Tein harrasteilmailijoille suunnatun sääpalvelun — pyydän palautetta

Aloittaja JuhaL, tänään kello 10:33:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuhaL

Olen harrasteilmailija ja olen tehnyt viime kuukausina omaan käyttööni pientä web-sovellusta, joka kokoaa lentosuunnitteluun tarvittavat sää- ja kenttätiedot yhteen näkymään. Sovellus on nyt siinä vaiheessa, että uskaltaa näyttää muillekin, ja toivoisin teidän kommenttejanne ja kehitysehdotuksia jatkoa varten.

Linkki: https://app.prepare.flights

Sovellus toimii selaimessa millä tahansa laitteella. Puhelimella sen voi asentaa kotinäytölle ("Lisää aloitusnäyttöön" / "Add to Home Screen"), jolloin se toimii kuin natiivisovellus.

Mitä sillä voi tehdä
Lentoasemakartta
Lentokentät kartalla, markkerit värikoodattuna METAR-tilannekuvan mukaan (VFR/MVFR/BIF/IFR/LIFR). Hakukenttä ICAO/IATA/nimellä.

Lentoasema-popup (markkerin klikkaus avaa neljä välilehteä)

- TAF — nykyinen METAR + TAF-aikajana visualisoituna (lämpötila, näkyvyys, pilvet, tuuli, sade kullekin ajanjaksolle), raaka TAF/METAR sekä lyhyt sääennustus seuraaville tunneille.
- Info — ATC-luokka, taajuudet, kiitoradat sivutuulilaskelmineen ja valaistustiedoilla, pinta-ainetiedot.
- Hours — kentän aukioloajat ja torni/AFIS-aikataulu seuraaville päiville. Huomioi automaattisesti aktiiviset NOTAMit jotka vaikuttavat aukioloon.
- NOTAMs — aktiiviset NOTAMit kentälle.

Säätasot
Päällekkäin valittavissa: tuulet eri korkeuksilla, pilvet, sade, sumu, jäätäminen, turbulenssi, ukkonen, CB/TS-alueet, MSL-paine, SIGMETit ja pohjoismainen LLF (matalan tason ennuste). Aikajanaskrollauksella voi katsoa myös tulevia ennusteita.

Satelliittikuva ja tutka
FMI:n korkearesoluutiosatelliitti (Pohjoismaat), NASA GIBS -globaalikuva ja RainViewer-tutka koko Euroopan alueella.

SWC (Significant Weather Chart)
Suomelle, Pohjoismaille ja koko Euroopalle — viralliset SWC-kartat suoraan sovelluksesta.

Sää reitillä
Klikkaa lentoasemia kartalla → ja valitse reitti kahden pisteen välillä. Reitti-airgram näyttää poikkileikkauksena pilvet, tuulet, jäätämisriskin ja turbulenssin reitin yli — käytännöllinen FL-valintaan.

Mitä se EI ole
Harrasteprojekti, ei virallinen ilmailutietolähde. Ei korvaa AIP:ia, ANS Finlandin tai Traficomin julkaisemia tietoja eikä ole navigointi-grade. Käytä aina virallisia lähteitä lentosuunnittelussa — tämä on tilannekuvaa, ei navigointityökalu.

Tausta
Halusin oman sivun alle näkymän johon kaikki ne 5–10 välilehteä, joita itse selaan ennen lentoa, kootaan samaan paikkaan ja toimivat myös puhelimella kentällä. Aloitin omaan käyttöön ja sovellus on kasvanut sitä mukaa kun olen huomannut puuttuvia palasia. Nyt kun se on minulle hyödyllinen, ajattelin että voisi olla muillekin.

Palautetta toivoisin erityisesti
- Mitä ominaisuuksia kaipaisit lisää?
- Onko jokin tieto väärin tai sekoittavasti esitetty?
- Toimiiko hyvin omalla puhelimellasi / koneellasi?
- Mitä lentovalmistelun osa-alueita pitäisi olla paremmin katettu?

Sovelluksessa on vasemmassa alakulmassa pieni ✉-nappi palautelomakkeeseen, tai voi vastata tähän ketjuun. Kaikki kommentit otetaan kiitollisuudella vastaan!

Kiitos jo etukäteen — turvallisia lentoja!
T. Juha Lehtonen