Tuoreimmat viestit

#1
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Oikeinpäin lennettävien harjoi...
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - tänään kello 13:33:32

Heti kättelyssä sanon että unohtakaa tuo sana kilpailu, tapahtumat ova lentotaitoa kehittäviä sosiaalisia tapahtumia!



Tarkkuus- ja Rallilennosta eli (O)ANR suuntaviivoja kaudelle 2025?

 

ANR on ottamassa sosiaalisuutensa, koukuttavuutensa ja intensiivisyytensä takia paikkaansa tarkkuuslennon maailmassa 
https://youtu.be/jywBZyqcL1Q

 

Fakta: 

1) meillä on Suomessa tilanne jossa kisoja/tapahtumia järkkääviä kerhoja ei ole tarjolla SIL ja joukkueiden (rahoitus) vaatimissa aikamääreissä. Olemme lattakierteessä järjestelyiden osalta.

Ensi vuoden tarkkuuden tai rallin tai ANR:n  SM kisat pitäisi olla haettuna syyskuun loppuun mennessä. 

Välineet ja tietotaito tapahtumien järjestämiseen on, tosin ensi kaudella varauksin. Rukkaset eli tekijät siis vain puuttuu.

Kaudella 2025 toinen tietotaitoa omaavista on lienee varusmiespalveluksessa ja toinen haluaa kerrankin itse lentää koska on viimeiset 3 vuotta panostanut ohjelmistoon ja tuomarointi/kisajärjestäjärooliin. 

2) (O)NAR oli tänä vuonna kokeilussa Norjassa tarkkuuden PM kisan korvaajana ja oli OK. Sama formaatti (kaikki Itämeren ympärysmaat pois lukien USSR oli kutsuttuna) laajennettuna Euroopan maihin on 95% varmuudella ensi vuonna Tanskassa 26-29 kesäkuuta, paikka vielä avoin. 

 

 

Mitä tarvitsee tehdä jotta kiinnostuneet saavat a) treenattua tavoitteellisesti ja b) kenties hankittua tukijoita tavoitteeseensa pääsemiseksi?

 

3) Mikäli olemme suomessa kädettömiä ja saamattomia seuraavat SM kisat voidaan järjestää 2025 Tanskan PM kisojen yhteydessä 26-29.6.2024.

SIL byrokratian/sääntöjen takia tarvitsemme vain määräaikaan mennessä kerhon joka hakee SM kisat järjestääkseen ne yhdessä Tanskalaisen organisaation kanssa. Käytännössä tarvitsemme siis kerhon joka hakee kisat määräaikaan mennessä  ja nimeää hakemuksessa yhteyshenkilön hoitamaan asiaa. Lisätiedot proseduureista jari.lehti@ilmailuliitto.fi

Tanskalaiset hoitavat loput kuten kisabulletiinit jne.

Ennakkoilmoittautumiset tapahtumaan on varsin aikaisessa vaiheessa (Maaliskuu) eli jotta saisimme asiat kirjattua SIL MT toimintasuunnitelmiin pitäisi askelmerkkien olla selvinä hyvissä ajoin ennen marraskuun alkua.  Ei toimitasuunnitelmassa => ei tapahtumaa.

 

4) Mikäli joitakin ultra – ja PPL pilotteja kavereineen alkaa homma kiinnostamaan (navigaattori ei tarvitse lupakirjaa) niin meillä on suomessa 25 reittiä valmiina 23. eri lentopaikalle eli kynnys aloittaa harjoittelu on matalalla.

Ohessa linkki softaan jolla voi harjoitella omaehtoisesti mikäli ei halua investoida 34€ FAI tallentimeen.
https://youtu.be/h4OblJAbxzo

 

Kimppalento kisapaikkakunnalle, samalla koneella voi osallistua ainakin 2 miehistöä ja lento yli Skoonen &  Juutinrauman on aina elämys- varsinkin jos näkee jotakin ulos.

Laji, kuten myös perinteiset tarkkuus – ja rallilento ovat siis avoinna yksi(mäntä/sähkö)moottorisille ultrille ja PPL koneille MTOW yli 450kg minimi IAS 60KTS.

 

5) Nyt tarvitaan vain päätöksiä mitä tehdään tulevaisuudessa, järkkäämmekö tapahtumia itse vai luotammeko skandinaavisiin naapureihimme?

6) Keskustelua aiheesta tarvitaan ja räpylöitä ylös jos kiinnostusta on niin saadaan ehkä jotakin aikaiseksi!

 

-Pete-

 

PS. Saattaa olla, että ensi vuonna tapahtumaan pääsee mukaan kisan ulkopuolella ilman FAI lisenssiä eli SIL jäsenyyttä ei kenties välttämättä tarvita. Aika näyttää tarvitaanko lisenssiä mutta FAI lisenssit antaa miehistöille edes jonkinlaisen vakuutuksen tapahtumassa.

PS2: laitan tänne tietoa kun Ruotsin kauden 2025 tapahtumaohjema saa leiman alle.
#2
Myydään / Myydään Renegade Spirit OH-U58...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Pyhtilä - eilen kello 15:59:56
Myydään Renegade Spirit OH-U580, käyttöönotto 1.3.2018, moottori Rotax 80.hv, moottorin käyttötunnit 1333.h, rungon käyttötunnit 133.h, paino 246,7 kg, suurin lentomassa 450 kg, kuormattavuus 203,4 kg,  vuosi huolto suoritettu 1.3.2024, katsastus suoritettu 8.6.2024, polttoainepumppu vaihdettu 26.5.2019, korkeusmittari tarkistettu 15.3.2021, lentokelpoisuus voimassa 8.6.2024-12.6.2027, radio IC-A20, hätälähetin PLB1, sukset. Hinta pyyntö 28 000 euroa.

Lisätietoa:
Tapani Pyhtilä nolla viivi nolla 4691446
sp: veli.pyhtila at gmail piste com


https://www.youtube.com/watch?v=2cxiI1Ye5Vw




https://www.youtube.com/watch?v=W8S6qOVkZmg&t=68s

#3
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Aaltopelti
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - syyskuu 14, 2024, 22:21:56
Nyt pitää peltityökoneiden tekeminen lopettaa sillä niiden maalaamiseen tarvittava Vihreä maali loppui. Tulos ei ainakaan vielä ole myytävää laatua, epoksilla pensselöidyt stanssit jättävät pientä ryppyä, tulos näyttäisi kyllä paranevan kun maalikyhmyt ottavat turpiinsa. Voin jopa kokeilla hiomista tai Muovikalvoa pehmikkeeksi, vasta kaksi pelliä stanssailtu. Nyt ei ole kyllä lentokonelaatua jos pitäisi tehdä lentämätön mallikone, muutoin kyllä ihan älytön projekti, täyttää kolme Viikkoa huomenna.IMG20240914212116.jpg
#4
Myydään / Vs: for sale Garmin 300XL, KMA...
Viimeisin viesti käyttäjältä roman23 - syyskuu 09, 2024, 14:14:38
update
Garmin 300XL - 545eur
KMA20 - 100eur
egt gauge - 50eur
#5
Yleisilmailu / Vs: Radiotaatuuksista
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - syyskuu 09, 2024, 08:59:57
Kyllä toi uusi taajuuskin toimii vanhoilla radioilla.
Mikä on jeesuksen malli, kenties sen voi ohjelmoida sopivalla ohjelmointikaapelilla vaikkapa Chirp-ohjelmaa käyttäen ja tarvitsemasi laineet voit sen avulla syöttää ratioosi tietokoneella.
#6
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Suunittelukirjasto
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - syyskuu 07, 2024, 21:32:23
Komposiittirakenteet - Muovikomposiittien käyttö rakenteellisissa sovelluksissa
https://www.lujitemuovi.fi/
#7
Myydään / Narco mainosvalo / Kello
Viimeisin viesti käyttäjältä Esko Surakka - syyskuu 05, 2024, 13:31:25
Myydään retro "Narco" valotaulu / kello.

Kello toimii 240 VAC, taustavalot eivät ole kunnossa.

Tuotteen mitat:
leveys 125 cm, korkeus 26 cm, syvyys 11,5 cm

kiinnitys seinään takaseinän rei'istä tai vaikka kattoon yläpuolella olevista kiinitysrenkaista.

Hinta 40,- €

Sijainti Hyvinkäällä

soita 04 nolla 5285429 tai laita sähköpostia esko.surakka miuku gmail.com
#8
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Ultran sähköasennus asiaa....
Viimeisin viesti käyttäjältä Niko Lamberg - syyskuu 04, 2024, 16:38:34
Aircraft Sprucelta saa M22759 ETFE (Tefzel) -johtoa 00 AWG -kokoon asti, tein omaan koneeseen akkujohdot siitä (2 AWG). Toki saattaa tulla postikuluineen vähän kalliimmaksi kun muut ratkaisut.

Teacdancen postaamien kuvien lämpölaukaisijoiden johdinkiskot tein muuten kierrätysmateriaalista – kävin hakemassa romukaupasta kupariputkea, jonka litistin ja leikkasin kiskoiksi. Sprucen myymä kisko oli omaan tarpeeseeni vähän turhan paksua, 1/8-tuumaista.
#9
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Ultran sähköasennus asiaa....
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - syyskuu 04, 2024, 14:29:49
Kuudentoistaneliön hitsauskaapelia olen käyttänyt, seuraava koko 25 kaksikymppistä jään kaipaamaan. Liitinruuvien suojaus etenkin mekaanisessa pääkytkimessä oli mulle tärkeää. Kelhun autotarvikeliike löysi tarvittavat. Sprucelta en lähtenyt tilaamaan.
#10
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Aaltopelti
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - syyskuu 04, 2024, 14:12:16
Kaiken rakentamiskiireen keskellä piti ruveta lapsettamaan tai sitähän se on koko harrastelentäminen, niin tätä Altopeltihommaa. Oletus, päivässä syntyy puristin kahden metrin pituiselle pellille, itsekin tiedän että päivän homma vie kolmepäivää. Nyt täyden viikon jälkeen tuli jätepalaan kokeiltua laitetta.IMG20240904110031.jpg

Nyt deformointipuikot puolen tuuman eli Ns.15 putkea, mikä on 21,3 mm. dia. Ensimmäinen koko 25mm. liian triviaali, nyt näyttää erikoisemmalta. Suunnitelma että ensihätään apulaiset painavat sauvojen päistä pellin ruttuun. Koepalan tein yksin pudottamalla yläleuan vauhdilla minkä painovoima antaa, siinä on se ongelma että ensimmäistä pudotusta seuraa pomppu jonka yhteydessä pelti voi joutua pois tolaltaan ja aiheutuu pahaa. Myös apuhenkilöiden käyttö tuntuu hieman hankalalta joten olen menossa kohti Hydraulista toimintaa, se vie tämän poutakauden ja hallin rakentaminen viivästyy. Lopputulos, ei lentämistä eikä hallia mutta erikoista pieniaaltoista Alumiinipeltiä. Siitä joku saisi miesluolaansa sisustuksen, itse en kaipaa naisvapaata zonea vaikka projektit kerrotaankin vaimolle vasta kun on pakko. Tuosta lentokoneen sähkötyöstä, käytän 16 neliön kumipäälysteistä hitsauskaapelia. Seuraava hitsauskaapelikoko on 25 neliötä. Kaksikymmentäneliöistä jää oikeastaan kaipaamaan. Liitinruuvit haluan peittää eristyssaappaalla mitkä voivat olla hankalia löytää tai kalliita.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod