Tuoreimmat viestit

#51
Halley / Moottorikumien vaihto
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 31, 2025, 11:41:21
Pientä huoltoa Apolloon
Olemme jo pidemmän aikaa havainneet, että moottori näyttää olevan hieman vinossa – ja vieläpä väärään suuntaan. Vetokulma osoittaa vasemmalle ja alaspäin, joten päätimme viimein selvittää mistä tämä johtuu.

Ensimmäiseksi 3D-skannasimme mielenkiinnosta koko koneen keulan, ja saimmekin viitteitä ongelman laajuudesta: moottorin vetokulma oli 0,7 astetta vasemmalle ja 1,2 astetta alas. Eipä siinä muuta kuin yhteys Apollo Aircraftin tehtaalle!
(Mukavaa oli muuten huomata, että samansuuntaisia lukemia saatiin ihan perinteisellä rullamitallakin 😊)

IMG_2723.jpg

IMG_2721.jpg

Meidän oma etiäinen oli, että moottorin kumit ovat väsyneet – ne näyttivätkin vähän nuupahtaneilta. Ja saman vahvisti myös Gábor Apollo Aircraftin tehtaalta.
Asiakaspalvelu siellä on nykyään selvästi parantunut – aiemmin ei tahtonut saada vastauksia millään, mutta nyt tulee tietoa nopeasti ja suoraan asiaan. Tästä täydet pisteet, iso harppaus eteenpäin! 💪

Joten ei muuta kuin moottoria hieman ylöspäin ja tutkimaan kumeja tarkemmin.
IMG_3958.JPEG

IMG_3948.JPEG

Vanhat kumit saatiin irti ihan perinteisesti jengatangolla ja holkeilla. Sopivia ei kuitenkaan löytynyt suoraan hyllystä, joten sorvattiin itse jämäkät holkin työntimet – ja johan alkoi tapahtua.
Kun on kunnon työkalut, niin homma sujuu eikä tarvitse tapella joka suuntaan.

IMG_3950.JPEG

Kaikki vanhat kumit saatiin lopulta irti, vaikka olivatkin aika tiukasti paikallaan.
Eikä ihme – väliin oli jäänyt maalia, joka piti ne entistäkin tiukemmin puristuksissa.
Mutta eipä siinä, välineet oli kunnossa ja kun kerran irrotushommiin lähdettiin, niin otettiin sitten kunnolla. 💪

IMG_3961.JPEG

IMG_3962.JPEG

Uudet moottorikumit on nyt asennettu – ja täytyy sanoa, että ero on selvä jo pelkästään silmällä katsoen.
Moottori istuu nyt ryhdikkäämmin ja vetokulma saatiin korjattua suunnitelmien mukaan.
Testit odottavat, mutta suunta vaikuttaa nyt lupaavalta! 🔧✈️

IMG_3964.JPEG

IMG_3963.JPEG

Vanhojen kunto paljastui vasta painon alta
Tältä näyttivät vanhat moottorikumit – ja olihan ne selvästi kuluneet ja osin jopa rikkoutuneet.
Tätä ei kuitenkaan kunnolla nähnyt niiden ollessa vielä paikallaan; ainoastaan pieni "nuupahtaminen" antoi vihjeen.
Mutta kun moottorin paino saatiin pois päältä, koko totuus paljastui heti – ja aika selkeästihän nuo olivat tiensä päässä.

Uusien kumien asennuksen jälkeen laitettiin moottori paikalleen ja mittasimme vetokulman uudestaan.
Ja nyt – uskokaa tai älkää – vetokulma oli täysin suora, juuri kuten tehdas ilmoitti sen kuuluvan olla.
Ei yhtään poikkeamaa kumpaankaan suuntaan. Vähän kyllä ihmetyttää, mutta näin meille vakuutettiin. 🤷�♂️

IMG_3966.JPEG

IMG_3967.JPEG

IMG_3965.JPEG

Kannattaako tarkistaa? Kyllä kannattaa.
Jos moottori näyttää vähän nuupahtaneelta tai vetokulma tuntuu oudolta – tarkistakaa kumit.
Meilläkin epäilys osoittautui täysin oikeaksi, ja tehtaalta vastattiin heti, että kyseessä on kuulemma melko yleinen ongelma.
He suosittelivat suoraan vaihtoa ja toimittivat samalla myös uudet siipipultit, mutterit sekä uuden polttoaineanturin, koska vanha vaikutti hieman jumittavalta.

Näistä osista ja asennuksesta voin kirjoittaa lisää, jos kiinnostusta löytyy – saa kysyä tai kommentoida! ✈️🔧

#52
Moottorit / Vs: Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - toukokuu 31, 2025, 11:19:27
Joskus aikoinaan touhusin hetken endurancekisoissa kilokyykkyrätkien parissa, jossain Le Mansissa jopa vakiota löysemmäksi säädetty moottori oli aivan loppu 24 tunnin jälkeen vaikka siinä ei ollu kuin jotain 120 heppaa. Että siinä mielessä noi lentsikkamallin nelarirotaksit on vallan kestäviä vehkeitä, mutta saattaisi nekin pehmetä jos samatyyliseen rääkkiin laitettaisiin?

2-tahtiset taas tappaa seisonta käyttöä enemmän, jonka vuoksi rotaksin tbo on noin lyhyt.
Jostain syystä hirtti lupaa enemmän tunteja samaan jaksoon.
#53
Moottorit / Vs: Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - toukokuu 31, 2025, 05:21:56
Vertailun vuoksi muutama fakta karkealla tasolla:

Rotax 582 UL:

Rakenne: 2-sylinterinen, 2-tahtinen nestejäähdytteinen rivimoottori
Ilman syöttö: Vapaasti hengittävä
P-aineen syöttö: 2 x kaasutin + Rotary Valve imukanavassa
Iskutilavuus: 580 cm3
Sylinterin D x isku: 76 x 64 mm
Puristussuhde (teoreettinen): 11,5:1
Moottorin paino: 44,0 kg
Maksimiteho: 48 kW = 64 hv / 6200 rpm
Maksimi vääntömomentti: 75 Nm / 6000 rpm
Teho/Paino suhde: 1,1 kW/kg = 1,45 hv/kg
Litrateho: 82 kW/L = 110 hv/L
Ominaiskulutus: 425 g/kWh
TBO: 300 h tai 5 v, kumpi tulee ensin vastaan

Alpha-Otto Proto G1 + G2:

Rakenne: 2-sylinterinen, 2-tahtinen nestejäähdytteinen rivimoottori
Ilman syöttö: Mekaanisesti ahdettu
P-aineen syöttö: Polttoaineen ruiskutus + Rotary Valve pakokanavassa
Iskutilavuus: 578 cm3
Sylinterin D x isku: 74,8 x 65,8 mm
Puristussuhde (teoreettinen): 10:1
Moottorin paino: 49,89 kg
Maksimiteho: 164 kW = 220 hv
Maksimi vääntömomentti: 176 Nm
Teho/Paino suhde: 3,3 kW/kg = 4,4 hv/kg
Litrateho: 283 kW/L = 380 hv/L
Ominaiskulutus: 221 g/kWh
TBO: 2000 h (Tavoite)

Alpha-Otto Esisarja 100-500 kpl:

Iskutilavuus: 600 cm3
Maksimiteho: 127 kW = 170 hv
Litrateho: 211 kW/L = 283 hv/L
TBO: 500-2000 h (Arvioitu)

Yhteistä Alpha-Otton ja Rotaxin 582 UL moottoreilla on paljonkin:
Molemmat ovat 2-sylinterisiä, 2-tahtisia nestejäähdytteisiä rivimoottoreita.
Niiden sylinteritilavuudet ja sylinterien päämitat ovat lähes identtiset.
Lisäksi molemmista moottoreista löytyy Rotary Valve rakenne.
Rotaxissa pyörivä venttiili on imukanavassa kaasuttimien ja kampikammion välissä.
Alpha-Ottossa se on pakokanavassa.

Suurimmat erot ovat litratehoissa, ominaiskulutuksessa ja TBO:ssa.
Erityisesti Alpha-Otton ominaiskulutus tuntuu uskomattomalta Rotaxiin verattuna,
koska Alpha-Otton mekaaninen ahdin ja öljypumppu syövät akselitehoa ja sitä kautta
lisäävät polttoaineen kulutusta merkittävästi. Alpha-Otton ominaiskulutus on
kuitenkin vain 221 g/kWh ja Rotaxin peräti 425 g/kWh.
#54
Moottorit / Vs: Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 30, 2025, 23:58:24
Onkos tämä samaa kamaa

#55
Moottorit / Vs: Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - toukokuu 30, 2025, 23:12:36
Moottorin suoritusarvoja pitäisi varmaan verrata Kawasakin mainostamaan tulevaan lentomoottoriin, jossa 1-litran nelitahtiturbosta saadaan 200 hv / 8500 rpm lentoonlähtöteho ja kuivapano on 85 kg (ilman alennusvaihdetta).

Portugalilaisen yliopiston vuodelta 2016 olevassa SAE-paperissa on tutkittu 2-tahtisen moottorin pakoaukon pyörivää säätöventtiiliä, jossa voidaan säätää avautumis- ja sulkeutumisaikaa toisistaan riippumatta. Ilmeisesti samantapainen rakenne on Alphaotto-moottorissa.
https://www.researchgate.net/publication/301243069_A_New_Rotary_Valve_for_2-Stroke_Engines_Enabling_Over-Expansion
#56
Moottorit / Vs: Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 30, 2025, 10:39:07
Olen katsellut tuon ytube henkilön sivua "driwing 4 answers" jonkin aikaa. Selittää tosi selkeästi eri moottorityypeissä tapahtuvia luonnonilmiöitä, kuten kampiakselin primary and secondary unbalance, kampiakselin ofsettiä sylinterilinjaan nähden, kiertokankisuhteita ja kaikenmoisia muita moottorigeometrioihin liittyviä juttuja.
Todella mahdollisuus oppimiseen asioista joita ei ymmärtänyt Ammattikoululaisena Autonasentajalinjalla. Tietysti Enlantia pitää osata kuten osaa tuo selostajakin vaikka en tiedä missä maassa hän tube videoita tekee. Tuosta moottorista en sano mitään.
#57
Moottorit / Vs: Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - toukokuu 30, 2025, 07:33:06
2026-2028  tekevät siis 200-500 moottoria (toisessa kohtaa kerrotaan että tämä sarja olisi 100- 500 moottoria), joista liikevaihto olisi 10 - 25 M$.

Keskiarvoilla  350 moottoria hintaan 48600 $ kappale.
Kun markkinat ovat 510 biljoonan $, niin eihän se ole kuin 13 miljoonaa moottoria vuodessa. Tähtäävät siis 0,0009% markkinaosuuteen, kovin vaatimattomia ovat :?:
#58
Moottorit / Vs: Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - toukokuu 30, 2025, 05:49:30
Nyt on kyllä fysiikan lait keksitty uudelleen
#59
Moottorit / Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - toukokuu 29, 2025, 19:04:58
Tällainen uusi innovaatio tuli vastaan nettiä selaillessa:


https://alphaotto.com/

https://wefunder.com/alphaotto/

https://patents.google.com/patent/US12163480B2/

Prototyyppimoottorin alustavia tietoja:

2-sylinterinen, 2-tahtinen, nestejäähdytteinen, mekaanisella ahtimella varustettu moottori
Iskutilavuus 578 cm3, D=74,8 x 65,8 mm, puristussuhde 10:1
Maksimiteho 220 hv = 164 kW, Maksimi vääntömomentti 176 Nm
Ominaiskulutus maksimiteholla 221 g/kWh
Paino 49,89 kg, Teho/paino suhde 3,3 kW/kg, Terminen hyötysuhde 42-52 %
Peruskunnostusjakso 2000 h

Mitäpä ajatuksia tällainen kehitelmä herättää?

Terveisin
Pekka Soukka
#60
Moottorit / Vs: Pientä suihkuturbiinia puk...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 26, 2025, 11:07:55
Tapanin vuodatus on tullut sydämmestä asti, joudun pohdiskelemaan tuota samaa Kiinan loikkaa. Syylliseksi olen nimennyt Henry Kissingerin joka lähensi Lanttä ja Kiinaa Ping Pong diplomatialla ja T paitojen viennillä USAan se kauppa alkoi. "Kiina on Dynastia, Venäjä on Impperiumi" Pelkkää sanahelinää joilla näiden maiden fanittajat puolustavat niitä ettei niillä muka olisi vastuullisuutta valtioina.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod