Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Experimental / Vs: Rautaa rajalle
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Koivisto tänään kello 11:46:51 »
Italialainen Nexth mainostaa koneen rungon ja moottoripukin olevan 15CDV6 putkea, jonka murtolujuus on Rm= 1280 N/mm2, eli teräksen lujin avaruusversio 1.7734.6. Kone olisi testattu +9G ja -4,5G ja jos oikein tulkitsen, soveltuisi 1000 kg purjekoneen hinaamiseen.
http://www.aeroandtech.com/formula1-technology/

Tuolla on testattu 15CDV6:n ja 4130:n yhdistämistä hitsaamalla. Osa testeistä on tehty hehkutetulla versiolla .2, kun saumattomissa putkissa on yleensä .4. 15CDV6:n hitsisauma näyttäisi ainakin kovenevan juoheammin kuin 4130:n.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211812814008487
2
Myydään / K-8b
« Uusin viesti kirjoittanut Ka6 eilen kello 14:32:50 »
S/N 8324. Valmistaja: Alexander Schleicher Segelflugzeugbau. Valmistusvuosi 1964.

Kokonaislentoaika 2963 tuntia, 5890 laskua.

Leko- ja vintturikytkin. Gadringer-vyöt. Runko verhoiltu uudestaan 2018. Siivet 1986. ARC ollut voimassa 9/2021 saakka.

Ei kärriä. Hinta: 1200/ paras tarjous.

Tiedustelut o4o-556o149/Pekka
3
Myydään / Rengasliittimiä ja Kaapelin päitä
« Uusin viesti kirjoittanut arvo_taupila Lokakuu 25, 2021, 13:15:29 »
Hinta 45€ + Postit
Nolla neljäsataa 414574
4
Ostetaan / O: Rotax 447 tai 503 ja alennusvaihde
« Uusin viesti kirjoittanut kirva Lokakuu 18, 2021, 09:20:22 »
Trikeen olisi tarve Rotaxin 447 tai 503 moottorille alennusvaihteella.
Saa olla paljon käynyt, viallinen tai puutteellinenkin. Myös pelkkä moottori tai vaihde kiinnostaa.
O4O73726I2
5
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Trimmilaippa
« Uusin viesti kirjoittanut Aki Suokas Lokakuu 17, 2021, 10:36:16 »
Muistin näköjään väärin päin. 

Mutta termi oli oikein. Cherokeessa on anti servo tab. 


Cessna 172 ssa tuli joskus käytettyä trimmiä väärin.  Yksin lentäen täysillä laipoilla kun vetovara ei riittänyt vedettyyn laskuun. Vaan kone tuli herkästi nokkapyörälleen. Mutta kun trimmasi nokka alas suuntaan täysin, niin jopa riitti vetovara kauniiseen laskuun. Voimaa kyllä piti käyttää
6
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: HTH ultrakevytkoneen huoltokurssi
« Uusin viesti kirjoittanut Suksi Lokakuu 17, 2021, 08:21:37 »
Majoitus mahdollisuus Nummelassa Airhotel tarkemmin täältä 
7
Experimental / Sivuventtiilimoottori
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Mattila Lokakuu 17, 2021, 05:02:05 »
Jokunen vuosi sitten haikailin Alumiinisen sivuvettiili rivikoneen perään. Näitä ihastuksia tulee ja menee, jokainen mies tietää sen, tämä on yksi niistä. Parikymmentävuotta sitten oli Sport Aviation lehdessä juttu henkilöstä joka nuorena miehenä kuuskytluvulla osti Funk 75 lentokoneen. Kone oli pienen lentokonetehtaan tekemä moottorina käytettiin Ford B malli sivuventtiili moottoria mihin oli lentokonetehtaan toimesta valautettu alumiininen sylinterinkansi.
Koneen haittapuoliin kuului että sylinterinkansi piti avata 25 käyttötunnin välein karstan poistamiseksi (decarbonisation), syystä että yksitulppainen sytytys olisi ollut nokipiikki riski. Ns. lättäpäämoottorin profiili on niin matala että sylinterit olisivat voineet olla pystyssäkin mutta se olisi tietysti aiheuttanut sen että jäähdytin olisi pitänyt viedä vielä ylemmäksi. Autoissa varma murhe on jos sylinterinkansi on jäähdyttimen yläpuolella, lentokoneessa myös kutsu ongelmille mutta ehkä autokäyttöä parempi silmälläpito auttaa. Moinen moottori painaa yhtä hevosvoimaa kohden enemmän kuin yhden kilon. Nykypäivänä Donovan Engine tekee kymmenellätuhannella U.S. Dollarilla alumiinilohkoisen sivari rakennussarjan, sen dynokäyrä olisi potkurinpyöritykseen varsin hyvä. Jään odottamaan että vaimo voittaa Lotossa.
8
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Trimmilaippa
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Mattila Lokakuu 15, 2021, 17:12:35 »
Ehkä tuo Piperien käänteinen toiminta aiheuttaa havockia ameriikassa, tämä suomalaiskommentti tuli kyllä Cessna pilotilta, mutta se siitä. Tuo video äkkiseeltään panee suremaan sitä että moinen pendeliperäsin eli all flying tail mikä on painon säästämiseksi kiinnitetty kevyehkösti, vaatii turvallisesti toimiakseen melko painavan tunnon lisäys trimmilapun, matoruuvin ankkurointineen. Jonkun yksilön mielestä Cherokeen peräsin on adoptoitu F-86 Sabresta missä on all flying tail. All flying tail taas on toisen paskapuhegenren mukaan Chuck Yagerin keksimä Bell X 1 koekoneeseen. Britti Scotti Eric Brown taas kertoo amerikkalaisten saaneen tämä opin Englannista, teknisen tiedonvaihdon sopimuksen avulla, se oli huomattu tarpeelliseksi Miles 52 projectissa. E. Brown sanoi että Englanti ei saanut mitään amerikkalaisilta. Ei ihan pidä paikkaansa, saivat he atomipommin teko-ohjeet mitkä siinä prosessissa vuosivat Stalinin porukoille. 
9
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Trimmilaippa
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Koivisto Lokakuu 15, 2021, 09:49:19 »
Muistin näköjään väärin päin. Videolta näkyy hyvin Cherokeen mekanismi.
10
Ostetaan / Vs: Radio ja transponderi ultraan
« Uusin viesti kirjoittanut Aki Suokas Lokakuu 15, 2021, 08:31:13 »
Trigin valikoimassa se pieni radio (edullisempi vaihtoehto)on TY91   ja pieni transponderi TT21 

http://www.windcraft.fi/trig/index.html

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
Powered by EzPortal