Tuoreimmat viestit

#81
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 14, 2025, 21:48:04
Tässä itse runko viime kesältä, kun se laitettiin ensimmäistä kertaa kasaan, jotta näkee, miten osat sopivat yhteen.

_MG_0794.JPG

_MG_0805.JPG

_MG_0807.JPG

_MG_0812.JPG

_MG_0813.JPG

_MG_0829.JPG

_MG_0830.JPG

_MG_0831.JPG

_MG_0833.JPG

_MG_0836.JPG
#82
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 14, 2025, 09:48:23
Kaikki paikalle jos pääsee ylivieskan kentällä tapahuu

Tervetuloa juttelemaan älykkään ja kestävän ilmailun tulevaisuudesta SÄIHKE-Roadshow:n matkan varrelle! SÄIHKE-Roadshow on osa OAMK:n Sähköisen ilmailun koordinointi- ja kehittämishanketta. Roadshow starttaa Oulunsalosta kiertäen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun lentokentillä.

Yleisölle avoimet tapahtumat järjestetään lentokentillä Vaalassa, Kuhmossa, Haapavedellä ja Ylivieskassa.

Kussakin pysähdyspaikassa esitellään Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen sähkölentokonetta Pipistrel Alpha Electroa ja käydään vapaata keskustelua lentopaikan kehittämisestä, sähköisen lentämisen tulevaisuudesta ja miehittämättömän ja miehitetyn ilmailun yhteensovittamisesta.

Kaikilla tapahtumilla on säävaraus eli vesisateen sattuessa tapahtuma joudutaan perumaan.

TERVETULOA!


Näyttökuva 2025-05-14 094634.jpg

https://tapahtumat.ylivieska.fi/fi-FI/page/6821f24e02522f0b4685ef92
#83
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 13, 2025, 14:34:38
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 13, 2025, 13:07:47Tämmöiset kuuden millin taivuttimet, taivutussäteet 20 ja 12 milliä. Voin lähettää lainaksi, peräisin ilmailusuku Terhon Manukoneen kuolinpesän huutokaupasta. Ei siis telakalta. Nolla viisi nolla 5712431 tekstiviestillä osoitteesi jos niin.
Martti

Laitan tulemaan niin noilla varmaan pääsee eteenpäin hyvin.  :thumbsup:
#84
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 13, 2025, 14:34:02
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 13, 2025, 05:12:55No jos sorvilla on syntynyt tuo putkenpään dimplaustyökalu niin kyllä sillä syntyy tuo 6 mm. putken taivutustyökalukin, ylellisyytenä vielä voi itse valita taivutussäteen työkaluun. 50 mm. St.37 umpikanki sorviin pyörimään ja HSS palasta hioo tuon puolipyöreän 6 mm. terän uran viimeistelyyn. Aluksi voi tehdä V muotoisen uran ostoterällä. Vasta eli luistikappale syntyy poraamalla 5,8mm. poralla parikymmentämilliä paksuun aineeseen ja hakaisemalla porauksen jälkeen, viimeistely moottorisahaviilalla. Voitelu auttaa taivutuksessa. Laivadieselin polttoaineputki on 28mm. päältä ja seitsemän milliä sisämitta.
Ihan sivulauseena näissä polttomoottoreissa kampiakselin paino on surullisen suuri painoerä, joskus haaveilin kampiakselin tekemisestä Titaanista. Liukulaakeroituna hommasta olisi tullut susi, Titaanilla on erittäin surkeat kitkaominaisuudet. R-R Merlinin kampiakseli painaa 80 kg. hevosvoimia 1500 volkkarin akseli painaa 10 kg. hepoja 45, turhauttavaa.

Aika mielenkiintoinen työpaikka ollut sulla :) varmaan paljon juttua olisi sieltä  (guru)
#85
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 13, 2025, 13:07:47
Tämmöiset kuuden millin taivuttimet, taivutussäteet 20 ja 12 milliä. Voin lähettää lainaksi, peräisin ilmailusuku Terhon Manukoneen kuolinpesän huutokaupasta. Ei siis telakalta. Nolla viisi nolla 5712431 tekstiviestillä osoitteesi jos niin.
Martti
#86
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 13, 2025, 05:12:55
No jos sorvilla on syntynyt tuo putkenpään dimplaustyökalu niin kyllä sillä syntyy tuo 6 mm. putken taivutustyökalukin, ylellisyytenä vielä voi itse valita taivutussäteen työkaluun. 50 mm. St.37 umpikanki sorviin pyörimään ja HSS palasta hioo tuon puolipyöreän 6 mm. terän uran viimeistelyyn. Aluksi voi tehdä V muotoisen uran ostoterällä. Vasta eli luistikappale syntyy poraamalla 5,8mm. poralla parikymmentämilliä paksuun aineeseen ja hakaisemalla porauksen jälkeen, viimeistely moottorisahaviilalla. Voitelu auttaa taivutuksessa. Laivadieselin polttoaineputki on 28mm. päältä ja seitsemän milliä sisämitta.
Ihan sivulauseena näissä polttomoottoreissa kampiakselin paino on surullisen suuri painoerä, joskus haaveilin kampiakselin tekemisestä Titaanista. Liukulaakeroituna hommasta olisi tullut susi, Titaanilla on erittäin surkeat kitkaominaisuudet. R-R Merlinin kampiakseli painaa 80 kg. hevosvoimia 1500 volkkarin akseli painaa 10 kg. hepoja 45, turhauttavaa.
#87
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 13, 2025, 00:51:26
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 12, 2025, 23:30:59Tuli neljäkymmentävuotta oltua Laivaputkiasentajana telakalla, jossain vaiheessa tuli myös taivuteltua putkia. Hyvä idea tuo kieppitavara kupariputken käyttö harjoitteluun. Tyypilliset vääntösakset apuna, kannattaa ostaa hyvät tai tehdä. Että saat toisinnettua rautaputkeen millä mitoituksella harjoitusputki onnistui, merkkaa putkiin tussilla asteikko sentin välein kuten mittanauhassa ja vääntösaksien lestiin yksi referenssipiste tai viiva missä putken asteikkomerkki oli. Opit nopeasti missä suunnassa on helppo osua mitoitukseen ja toisesta suunnasta ei. Kiertosuunnassa homma on helpompi. Myös jos putkeen tulee useita mutkia lähekkäin taivutusjärjestys on tärkeä.
Muista että jos tulee virhe rautaputkeen hehkuta siitä taivutuksessa syntynyt muokkauslujittuma pois ennen kuin teet korjaavia taivutuksia. Putken sisälle voi hehkutuksessa muodostua pajahilsettä mikä pitää poistaa. Hilseeltä välttyy suojakaasuttamalla putki sisältä hehkutuksen aikana. En saa kaadettua neljänkymmenenvuoden kokemusta kerralla mutta ehkä tästä on jotain apua.

Joo, tuollaisilla olen kyllä taivutellut perus kotikupariputkia, ja en tiedä saako tuollaista 6 mm:n versiota – tallista kyllä löytyy 8 mm:stä ylöspäin kaikki perus kuparimallit, juuri tuota tyyliä. Ja on kyllä ihan pätevä siihen hommaan.
6 mm:n teräsputki vaan voi olla kovempaa taivutettavaa, ja meillä on kuitenkin vain yksi ylimääräinen putki :) Ei raaskittu enempää ottaa...
On muuten hirveä hintaero – jos yritti Suomesta ostaa, niin yksi valmis putki päineen maksaa 30–40 €, mutta ulkomaisesta verkkokaupasta sai samaan hintaan suunnilleen 10 €.
Tässä projektissa suomalaiset kauppiaat eivät kyllä ole oikein pärjänneet. On vaan niin paljon helpompaa napauttaa verkkokaupasta ostoskoriin ja tilata, kuin selata suomalaisia sivuja, joissa sanotaan vain että "edustamme tätä ja tätä". Verkkokauppaan kannattaisi panostaa enemmän – ja pitää niitä osia myös hyllyssä.
Tai jos itse valmistaa, niin ainakin tilausmahdollisuus pitäisi olla suoraan – ei tarvitsisi aina kysellä. Ja jos menee kyselemään, niin ei ainakaan kannata kertoa, mihin käyttöön se on tulossa ✈️
Sen jälkeen nimittäin menee kuvasto kyllä saman tien kiinni ja sanotaan, että "ei saa" 😄

Kaverilla olisi tämmöinen Ataconin putkentaivutin, mutta ei valitettavasti ole 6 mm:n lestiä – se pitäisi siis vielä hankkia, ellei jollain sattuisi olemaan lainata 🤷

http://www.atacon.fi/tuotteet/putkentaivutustyokalut/pieni_ja_iso_quick_bend/

Ja tuollakaan sivustolla ei ole mitään hinnastoa näkyvillä. Normaali duunari kuitenkin haluaa ensin tietää, mitä moinen maksaa, ennen kuin voi edes harkita investointia 💸 Olisi saattanut jo olla tilauksessa, jos hintatiedot olisivat olleet helposti saatavilla.
#88
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 12, 2025, 23:30:59
Tuli neljäkymmentävuotta oltua Laivaputkiasentajana telakalla, jossain vaiheessa tuli myös taivuteltua putkia. Hyvä idea tuo kieppitavara kupariputken käyttö harjoitteluun. Tyypilliset vääntösakset apuna, kannattaa ostaa hyvät tai tehdä. Että saat toisinnettua rautaputkeen millä mitoituksella harjoitusputki onnistui, merkkaa putkiin tussilla asteikko sentin välein kuten mittanauhassa ja vääntösaksien lestiin yksi referenssipiste tai viiva missä putken asteikkomerkki oli. Opit nopeasti missä suunnassa on helppo osua mitoitukseen ja toisesta suunnasta ei. Kiertosuunnassa homma on helpompi. Myös jos putkeen tulee useita mutkia lähekkäin taivutusjärjestys on tärkeä.
Muista että jos tulee virhe rautaputkeen hehkuta siitä taivutuksessa syntynyt muokkauslujittuma pois ennen kuin teet korjaavia taivutuksia. Putken sisälle voi hehkutuksessa muodostua pajahilsettä mikä pitää poistaa. Hilseeltä välttyy suojakaasuttamalla putki sisältä hehkutuksen aikana. En saa kaadettua neljänkymmenenvuoden kokemusta kerralla mutta ehkä tästä on jotain apua.
#89
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 12, 2025, 22:18:46
Tänä iltana meni öljypohja paikalleen ja laitettiin puolikkaan prikat kaveriksi siihen kun reijät niin lähellä kulmaa niin saatiin vähän tasaisempi paine...

_MG_0955.JPG

_MG_0953.JPG


LainaaEn minä onnea toivota, kun sillä ei ole paljonkaan tekemistä ilmailun kannalta. Minä luota näiden kaverien tekemiseen.
Ja onhan minulla vielä hieman sanomista tuon koneen työn laadusta. En milloinkaan ole vastaavaa tavannut Suomessa puu-sekaranenteisessa experimental-koneessa. Siis niin kaunista ja tyylikästä. Ehkä osansa on koneen konstruktöörilläkin. Sen, joka on rakenteet luonut ja mitoittanut. Vertaisin toisen ranskalaiseen koneen suunnittelijaan. Michael Colomban ja kone on Cri-Cri. Onkohan Suomessa kenelläkään sen suunnitteleman MC-30 piirustuksia. Sillä ja tuolla koneella on jotain yhtäläisyyttä siipisalon rakenteessa

Voisin kaivaa kuvan missä kone ulkona kasattuna viimme kesänä jos jotain kiinnostaa nähdä minkä näköinen kampe on tulossa
#90
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - toukokuu 12, 2025, 15:11:47
Tuota hiilikuitukomposiitistä tehtyä öljypohjaa katsoessa rohkenen tiedustella tuota öljypohjan kiinnityslaipan rakennetta. Oleellista on säilyttää kiinnityslaipan jäykkyys vähintäänkin samana kuin alkuperäinen. Toisekseen tiivistyspintaa moottorilohkoa vastaan pitäisi olla vähintään sama etäisyys ruuvin sisäpuolella, kuin alkuperäisessä.
Vaikka auton korjauksia en ole tehnyt neljännes vuosisataan, niin näkemys ja kokemus teollisuusvaihteistoista ja perusinsönöörin ymmärrys laittaa kysymään.
Onko alkuperäisessä syvävedetyssä öljypohjassa taitettu reunus sen tasopinnan ulkopuolella ja kuinka kaukana ruuvien porauksista.
Vaikkakin hiilikuidun kimmokerroin on samaa luokkaa teräksen kanssa, niin komposiitin kimmokerroin on oleellisesti pienempi, riippuen hartsipitoisuudesta ja kuitujen orientaatiosta. Vaikkakin se laipan jäykkyyden yksi tekijä on laipan paksuus potenssiin kolme, niin myös sillä yleensä käytetyllä jäykistävällä kauluksella on oleellinen vaikutus jäykkyyteen, mikäli se on kohtuullisen lähellä ruuveja.
Tuossa sellaista kaulusta ei näytä olevan ja jossakin se tiivistyspinta on vähäinen ruuvien sisäpuolella. Siis siellä aralla puolella.
Kyllähän sopiva/oikea tiivistysmassa on tärkein, silloin kun kiinnitysruuveilla aikaansaatu pintapaine vaihtelee suuresti. Kuten tuon tapaisessa rakenteessa.

Minä olen yhdessä dieselin avioinnissa ollut hieman mukana. Se kyllä oli melko vakio tuohon verrattuna.toisaalta tuntuu, että nämä tekijät eivät mene sitä tietä mikä on helpoin. Arvioni on, että nämä tekijät ovat eri planeetalta kuin muut rakentelijat.
En minä onnea toivota, kun sillä ei ole paljonkaan tekemistä ilmailun kannalta. Minä luota näiden kaverien tekemiseen.
Ja onhan minulla vielä hieman sanomista tuon koneen työn laadusta. En milloinkaan ole vastaavaa tavannut Suomessa puu-sekaranenteisessa experimental-koneessa. Siis niin kaunista ja tyylikästä. Ehkä osansa on koneen konstruktöörilläkin. Sen, joka on rakenteet luonut ja mitoittanut. Vertaisin toisen ranskalaiseen koneen suunnittelijaan. Michael Colomban ja kone on Cri-Cri. Onkohan Suomessa kenelläkään sen suunnitteleman MC-30 piirustuksia. Sillä ja tuolla koneella on jotain yhtäläisyyttä siipisalon rakenteessa
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod