Tuoreimmat viestit

#1
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Hanki 24
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - eilen kello 16:51:48
Se tässä hauskaa onkin että visuaalisesti samalle startille ja vaihtokelpoisille osille kerrotaan eri myyjien suulla eri tehoja. En ole purkanut en muista purkaneeni yhtäkään kokonaan, nämä ovat melko laihoja ruumiiltaan, Fiat startit suurempia halkaisijaltaan. Melko pientä tehoa kerrotaan aikaisemmassa kuvassa Fiat startillekin.
Tuo starttikuva missä touhuan mittanauhan kanssa on varmasti vääntökuningas vaihteistoineen vaikka on siinä hammaspyöräkin melko suuri, paino 3,2 kg. Moto Guzzi startti pyörii myös vastapäivään, siinä on enemmän hampaita eli heikompi sitä kautta. Voisin tehdä siitä Opel Astra solenoidista mekaanisen koekappaleen kevennykseen.
Mutta nyt en malta, valmistelen NSU riippuvasykinterisen koekäyttöä. Tein juuri päätäksen että molempia tulppia kipinöidään akkusytytyksellä. Alunperin toinen piti olla Magneetto. Kuvassa taas sama starti nyt BMW R 1100 moottorista.
Tuo jännitteen nosto vaikka 18 V. voisi olla yksi keino.
#2
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Hanki 24
Viimeisin viesti käyttäjältä santtu - eilen kello 16:42:47
Ihan tän hetken tilannetta en tiedä kun olen ollut jo yli kymmenen vuotta telakalla mutta kyllä jo 2000 alussakin kuutos dieseleitä väännettiin käyntiin ketomagneetti starteilla. Vaihteisto vaan väliin niin saatiin nopeus väännöksi.

Äkkiä ajatellen ehkä helpoin tapa saada lisää ytyä olisi ajaa 24 voltilla. Pieni litiumakku vaan lisäksi. Esim 7Ah käynnistysvirta 160A ja painaa 600g tai 10Ah 240A painaa 900g.
#3
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Hanki 24
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - eilen kello 14:48:53
Onko niissä kestomangneetti strteissa teho ilmoitettu? Mitä se on oikeaan samanlaiseen verraten?
Kyselen vaan kun en eläissäni ole mokomaan törmännyt. Liian isoja varmaan moottorit olleet ja dieseleitä.
Senverran meka nelosella opin että se teippijuttu ja apumangneetit on väärällä puolen mangneettivuota.
Jos ne kestomangneetit on irrotettavia etsi vastaavat käämeillä ja kierrätä ankkurille menevä virta niitten kautta.
Tai jos löytyy sopivan kokoinen runko-osa käämeineen.
#4
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Hanki 24
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - eilen kello 11:38:34
Juolahti mieleen, olen hamstrannut näitä Kestomagneetti starttimoottoreita ollakseni niskan päällä joka lähtöön. Niissähän kestomagneetti kenttien voima heikkenee ajan kuluessa samoin kuin Magneettojenkin magneetit ja jotkut osaavat niitä remagnetoida. Ytubessa jopa videoita ja yksi tyyppi suomessa kieltäytyy tekemästä jos se on lentokonemagneetto. Ajankohtainen Bendix magneettojen kanssa. Mutta takaisin starteihin, millä saisi mokomaan käynnistinmoottoriin lisää tehoa kätevästi ja mikä on kiinakopion teho alkuperäiseen Valeoon verrattuna.
Kestomgneetti kenttämagneettien tehoa voisi ehkä lisätä ottamalla toisesta startista magneetit ja teippaamalla ne moottorin päälle. Yksi keino on myös värkätä kaksi sähkömoottoriosaa peräkkäin mutta loppuosia planeettavaihteistoineen vain yksi. Sähkögurut ehkä keksivät helpompia ratkaisuja. Mutta niiden kestomagneettien tehoa voisi joskus mitata vertailumielessä. Ei kannata tehdä tästä ongelmaa oikeitakin ongelmia on tarpeeksi. Tuleekohan sinne Nummijärvi Fly Inniin rappitarkastuksia tekevä viranomainen, pyrin säiden salliessa paikalle koneella millä byrokratia vielä vähän kesken.
#5
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 02, 2024, 16:51:04
Olikos se Ranualla missä tehty Alumiinipellistä uudet kaaret ja muoto kaaren ja purjekankaan aallonpohjan välistä. Se kone taitaa olla siirtynyt orsille mutta oli kuulemma hyvä. Se nykyinen malli Kanadassa on arveluttava, putkikaarien määrä tuplattu mutta siiven alapinta valtava kangaskenttä. Se jos lähtee repeämään niin ei hyvä. Mutta siinä korjattu Beaverin tappajaominaisuus eli se diagonaali vaijeriristikko drag/antidrag korvattu putkilla. Sen vaijerihomman huonot lukot aiheutti yhden kuolonkaputin Kanadassa, Nicopressit löysiä. Sen voi myös tehdä niin että lenkkipäiset vaijerit lyhyinä pätkinä. Vanerikaaret tyyliin Kitfox/Avid flyer on mielestäni vaahtokaaria parempi vaihtoehto, vaahtokaarissa yksi hyvä ominaisuus, päälle tulevaan alumiinisoiroon voi kiertää ruuvit tai PoP niitit jolloin ei tarvitse ommella.
#6
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - maaliskuu 02, 2024, 14:52:12
"maan tapa"
#7
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - maaliskuu 02, 2024, 11:55:04
No joo.
Ilmankos Saariston Pena käski kysyä Akilta aikoinaan beaverin siiven rätitystä ceconitella. Jäi kysymykseen siinävaiheessa, ei tekoihin.
Vaan kun en toivokkaan paljon parempaa suorituskykyä , ainoastaan pitkäikäisempää verhouksen kestoa.
Mitähän siitä seurais jos päällystäis samoilla kaarimuodoilla, toki lisäten kappalemäärää.
Ikää on ettei enää niin kiire minnekään. ei toki alaspäinkään jos ylös pääsee.
Aina kun jonkun uudisrakennuksen katolla keikkuu päättää että tämän kun saan valmiiksi, en enää ikinä uutta ala.
Kunnes taas...
#8
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Hanki 24
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - maaliskuu 02, 2024, 08:33:52
Laiskat ovat tehneet ajoitusrattaita vain rälläköimällä mopon takarattaasta yhden hampaan pois.
#9
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - maaliskuu 02, 2024, 08:25:12
Nyt aletaan olla totuuden äärellä sen suhteen, miksi maassamme ei vuosikymmeniin ole tehty mitään toimivaa lentokonesuunnitelmaa Ilmailuliiton ollessa vuosikymmenet portinvartijana purjelentäjien vahvalla rakentamisosaamisella kaikkeen ilmailuun.
Juicea lainaten; liian monta on valkoista kaulusta, liian harvassa hauis ja järki.

Nyt onneksi tuosta portinvartijasta on päästy eroon, mutta mistä riittävän osaamisen omaavat valvojat projekteihin, varsinkin kun harva todellakin hallitsee montaa eri osa-aluetta?

Olen taas alkanut katselemaan maadoitettuja Blanikkeja, sellaisesta saisi hienon mopun laittamalla Rotaxin etutoosaan ja tekemällä siipiin tyvimodaukset joista löytyy jopa juutuupista katsottavaa.

Jostain kumman syystä suomalaiset kuttaperkkapurjentokoneita pahojenkin kaputtien jäljiltä kuntoon taikinoineet eivät ole innostuneet peltilinnuista muutamaa taitolentelijää lukuunottamatta. Mopumuunnoksesta voisi tulla ketterämpi, jos tyvistä sahaisi metrin pois askarteluun alkaessa? 

#10
Off-Topic – Huumoria löysäpipoisille / Vs: Hanki 24
Viimeisin viesti käyttäjältä Gearman - maaliskuu 02, 2024, 07:42:01
Hyvää infoa. Tilasin tosiaan sellaisen kiinankopio Valeon. En eded ajatellut, että starttikehän halkaisijasta voisi muodostua ongelma. Saa nähdä onnistuuko ensimmäisellä yrityksellä.

Moottorinohjauksen kiekon hampaiden lukumäärällä ei ole merkitystä, kunhan yksi vain puuttuu. Yritän integroida starttikehän ja hammaskiekon samaan. Design vielä vähän auki. Sorvi ja jyrsin ovat käytettävissä. Ja kaverin laserleikkauskone. Katsotaan mitä syntyy.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod