Tuoreimmat viestit

#1
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SIL EXP-kesäpäivät, Kuhmo ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Hyvönen - tänään kello 13:38:42
No niin ohjelma on tarkentunut. LIsätietoa www.kuik.fi/fly-in

10.00 Tilaisuus alkaa, puhvetti, lentotoimintaa ja lentokoneisiin tutustumista kentällä
10.30 Rajavartioston helikopteri saapuu
11.00 – esittelyjä kentällä
Säihke-hanke – sähköinen ilmailu Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Säihke tarjoaa grillimakkaran kiinnostuneille
Rajavartioston partio paikalla
Lentokoneiden esittelyä (omistajat)
Saapuvia lentokoneita,
12.00 lipunnosto ja viralliset puheet
Fanfaari ja tervehdys – kansanedustaja Tuomas Kettunen
Avajaispuhe – kaupunginjohtaja Juhana Juntunen
Ilmailutervehdys – kv Ilmailuliitto FAI hallituksen ja Kuhmon ilmailukerhon jäsen Timo Hyvönen
12.30 kaikille avoimet ilmailuesitykset lentokonehallissa ja kentällä
Ilmailulääkäri Juha Hartikainen: Ilmailulääketieteen ajankohtaisia esimerkkejä. Estääkö sydänvaiva ilmailun?
Aki Suokas: Miten lentokone suunnitellaan
Jone Kantojärvi / Mikko Sinervä: Mitä vesilentäminen on ja miten siihen pääsee mukaan
Experimental-rakentajakilpailuun osallistuvien hankkeiden esittely
Optio: Jarmo Hakala: exp-lentomatka Venetsiaan Alppien läpi
Koko päivän ajan mahdollisuus tutustua lentokoneisiin
Yleisölennätystä (varmistuu lähempänä)
Suomen Ilmailuliiton experimental-rakentajapalkintoehdokkaat esillä
16.30 Experimental-rakentajakilpailuun osallistuvien koneiden esittelylennot
17.00 yleisötilaisuus päättyy
18.00 yhteinen illallinen rantakalateltalla
19.00 palkintojenjaot
#2
Myydään / Ilmailulehtiä ja kirjallisuutt...
Viimeisin viesti käyttäjältä K Konttijärvi - tänään kello 09:19:56

Kansioissa olevat lehdet:
Air Force / 1958
Air Force / 1959
Flight / 1958
Flight 1960
Kirjoja:
Lentokoneen ohjaus / William V Virtanen / 1942
Lentämisen Taito (SIL) 1958
Lentäjä ja Sää 1961
Liidokki (SIL) 1946
Purjelento 1967
Karhunahas / Niilo Karhumäki, muistelmateos 1959
Toisen maailmansodan historia, 1962
Luftwaffe 1969
Iso Lentokonekirja/ David Le roi 1960
PIK 50, Polyteknikkojen ilmailukerho Ry:n kirja
Kiitävät Siivet/Joppe Karhunen 1962
Charles Lindbergin lento, 1955
Lentäjäsankari Douglas Bader, 1955
Lyhyt lentäjän sääoppi/ Veikko Rossi, 1944
Lentäjä ja sää (SIL), 1961
Tie taivaalle/ Eero Juurikkala, 1968
FK lentue, Kullervo Kemppinen, 1959
Kotkia kuolinsyöksyissä, Jope Karhunen, 1968
Ensimmäiset ja viimeiset (Saksan hävittäjälentäjät toisessa maailmansodassa), 1956
Hävittäjälentäjät kahdessa sodassa/ Laukkanen, 1955
Hävittäjälentäjänä Karjalan taivaalla, 2009
Ilmailuväen päiväkirja 1974, Lentotekniikan Kilta Ry
The world of Model Aircraft kirja , 1973
 
Lehtiä:
Siipi lehtiä (sidottu kirjaksi) 1945-1946
Liikennelentäjä (sidottu kirjaksi) nro1-5 / 1972
Luftfahrt nro7/1975
Ilmailua Lapissa 1940-1990
Ilmailu nro2/1951
Ilmailu nro3/1951
Ilmailu nro4/1950
Ilmailu nro7/1950
Finnair Uutisia 1960 luku (?)
Aero (ruotsinkielinen) 1945
Aero (ruotsinkielinen) 1946
Flight Magazine July/1947
Flight Magazine Jan/1959
Flight Magazine Feb/ 1959
Flight Magazine Feb/ 1961
Lentäjä Nro 4/1958
Lentäjä 1/1956
Observers book of aircraft (taskukirja/vuosi)
1956, 1966, 1967, 1969, 1972, 1974
Muuta:
Cessna esitteitä, 1950-60 luku (?)
Mooney esite 1960
Sekalaisia irtosivuja Flight ym lehdistä
 
 
Nämä on säilössä Orivedellä
#3
Myydään / Vanhoja ilmailujulisteita
Viimeisin viesti käyttäjältä K Konttijärvi - tänään kello 09:16:16
Osa hyvässä kunnossa osa ei. Paremmat 25eur/kpl huonommat 10eur/kpl
Toimitus pahviputkessa 11,90eur
#4
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Hätälähetin.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - kesäkuu 29, 2025, 05:55:46
Kiitos vihjeestä, vastoin tapojani luin vähän enemmän Marinean tuotekuvauksesta missä kehoitetaan rekisteröimään laite Traficomissa etukäteen ennen ostoa koodin ohjelmoimiseksi, ainakin helpottaa käyttöönottoa. Hieman harmittava ominaisuus on kirkas valo mikä palaa aktivoinnin jälkeen, mutta on siitä se ilo että mahdollinen tarpeeton tahaton aktivointi tulisi helpommin huomioiduksi. Melkein kannattaa maksaa tuo 50 Euron Suomesta oston lisämaksu myöhempien toimenpiteiden takia. Tämä on 72vuotiaan optimismia seitsemän vuoden jälkeisestä elämästä.
Erään Pelastus henkilön ennuste minulle erään lento-onnettomuuden jälkeen jossa olivat joutuneet etsimään EFTU hun. IFR laskua tehneen mutta laskukierroksessa metsään mennyttä konetta. Hän sanoi minulle. "Kyl mes sinutki viäl jostan kallion kyljest kraappita" Kirjakielellä: Kyllä me sinutkin vielä joskus jostakin kallion kuupeesta kaavitaan. Jotenkin masentava ennuste henkilölle joka muutenkin meinaa aikuistua ilmailuharraste huumasta mutta olen päässyt siitä yli. Ensimmäisestä aviomiehestään Sotaleskeksi jäänyt äitini kertoi miehensä rauhoitelleen häntä sanomalla. "Sodasta voi vielä selvitä hengissä mutta siviilissä kuolevat kaikki." Kiistämätön tosi.
#5
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Hätälähetin.
Viimeisin viesti käyttäjältä Rupeli - kesäkuu 28, 2025, 15:55:48
#6
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Hätälähetin.
Viimeisin viesti käyttäjältä Teuvo Honkanen - kesäkuu 28, 2025, 09:13:51
Mulla Rellussa vähän sama ongelma.Näitä lisälaitteita on jo niin paljon että itse en mahdu enää ohjaamoon.Seisaaltaan ehkä vielä pystyisi lentämään.Mutta onhan niitä mukava esitellä porukoille ja saada aikaan vaikutelma että lentäjän täytyy olla yli-ihminen.Rellun keulassa on kaksi reikää jotka tein muka jäähdytyksen parantamiseksi,mutta päinvastoin olisi pitänyt pienentää entistäkin reikää.Mutta pikku pojille on hyvä sanoa että niihin tulee konekiväärit jos sota syttyy.Pyytävät näyttämään pyssyjä.Olen sanonut että ne on tallessa rasvattuina kotona.Olen ajatellut että tällä pikku narraamisella olen innostanut monta poikasta ilmailun pariin.Tai sitten en.Tilastoa ei ole olemassa.
#7
Elektroniikka ja sähkötyöt / Hätälähetin.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - kesäkuu 28, 2025, 08:13:21
Eikö tämä rahanmeno lopu. Nyt kun Transponder on asennettu aloitin opiskelemaan lentosuunnitelman jättöä netissä rekisteröitymällä Fintraffickin sivulle ja tein harjoitukseksi lentosuunnitelman. Se oli kyllä kiitettävän helppoa. Siellä tietysti kysyttiin mikä hätälähetin on käytössä. Silloin muistin ai niin semmoinen PLB.kin piti ostaa. Että sellainenkin rahanmeno taas ja lisäksi kaksikymppiä vuodessa kaistamaksua. Olisi kannattanut lyödä hanskat tiskiin jo viisi vuotta sitten, nyt on myöhäistä kääntyä. Eräs työkaveri teki treffit tytön kanssa Hampurissa, lisähintaa tuli kaikesta, huoneesta, suihkusta. pyyheliinasta. Tässä ilmailutouhussa tuntuu olevan samanlainen meininki vaikka on oma tyttöystävä eli ilma-alus.
Mikähän personal hätälähetin kannattaa ostaa vaiko vain valehdella että moinen on, tarkistannevatko rekisteristä onko sellainen rekisteröity ao. henkilölle.
Toisaalta jos sellaista pitäisi rintataskussa kun yksin työskentelee rakennuksella neljän metrin korkeudessa....
#8
Ostetaan / Vs: Ostetaan Grob G109A:n kier...
Viimeisin viesti käyttäjältä Risto O. - kesäkuu 27, 2025, 16:33:56
Kiitos Martti kuitenkin avusta ! Vielä on joitakin kyselyjä meneillään, netistä ei oikein löytynyt mitään. Mittari on tosiaan 80 mm halkaisijalla ja ottaa kierrokset öljypumpulta.
#9
Ostetaan / Vs: Ostetaan Grob G109A:n kier...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - kesäkuu 27, 2025, 13:48:19
Ei ollut Ulrichilla mittaria.
#10
Ostetaan / Vs: Ostetaan Grob G109A:n kier...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - kesäkuu 27, 2025, 10:13:46
Onko tuo Öljypumpun päästä nokka-akselin kierrosluvulla vaijerin pyörittämä malli. Ollut käytössä VW teollisuusmoottoreissa esimerkiksi paloruiskuissa ja agregaateissa. Niissä tosi mittausalue saattaa loppua 3000 rpm. mutta yleensä tuntilaskurilla. Katsoin saksan Ebaysta haulla Drehzahlmesser VDO tai Mekanische.
Dre....
Ulrich Ekstein on purkanut noita maamoottoreita ja myynyt osia, voin kysyä häneltä. Viimeiset teollisuusmoottorit oli erään Limbach nimisen firman tekemiä kun VW lopetti ilmajäähdytteisten teon saksassa. Niistä löytyi vähän pyörineitä Nikasil putki/mäntä sarjoja. Osa näistä maamoottoreista on sitä vanhaa kiinteällä laturin jalalla olevaa mistä Stark Stamo 1500 on tehty. Ebay.de yhdellä oli nyt myynnissä kaksi 80mm. puolikierrosmittaria missä ei ollut tuntilaskuria. Suosittelen tuttavuutta jonkun VPK laisen kanssa ja mittarin vaihtaminen ESA paloruiskusta päittäin noin hissukseen.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod