Tuoreimmat viestit

#1
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - tänään kello 18:43:09
Nyt päässä pyörii kysymys pitäisikö lekohallin rankimmassa puristuksessa olevat pystytolpat esimerkiksi ovipalkin kannattajat täyttää betonilla puristuslujuuden ja korroosiomkeston parantamiseksi. Laiskuus sanoo että ei, mielenrauha että kyllä. Mokomien tolppien kuorma on helponta matematiikkaa.
  Vain katon kuollutpaino ja lumikuorma yhteen. Kantaavuus= kuormat jaettuna terästen poikkipinnalla, 200 newtonia mm2.max. Mutta se teräksen korroosio RHS tolppien sisäpuolella. Tiedän hermeettisyyden tai ruostesuojauksen olevan keinoja jotka käytössä lekojen putkirungoissa.
Ympäristössä on insinöörejä mutta olen liian ylpeä kysyäkseni. Betonilla täytetyn teräsrakenteen purku on viheliäistä mutta ei ole toivottavasti mun murhe.
Länsipuolen naapurissa on hakelämpökeskus, itäpuolella tehdään klapeja koko suvulle. Ite poltin ennen telakan pakkausjätettä eli lehtipuita aasiasta tai australiasta myös eucalyptusta. Nyt menee tuulenkaatoja tai kirjanpainajan tappamia kuusia, Isojakin runkoja, halkoina palavat. Tars päästä eroon siitä hommasta muista ei ole pannuhuoneen hoitajaksi meidän perheessä jos minulle tullee terveyseste tai hiippakunnanvaihto.
#2
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - eilen kello 17:18:09
Polttopuuhommaan on ratkaisu haketin ja sille soveltuva poltin. Kaikki muu on Puuhastelua.
#3
Ultrakevyet / Vs: Puu ultran tuliseinän suoj...
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - eilen kello 15:15:29
Ostin Aero-messuilta Teknofibran alumiinipintaista mattoa, jota edellisessä ranskalaisessa artikkelissa mainittiin keraamisena (céramique). Matto on hiilikuitumattoa, joka esitteen mukaan antaa 75% painonsäästön mineraalivillaan verrattuna. Sinänsä aika mielyttävää käsitellä mineraalivillaan verrattuna. Ilmeisesti hitsauksen suojamatoissa käytetään samaa tavaraa.
20240502_142607_.jpg
#4
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - eilen kello 14:05:36
Joo, tuo jokakeväinen polttopuuhomma on kyllä järjen ja ruumiin kidutusta. Siinä kun jumppaa kuudentuhannen euron lainakoneen kanssa sadan hevosen tehoisen traktorin pörrätessä tulee mieleen kaikenlaista. Luulisi jo sillä kalustolla ihmisen pitävän päästä helpommalla.
Vaan ei. Sillä alueella kehitys on kyllä kesken.
#5
Myydään / Vs: Myydään Ikarus kellukkeill...
Viimeisin viesti käyttäjältä kallekas - eilen kello 11:32:16
Päivitys, kone kellukkeilla ja Evijärvellä
#6
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - kesäkuu 01, 2024, 23:37:32
Halli on kuin omakotitalo, ei tule koskaan valmiiksi. Mutta ehkä käyttötarkoitukseensa eli Motolerchen sääsuojaksi jollakin lailla. Lämpöeristys edes jonkimmoinen on tarpeen ja kondenssieristys eli aluskate peltikatolle itsestään selvyys. Ovenpäälyspalki jossa 15 metrin jänne, suunnittelu huomioiden varatut materiaalit on nyt tehty, Warren trus tekniikalla ja 200 kg.m2. lumikuormalla. Mutta väliseinäpalkki joka kantaa suurimman osan kuolleesta painosta ja lumikuormasta mutta joka on vain 10 metriä pitkä hakee toteutuvia mittojaan. Lekohallin vapaaksi korkeudeksi riittää kolme metriä enempään en oikeastaa pysty. Valmistuminen hidasta koska materiaaleihin on rahaa mutta vieraaseen työvoimaan ei, timpuripari vie 600 Euroa päivä. Velkaa en tee tuohon projektiin. Ameriikan kollegat pääsevät eristyksissä vähällä. Tuli taas katseltua Champion Doorssin mainosvideoita, kyllä tekee mieli tehdä sellainen. Vaneri liukuoviin materiaalit on jo hankittu. Olen ollut hallihomman kimpussa vasta noin viikon tehtyäni selkäkipuisena polttopuita siihen asti. Kyllä se polttopuunteko on vihoviimeistä tällaiselle luovalle henkilölle, ympäristössä on monia jotka eivät muuhun pysty mutta palkkaa sellainen ja pian totean että samalla rahalla olisi voinut ostaa ne puut valmiina. Terveyden äkillinen menetys ei ole leikin asia ja jos haluaa vielä lentää niin eiköhän nyt kannattaisi, sanoin tämän itselleni. 530 h. nyt plakkarissa, välillä tuntuu että se riittäkin ja jossain naputtaa että vedä se tuhanteen tuntiin.
#7
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - kesäkuu 01, 2024, 21:19:11
Myös huolen jaan kanssa Tapanin, (samaa ikää kun olen.)
Tänä vuonna olen joutunut/päässyt perehtymään moneen keskenjääneeseen projektiin.
Omat on edelleen kesken
järkevät lähimmäiset kehottavat etsimään valmiin koneen, siis järkevät.
Rakentamisessa ei ole kyllä kyse sen järkevyydestä.
Ehkä ei edes hallin rakentamisessa, pankki uskoo että elän ja maksan vielä pari vuotta lainaani pois.
Siis 78 v ja vapaa takuista! Jipii!


#8
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Jäljellä olevat kilometrit...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - kesäkuu 01, 2024, 08:16:35
Huolestuneena näin pitkästä kirjoitustauosta luotan siihen vaihtoehtoon, että halli on jo pian valmis. Kirjoitteleen ehtii kyllä.
#9
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: Ultra SM 2024 Nummela (7.-...
Viimeisin viesti käyttäjältä Armin Züger - toukokuu 24, 2024, 11:29:26
Ultra SM lähestyy, vielä mahtuu. Pienkoneellakin voi/saa osallistua (varsinaisen UL kilpailun ulkopuolella)
#10
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: Kuhmo Fly In 12.-14.7. - S...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - toukokuu 23, 2024, 18:16:53
Olipa taas oikein mainio somepäivitys!

Olen palellut 35 vuotta sitten Kuhmossa määrättyäni tulivahdittoman teltan, jotta voisimme nukkua ilman kipinävuoroja.

Koska ohjesääntö, kaminakin oli heftissä.

Tein siis siihen tulet aamu neljältä. 
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod