Tuoreimmat viestit

#81
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - marraskuu 01, 2025, 21:58:29
Pätkää lainaten "Niin, kyllä se varmaan näin on... luulisin."  :thumbsup:
#82
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Teuvo Honkanen - marraskuu 01, 2025, 10:27:19
Pitkäjännitteisyyttä vaativa projekti ja ratkaisujen keksimistä.Pätkää lainaten "asiahan ei minulle tietysti kuulu"mutta itsekin ongelmien  ratkaisujen miettimistä harrastaen ja tehden ja savolaisena nokkani toisten asioihin työntäjänä huomasin että olisiko tuo kannatin hyvä laittaa kahden jousen väliin vaimentamaan värinöitä molempiin suuntiin.Tuo niittirivi on helppo saada tasaiseksi kun laittaa maalarin teipin putken ympäri ja muistaa että d x 3,14 (d=halkaisija) jaettuna niittien lukumäärällä.Pitää tulla katsomaan kun saatte projektin valmiiksi. :lentoon:  (!)   
#83
Yleisilmailu / Vs: Ultralla Viroon naatiskele...
Viimeisin viesti käyttäjältä Lauri - lokakuu 31, 2025, 20:55:43
 (guru)

Hieno video, heti tuli mieleen muistot kun lensin italiaan 2005 OH-AYH joka on mulla edelleen..
#84
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - lokakuu 31, 2025, 01:02:41
DV6C-projektista taas elonmerkkejä!

Onhan tässä vähän aikaa vierähtänyt edellisestä päivityksestä... mutta eipä projekti ole minnekään kadonnut, päinvastoin, homma etenee taas hyvällä sykkeellä! 💪

Moottori kun kerran lauloi, niin piti ottaa pieni hengähdys ja nyt on taas palattu sorvin ääreen. Tällä kierroksella jatkoimme pakoputken rakentelua: tehtiin vaimentimelle kunnollinen kannatin ja saatiin vaimennin istutettua nätisti käyrään.

Alkaa olla pakolinja sellaisessa mallissa, että pian voi jo kuvitella sen murinan taivaalle nousevan 😄
Kuvissa näkyy vähän miltä viime päivien askartelu on näyttänyt, hiljalleen tämä palapeli alkaa muistuttaa lentokonetta!

Vaimennin tulee kiinni käyrään pop-niiteillä, joten piti mitoitella niittirivistö tarkasti jiiriin, ei ollut ihan yhden kahvikupin homma, mutta nyt istuu just eikä melkein. 😄
IMG_5026.jpg
IMG_5027.jpg

Vaimennin tuetaan tuliseinään kuvan osoittamalla tavalla, ja sen toinen pää kiinnitetään myös koneen pohjaan.
IMG_5035.jpg
IMG_5029.jpg
IMG_5028.jpg
IMG_5031.jpg
IMG_5032.jpg
#85
Moottorit / Vs: Erickson MCC -moottori
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - lokakuu 30, 2025, 13:00:51
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - lokakuu 30, 2025, 07:40:06Nyt kun taas lentelen eräs henkilö naapurustosta kysyi "Paljonko TÄYTYY kuukaudessa lentää että luvat pysyvät voimassa." 

Tuossa ollaan jälleen kerran asioitten ytimessä, minkähän vuoksi maallikoille (joka on erinomainen sana tässä asian yhteydessä) tulee lähes aina tuo kysymys mieleen kun joku kertoo olevansa vegaani tjsp ?
#86
Moottorit / Vs: Erickson MCC -moottori
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 30, 2025, 07:40:06
Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - lokakuu 23, 2025, 16:52:20Jotta palataan ilmailuun, niin onko tuossa mitään järkeä. Sehän on aina ollut kallista ja ympäristöä saastuttavaa. Pitäähän olla kateudelle aihetta ja ylemmyyden tunnetta.
Nyt kun taas lentelen eräs henkilö naapurustosta kysyi "Paljonko TÄYTYY kuukaudessa lentää että luvat pysyvät voimassa." Hidasjärkisenä en huomannut esittää vastakysymystä. Paljonko alkoholia täytyy käyttää kuukaudessa että elämä on mukavaa. Enkä esitelmöinyt että yhtää ei TÄYDY lentää. Polttopuidenteko ja auton katsastus on jotain mitä täytyy mutta lentäminen on etuoikeus jolla voi erottua kepillä kyr..än pään kokoisen pallon huitojista, mönkijällä ajavista tai sellaisesta haaveilevasta, luontokappaleille tuskallisen kuoleman havittelijoista ja kaljapäissään jääkiekon katsojista. Ehkä sitä ylemmyyden tunnetta sitten on alkoholistin pojan jostain haettava. Motto: Manors makes a Man. Lerchen rungon alla juuri siellä missä ilman virtausnopeus on oletettavasti suurimmillaan on kauhea tursake kumijoustimista. Näky on verrattavissa luonnontilassa olevaan tyttöystävään. Siihen on tulossa muutos, molemmat kumitapit vaakasuoraan ja kauemmaksi rungosta. Yhtenäiset ostokumilenkit venytetään noin yksi kolmasosa pituus lisää esijännitykseksi. Itse vääsityssä metritavarassa tuota esijännityken määrää voi kokeilla.
#87
Lentolaitesuunnittelu / Aeronca Model K
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 28, 2025, 12:11:55
Kyseisen koneen teräsputkirungossa on putkijäsenten ja risteyskohtien määrä saatu melko hyvin minimoiduksi.Screenshot 2025-10-28 at 12-06-05 Aeronca_Model_K-01_1024x1024 - Aeronca sivu.pdf.png
#88
Moottorit / Vs: Erickson MCC -moottori
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 24, 2025, 13:44:18
Comco c 22 Fuji Robin moottorilla sama havainto. Ensiksi käytin halvempia 2T öljyjä, sitten ostin Motonetistä Motul Racing esteröityä kallista kelkankuva öljyä. Johan alkoi mählä valua moottorista, epäilin vaihteiston öljyvuotoa, mutta ei sieltä mitään puuttunut. Moottori oli räkäinen kuin risiiniöljyvoideltu lennokkimoottori.
Tulin siihen päätelmään että halpis öljyt palavat savuna taivaalle mutta tämä kalliimpi tekee moottorivierailunsa palamatta ja valuu ulos mistä pääsee. Moottorin savutusvertailua en pystynyt tekemään c22 ohjaamosta ei näe taaksepäin.
#89
Moottorit / Vs: Erickson MCC -moottori
Viimeisin viesti käyttäjältä Teuvo Honkanen - lokakuu 24, 2025, 11:33:17
Asian vierestä kyselen seuraavaa.Onko kellään sattunut sellaista ilmiötä kun minun Rellussa kun siinä oli 583 moottori.Niin siipitankeista tiputti rasvaa alasiivelle.Sen on pakko olla ollut kakstahti öljyä.Mutta väri oli kirkasta ja hajutonta ja mautonta.Ihan kuin ruokaöljyä.Nyt puhtaalla bensalla ei pisaraakaan mitään vuotoja.Mitä parempaa ja kallista kilpaöljyä niin sitä enempi tiputti.Näillä öljyillä myös pakosarjan välistä sottasi tahmealla rasvalla moottoria.Halvemmilla öljyillä ei tahrannut eikä juuri tiputtanut siivelle.
#90
Moottorit / Vs: Erickson MCC -moottori
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 23, 2025, 20:46:19
Kyllä tuollaisessa polttomoottori/sähkömoottori hybridissä olisi järkeä ilmailussakin jos sillä varmistetaan että potkuri pyörii vaikkapa puoli tuntia kauemmin kun se tavanomaisella pyörityskoneistolla lakkaa heti vetämästä bensan polttamisen loputtua. Tuosta lentämisen kadehtimisesta voisin jotain kommentoida. Ihmiset pystyvät suojelemaan itseään kateudelta halveeraamalla. "Näkisit kummoinen pahvista ja reppipaperista tehty se kone on ja kiitorata pelkkä peltotie. Kohta se taas on jossain pellonreunassa pakkolaskun tehneenä niin kuin sekin lentäjä siellä Sastamalassa millä on oma peltokenttä." Sen takia moottorin käyttövarmuus on minulle tällä hetkellä tärkein tekijä, se taas on varmasti ristiriidassa vähäisten käyttövarojeni kanssa. Rahallisesti yhdentekevää kuluuko bensaa 8 vai 10 litraa tunnissa kunhan se riittää suunniteltuun laskupaikkaan asti. Itse lentämisessä ei taida kyllä olla mitään järkeä, yli viisisataa tuntia on tullut istuttua maailman ehkä yksinkertaisinta lentolaitetta ohjaten. Kun menin Purjelentokurssille vuonna 75 Turun Lentokerhon (Onnea Satavuotiaalle) silloinen puheenjohtaja piti juhlapuheen missä sanoi että itse lentäminen on vain kymmenen prosenttia ajankäytöstä loput yhdeksänkymmentä on kerhotyötä. Kuulosti pahalta, olin jo pienellä palkalla työssä telakalla ja isän palkattomana renkipoikana kotona. Sitten vielä olisi pitänyt sitoutua lentokerhon talkootyöhön. Jokunen sata tuntia tuli sentään tehdyksi muistan kaikki työkohteet, mutta onnekseni sain sen verran "ymmärrystä" olemisesta wärtsilän hitsarin ja kom....maineessa että siirryin omaehtoiseen harrastustoimintaan. Siinä määrin kuin Trafin säännöillä toimiessa voi mitään omaehtoiseksi sanoa. Trafin viranomaiskatsastaja joka itsekin on harrasteilmailija sanoi että ilmailu on ihan älytön harrastus. Jotenkin sympaattista että joku muukin voi myöntää että älytöntä touhua mutta ei silti pääse siitä irti.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod