SUPERULTRAKEVYT

Aloittaja Tapani Honkanen, maaliskuu 20, 2010, 11:10:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Akille, olen minä ostanut Melleniltä Minisytkyn piirustuksen hyvin kauan sitten. Tuo ratkaisu on johdonmukainen ja hyvä. Ja sivusauva määrittää aika paljon myös ratkaisuja.

Tilaamalla Sport Aviation lehden vuodesta 1974, on nähnyt monet koplaukset, myös V-peräsinen ratkaisut.

Kun tuossa CRI-CRI:ssä on tavoiteltu sauvan korkeusohjauksen ja laskusiivekkeiden koplausta ja myös laskusiivekkeiden ja korkeusperäsimen koplausta, niin tavoittelin niitä myös minä. Koska ilmaisia lounaita ei ole, niin jostakin maksaa. Sauva keskellä nostaa takapuolta vähän mutta mahdollistaa yksinkertaisen rakenteen.


Ja Ansiksen kirjoitukseen: Jos selviää pienellä tehokkaalla siivellä, niin miksi tekee suuria tehottomia siipiä. Nuo nostovoimaa lisäävät härpättimet ovat halpa keino alentaa siiven kokoa sakkausnopeutta ja myös koneen massaa.
Kyllähän ultria sitovat rajoitukset pilaavat tehokkuutta.
Kun tavoittelee (lähesj regulaatiovapaata laitetta, niin voi tehdä hyviä ratkaisuja.
Kyllä sakkausnopeus 20 m/s on riittävän alhainen. Jos se on 15 m/s, on tuulen armoilla.


Ansis

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - marraskuu 25, 2025, 18:09:18Ja Ansiksen kirjoitukseen: Jos selviää pienellä tehokkaalla siivellä, niin miksi tekee suuria tehottomia siipiä. Nuo nostovoimaa lisäävät härpättimet ovat halpa keino alentaa siiven kokoa sakkausnopeutta ja myös koneen massaa.
Kyllähän ultria sitovat rajoitukset pilaavat tehokkuutta.
Kun tavoittelee (lähesj regulaatiovapaata laitetta, niin voi tehdä hyviä ratkaisuja.
Kyllä sakkausnopeus 20 m/s on riittävän alhainen. Jos se on 15 m/s, on tuulen armoilla.



Toi noin 70 kmh sakkausnopeus ei kovin suurta siipeä vaadi ja monimutkaiset laippamekanismit on työläitä/kalliita/painavia/vikaherkkiä ja saa aikaan melkoisen säätöoperaation haluttua lopputulosta etsiessä.

Oratexillä päällystetystä siivestä nyt ei kovinkaan painavaa tai kallista saa aikaan (Weight of the uncoated fabric: 55 - 65 g/m2. Weight of the coated fabric: 92 - 122 g/m2 (dependent on color)), joten joku 10 neliön kantopinta-ala olisi vielä rakenteiden päällä vain reilut 2,5kg.
Jokainen voipi pähkäillä mielessään millaisia arvoja tuolla alle 20kg/m2 siipikuormituksella saa.

Samoin törmääminen maapalloon tai kiinteään objektiin ei saa aikaan vastapuolelle suuria orkosia ja itsemurhalentäjäkin saattaa jäädä kitumaan ja jäljellä oleva varallisuus kenties kannustaa yrittämään uudelleen.

Eli edelleen olen sitä mieltä, että värkki ilman voimalinjaa sekä mittaristoa tulee voida rakentaa olohuoneessa alle tonnilla viikossa. Kaikki muu on resurssien hukkaamista.
 

My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Olipa ratkaisu rakenteesta työläämpi tai helpompi.
Innolla odotan ja toivon niitä mahdollisuuksia, millä ilmaan voisi päästä pitämään jälleen hauskaa,
ei vain siirtymään pisteestä A pisteeseen B.
Kyseinen laitehan tuskin kovin kaukana kentästä pörrää.
Vaikka medikaalin vielä sainkin, tuskin kovin monta kertaa enää kuitenkaan.
Aika on rajallista. Siispä onko toivoa.
Rättisiipeä kevyempää tuskin saa? Paljon suojaa ei tyhmä pääkään tarvitse, eikä kauan tarvitse noilla polttoaineilla muutenkaan hytistä. Kevyt suojaus pilotille.
Sakkausnopeudella on merkitystä jos toimitaan sen yhden ja epävarmemman moottorivaihtoehdon varassa.

Ansis

Victor Serda on tehnyt mielenkiintoisen paristolentolaitteen, kuvia ei tosin ole kuin facessa. Paino ilman akustoa 40kg ja lentokunnossa 70kg.

https://www.facebook.com/victor.serda.5/

My mind is willing, but purse is weak.


Ansis

Tubemassituloilla ei oikeasti edes haluta voittaa painovoimaa
My mind is willing, but purse is weak.

teacdance

Tämähän se näppärä olisi jos pikku pelto on. Paramoottorin moottori Vittorazi Moster 185 engine

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Tapani Honkanen

#107
Kyllähän lentokoneella pitää olla ainakin tuommoinen 50 kg/m2 siipikuormitus, jotta sillä on jatkuvuutta, eikä ole tuuliviiri. Ja jos se rungon ulkopuolinen siipi on puolellaan 2 m x 0.5 m eli pari neliömetriä ja ne ulkopuoliset siivekkeet, jänne 0.165 m ja siivekekkeiden pinta-ala 0.33 m2, niin tuollainen siipi on jo lähtökohtaisesti kevyt. Teki sen vaikka kevytbetonista. Ja ottaa huomioon, että tuolla esimerkkikoneella, CRI- CRI, maksimimassalla 170 kg, sakkausnopeus on se 20 m/s(72 km/h) Ja nimenomaan tuolla siivellä. Rungon leveys on 0.6 m.
Vertailun vuoksi noiden ultrien siipipinta-alat ovat jotain 10 - 15 m2. Kyllä niistä massaa kertyy ja maaliakin kuluu litroittain. Ja onhan tuollaisessa näpertelyä yllin kyllin. Ja nopeaa konetta ei tuollaisesta tuulipussista saa. Ja suuri, karkeasti tehty siipi aiheuttaa suuren vastuksen.
En minä vähättele ja halveksi noita hidaslentäjiä. Ja harvassa on helppotekoiset halvat ultrat.


Ansis

Oratex ei tarvitse maalia
My mind is willing, but purse is weak.

Seppo Koivisto

Edellisellä sivulla on jo mainittu Kazat X-14, mutta tässä toimiva linkki: https://www.facebook.com/groups/436449473535787/posts/478998009280933

LainaaThe secret of its low landing speed is due to its leading edge slat, and its triple section flaps.
Dry Weight: 54 Kg, Span: 5 m, Wing Area: 1,76 m², Length: 3,13m, Height: 1,22m
Take off / Landing speed 55 km/h, Vmax 130 km/h, Chezet (CZ?) engine, 380 cc



Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod