputki runkoputken ympärille potkurin pyörimistasoon rauhoittaa mieltä jonkun verran. Näitä runkoputken katkeamisia ei taida olla maailmalla tiedossa, säröjä kyllä ja niihin liittyviä korjauskeskusteluja näkyy tarjolla olevan. Muistan kyllä sen Beaver 650 runkoputken katkeamisen telemarkissa kotimaassa.
Toinen silmiin sattunut juttu on Karhu 48 koneeseen tehty siipimuutos, eli vedestä irtoamisen parantamiseksi tehtiin ainakin toiseen prototyyppiin uusi siipi Göttingenin profiililla mutta homma ei sillä tullut korjatuksi. Mitkä profiilit tuo entinen ja nykyinen tarkalleen olivat olisi mukavaa tietää. Kevyt vertailu Karhu 48b ja Bearhawk 2+2 koneiden välillä näyttäisi siltä että Karhusta puuttuvat kuusikymmentä hevosvoimaa ovat se juttu.
9
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / MILK ultrakevytlupakirjakurssi 2021
« Uusin viesti kirjoittanut Armin Züger Tammikuu 17, 2021, 12:33:32 »
Mäntsälän Ilmailukerho (MILK) järjestää ultrakevytlupakirjakurssin lentokaudella 2021
Infotilaisuus (vapaa pääsy) lauantai 23. tammikuuta 2021, klo 15, Suomen ilmailuliiton (SIL) luokkatiloissa Malmin lentoasemalla
• Teoriakurssi on Suomen urheiluilmauluopiston (SUIO) verkkoteoriakurssi
• Lento-osuus suoritetaan Nummelassa
• Koulukone uusi ATEC 321 Faeta (600kg) ja ATEC 122 Zephyr (472.5 kg)
Lisätietoa kerhon weppisivuilta ( https://milk.fi ) ja sähköpostilla [email protected]

Tervetuloa!
10
Experimental / Finncraft hudrauli sukset
« Uusin viesti kirjoittanut Timuli78 Tammikuu 17, 2021, 00:26:24 »
Löytyiskö keneltäkään mittapiirustuksia finncraftin hydraulisuksista. Asennushommat käynnissä ja tarvisi lupa prosessiin. Olis mukava liittää koneen papereihin alkuperäiset piirustukset. 
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
Powered by EzPortal