Tuoreimmat viestit

#11
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - tammikuu 18, 2025, 18:09:05
Laskutelineen rakennetta suunnitellut olen mielessäni myös.
Hyvän kannuskoneen muuttamista nokkatelineelle.
Mikäli päätelineen kiinnityskohta pidetään siiven pääsalossa ennallaan, 
pääpyörän akselin siirto taaksepäin on tarpeen, se ehkä onnistuu taakse suunnatuilla pyörän tukivarsilla ja varren siirrolla pääsalon takapuolelle, Jousitus myös helppo rakentaa.
Auttaisikohan jos ihan iskarit olisi hillitsemässä pyöränliikettä laskussa?
Lisähaasteena ajatus siiven jakamisesta kiinteään keskisiipeen ja irroitettaviin kärkiosiin  koneen käsittelyn/säilytyksen helpottamiseksi.
Mielenkiinnosta ihan ajattelin yrittää.
Siis ajattelin.
#12
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Markku N - tammikuu 18, 2025, 10:25:28
Terve, onkos kukaan pohtinut vetäviä kaasujousia relluun
#13
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - tammikuu 18, 2025, 10:22:43
Onhan Morane-Saulnier Rallye koneessa myös tuon Vilgan tyyppinen laskuteline
#14
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - tammikuu 18, 2025, 09:41:22
Mielenkiintoisia harhapolkuja. Niistä oppii enemmän kuin suorasta reitistä johonkin triviaaliratkaisuun.
Ensinnäkin tuo esilleotettun PZL-104 Wilga on mielenkiintoinen kehitysmatka.
https://en.wikipedia.org/wiki/PZL-104_Wilga
Vakaan laskutelinekäyttäytymisen vaatimukset määräytyy hyviksi raja-arvoiksi määritellyista suhteista ja joustojen hallinnasta muissakin suunnnissa kuin vertikaalisesti.

Tuo laskutelineoppi on vähän käsitelty oppiaine jopa experimental- ja yleisilmailukoneiden maailmassa. Minula on ihan omia erillisiä kirjojakin noista lentokoneiden laskutelineistä. Toinen on Pazmanyn  opus Landing Gear Design for Light Aircraft Volume 1 (kakkososaa ei tehty)ja toinen saksalaikoeista German Aircraft Landing Gear
Noita Pazmanin kirjoja on kaksikin. Toinen tilattu Ameriikasta ja toin suomalaisesta antikvariaatista. Otin pois, ettei mene vääräuskoiselle. Oli niin halpa hinta. Sääli jos tuommoinen menisi jollekin muulle tollolle.
Nämät voisi myydäkin. Ei tollo näillä mitään tee.
#15
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Teuvo Honkanen - tammikuu 18, 2025, 09:40:10
Ockelbo kelkoissa oli 80-luvulla tuollainen kumijousitus jossa suksi myötäsi myös taaksepäin.Nopeusero on pyörillä ja suksilla 20km/t suksien hyväksi Rellussa jossa on muotosuojat pyörille.Ja kun suksissa on hieman kohtauskulmaa niin kierroksia saa pudottaa ja hyvin pitää korkeuden.Tietenkin kylmempi ilma on myös tiiviimpää kuin kesällä.Nyt kun ajatus lentää niin tuo systeemi mitä esittelin niin siinähän voisi rakentaa iskunvaimentimen kun kääntää mäntärakenteen toisinpäin että vaimennuksen vastus kääntyisi tuohon käypäseksi.Yleensähän vaimennin vastustaa pituus suuntaan.
#16
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - tammikuu 18, 2025, 08:52:29
Oppimestari Esko Hietanen sanoi tuota samaa että oikea joustoliike olisi taaksepäin kuten Wilgassa. Mike Patey kuitenkin mainitsi jostain Wilgalle tyypillisestä Wilga tanssista mihin voi laskukiidossa joutua. Saattaa johtua korkealla olevasta massakeskiöstä, en tiedä. Ne Bushwheel renkaat on kyllä mahtava ilmanvastus, Lerchessä huomasin kun vaihdoin 4X8 to 5X8 että nopeussakkoa tuli.
#17
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tammikuu 18, 2025, 06:04:02
Pompautampa jousitusaihetta hieman harhapolulle. Ongelma on monissa telineissä se, että varsinkin metsissä operoitaessa teline ei pääse joustamaan taaksepäin ja kaikki tatit pamauttaa joskus aika lujaa. Vain Vilgassa on kunnollinen tellinki, jossa pyörä joustoliikkeen aikana liikkuu yös mennessä myös taaksepäin.

Minkähän vuoksi puskalentäjätkin laittavat vaan suurempia pallopyöriä jopa itse suunnittelemiinsa koneisiin, eivätkä ota mallia kunnollisesta telineratkaisusta? Hieman lisää ajattelemalla siitä saisi myös aerodynaamisemman, mikäli joustintuki muotoiltaisiin muotosuojaksi ja pyörä vedettäisiin sinään lennolle. Samoin vedettäessä pyörät sisään ei tarvitsisi könytä korkealla olevaan koneeseen maassa ollessa ja pyöräkiilatkin jäisivät tarpeettomaksi.
#18
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - tammikuu 17, 2025, 22:43:21
Mitähän nuissa on sisällä ovatko kaasuiskareita. Screenshot 2025-01-17 at 22-35-36 (41) shock monster gear 2 - YouTube.png
#19
Ultrakevyet / Vs: Relluun jousilaskuteline k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Teuvo Honkanen - tammikuu 17, 2025, 19:04:53
https://www.autonvaraosat24.fi/monroe/12797103#productImageGroup

Mitäs jos tuommoisesta tekisi jousi toimisen.Rälläköi putken yläpään auki ja tarvittaessa vahvistaa mäntärakennetta että kestää jousen jännityksen.Jousi sisään ja hitsaa yläpään kiinni ja varteen rajoitin ja kumi sisään painumista estämään.Kiinnikkeet ylä ja ala päähän.Tuo vaimennin on vaan malli.Taitaa löytyä hyllystä öljytäytteisiä.Saanko vuoden keksijän palkinnon vai meneekö joku asia pieleen.
#20
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SUIO konkurssissa, miten t...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tammikuu 17, 2025, 15:00:01
Peter Lord kommentoi keskiviikkona flightforumille:

 Muistanette kuinka ex liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) vuonna 2016 kertoi, että "Malmin lentokentän voi lakkauttaa - koska se palvelee vain 40 lentäjän eliittiharrastusta."

SIL äskettäin eronnut puheenjohtaja Timo Hyvönen on useissa yhteyksissä kertonut, että "Opisto kannattaa lakkauttaa koska sieltä valmistuu vuodessa vain 30 oppilasta."

Taru on usein totuutta ihmeellisempi. Aivan siltä varalta, että vieläkin Opistosta esitettäisiin (edelleen) tällaista vaihtoehtoista totuutta totean, että viimeisen 4 vuoden aikana opisto on kirjoittanut noin 500 koulutustodistusta. Siis keskimäärin 125 kpl/vuosi.

Se on jossakin määrin enemmän kuin 30.

Nähtävästi erilaiset totuudet riitelevät keskenään.  En tiedä, kuka on Timolle noin karkeasti virheellisen tiedon antanut levitettäväksi.  Ellei sitten Timo ole itse keksinyt tai "selvitellyt" asiaa. Ja päätynyt lukuun, joka ei lainkaan pidä paikkaansa.

PS.  Opiston konkurssipesän hoitaja ja Traficomin ylitarkastaja, toisistaan tietämättä, kumpikin erikseen kysyivät minulta tänään saman kysymyksen:
"Millä ihmeen matematiikalla Ilmailuliitto voi uskoa kykenevänsä tuottamaan saman koulutuksen (kuin Opisto) pienemmin kustannuksin?"
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod