Tuoreimmat viestit

#1
Yleisilmailu / Vs: Lentokenttien alasajo
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - eilen kello 23:58:14
Voi pojat jokos ensi kesänä saaadaan alkaa tekeen EFYL lentopaikkaan lennokki kenttää  *0* nykynen missä ollaan oltu niin siihen tulee kohta tie sen yli niin olisi jo aika alkaa puuhaan uutta paikkaa.

https://poytakirjat.ylivieska.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025828-18

#2
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - eilen kello 11:00:02
Edellisellä sivulla on jo mainittu Kazat X-14, mutta tässä toimiva linkki: https://www.facebook.com/groups/436449473535787/posts/478998009280933

LainaaThe secret of its low landing speed is due to its leading edge slat, and its triple section flaps.
Dry Weight: 54 Kg, Span: 5 m, Wing Area: 1,76 m², Length: 3,13m, Height: 1,22m
Take off / Landing speed 55 km/h, Vmax 130 km/h, Chezet (CZ?) engine, 380 cc


#3
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - eilen kello 06:29:29
Oratex ei tarvitse maalia
#4
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Sukset.
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - eilen kello 06:24:46
Koska nyt alkaa suksi lipsumaan, niin kerrompa jutun eräästä ilmailua häiritsevästä Suksesta.
Hän oli ennen kännykkäaikaa räpsähtänyt purjelentokoneella mielisairaalan lähellä olleelle pellolle ja mennyt tietenkin respaan kysellen puhelinta soittaakseen hakuporukoille. Erektiohaalari oli muistuttanut lievästi paikan asiakaspukeutumista, joten respan täti oli kylmä viileästi kehoittanut Marttia istumaan rauhassa penkille odottelemaan iltapäivälääkitystä kertoen, että onhan tuolle pellolle laskeuduttu lentävillä lautasillakin...

Valitettavasti paikalle saapunut talonmies oli alkanut kyselemään respan tädiltä pellolla romottaneesta liitolentokoneesta ja Sucksi oli päästetty irti.
#5
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - joulukuu 01, 2025, 23:37:11
Kyllähän lentokoneella pitää olla ainakin tuommoinen 50 kg/m2 siipikuormitus, jotta sillä on jatkuvuutta, eikä ole tuuliviiri. Ja jos se rungon ulkopuolinen siipi on puolellaan 2 m x 0.5 m eli pari neliömetriä ja ne ulkopuoliset siivekkeet, jänne 0.165 m ja siivekekkeiden pinta-ala 0.33 m2, niin tuollainen siipi on jo lähtökohtaisesti kevyt. Teki sen vaikka kevytbetonista. Ja ottaa huomioon, että tuolla esimerkkikoneella, CRI- CRI, maksimimassalla 170 kg, sakkausnopeus on se 20 m/s(72 km/h) Ja nimenomaan tuolla siivellä. Rungon leveys on 0.6 m.
Vertailun vuoksi noiden ultrien siipipinta-alat ovat jotain 10 - 15 m2. Kyllä niistä massaa kertyy ja maaliakin kuluu litroittain. Ja onhan tuollaisessa näpertelyä yllin kyllin. Ja nopeaa konetta ei tuollaisesta tuulipussista saa. Ja suuri, karkeasti tehty siipi aiheuttaa suuren vastuksen.
En minä vähättele ja halveksi noita hidaslentäjiä. Ja harvassa on helppotekoiset halvat ultrat.

#6
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - joulukuu 01, 2025, 22:14:48
Tämähän se näppärä olisi jos pikku pelto on. Paramoottorin moottori Vittorazi Moster 185 engine

#7
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Vanhojen virheiden välttel...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - joulukuu 01, 2025, 18:26:26


Eli tehkääpä pakettipeltojen reunoille sekä vesistönsuojavyöhykkeille lentosarkoja ja latoihin niille sopivia koneita!

Ilmailuguru ihmettetteli minulle "Miksi ei maalaiset (eli maajussit) harrasta lukumääräisemmin ilmailua vaikka on sopivia peltoja, rakennuksia ja rahaa rajattomasti" Vastasin. Ala vain harrastamaan niin ulkopuoliset tulevat varoittamaan isälle "Älä vain anna taloa Martille Martti myy talon ja ostaa lentokoneen" ja kohta huomaat että kotitilasi on testamentattu jollekin pikkuserkulle joka harrastaa kunnon asioita kuten TV.n katselua ja kännissä örveltämistä. Toinen rajoittava seikka siihen tekemiseen saattaa olla että et ole Insinööri tai edes Ylioppilas joten olet oletetusti henkisesti vajavainen ja verkoston suhtautuminen sen mukainen. Olin Turun Lentokerhon Kakkostuulian huollossa mukana koska koneen lentokelpoisuudesta riippui Mopukelpuutukseni päivitys. Joku vieressä seuraava ihmetteli luullen että en kuule "Kuinka te annatte tuollaisen Wärtsilän hitsarin käpälöidä konetta." Henkilö jolle ihmeteltiin oli Juhosen Pena joka opasti "Mattila on Autonasentaja oltiin yhtä aikkaa töissä Turun Autohallissa" Myöhemmin vielä eräs TLK lainen kysyi "Eikö Wärtsilän hitsarille löydy muuta harrastusta kuin lentäminen" Ei valitettavasti löydy mutta löytyy kyllä oma lentokenttä ja neljä lentokoneen vetävää hallia ja lentokoneen tapainenkin. Kymmenvuotiaana kun ilmailukärpänen puri toistamiseen Villin Lännen villityksen jälkeen oli vain Lentokoneita kirjoissa ja taivaalla, vasta myöhemmin sieltä takaa tulivat ihmiset.
 
#8
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - joulukuu 01, 2025, 17:07:08
Tubemassituloilla ei oikeasti edes haluta voittaa painovoimaa
#9
Lentolaitesuunnittelu / Vs: SUPERULTRAKEVYT
Viimeisin viesti käyttäjältä Rupeli - joulukuu 01, 2025, 16:12:19
#10
Lentolaitesuunnittelu / Vanhojen virheiden välttelyä
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - joulukuu 01, 2025, 14:13:03
Koska uudet on vielä keksimättä ja resursseja on rajallisesti, niin tulee katseltua vanhoja rainoja. Tässä on paljon luurankoja sekä pollisitkin lentää reuhotti Ikarus Foxilla.

Eli tehkääpä pakettipeltojen reunoille sekä vesistönsuojavyöhykkeille lentosarkoja ja latoihin niille sopivia koneita!
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod