Tuoreimmat viestit

#21
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Teuvo Honkanen - tammikuu 21, 2025, 14:51:16
Kaasujousi toimii kyllä kuten vanhemmissa Ikaruksissa on.Paine jotain 42 baria eli 20 kertaa autonrenkaan ilmanpaine.Vaarana on jos paine pettää niin siiven kärki voi ottaa maahan,ainakin läheltä liippaa.Varmistus vaijeri putken sisällä estää tällaisen.Tai eihän siihen kaasu systeemiin sellaista saa kuin rakentamalla.Alkuperäisessä Rellun sandumi rakenteessa on vaijeri putken sisällä.Tuo Martin rakentama ja minun idea käyttää putki-iskaria tai rakentaa vastaava putkista, puristus jousi systeemissä, on sen suhteen pommin varma.
#22
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - tammikuu 21, 2025, 11:59:44
Luonnos rakenteesta on välttämätön.
#23
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Markku N - tammikuu 21, 2025, 11:12:50
Moro, ajatuksena olisi laittaa renegadeen vetosuuntaiset kaasujouset sandumien tilalle,onnistuuko,
ja millaisella vetovoimalla kaasujousi olisi 450 kilon koneelle. kuka laskisi.
#24
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SUIO konkurssissa, miten t...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tammikuu 20, 2025, 16:34:13
Tuossa päivällä tuli puheeksi erään vanhemman ilmailuharrastajan kanssa myös SUIO:n konkka ja sen ohessa myös opiston rahankäyttö. Opistossa oli kaksi setämiestason DuoDiskusta, joilla toki peruskurssillakin tehtiin se määräysten vaatima matkalento.

Mutta olivathan ne myös talvet Espanjassa, jossa edelleen nämä setämiehet lentelivät toisten rahoilla, eikä heillä ostovoima laskenut vaikka pitivätkin töistä vapaata harrastusta varten.

Olisko ollut viisasta hankkia maamme liitolentokentille vaikkapa parikymmentä alkeiskonetta, jolla oppilaat harjoittelevat ensimmäisestä lennosta alkaen yksin edes sen toisen Duon sijaan?

Minkä pirun takia volyymiä ei arvosteta? Toisivathan nuo kokemusmahdollisuudet valtavasti jengiä paikalle kokeilemaan ja kenties toisenkin kerran, mikäli änkyrät setämiehet vietäisiin kokeilun ajaksi vaikkapa saunomaan kaljakorin kera pelottelemasta uusia tulokkaita.

#25
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tammikuu 20, 2025, 13:02:57
Kaveri tuossa kilautti matkailupuhelimeen ja siinä käsiteltiin monenlaisia asioita.
Mutta tässä nyt ajatukseni lasku- ja nousutelineen jousesta. Tehdäänkin homma turhan monimutkaisesti, mutta kevyesti. Samalla toki saadaan sisäänmenevä ja suhteellisen helposti säädettävä jousitus. Geometrian saa jokainen tehdä tarpeensa mukaan.

Joustoelementiksi otetaan tarkoitukseen sopiva hydraulisylinteri, josta vedetään aerodynaamisen rakenteen suojaan kaksi putkea, Sitikan jousipalloja tarpeen mukaan sopivalla typpipaineella varustettuna. Lisäksi laitetaan sisäänjätettävyyttä tarvittaessa sopiva "tunkkisylinteri" vaikkapa moottoripyörän jarrukahva päsylintereineen, joka varustetaan takaiskuventtiilillä sekä paineenvapautusventtiilillä mikäli olet jo kerran laskeutunut teline sisällä.


#26
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SUIO konkurssissa, miten t...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tammikuu 20, 2025, 09:16:27
Kuvakaappaus Facesta:

Onhan tuokin ajatus, mutta olisiko tärkeempi kouluttaa mahdollisimman paljon ilmailijoita ja sitten ilmailuliitto voisi omalla toiminnallaan ja käytöksellään osoittaa että SIL:iin kannattaa kuulua.

Kumpi on tärkeämpää ilmailu vai liittoon kuuluminen?

Kaupoissakin ihmiset ovat useammin käyneet ennen, kuin ovat hankkineet jäsenetukortteja.

Pakkoliittäminen liittoon on yhdistymislain vastaista ollut ainakin ennen.

