Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Patterit winglettiin?
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Koivisto Heinäkuu 04, 2020, 15:31:13 »
Polttomoottorin polttoaineputket ovat tännä ilmaa, paitsi milloin toimivat polttoainevarastona. Sähkömoottorin putket on taas täynnä metallia.

Esim. Silent 2 Electrossa on 22 kW moottori ja kaksi sarjaan kytkettyä akkua, jotka painavat 15,5 kg/kpl, yhteensä 4,3 kWh, 117 V. Akkujen pitäisi riittää 15 minuuttia 400 fpm nousua.

Jos akkuja ei ajeta täysin tyhjäksi, jatkuva teho voisi olla 15 kW, joka vastaa 128 A virtaa. 15 m kone vaatii siivenkärjistä 30 m kaapelia. Sallitusta jännitehäviöstä riippuen laskuri antaa poikkipinta-alaksi 35-70 mm2. 35 mm2 johtimen kupari painaa 0,3 kg/m, eli kaapeli painaisi vähintään 9 kg?

http://www.alisport.com/?product=silent-2-electro-2
https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-wire-sizing-tool-low-voltage-drop-calculator
13
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: Kuhmo Fly In - kannuskoneita 10.-12.7.2020
« Uusin viesti kirjoittanut Timo Hyvönen Heinäkuu 03, 2020, 23:26:34 »
DC-3 peruuntui, ei tarpeeksi lähtijöitä. Koneita on ilmoittautunut jo parikymmentä, mahtuu mahtuu. Luentoja mm. dronesäännöksistä, Hyrynsalmen onnettomuudesta ja kannuslentämisestä. Niin ja SIL Eagles -nuorisohankkeesta!
Iltaa vietetään samassa rannassa kuin ennenkin, tosin pienemmässä teltassa. Muista mukaan OFF.
14
Lentolaitesuunnittelu / Patterit winglettiin?
« Uusin viesti kirjoittanut Ansis Heinäkuu 02, 2020, 15:26:34 »
Päissäni pohdin purtsikkaan starttimoottoria, nykytyyliin sähköisenä. Kevyt, virtaviivainen ja kohtuullisesti tuuppaakin. Ropelejakin saa lennokkikaupasta jopa suppuun menevinä.
Mutta aiheeseen, suurin sallittu ei kantavien osien massa.
Wingletit on oleet muotia jo vuosikymmeniä, miksi siis ei laittaisi paristoja niihin? Jäähdytyskin pelaisi ja tuskin talvella tulisi paluumoottoriin tarvetta, ja silloinkin voisi ajella osatehoilla.

Mutta mitäpä on otettava huomioon siivenkärkiin lisättävän painon suhteen?
Inertia, saattaa olla hyväksi tai pahaksi?
Mitä muuta?
Onhan noita siivenkärkkitankkeja monessakin vermeessä ollut, eikä patterit tarvitse huohotusjärjestelmää ja epäsymmetrinen lentotila ei tuottane massan siirtymisestä seuraavia ongelmia.
15
Ultrakevyet / Vs: Ultrien painonkorotus
« Uusin viesti kirjoittanut Samuli Heikkilä Heinäkuu 01, 2020, 00:02:29 »
Mikähän mahtaa olla tämän päivän tilanne näiden uusien painorajojen / koulutuksen suhteen?
16
Ultrakevyet / Vs: 120 kg luokka?
« Uusin viesti kirjoittanut SamiM Kesäkuu 28, 2020, 18:06:46 »
Eikö se 120kg luokka pitänyt sisältyä tähän uuteen ilmailulakiin..- joka taas ilmeisesti siirtyi..
17
Ultrakevyet / Vs: 120 kg luokka?
« Uusin viesti kirjoittanut Ansis Kesäkuu 28, 2020, 15:13:24 »
Näin kahdeksan vuoden päästä aiheesta ei taida olla vieläkään tietoa, varsinkaan tuoretta tarjolla?
18
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: Kuhmo Fly In - kannuskoneita 10.-12.7.2020
« Uusin viesti kirjoittanut Timo Hyvönen Kesäkuu 28, 2020, 11:32:52 »
Kuhmo Fly In toteutuu suunnitellusti, ja järjestelyt etenevät 

Lisätietoa ohjelmasta ja ilmoittautumisesta https://mailchi.mp/35ca24339113/12-kuhmo-fly-in-10-1272020-tervetuloa-4087181

t. Timo
19
Coronan takia tämäkin tapahtuma on peruutettu
20
Myydään / Myydään Atec 321 Faeta OH-U638
« Uusin viesti kirjoittanut MikaHä? Kesäkuu 21, 2020, 18:34:40 »
Vähäisen käytön vuoksi myyn käytössä olevan Atec Faeta 321 ultrakevyen lentokoneen. OH-U638. Koneen olen ostanut uutena 2011. Koneen kokonaislentoaika on nyt 200 tuntia. Kone on kokonaan hiilikuidusta valmistettu. Koneen huollosta on koko ajan vastannut Aero Techno Oy. Kone on ympäri vuoden säilytetty hallissa Lahti-Vesivehmaalla EFLA. Koneen hinta kaikkine varusteineen on 68.000 € alv 0%. Kone on yrityksen omistuksessa.
Varusteet:
  • Rotax 912 ULS
  • Potkuri FITI ECO competition
  • Radio ICOM IC-210E
  • Transponderi Garmin GTX 328 mode s
  • GPS map Garmin 695
  • Pelastusvarjo USH 52 S
  • EFIS/EMS Integra TL-6624
  • Sähköinen trimmi ja laipat
  • siipitankit yht. 100L
  • sävytetty kuomu, metalliväri, valkoinen, erikoisteippaus
  • Kuulokkeet Lightspeed Sierra 2 kpl
  • Aurinkovarjo kuomuun
  • Mittojen mukaan tehdyt siipi- ja kuomupeitot
Tiedustelut Mika Hämäläinen o4oo7kuusi7749
mika(ät)mikahamalainen.fi
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
Powered by EzPortal