Tuoreimmat viestit

#31
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Radio napinaa.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 02, 2025, 06:25:24
Kiireesti menin ostamaan Euroopan tyhjäksi nuista antennivaimentimista sen jälkeen vasta ajattelin mahtaneeko tuo vähentää lähetystehoa. No selvä vastaanotto on ensiksi tärkeää ja kyllä ATC llä. on hyvät vahvistimet. Ihmettelen suuresti sytyskipinälennätintä vaikka virallinen lekomagneetto ja lekotulpat. Opiskelen vielä maadoituksia.Screenshot 2025-10-02 at 06-15-51 ABF128 ABF128 for AOR VHF Air Band Filter BNC Filters Brand New eBay.de.png
#32
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Radio napinaa.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - syyskuu 30, 2025, 22:55:56
No nyt Radioamatööri E.Viitanen kehoitti hankkimaan antennijohtoon häiriövaimentimen. Hyvä vihje löysin netistä Airband Attennuator AOR ABF 128 tyyppisen vehkeen missä BNC liittimet. Huomenna kuullaan onko Tampereella RXTX liikkeessä vai Ebayssa.
#33
Yleisilmailu / Vs: Kimppakivaa loppukausi 202...
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - syyskuu 30, 2025, 15:58:17
Ohessa kaksi siirrossa huonolaatuiseksi muuttunutta karttaa yksisuuntaisista reiteistä Nummelan ja Hyvinkään välillä. Nämä siis saat tulostettua tavoiteaikoineen Airsport ohjelmasta eli ohjelma lähettää tehtävän sähköpostiisi kun olwt kirjautunut tehtävään ja asettanut itsellesi lähtöajan / SP ylitysajan. Halutessasi saat kartalle myös ilmatilat merkattuna.
#34
Elektroniikka ja sähkötyöt / Radio napinaa.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - syyskuu 30, 2025, 09:25:05
Edellisen lentosesonkini mikä päättyi pian tulppien vaihdon jälkeen ylösalaisin Rapsipeltoon tein Slick magneetolla ja autotulpilla. Radiohäiriöt sitä luokkaa että lensin kuunteluoppilaana. Nyt on vaihdettu koko moottori Alanteen Moottori Blanikista missä on juuri huollossa käynyt Slick suojatuilla sinisillä syt.kaapeleilla ja lekotulpilla. Moottorin käyntinopeuden mukaan taajuuttaan vaihtuva napina kuulokkeissa jatkuu. Magneeton maadoitus eli sammutusjohto (P-lead) on tehty suojamanttelillisesta johdosta ja suojamantteli on maadoitettu magneeton päästä. Myös kierroslukumittarille menevä johto on suojattua. Tilanpuutteen takia vein sytytyskytkimen ja kierroslukumittarin kabiinin raamiin josta niillä on "näköyhteys" antenniin. Voin vielä kokeilla kuuntelua Intercomin ja kalliimpien kuulokkeiden kautta. Sen jälkeen ei ole muuta kuin kokeilla Syt. kytkimen viemistä lähemmäs moottoria ja yrittää saada järkeviä kierroslukuja Tiny Tach tyyppiseen kierroslukumittariin että pääsee magneeton ensiöpiirin sykettä seuraavasta kierroslukumittarista eroon. Mikä pahimmillaan saattaa aiheuttaa oikosulullaan moottorihäiriön. Radio omilla pattereilla Icon A 6 ja koneessa ei ole laturia. Radion vajaakäyttö on turvallisuusriski mistä pitää päästä eroon. Magneettossa on kipinäväli jakajaosassa kuten vanhanaikaisissa virranjakajallisissa autonmoottoreissa. Nykyisin sytytyspuola on yhdistetty omaan tulppaansa yleensä Waste Spark systeemillä jolloin turha kipinä hypähtää myös poistotahdin lopussa samassa kampivaiheessa olevassa sylinterissä. Eli suoranelosessa 1 ja 4 sylinteri jakavat saman kaksoispuolan samoin 2 ja 3 sylinterit. Eikä toista kipinäväliä tarvita jakolaitteessa. Ferriittejä on myös käytössä P- leadissa mutta en ole kokeillut kuulokejohdossa. Hyllyssä olisi myös neljällä HAL anturilla ohjattu joka sylinterille erikseen muista riippumaton syt. järjestelmä mutta se johtovyyhti ei ole minun mieleeni. Radiorätinä on harmillinen ongelma eikä kauhiasti kiinnosta luovaa ihmistä. 
#35
Myydään / Vs: Vanhoja ilmailujulisteita
Viimeisin viesti käyttäjältä K Konttijärvi - syyskuu 26, 2025, 14:43:03
Vielä löytyy hyväkuntoisiakin!
Näitä ei tule lisää....
#36
Yleisilmailu / Vs: Kimppakivaa loppukausi 202...
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - syyskuu 24, 2025, 14:21:24
Ohessa kuva v.2024 Elverumin viimeisen suunnistuslegin jälkeen olleesta "esteradasta". Näytti helpolta kartalla mutta ne maastonmuodot... Punaiset P aluetta ja kelta/oranssit D alueita.
#37
Yleisilmailu / Ultralla Viroon naatiskelemaan
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - syyskuu 22, 2025, 08:37:24
#38
Yleisilmailu / Kimppakivaa loppukausi 2025 ja...
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - syyskuu 20, 2025, 12:03:14
Loppukautta 2025 ja tulevaa vuosille 2026-2029

