Tuoreimmat viestit

#1
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - eilen kello 14:03:43
Pipistrelin säädettävä poljinjärjestelmä on kyllä puhdasta insinööripornoa – ihan älyttömän hienosti toteutettu.
#2
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - eilen kello 13:57:05
👉 0 on ihanteellinen
👉 1–2 voi olla hyväksyttävää tietyissä olosuhteissa
👉 3+ = lentäminen ilman teknikon vakavaa keskustelua on vastuutonta


 :2funny:
#3
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - eilen kello 12:56:18
Se jolla on eniten INOP-tarroja kojelaudassa on voittaja!
#4
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 21, 2025, 21:17:32
Tulihan sitä tapahtumassa pyörähdettyä – tässä muutamia kuvia!
Kyllähän se väkeä veti, Ylivieskan kohutulle kentälle, jota kehitettäisiin..
Mutta joku tuntuu istuvan jarrun päällä siellä päättäjäosastolla – joko unohtui käsijarru päälle vai eikö moottori käynnisty? 😉Yksi innokas kehittäjä joutui vaivihkaa toisiin hommiin???

Porukkaa
IMG_3893.JPEG

Komia konehan se on sen verran vanha kumminkin että nokkapyörän wheel pants oli jo jäänyt matkan varrelle mikä rumentaa konetta kyllä ja lisää ilmanvastusta
IMG_3886.JPEG

Ohjaamon ulkoasu oli perus hyvää pipistreliä
_MG_0982.JPG

Akut on sijoitettu tasapainoisesti rungon etu- ja takaosiin, mikä auttaa säilyttämään painopisteen vakaana. Sähkölentokoneissa painopiste ei muutu lennon aikana, toisin kuin polttomoottorikoneissa, joissa polttoaineen kulutus vaikuttaa painopisteeseen .
_MG_0981.JPG
Velis Electro -mallissa käytetään kolmea CAN-väylää kommunikoimaan sähköisen voimalinjan kanssa. mitenkähän tässä Alpha Electrossa

Moottorin invertteri on nestekiertoisesti jäähdytetty. Kuitenkin on raportoitu tapauksia, joissa jäähdytysnesteen riittämättömyys on johtanut invertterin ylikuumenemiseen ja moottorin tehon menetykseen. Alpha Electro käyttää IGBT-pohjaista invertteriä, mutta tarkkaa tietoa siitä, onko ohjaus vektoripohjainen, ei ole julkisesti saatavilla. Itse kyllä epäilen että se on.
_MG_0980.JPG

Omasta mielestäni nämä räpellykset voisi kyllä jättää kokonaan pois ilmailukulttuurista. Kun on kuitenkin kyse näin suuresta yhdistyksestä ja käyttäjiä on paljon, olisi toivottavaa, että toiminta olisi myös sen mukaista.
Itse olisin jättänyt nuo tarrat kokonaan pois, sen sijaan että niitä peitellään maalarinteipillä, joka on jo sen verran vanhaa ja kulunutta, että siitä näkyy läpi.
Eikös näistä tarroista ole jo tullut uudemmat, valkoväriset versiot? Ei olisi siis mikään katastrofi vaikka vanhat poistettaisiin kokonaan, ainakin siksi aikaa jos varavarjo on palaamassa käyttöön myöhemmin. Toki voi olla, että muistan tuon väärin.
_MG_0994.JPG

Täytyy myös antaa propsit siitä, että mittaritauluihin ei oltu vielä liimailtu tarroja aivan sikin sokin kaikilla mahdollisilla fonteilla – siitä pisteet yhdistykselle.
Tarrat voi toki liimata siististi ja tehdä ne tyylikkäiksi, kunhan vain viitsii käyttää hetken aikaa suunnitteluun. Lopputulos antaa paljon ammattimaisemman kuvan ja kunnioittaa myös itse konetta ja käyttäjiä.

_MG_0993.JPG


Kuljetuskalusto vaikutti olevan vuokrakamaa, mikä sinänsä ihan ymmärrettävää – mutta samalla mainostettiin mäntämoottorikonetta? Tuli vähän ristiriitainen fiilis. Jos tarkoitus on esitellä sähkölentämisen tulevaisuutta, niin miksi nostetaan esiin vanhempaa polttomoottorikalustoa samassa yhteydessä?
_MG_0984.JPG

_MG_0997.JPG

#5
Experimental / Vs: Micropallon käyttö paklauk...
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 21, 2025, 20:11:15
Täältähän löytyy todella kattavasti suomen kielellä kaikki, mitä lentokoneista tarvitsee tietää – iso kiitos siitä!
Pentti Saaristo, Aki Suokas, Jarmo Hakala, Jouni Laukkanen ja Jukka Juslin – teette upeaa työtä!
On mahtavaa, että jaksatte päivittää sivustoa ja pitää meidät tavalliset tallaajat ajan tasalla selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä.
Jatkakaa samaan malliin – olette korvaamaton osa suomalaista harrasteilmailua!

4.1 kohdassa LIIMATÄYTEAINEET

https://www.hooteehoo.org/
#6
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Kauhajoki Fly In 7.6.2025
Viimeisin viesti käyttäjältä SamiM - toukokuu 20, 2025, 21:50:19
Kauhajoen lentokentällä (EFKJ) järjestetään lauantaina 7.6.2025 klo 10-17 ilmailupäivä ja Fly in.

Tuttuun tapaan musiikkia ja Air Cafesta voi ostaa kahvia ja pullaa, makkaraa, virvokkeita ja muurinpohjalettuja, päivän aikana on mahdollisuus esittelykursseille, nähtävillä on Suomen uusin ultrakevyt lentokone Evektor Harmony UL ja vähän vanhempia lentokoneita sekä tietysti ilmailijoita ympäri Suomen!

Autoilla saapuvilta paikoitusmaksu 10€, moottoripyöriltä 5€. Lentäen pääset tapahtumaan ilmaiseksi :-)

Lisätietoja: www.airpilot.fi

Tervetuloa!
#7
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Oikeinpäin lennettävien harjoi...
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - toukokuu 20, 2025, 11:43:03
Uusi Nordic Air Sports Race kisaformaatin mukainen tapahtuma Tanskan Herningissä 4-6.7.2025
Korvaa perinteisen tarkkuuslennon PM kisan.
Kahden hengen miehistö- vänkäri ei tarvitse lupakirjaa.
SIL koettaa lähettää/nimetä viralliset 3 miehistöä jotta saadaan joukkuekisa aikaan mutta lisää mahtuu porukkaa mukaan.
Kalusto Ultrista vaikka AN-2:seen- vaatimukset yksi moottori minimi IAS 60KTS ja täytyy toimia turvallisesti lennon ajan + vaadittavat reservit.
Säännöt liitteenä + local rules.
Käsittääkseni tapahtuma avoin kaikille itämeren ympärysmaille poislukien ex USSR.

-P-

PS. Perinteiset tarkkuuslennon SM kisat pidetään 11-12.7 Ruotsin Västeråsissa yhdessä Ruotsin SM kisojen kanssa. Kisakutsu tulee piakkoin näytille. FAI säännöt, kaksi suunnistusta eli pitkä ja lyhyt. Ultrilla voi osallistua minimi IAS 60KTS. Västerås kiva paikka, kaikkea besiiniä saa ja Ahvenanmaan ylituksen jälkeen ensimmäinen edullinen tankkauspaikka on Nortel/Mellingeholm ESSN
#9
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 15, 2025, 23:44:46
Tänään saatiin pakoputkea eteenpäin – jousille tehtiin lenkit paikoilleen ja putken käyrät saatiin oikeaan mittaan. Lenkit taivutettiin suorasta 4 mm tangosta, ja kulmatkin osuivat heti kohdilleen. Jes, jihuu!

_MG_0961.JPG

_MG_0964.JPG

Sammutin sai myös 3D-tulostetun lähdön, ja se on tehty kovasta materiaalista – samoin kuin tuo kansikin.

_MG_0973.JPG

Kansi sai myös komean tarran  ;D
_MG_0976.JPG
#10
Experimental / Vs: Micropallon käyttö paklauk...
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 15, 2025, 23:28:49
Täällä lopussa on muuten vähän juttua noista mikropalloista ja muista aineista, joita sekoitetaan epoksin joukkoon. Meillä oli epoksi aika laajassa käytössä koneen rakentamisessa – liimaukset, pakkeloinnit, kuitutyöt, kaikki hoidettiin sillä.


https://www.youtube.com/watch?v=lxiWthA61Jk
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod