Laskeutuminen ilman moottoritehoa

Aloittaja Ansis, elokuu 07, 2025, 07:47:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansis

Olisko aikaa keskustella erilaisista lentolaitteista ja niiden käyttäytymisestä ilman moottoritehoa? Massa luo jatkuvuutta ja helpottaa elämää, paitsi omassa kehossa.
Tänäkin vuonna on rikottu erilaisia lentolaitteita lentokentillä ja niiden lähistöllä, kuka uskaltaa ensimmäisenä kertoa kokemuksistaan jälkeeni?

Omista väppäimistäni Fisher FP-404 kaksitaso kevyimpänä aerodynaamisten vastusten summana oli kaikista pelottavin, mutta samalla ehkä turvallisin laskea moottori sammutettuna. Liitoluku oli vissiin kolmen luokkaa?
My mind is willing, but purse is weak.

Erkki T

Reilu vuosi sitten sammui Spacek SD-1 vanerikoneeni moottori 1600 jalan QNH korkeudella ja pyörin siitä laskuun lähipellolle. laskeutumisen ajan tuntui kone liitävän paremmin moottori sammuneena kuin lavat pyörien. Mitattua dataa ei ole tuntemuksen vahvistamiseksi. Lopputuloksena lasku meni pitkäksi ja nokkateline taittui pellon päässä sijainneeseen ojaan.

tjh

Joka tapauksessa olisi joka ilmailuvehkeellä syytä asiaa harjoitella, ettei sitten tule yllätysmomenttia tosipaikan tullen.
Oma harjoittelu tuli ajankohtaiseksi kun kuvittelin kuten moni muukin, että korkeus riittää 180 asteen käännökseen kentälle, kyllä joo muuta kenttä ei enää ole alla vaan sivussa, eikä sen jälkeen myöskään se nokkateline alla vaan poissa.
Siispä harjoittelin oman peltokentän päällä ja tietoisuus korkeusvaateesta lisääntyi, kuten myös silminnäkijän ja viranomaisen tietoisuus kenttäni sijainnista.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Erkki T - eilen kello 20:15:50Reilu vuosi sitten sammui Spacek SD-1 vanerikoneeni moottori 1600...

Näistä onnettomuuksista sekä niihin johtaneista syistä kannattaisi kirjoitella, jotta tieto lisääntyisi. Siitä ei syytellä eikä naureskella, vaan otetaan opiksi. Mikähän moottori ja vika oli kyseessä?
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: tjh - eilen kello 20:43:08... korkeus riittää 180 asteen käännökseen kentälle...

Mielestäni tavallisille lentokentille johtava paluukaarto on aina enemmän kuin 180 astetta ja sisältää myös kaarron vaihdon, toki sen voi tehdä myös wing overina joka saattaa olla nopeampi menetelmä?

Ai niin, eihän tavallinen perusilmailija halua tehdä kuin keskikaartoja...
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Purjelentoa vanhoilla mopuilla harrastavat vetävät moottorin sammutuksen jälkeen nopeuden niin pieneksi että potkuri lakkaa pyörimästä tuulimyllynä, tyylimylly ottaa tehoa ja jarruttaa, niillä tehdään kuulemma jossain sähköäkin kulutukseen.
Suurivastuksisen koneen loppuloivennuksessa saattaa syntyä melkoisia kuormia siipiin tai ainakin enemmän kuin loivissa kaarroissa. Helikopterinkin tehontarve on kuulemma suurimmillaan laskussa vajoamisen pysäyttämiseksi. Kun P-47 Trundenbolt hävittäjät kävivät saksalaisten kimppuun kiivettyään ensin yhdeksään kilometriin oli niillä neljän tonnin painon antama potentiaalienergia käytössään. Se vastasi paria tuhatta lisähevosvoimaa moottoriin. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod