Tuoreimmat viestit

#1
Hyvät kollegat: Lasien valmistus on tilapäisesti keskeytetty organisatorisista syistä.
#2
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Romutuspalkkio
Viimeisin viesti käyttäjältä Lauri - elokuu 30, 2024, 17:53:38
Canadassa on jos konekanta on alle 5% voi anoa että ne siirretään " Own maintenance kategoriaan" ja saa huoltaa itse...
#3
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Aaltopelti
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - elokuu 28, 2024, 13:53:11
Tuosta kuvasta voisi luulla että aaltopeltiä syntyy tuolla koneella. Ei, pelti on valmiiksi aaloitettu kuusimetriä pitkällä koneella ja tuolla siihen saadaan vain mutkia esimerkiksi siiven etureunaa varten. Aaltopellin teko alkaa levyn keskimmäisistä aalloista leviten reunoja kohti siten että suoraa peltiä pääsee sivuilta prosessiin.
#4
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Aaltopelti
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - elokuu 28, 2024, 12:35:23
Aaltopeltijunkersin uusvalmistuksesta tulee joskus mieleen, että pienen omaisuuden tekemiseen vaaditaan suuri omaisuus.

https://junkersaircraft.com/en/manufacture/
#5
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Aaltopelti
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - elokuu 28, 2024, 08:35:41
Kunnollista toimintaa! Varo kuitenkin seisovaa aaltoa ja kolmatta harmoonista...
#6
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Aaltopelti
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - elokuu 28, 2024, 07:16:18
Rakennuksentapaisen mitä nyt askartelen tarkoitus on nostaa Ilmailuhenkeä ja ilmailunostalgiaa. Sain päähäni että liukuovien yläpuolinen seinä olisi jännä olla pienikuvioista Aaltopeltiä. Yritin netistä löytää myyjää etupäässä Englanniksi Small Wave Corrugated sheet tai metal tai aluminium, ei tärpännyt. Mutta Y tubessa opin että Aaltopeltiä voidaan tehdä kahdella eri tavalla teollisesti, pitkittäin tai intialaiseen tapaan poikittain. On myös kolmas keino luoda uutta aaltoa, Kermit Weeksin videolla käytiin Ford Trimotor korjaamolla ja siellä ukot selostivat kuinka tekevät Alumiinista Aaltopeltiä. Työkalun leuat oli pakattu pois hyllyn alle eikä näytetty mutta jutuista sai selvää kuinka homma käy, siis tekemään työkalua. Toisen tekopäivän iltana sain koevedoksen kapeaan levyyn, harjaetäisyys 50 mm. kun se juuri ostamassani Sinkityssä kattopellissä on 75 mm. Näyttää hieman liian tavanomaiselta että herättäisi huomaamaan ettei kyse ole tavallisesta aaltopellistä. Nyt leuat tehty 25 mm. pyöröteräksestä kotoa löytyy myös 20 mm. pyöröterästä ehkä siitä tulisi pieteetimmän näköistä. On luultavaa että 22 mm. pyöröteräs antaisi parhaan tuloksen mutta se on tilaustavaraa Turussa. Ehkä myös puolen tuuman vesijohtoputki toimii se on 21,7 mm. päältä.
Joka tapauksessa tajusin että työkalun leuat tulisi olla vaihdettavat että saisi tulemaan esimerkiksi kolmea eri aallonpituutta, se lisää työkalun valmistumisaikaa huomattavasti. Junkers Ju 52 koneessa on montaa eri kokoista aaltoa kun taas Junkers Juniorissa ja Ford Trimotorissa mennää yhdellä aallonmuodolla.   
#7
Se on vanha Jabirun toimiva potkuri, jonka lakasin.
#8
Ilmailun säädökset / Vs: uusi määritelmä SEP lentok...
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - elokuu 22, 2024, 15:23:28
Ja asetusmuutos  2024/2076 tuli näin ulos:

8c. 'SEP-lentokoneella' yksimoottorista yhden ohjaajan lentokonetta, johon ei vaadita tyyppikelpuutusta ja jonka yhtä keskeistä työntövoimayksikköä säädetään yhdellä säätövivulla ja jota käyttää jokin seuraavista moottorityypeistä:
a) mäntämoottori;
b) sähkömoottorijärjestelmä, joka voi koostua useammasta kuin yhdestä sähkömoottorista, jos komission asetuksen (EU) N:o 748/2012 mukaisessa sertifiointiprosessissa niin määritetään;
c) hybridimoottorijärjestelmä, joka koostuu mäntä- ja sähkömoottoreista, jos asetuksen (EU) N:o 748/2012 mukaisessa sertifiointiprosessissa niin määritetään;
#9
Ultrakevyet / Vs: Polttaako
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - elokuu 21, 2024, 19:24:00
Pisti nauruksi nuo vastauskommentit, mutta ihan oikeasti. Oli tekeillä matkalento Nummijärvi Fly Inniin ja rupesin netistä etsimään Purjelentäjien virallisia toiminta-ajan pidentäjiä, ainoat löytämäni olivat myynnissä Australiassa. Eivät millään ehtisi ajoissa siihen hätään, sananmukaisesti. Ei kun Sexshoppiin ja sieltä silikoninen kapistus minkä tietysti punkteerasin viiden millin poralla. Lerchessä joudun istumaan polvet suussa joten myös lentohaalarit piti ratkoa auki alempaa. Tuossa käytössä moinen silikonikuminen laite on paikallaan, en käsitä miksi kukaan käyttäisi sitä muuhun. Tai ehkä ennakkoavartimena ennen aktuaalista. Pullona litran X1R öljyn lisäaine pullo, siinä on iso korkki ja epäkeskeinen rakenne. Käytön jälkeen huolellinen pesu. Vaimolle en ole kertonut, hän olisi vain huolissaan näkikö kukaan kun vierailin ko. kaupassa, mihin tietysti vastaisin että ei kukaan nää muulloinkaan kun vierailen siellä piip showssa. Pieni Virtsarakkoni varmaan johtuu siitä että en ole sitä Oluenjuonnilla venyttänyt, en juo edes Saunaoluita koska en sauno. Palamiskuolema on kauhia asia jos on tajuissaan.
#10
Ultrakevyet / Vs: Polttaako
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - elokuu 21, 2024, 14:37:23
Onhan se hyvä pitää alkusammutus kalusto valmiina ja esillä.
Toivotaan ettei kuitenkaan oteta sellaisenaan ilmailumääräyksiin mukaan.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod