Myydään Cessna C150F OH-CVA
by Ramis5
syyskuu 14, 2025, 16:14:10 |
Putkiaivotesteri
by Toma
syyskuu 12, 2025, 17:40:53 |
DV6C
by vetu
syyskuu 10, 2025, 08:57:27 |
Myydään Piper Cherokee P28A tarvikkeita ja osia
by Flyingspirit
syyskuu 08, 2025, 02:36:48 |
O-200 sylinteri
by Matti Kuosmanen
syyskuu 04, 2025, 15:51:54 |
100 LL
by Martti Mattila
syyskuu 02, 2025, 00:02:52 |
FK9 akku
by hannuvir
elokuu 27, 2025, 15:08:20 |
Eihän 2-T rotaksilla mitään tee, paitsi ennätyksiä
by Ansis
elokuu 27, 2025, 14:19:20 |
Laskeutuminen ilman moottoritehoa
by Ansis
elokuu 23, 2025, 21:51:49 |
Myydään FK-9 OH-U508 / uusi hinta
by RR79
elokuu 18, 2025, 20:53:50 |
Vakuutuksista
by hannuvir
elokuu 18, 2025, 13:57:32 |
Myydään Ikarus c42b kelluke/pyörät
by eero mikkonen1
elokuu 16, 2025, 08:24:11 |
Jukka Salokanteleen uusin kolumni
by Ansis
elokuu 13, 2025, 07:56:23 |
MYYDÄÄN C-152
by PavelF
elokuu 08, 2025, 10:09:12 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joissa pääset kokeilemaan lentämistä jo ensimmäisellä kerralla opettajan ohjauksessa – oli kyse sitten moottorikoneesta, ultrasta tai purjekoneesta. Kolmannen ulottuvuuden kokemus on ainutlaatuinen ja jää taatusti mieleen. Tervetuloa mukaan keskustelemaan harrasteilmailusta – ehkä juuri sinä löydät uuden ja jännittävän harrastuksen! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 708,268 | 336 |
Parit kiwat videot | 565,648 | 330 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 525,028 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 509,456 | 246 |
Lentokone projektityönä | 458,521 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 342,876 | 134 |
NPPL ?? | 178,392 | 126 |
Ultra tai mopu | 316,265 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 260,609 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 293,275 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 211,435 | 111 |