Onko liiton tarkoitus tukea ilmailua vai kerätä jäsenmaksuja joilla riidellä?

Jos ette vielä ole maksaneet liiton jäsenmaksua, niin olisiko korkea aika erota?
#28
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SUIO konkurssissa, miten t...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tammikuu 20, 2025, 01:32:37
Facen ilmailuryhmässä, josta porukkaa on paljon bannattu, kirjoitti Jukka Salokannel:

Timo Hyvönen, näyttää siltä, että kun tulit liittoon vuoden 2019 alusta, ei sinulla ollut eikä varmaan voinutkaan olla mitään faktapohjaista tietoa siitä, mitä opistossa todellisuudessa oli ennen sinun kautesi alkua tapahtunut.

Olet useissa eri yhteyksissä esimerkiksi toistanut mantraa että "kukaan opiston muista osakkaista ei ollut rahoittanut Opistoa". Tämä ei ole totta.
Kerron muutaman faktan:

Kun edellisen tj Kuosmasen talousrikosten selvittyä opisto piti pelastaa, myytiin Duo Discus-koneet pois ja vielä senkin jälkeen Opistoon tarvittiin lisää pääomaa. Tähtisen aikaan esitettiin, että osakkaat pääomittavat opistoa 42 500 eurolla. Kaikki osakkaat antoivat opistolle pääomalainaa osakeomistuksensa mukaisessa suhteessa.

Vuonna 2015 SIL antoi, liiton varapuheenjohtaja Tähtisen aloitteesta, Opistolle ns. ATO-lainaa, jotta opisto pystyi tilaamaan ulkopuoliselta konsultilta PPL(A) ja LAPL(A) verkkoteoriat. Se olikin muistaakseni viimeinen kerta, kun SIL oli jotenkin tukenut omista varoistaan opistoa.

Vuonna 2016 OKM muutti avustuksen maksutapaa. Alla Opiston ja SIL:n yhteistiedote asiasta vuodelta 2016:
Tiedote alkaa:

"Suomen Urheiluilmailuopiston hallinto siirtyy Helsinkiin
Suomen Ilmailuliiton (SIL) ylimääräinen kokous on 28.11.2015 vahvistanut liiton strategian, jossa koulutukseen panostaminen on yksi liiton kärkihankkeista. SIL on strategiaa tukien päättänyt organisoida uudelleen Suomen Urheiluilmailuopiston organisaatiota. Vuoden 2016 aikana opiston toimisto integroidaan SIL-toimistoon. Opiston kotipaikaksi tulee Helsinki ja se luopuu Räyskälässä olevasta toimistostaan.

Opisto ei tarvitse jatkossa päätoimista toimitusjohtajaa vaan ennemminkin lisää palkattuja koulutusresursseja. Opistoa vuodesta 2014 johtanut Sakari Pyörre on lopettanut työskentelynsä yhtiössä 30.4.2016.

Synergiaetuja odotetaan saatavan erityisesti suunnitellusta hallinnon ja johtamisen prosessien integraatiosta. Saatavat kustannussäästöt voidaan kanavoida varsinaisen koulutustoiminnan kehittämiseen.

Toimintaa myös Räyskälässä

Opisto omistaa Räyskälässä "SIL-luokan" sekä osuuden Lentolaakso-hallista yhdessä SUIO Oy:n kanssa. Luokkaa ja hallia käytetään myös jatkossa silloin, kun opiston kurssien järjestäminen Räyskälässä on mielekästä.

Opistoon kohdistuvien muutosten merkittävimmät tavoitteet ovat
• Omistajaohjauksen tehostaminen jäsenistön vahvistaman strategian mukaisesti
• Opiston toimintaan nähden kohtuuttoman raskaiden hallintokustannusten vähentäminen
• Hallinnon keventäminen ja SIL:n toimistojärjestelmien hyödyntäminen
• Kurssien määrän lisääminen ja kurssitarjonnan laajentaminen aiempaa tasapuolisemmin mahdollisimman monelle ilmailun harrastelajille

Taustaa

Opiston rahoituksesta noin kaksi kolmasosaa muodostuu opetus- ja kulttuuriministeriön maksamasta valtionavusta. Valtionavun määrä vuodelle 2016 säilyi ennallaan 210 000 eurossa. Aiemmista vuosista poiketen OKM maksaa vuoden 2016 koulutustoiminnan avustuksen SIL:lle. SIL jatkaa aktiivisesti koulutusstrategiansa hiomista ja aikoo lisätä koulutusta palvelevaa henkilökuntaa strategian linjausten mukaisesti. Tästä tiedotetaan myöhemmin erikseen.

SIL omistaa 82 prosenttia Lopen kunnan Räyskälässä sijainneesta Suomen Urheiluilmailuopisto Oy:stä. Muita omistajia ovat Lopen kunta, Räyskälä-Säätiö ja Jämi-Säätiö.

Lisätietoja antavat

Peter Tähtinen, Suomen Urheiluilmailuopiston hallituksen puheenjohtaja
Petteri Tarma, Suomen Ilmailuliiton puheenjohtaja"
Tiedote päättyi.

Näemme siis, että OKM:n raha, 210 000 euroa vuodessa, alkoi vuodesta 2016 tulla "kiertotietä" SIL:n kautta Opistolle. Sekään äskettäinen väitteesi, että Opisto olisi "menettänyt" avustuksensa, ei ole totta.

Vuonna 2016 ei myöskään millään tavoin suunniteltu Opiston (oy) ja SIL:n (ry) "sulauttamista", mikä olisikin ollut juridinen ihme. Ainoastaan toimistoresurssien yhdistämisellä haettiin toiminnan tehostamista. Kävi kuitenkin pian ilmi, että SIL toimistossa ei ollut ketään sellaista henkilöä, jolla olisi ollut asiantuntemusta sijaistaa Opiston koulutushenkilökuntaa.

Myöhemmin sitten Opisto muuttikin Pilvilinnasta Malmin pyöreään, koska itään luonnollista synergiaa ei ollut saavutettu sillä, että koulutuspäällikkö istui samassa talossa kuin SIL toimistohenkilökunta. Opiston toimistosihteeri teki osapäiväistä työtään tehokkaasti etänä kotoaan käsin.

Vuoden 2016 alun jälkeen se "rahoitus" jota SIL on opistolle antanut, on SIL:n tilille valtiolta tulleen avustusrahan edelleen tilittämistä. Se raha ei ole peräisin SIL:n varainhankinnasta eikä varsinaisesta toiminnasta eikä SIL ole nähnyt mitään vaivaa sen rahan saamiseksi.

Petteri Tarman ollessa liiton pj, jokaisessa SIL hallituksen kokouksessa oli pysyvänä asiakohtana Opiston operatiivinen ja taloudellinen katsaus, jonka esitti Tähtinen. Sitten kuukausi kerrallaan SIL totesi, että Opisto toimii kuten pitääkin ja sille taas myönnettiin seuraavan kuukauden määräraha.

Opisto teki Tähtisen aikaan koulutustoiminnalla sen verran tulosta, että useamman kerran, Tähtisen aloitteesta, Opisto kieltäytyi ottamasta vastaan SIL:ltä jonkin kuukauden osuutta sille kuuluvasta avustuksesta vaan jätti sen SIL:n kassaan - jossa sillä rahoitettiin SIL:n toimintaa. Mikä on todettavissa SIL hallituksen pöytäkirjoista.

Pyydän että viimeistään tässä vaiheessa lopetat totuuden vastaisen mantran toistamisen siitä, kuinka SIL on "rahoittanut" opistoa ja muut eivät ole. Kuten edellä kerroin, Opistohan se on ajoittain rahoittanut Liittoa.

Lisäksi totean, että olet vuosien mittaan julkisuudessa useita kertoja viitannut 18 vuoden takaiseen irtisanomiseeni Urheiluilmailuopistosta. Minusta tämä on loukkaavaa ja osoittaa matalamielisyyttäsi.
#29
Experimental/Ultrakevyt/yleisilmailu -aiheisia kaupallisia tiedotteita / Vs: Alumiinia
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - tammikuu 20, 2025, 00:08:31
Löyty tämmöinenkin laitoin kyselyn bongasin tämän tuolta cnc-tekniikka harrastelijoiden kanavalta

www.tulinen.fi

#30
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SUIO konkurssissa, miten t...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tammikuu 19, 2025, 20:48:45
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod