Tuoreimmat viestit

#1
Myydään / Myydään Colibri OH-XJM
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko M - tänään kello 22:00:27
Kuolinpesän puolesta myyn isäni rakentaman Colibrin. Kone on saatettu miltei lentokuntoon, katsastuksessa ilmennyt moottorin toiminnassa huomautettavaa.

Tämä on nyt tässä vaiheessa "heads up", että tällaista on tarjolla, siinä kunnossa kuin kone on, varusteineen.
Sitä on rakennettu Iisakin kirkon kaltaisesti vuosia, mutta sekään ei riittänyt - rakentajan lento loppui ennen.

Koneesta on kokolailla paljon dokumentaatiota, ja varmasti löytyy nuo katsastustiedotkin esim whatsup kuvin lähetettäväksi. Mikäli olet kiinnostunut miltei valmiista projektista, ole yhteyksissä ja kerro mitä lisätietoja haluat. Koneen pääsee tottakai näkemäänkin, mutta asia on sovittava tarkasti, jotta pääsen itse Naantalista Hallin kentälle.

Hinnaksi olen ajatellut 3000e, noudettuna Hallista, Jämsästä. Tästä tietenkin olen valmis keskustelemaan yksityisesti lisää, teillä on varmasti enemmän tietoa aiheesta kuin minulla...

Yhteyksiä voi ottaa meilitse oskarin oksa yhteen, ättän jälkeen tuttu geemailin loppu.
Puhelimitse minut saa myös kiinni nolla neljä neljä alulla ja loppuun 299 kolme yksi kahdeksan yksi.
Nämä nyt näin kryptisesti, kun ylläpitäjätkin varoittelevat foorumin olevan bottien suosikki :?:
#2
Ultrakevyet / Vs: Liimatahrojen poisto akryy...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - tänään kello 13:10:46
Silmät auki liikkuessa huomasin erään fixarin poistavan matkarasian ikkunoista ryönät ja naarmut tämän tuotemerkin kamoilla, näytti toimivan sukkelasti.

https://www.novus.fi/novus-plastic-polish/
#3
Yleisilmailu / Se on suuri ja mahtava sakkauk...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - huhtikuu 13, 2024, 08:54:32
Usein "suomen nuorimman keski-ikäisen miehen", eli "ottopoikani" kanssa lentämisestä keskustellessa sivutaan sakkausta ja sitä, miksi se pelottaa kommunismiakin kauheammin josta kertovasta laulusta vetäisin otsikon riimiä...

Mutta itse aiheeseen; opettelin ultrahommia joskus kolmisenkymmentä vuotta sitten ja siellä porukoissa vallitsi valtava hidaslennon pelko, toki sen ymmärtää kun eihän niillä jänisansoilla edes kovaa päässytkään. Siitä johtuen 300 metriä pitkä kenttä tuntui niin pirun lyhyeltä ja laskeutumiset vaikealta, koska sakkaukset pelotti varsinkin kaarrossa jopa opettajia ja tarkastuslentäjiä.

Menin sitten jatkamaan opintoja mopedilla ja Jaska sanoi; muuten osaat lentää, muttet hitaasti. Eli viitisen tuntia sakkausvaroittimen soittoa valvotun kentän proseduurien harjoittelun lisäksi ja yksinlentotarkkarille. Tuon jälkeen taas Jaskan kanssa opiskelemaan Cessnan erikoisominaisuuksia, josta ei lento-ohjekirjassa kerrottu.

Koska Jaskan kanssa oli hyvät välit, pidimme yhteyttä hänen kuolemaansa saakka säännöllisesti ja joskut jutut koskivat ilmailuakin. 2003 tuli leski ja orpoja ponttoonicesnan päädyttyä normaaliasentoon, kuten Eko sitä tapasi kutsua. Jaska kilauttikin ja pyysi käymään juttelemassa kun ehtisin.

Hän aloittikin aiheesta; muistat Cessnan siivekerakenteen ja kertomukseni lisävarusteena saatavien STOL-kittien eroista ja erilailla aloitetuista syöksykierteistä... Tuolloin oli käynyt juuri niin, josta Eko johti tutkinnan joka kannattaa näin kevättarkkari- ja ponttoonikauden alkajaisiksi kaikkien kerrata jopa lukemamalla koko selostus:

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu2003/b22003llento-onnettomuusenontekiolla25.6.html#

"Sivistyneen ihmisen on usein vaikeata käsittää
kuinka suurta osaa pelko ja taikausko esittää
Luonnonkansan sydämessä
viitakon syvydeessä
varsinkin kun vikaa ei oo
poppamiesten kyvykkyydessä"

Mihin suuntaan kone lähtee käsistä silmukan laella sakatessaan?

https://youtu.be/_aArHWefERY?si=Fg6LU5NmVhXoU2sA

#4
Ultrakevyet / Vs: Ikaruksen ovien kaasujouse...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - huhtikuu 12, 2024, 16:06:58
Ottaa vanhasta mitat ja toi 70N ponnistusvoima kävi ilmi jo edellisestä postauksesta, ei liene kovin nuukaa sen suhteen? ja menee käymään lähiseudun tarvikeliikkeissä kahvilla. Toki vähemmällä pääsee kun ottaa mallin mukaan.
#5
Ultrakevyet / Vs: Ikaruksen ovien kaasujouse...
Viimeisin viesti käyttäjältä Gearman - huhtikuu 11, 2024, 20:10:19
Widni Oy:ltä saa. Tuotekoodi 722551. Kaasujousi Bansbach B3B3-46-150-374-0XX/70N. Ei ole halvat...
#6
Ultrakevyet / Ikaruksen ovien kaasujouset
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko Nikunen - huhtikuu 11, 2024, 13:13:09
Moi, olisiko joku jo etsinyt tarvike kaasujouset Ikaruksen oviin? ehdotuksia otetaan vastaan.
#7
Ultrakevyet / Vs: Kellukkeet
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - huhtikuu 11, 2024, 12:45:38
Jaa-a.
Paljon pahaa pienestä pöpöstä.
Aikoinaan näin useammankin harmaantuvan koneen alla Full Lotus parin kentän reunalla.
Jossain niitä varmaan makaa, eipä väliä vaikka sinä samalla kauppaa tulis piiverin raato mukana.
#8
Ultrakevyet / Vs: Liimatahrojen poisto akryy...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - huhtikuu 11, 2024, 05:42:50
Taivas löi hieman tulta tuossa Tuuren kommentissa että Sinol olisi Isopropanol eli 2propanol alkoholia koska mieleen on jäänyt että Sinol on tenua eli denaturoitua Etyylialkoholia. Etyylialkoholi on se tehoaine siinä Koskenkorva kansallisjuomassa ja monessa muussa oikeiden miesten havittelemassa virvokkeessa. Menin tämän ongelmakentän puitteissa Wikipediasta kysymään Sinolista ja on kuin onkin niin että Sinol tuotteessa käytetään Denaturointi aineena 2-5% Isopropanolia ja jopa MEKkiä Metyyli Etoni Ketonia ja Asetonia, molemmat melko ärhäkkäitä liuottimia. Verstas legendana kulkee että Tenu eli Sinoli on hyvä leikkuuneste Alumiinia lastuavasti työstettäessä. Itse olen joskus kokeillut, en tykännyt koska kulutus suuri pienen viskositeetin takia ja paloturvallisuus arveluttava.
Mutta nyt WiKissä opin että punainen Sinoli on geeliytetty eli se pysyisi työstettävässä kohteessa, esimerkiksi vannesahatessa Alumiinia. Kiitos tästä tämän asian tietooni tulosta. Olen toisinaan käyttänyt leikkuunesteenä esimerkiksi kierteittäessä kallista X1R moottoriöljyn lisäainetta mitä voi kapealla suuttimella tarkasti annostella. Kerran tein 8mm kierrettä 10mm. teräkseen ja alkoi tuntumaan että nyt kohta kierretappi katkeaa. Laiskana en viitsinyt ruveta uudelleen poraamaan reikää vaan sipaisin kierretappiin X1R ää. ja tappi lastusi liukkaasti. Vannesaha on paloturvallisuuden takia vahdittava kalu, sahataan puuta esimerkiksi potkurihommissa, sitten sahataan Alumiinia koneistushommissa. Lopuksi sahataan joku tekele missä voi olla rautanaula ja terä tekee kipinää. Palovaara. Sen tähden saha on puhdistettava välillä huolellisesti paineilmalla ja imurilla. Paksuin vannesahaamani kohde oli hammashihnapyörän aihion irroitus 80mm. paksusta Alumiinilevystä. Vielä kuva NSU moottorin "kuonokopasta".
#9
Myydään / Myydään TB9 OH-RAS
Viimeisin viesti käyttäjältä P.Lehtinen - huhtikuu 10, 2024, 22:12:56
 Myydään asiakkaan lukuun  Socata Avion TB-9 Tampico OH-RAS vuosimalli 1990.

TT 4685h, moottori 2595h (uusittu hiljattain nokka-akseli ym.mutta ei peruskorjattu)

ARC voimassa 6.8-24

Uudet Trig Mode S transponder ja 8.33 vhf-radio, Garmin G5, audiopaneeli

Kone erinomaisessa kunnossa. Mukava ja tilava matkakone.

Hinta 57000eur

Kone EFLAssa.

Tiedustelut puh/wa/txt 0500-629453 tai info ät aerotecno.fi
#10
Ultrakevyet / Vs: Liimatahrojen poisto akryy...
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - huhtikuu 10, 2024, 20:18:39
Isopropanolia löytyy Sinol nimikeen alla rautakaupasta. Maalien liuottimissa on aika usein xyleeniä joka on terveydelle erittäin vaaralliseksi luokiteltu aine. Polar 502 oli aikoinaan ihmeaine jolla pesi koneet ja moottorit jopa maalipinnat uuden veroiseen kuosiin. Jopa raskaankaluston huoltaja kädet pöytäkuntoon,
oli veasiliukoinenkin vielä. Saako vaan enään mistään.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod