Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 13, 2025, 13:07:47Tämmöiset kuuden millin taivuttimet, taivutussäteet 20 ja 12 milliä. Voin lähettää lainaksi, peräisin ilmailusuku Terhon Manukoneen kuolinpesän huutokaupasta. Ei siis telakalta. Nolla viisi nolla 5712431 tekstiviestillä osoitteesi jos niin.
Martti
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 13, 2025, 05:12:55No jos sorvilla on syntynyt tuo putkenpään dimplaustyökalu niin kyllä sillä syntyy tuo 6 mm. putken taivutustyökalukin, ylellisyytenä vielä voi itse valita taivutussäteen työkaluun. 50 mm. St.37 umpikanki sorviin pyörimään ja HSS palasta hioo tuon puolipyöreän 6 mm. terän uran viimeistelyyn. Aluksi voi tehdä V muotoisen uran ostoterällä. Vasta eli luistikappale syntyy poraamalla 5,8mm. poralla parikymmentämilliä paksuun aineeseen ja hakaisemalla porauksen jälkeen, viimeistely moottorisahaviilalla. Voitelu auttaa taivutuksessa. Laivadieselin polttoaineputki on 28mm. päältä ja seitsemän milliä sisämitta.
Ihan sivulauseena näissä polttomoottoreissa kampiakselin paino on surullisen suuri painoerä, joskus haaveilin kampiakselin tekemisestä Titaanista. Liukulaakeroituna hommasta olisi tullut susi, Titaanilla on erittäin surkeat kitkaominaisuudet. R-R Merlinin kampiakseli painaa 80 kg. hevosvoimia 1500 volkkarin akseli painaa 10 kg. hepoja 45, turhauttavaa.
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 12, 2025, 23:30:59Tuli neljäkymmentävuotta oltua Laivaputkiasentajana telakalla, jossain vaiheessa tuli myös taivuteltua putkia. Hyvä idea tuo kieppitavara kupariputken käyttö harjoitteluun. Tyypilliset vääntösakset apuna, kannattaa ostaa hyvät tai tehdä. Että saat toisinnettua rautaputkeen millä mitoituksella harjoitusputki onnistui, merkkaa putkiin tussilla asteikko sentin välein kuten mittanauhassa ja vääntösaksien lestiin yksi referenssipiste tai viiva missä putken asteikkomerkki oli. Opit nopeasti missä suunnassa on helppo osua mitoitukseen ja toisesta suunnasta ei. Kiertosuunnassa homma on helpompi. Myös jos putkeen tulee useita mutkia lähekkäin taivutusjärjestys on tärkeä.
Muista että jos tulee virhe rautaputkeen hehkuta siitä taivutuksessa syntynyt muokkauslujittuma pois ennen kuin teet korjaavia taivutuksia. Putken sisälle voi hehkutuksessa muodostua pajahilsettä mikä pitää poistaa. Hilseeltä välttyy suojakaasuttamalla putki sisältä hehkutuksen aikana. En saa kaadettua neljänkymmenenvuoden kokemusta kerralla mutta ehkä tästä on jotain apua.