HUOM! Sana "Kisa" ei tarkoita hampaat irvessä touhuamista vaan rentoa yhdessäoloa ja uuden oppimista / kertaamista!
Ja näitä lajeja voi myös lentää ultralla kuten viimeksi suomen team osoitti OH-U644:llä Italian Ferrarassa.
Tarkkuuslennon MM taidettiin itse asiassa ensimmäisen kerran voittaa ultralla v.2006 3XTRIM koneella. Mopujakin ollut MM tason kisoissa mukana. FAI GAC siis ei ole erotellut 17 vuoteen ultria tai PPL koneita (1 moottori MTOW alle 2000kg) toisistaan. ANR kisoissa ylätasoultrat olleet aina kärkikymmenikössä edustettuina.

v.2025


Pääsee kokeilemaan : www.airsports.nu löytyy välille EFNU- EFHV ja takaisin yksisuuntaiset reitit. EFHV ympäristössä myös ANR reitit ja yksi tarkkuusreitti johon saa (google maps) reittikuvat allekirjoittaneelta. Ohjelma itsessään lähettää teille sähköpostiin automaattisesti kartan ilmatiloineen , tehtävän ja startti-, käänne- ja maalipistekuvat

Hyvinkäälle tehty myös yksi rallilennon treenireitti mutta se on ns. analogista mallia eli vaatii paikalla oloa ja muutaman henkilön organisaatiota. Tuon reitin voi lentää itse jos sen vaan saa pudotettua www.flynavigation.eu sivulta läytyvään rallilennon tuomarointiohjelmaan... multa meni yrityksessä hermot- onneksi läppäri ei sentään hajonnut...;). Sopivia karttatulosteita 1:200 000 jätetty pari vuotta sitten JUP kerholle. Tarvitsette vain oikeat sijainnit RF pisteille joiden perusteella määritellään muutama käännepiste ja reitillä lennettävien ARC:ien kaaret.

v. 2026

Harjoitustapahtumia koetetaan järjestää jos aikaa ja resursseja löytyy eli silloin tarvitaan apukäsiä. Tapahtumat ei synny itsestään.

Kansainvälisiin kisoihin koetetaan tietysti lähettää kokeneita kisaajia (ranking/aktivitettilista) mutta kokeneita ei synny ellei tuoreemmat pääse aloittamaan eli kokemattomatkin ovat tervetulleita mukaan mikäli resurssit ja kisajärjestäjät sen sallivat. Turvallisuus aina ensin. Koneita on liian helppo rikkoa jos ei tunnista kisapaineen vaikutuksia.

ANR ja Tarkkuuslennon tasokas harjoitustapahtuma järjestetään vuosittain huhtikuussa Saksan Donaueschingenissä (EDTD) juuri ennen Friedrichshavenin messuja, tarkempi ajankohta kerrotaan kun saadaan tietoon. EDTD on hyvä paikka/alue tutustua ajatellen v.2027 ANR MM kilpailua. Länsipuolella oleva Schwarzwaldin metsäalue maastonmuotoineen tekee suunnistamisen mielenkiintoiseksi.

Tarkkuus SM kilpailut suunniteltu pidettävän Ruotsissa heidän SM kisojen yhteydessä koska suomesta ei toistaiseksi ole tullut kisajärjestäjähakemuksia. Kerrotaan kun tiedetään aika, paikka ja suomalainen yhteistyökerho (SIL sääntö vaatii että kisaa pitää hakea suomalainen yhteisö syyskuun loppuun mennessä). Voi siis osallistua - ja voittaa- myös ultralla.

ANR (eli kahden ohjaajan tapahtuma jossa kakkoskuskilla ei tarvitse olla medicaalia tai lupakirjaa, PPL- ja ULAC koneet suuniteltu FAI toimesta samaan kategoriaan) varmaan joku järkkää SM kisan tai vastaavan. Harjoittelemaan pääsee Skandinaviassa ja varsinkin Puolassa jonne edulliset yhteydet ja koneiden vuokrahinnat vielä kohtuulliset. Voi siis osallistua myös ultralla.

 

Open Nordic Air Sports Race ONASR Heinäkuu 2 - 5.7.2026 alustavasti (ESSX) Västerås, Ruotsi. Helppo saavutettavuus, hyvät fasiliteetit ja ympäristössä edullista majoitusta tarjolla.

Suomen kisajärjestäjävuoro olisi 2027 mutta silloin on mahdollisen järjestäjäkerhon saavutettavuudeltaan helppo kenttä suljettu 3 viikon ajan eli olemme keskustelleet vuoron vaihtamisesta suomelle v. 2026.

ONASR alkuperäinen idea on ollut kutsua -pakotteet huomioiden- kaikki itämeren ymärysmaat mukaan tapahtumaan. Voi osallistua myös ultralla.

Lennetään ANR säännöillä (yksi pitkä suunnistus / tai 2-3 lyhyttä suunnistusta + FAI maaliinlaskut). Suunnistuslegin loputtua on edessä käytävä jonka reunoilla muodoiltaan vaihtelevat P-alueet ja keskellä eri muotoisia D-alueita joihin lentämisestä saa virhepisteitä. Suomesta / Ahvenanmaalta on jo yksi kokenut UL teami ilmoittanut kiinnostuksensa.

 

Harjoittelu lajeihin:

Suomessa hankalaa koska tapahtumajärjestäjiä ei tahdo löytyä kaikkien nykyään halutessa ns. valmiiseen pöytään. Norskiohjelma kuitenkin parantaa tilannetta ja mahdollistaa omaehtoisen edullisen sekä tehokkaan harjoittelun yhdessä olemassa olevien harjoitusreittien kanssa.
Meillä on lisäksi mahdollisuus ja kutsu osallistua Norjan, Ruotsin, Puolan ja Saksan harjoitustapahtumiin joista tiedotetaan lisää heti kun saadaan ajankohdista tietoa.

 

Kansainväliset tapahtumat 2026-2028

Heinäkuu 2 - 5.7.2026 Open Nordic Air Sports Race ONASR  alustavasti (ESSX) Västerås, Ruotsi. Helppo saavutettavuus, hyvät fasiliteetit ja ympäristössä edullista majoitusta tarjolla. (Tämä tapahtuma saattaa muuttaa lounaiseen suomeen).

2026 WPFC Tarkkuuslento MM | Torun Poland (EPTO)  waiting for local rules. Ajankohta Puolassa yleensä elokuu, kesto 2 viikkoa sisältäen treeniviikko + kisaviikko. Selviää varmaksi viimeistään FAI GAC kokouksessa maaliskuu 2026. Tuonne on nyt 2 varmaa kokenutta lähtijää ja kyntensä jo näyttäneitä haalitaan vielä muutamia mukaan. Kokemattomiakaan ei katsota karsaasti, jokainen aloittaa joskus. Varsinaisessa joukkueessa voi olla 5 pilottia, enemmänkin voi osallistua jos kisajärjestäjä sallii mutta noiden viiden tulokset lasketaan joukkuekisaan. Kokenut ei lentävä team manger hakusessa jotta kisapäivät eivät kokouksineen tulisi piloteille liian pitkikisi. Voi siis osallistua myös ultralla.

2027 WANRC  ANR MM  yhdessä Saksa & Sveitsi. FAI GAC odottaa viimeistä tarjousta. Todennäköinen kisapaikka eteläisessä Saksassa Donaueschingen / Mengen. Lisää tietoa tulevan FAI GAC maaliskuun kokouksen jälkeen. Voi siis osallistua myös ultralla. 2 ohjaajan miehistöt, navigaattori ei tarvitse lupakirjaa. 5 teamia paikalle olisi kova juttu joukkuekisan kannalta!

2028 WRFC  Rallilento MM  Kreikka esittänyt kiinnostuksensa. Odotamme sitovaa tarjousta FAI GAC kokoukseen maaliskuu 2026. Voi osallistua myös ultralla.

2029 WPFC   Tarkkuuslento MM  Czech Republic esittänyt kiinnostuksensa. Odotamme tarkentavia tietoja FAI GAC 2026 maaliskuun kokoukseen. Voi osallistua myös ultralla.

 

Terv.

Pete
#39
Myydään / Myydään Cessna C150F OH-CVA
Viimeisin viesti käyttäjältä Ramis5 - syyskuu 14, 2025, 16:14:10
Myydään: Cessna 150F OH-CVA (1966)

Hyvässä kunnossa oleva ja CAMOn alaisuudessa pidetty Cessna 150F, vuosimalli 1966. Erinomainen ja edullinen vaihtoehto tuntien keräämiseen tai huolettomaan lentämiseen.

✈️ Tiedot:

Moottori: ~2100 h

Runkotunnit: ~5000 h

CAMO-valvottu

Hinta 20.000€

Kone sijaitsee Nummelan lentokentällä

Luotettava klassikko, joka tarjoaa paljon lentotunteja edullisesti.

📍 Näytöt sovittavissa Nummelassa.
📩 Lisätiedot ja yhteydenotot: Rami Sadik 0445006655
#40
Yleisilmailu / Vs: Putkiaivotesteri
Viimeisin viesti käyttäjältä Toma - syyskuu 12, 2025, 17:40:53
Tiedoksi niin koodasin tuon hieman uudestaan nyt ja nyt siinä on Top 10 scoreboard, joten ei muuta kun niemä historian kirjoihin  ;)

https://ilmailu.org/moniajo.htm
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod