Tuoreimmat viestit

#1
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - eilen kello 17:18:09
Polttopuuhommaan on ratkaisu haketin ja sille soveltuva poltin. Kaikki muu on Puuhastelua.
#2
Ultrakevyet / Vs: Puu ultran tuliseinän suoj...
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - eilen kello 15:15:29
Ostin Aero-messuilta Teknofibran alumiinipintaista mattoa, jota edellisessä ranskalaisessa artikkelissa mainittiin keraamisena (céramique). Matto on hiilikuitumattoa, joka esitteen mukaan antaa 75% painonsäästön mineraalivillaan verrattuna. Sinänsä aika mielyttävää käsitellä mineraalivillaan verrattuna. Ilmeisesti hitsauksen suojamatoissa käytetään samaa tavaraa.
20240502_142607_.jpg
#3
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - eilen kello 14:05:36
Joo, tuo jokakeväinen polttopuuhomma on kyllä järjen ja ruumiin kidutusta. Siinä kun jumppaa kuudentuhannen euron lainakoneen kanssa sadan hevosen tehoisen traktorin pörrätessä tulee mieleen kaikenlaista. Luulisi jo sillä kalustolla ihmisen pitävän päästä helpommalla.
Vaan ei. Sillä alueella kehitys on kyllä kesken.
#4
Myydään / Vs: Myydään Ikarus kellukkeill...
Viimeisin viesti käyttäjältä kallekas - eilen kello 11:32:16
Päivitys, kone kellukkeilla ja Evijärvellä
#5
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - kesäkuu 01, 2024, 23:37:32
Halli on kuin omakotitalo, ei tule koskaan valmiiksi. Mutta ehkä käyttötarkoitukseensa eli Motolerchen sääsuojaksi jollakin lailla. Lämpöeristys edes jonkimmoinen on tarpeen ja kondenssieristys eli aluskate peltikatolle itsestään selvyys. Ovenpäälyspalki jossa 15 metrin jänne, suunnittelu huomioiden varatut materiaalit on nyt tehty, Warren trus tekniikalla ja 200 kg.m2. lumikuormalla. Mutta väliseinäpalkki joka kantaa suurimman osan kuolleesta painosta ja lumikuormasta mutta joka on vain 10 metriä pitkä hakee toteutuvia mittojaan. Lekohallin vapaaksi korkeudeksi riittää kolme metriä enempään en oikeastaa pysty. Valmistuminen hidasta koska materiaaleihin on rahaa mutta vieraaseen työvoimaan ei, timpuripari vie 600 Euroa päivä. Velkaa en tee tuohon projektiin. Ameriikan kollegat pääsevät eristyksissä vähällä. Tuli taas katseltua Champion Doorssin mainosvideoita, kyllä tekee mieli tehdä sellainen. Vaneri liukuoviin materiaalit on jo hankittu. Olen ollut hallihomman kimpussa vasta noin viikon tehtyäni selkäkipuisena polttopuita siihen asti. Kyllä se polttopuunteko on vihoviimeistä tällaiselle luovalle henkilölle, ympäristössä on monia jotka eivät muuhun pysty mutta palkkaa sellainen ja pian totean että samalla rahalla olisi voinut ostaa ne puut valmiina. Terveyden äkillinen menetys ei ole leikin asia ja jos haluaa vielä lentää niin eiköhän nyt kannattaisi, sanoin tämän itselleni. 530 h. nyt plakkarissa, välillä tuntuu että se riittäkin ja jossain naputtaa että vedä se tuhanteen tuntiin.
#6
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - kesäkuu 01, 2024, 21:19:11
Myös huolen jaan kanssa Tapanin, (samaa ikää kun olen.)
Tänä vuonna olen joutunut/päässyt perehtymään moneen keskenjääneeseen projektiin.
Omat on edelleen kesken
järkevät lähimmäiset kehottavat etsimään valmiin koneen, siis järkevät.
Rakentamisessa ei ole kyllä kyse sen järkevyydestä.
Ehkä ei edes hallin rakentamisessa, pankki uskoo että elän ja maksan vielä pari vuotta lainaani pois.
Siis 78 v ja vapaa takuista! Jipii!


#7
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - kesäkuu 01, 2024, 08:16:35
Huolestuneena näin pitkästä kirjoitustauosta luotan siihen vaihtoehtoon, että halli on jo pian valmis. Kirjoitteleen ehtii kyllä.
#8
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: Ultra SM 2024 Nummela (7.-...
Viimeisin viesti käyttäjältä Armin Züger - toukokuu 24, 2024, 11:29:26
Ultra SM lähestyy, vielä mahtuu. Pienkoneellakin voi/saa osallistua (varsinaisen UL kilpailun ulkopuolella)
#9
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: Kuhmo Fly In 12.-14.7. - S...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - toukokuu 23, 2024, 18:16:53
Olipa taas oikein mainio somepäivitys!

Olen palellut 35 vuotta sitten Kuhmossa määrättyäni tulivahdittoman teltan, jotta voisimme nukkua ilman kipinävuoroja.

Koska ohjesääntö, kaminakin oli heftissä.

Tein siis siihen tulet aamu neljältä. 
#10
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Kuhmo Fly In 12.-14.7. - SIL E...
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Hyvönen - toukokuu 23, 2024, 08:18:07
Kuhmo fly in lähestyy vauhdilla!

Tervetuloa kaikki vanhat kaverit ja uudet kävijät - nyt on korkea aika tulla tutustumaan Kuhmoon ja mainioon Fly Iniimme, jos et vielä ole ehtinyt siellä käydä! Tämän vuoden tapahtumasää on huomattavan paljon parempi kuin viime vuonna. Huonompi se ei nimittäin voi olla, vettä satoi aika paljon.

Kaikki mukaan - ilmoittaudu tai ilmesty paikalle muuten vain!

Tilaisuus on lentäen osallistujille maksuton - ei pakollisia laskeutumis- tai pysäköintimaksuja. ilmoittaudu tästä - www.kuik.fi/fly-in. Ilmoittautuminen ei ole pakollista mutta helpottaa järjestelyjä, tule toki muutenkin jos satut liikkumaan seudulla. Reitin voit suunnitella vaikkapa näiden vinkkien perusteella - https://www.kuik.fi/wp-content/uploads/2017/06/kuhmoon2017.pdf

Voit liittyä myös tapahtuman WhatsApp-ryhmään tämän linkin kautta: https://chat.whatsapp.com/LCBwo5Ibx75GrOhEV54Mf9

Nuorisoleiri pe-la (-su)

Nyt on hyvä hetki ottaa mukaan ja kannustaa kiinnostuneita nuoria Fly Inin aluksi järjestettävälle nuorisoleirille. Perjantaista klo 15 alkavan leirin ohjelma ja ilmoittautuminen löytyvät https://www.kuik.fi/2024/ilmailukerhon-nuorisoleirin-ilmoittautuminen-avattu/

Ohjelmassa on ilmailuesittelyä, lentokonetekniikan esittelyä, lyhyt lentoretki KuIK-lentsikalla, simulaattoritehtäviä ja iltasella nuotiota! Tarkoitus on rakentaa myös yksi Toka-liidokki yhdessä illan aikana. Leiri maksaa osallistujille 10€ sisältäen ohjelman lisäksi ruoat ja majoituksen puolijoukkueteltassa tai kerhotila Nousikiidossa, makuupussi tai muuta pehmeää mukaan.

Kyllä lentäjätkin saavat olla pe-iltana nuotiolla kertomassa hyviä lentojuttuja ja nuoret saavat jäädä kentälle leireilemään sunnuntaihin asti, onhan lauantaipäivä varsinainen fly in. Mukavaa puuhaa löytyy silloinkin kaikille nuorille lentsikoiden ja lentäjien parissa.

Juhlavuosi ja palkintoja rakentajille

Kuhmon ilmailukerho täyttää tänä vuonna 65 vuotta. Juhlan kunniaksi kentälle ollaan rakentamassa lisää lentokonehalleja ja muitakin ilmailua tukevia palveluita. Kentällä on nyt lentokoneiden lisäksi myös aktiivista helikopteritoimintaa. Näistä kuulet tarkemmin kentällä fly inin aikana.

Kuhmo Fly In on myös Suomen Ilmailuliiton Experimental-kesäpäivä. Rakentajapalkinnon tavoittelijoita odotetaan jännityksellä - tervetuloa kaikki koneet, jotka ehtivät valmistua tapahtumaan mennessä!

Esityksiä on paljon

Tänä vuonna esittelyssä on useita mielenkiintoisia rakennusprojekteja: Rallye-kunnostus (Ossi Salo), Vinkan tekniikka ja siviilirekisteröinti (Pentti Lahti) sekä RV-7A-koneen vinyylipinnoitus (Niko Lamberg).

Avainpuhujana on Oulun ammattikorkeakoulun sähkölentämisen projektia johtava Kimmo Paajanen: OAMK on saanut erittäin merkittävän rahoituksen sähkölentämisen tutkimiseen, lentokoneen ja dronen hankkimiseen sekä latausinfran rakentamiseen. Jutellaan sitten minkälaisia mahdollisuuksia sähköisillä ratkaisuilla voisi olla esim. experimental-piireissä - onhan niiden saapuminen hyvin todennäköistä ennemmin tai myöhemmin.

Sähköihin liittyen on luvassa myös Jarmo Hakalan käytännön vinkkejä johtojen ja letkujen kiinnittämisestä lentokoneissa. Lopuksi Ismo Aaltonen avaa viime kesän kuolemaan johtaaneen Selänpään onnettomuuden tutkintakertomuksen.

Ajantasainen ohjelma löytyy www.kuik.fi/fly-in

Kentälle ja kentältä pääsee hyvin

Kentällä on perinteiseen tapaan puhvetti ja kuljetukset keskustaan järjestetään. Matkaa on noin 5 kilometriä. Autoja saa tarvittaessa kerholaisilta lainaan, jos on liikkumistarpeita. Polttoainetta (98 V-Power ja diesel) on saatavana joustavasti, ja sitä haetaan Shelliltä lisää tarpeen mukaan. Avgasia pyritään saamaan tällä kertaa saada myös myytäväksi, mutta muut  lähimmät tankkauspaikat ovat Joensuu ja Kanairin polttoaineverkosto  https://www.kanair.fi/category/10/ilmailupolttoaineet--aviation-fuel .

Kentällä on hyvin pysäköintitilaa lentokoneille ja autoille. Kentälle voi tulla myös asuntoautolla tai oman teltan kanssa. Kentällä on tapahtuman ajan jatkuva päivystys. Siisti puusee ja keittiö kerhotila Nousikiidossa löytyvät. Keittiöön tulee juokseva vesi läheisestä lähteestä ja siellä on käytettävissä liesi ja mikroaaltouuni. Kentällä voi yöpyä teltassa tai kerhotilan sohvilla - nopeat saavat sieltä patjapaikat.

Majoitus Kuhmossa

Majoitusta löytyy Kuhmosta lentokentän telttailun lisäksi moneen lähtöön hotelleista mökkeihin. Paras listaus löytyy sivustolta VisitKuhmo.

Perjantaina saapuvien on myös hyvä syödä illalla. Kaikki ovat tervetulleita grillailemaan kesäpihallemme Piilolantie 22 klo 18 tai vaikkapa ravintolateltoille Lammasjärven rantaan. Baari Villipeura on myös auki hotelli Kainuun yhteydessä, samoin Kalevala-hotellin ravintola ja onhan Kuhmossa muutakin tarjolla - ks www.visitkuhmo.fi

Lauantaina on varsinainen tapahtumapäivä, katso ohjelma netistä. Illan juhlaillallinen on keskustan rantateltalla, jossa myös palkinnot jaetaan. Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan kuppilatiimailemaan.

Sunnuntai on varattu kotimatkoille - matkalla on hyvä pistäytyä kaikilla pikkukentillä, niitähän löytyy Suomesta paljon!

Tervetuloa Kuhmoon!

Lisätietoja myös puhelimitse:
Jaakko Kyllönen, sihteeri, 040 - 1612490
Timo Hyvönen, fly in -tiedotus, 050 - 374 8371
Risto Korhonen, puheenjohtaja, 0400- 382 106

Kannattaa osallistua myös muihin kesän ilmailutapahtumiin https://www.ilmailuliitto.fi/tapahtumat/

 

Twitter
Facebook
Website
Copyright © 2024 Kuhmon Ilmailukerho, All rights reserved.


Etkö halua KuIK-viestejä? Poistu jakelulistalta

Email Marketing Powered by Mailchimp
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod