Ultran myynti ulkomaille
by peter_l
lokakuu 07, 2025, 21:13:02 |
MYYDÄÄN PA28-180
by PavelF
lokakuu 05, 2025, 14:18:21 |
Experimentalhenkeä
by Martti Mattila
lokakuu 04, 2025, 23:37:11 |
Radio napinaa.
by Martti Mattila
lokakuu 04, 2025, 22:21:29 |
Kimppakivaa loppukausi 2025 ja katsaus tuleviin kausiin v.2026/2027/2028/2029
by PRH
lokakuu 03, 2025, 10:48:30 |
Myydään Cessna C150F OH-CVA
by Tuomas
lokakuu 03, 2025, 06:50:10 |
EGT Probe Kit (QTY x 4) for Rotax Engines
by ränduri
lokakuu 02, 2025, 11:31:32 |
Flyda Rotax moottorinvalvonta
by ränduri
lokakuu 02, 2025, 11:26:06 |
Good Year Flight special II ,15x 6.0-6
by ränduri
lokakuu 02, 2025, 10:32:32 |
Vanhoja ilmailujulisteita
by K Konttijärvi
syyskuu 26, 2025, 14:43:03 |
Ultralla Viroon naatiskelemaan
by Ansis
syyskuu 22, 2025, 08:37:24 |
Putkiaivotesteri
by Toma
syyskuu 12, 2025, 17:40:53 |
DV6C
by vetu
syyskuu 10, 2025, 08:57:27 |
Myydään Piper Cherokee P28A tarvikkeita ja osia
by Flyingspirit
syyskuu 08, 2025, 02:36:48 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joissa pääset kokeilemaan lentämistä jo ensimmäisellä kerralla opettajan ohjauksessa – oli kyse sitten moottorikoneesta, ultrasta tai purjekoneesta. Kolmannen ulottuvuuden kokemus on ainutlaatuinen ja jää taatusti mieleen. Tervetuloa mukaan keskustelemaan harrasteilmailusta – ehkä juuri sinä löydät uuden ja jännittävän harrastuksen! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 710,613 | 336 |
Parit kiwat videot | 568,034 | 330 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 528,668 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 514,348 | 246 |
Lentokone projektityönä | 461,724 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 344,549 | 134 |
NPPL ?? | 179,309 | 126 |
Ultra tai mopu | 318,143 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 261,759 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 295,201 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 212,839 | 111 |