Tuoreimmat viestit

#61
Moottorit / Vs: Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - toukokuu 30, 2025, 05:49:30
Nyt on kyllä fysiikan lait keksitty uudelleen
#62
Moottorit / Uutta 2-t moottoria pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - toukokuu 29, 2025, 19:04:58
Tällainen uusi innovaatio tuli vastaan nettiä selaillessa:


https://alphaotto.com/

https://wefunder.com/alphaotto/

https://patents.google.com/patent/US12163480B2/

Prototyyppimoottorin alustavia tietoja:

2-sylinterinen, 2-tahtinen, nestejäähdytteinen, mekaanisella ahtimella varustettu moottori
Iskutilavuus 578 cm3, D=74,8 x 65,8 mm, puristussuhde 10:1
Maksimiteho 220 hv = 164 kW, Maksimi vääntömomentti 176 Nm
Ominaiskulutus maksimiteholla 221 g/kWh
Paino 49,89 kg, Teho/paino suhde 3,3 kW/kg, Terminen hyötysuhde 42-52 %
Peruskunnostusjakso 2000 h

Mitäpä ajatuksia tällainen kehitelmä herättää?

Terveisin
Pekka Soukka
#63
Moottorit / Vs: Pientä suihkuturbiinia puk...
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 26, 2025, 11:07:55
Tapanin vuodatus on tullut sydämmestä asti, joudun pohdiskelemaan tuota samaa Kiinan loikkaa. Syylliseksi olen nimennyt Henry Kissingerin joka lähensi Lanttä ja Kiinaa Ping Pong diplomatialla ja T paitojen viennillä USAan se kauppa alkoi. "Kiina on Dynastia, Venäjä on Impperiumi" Pelkkää sanahelinää joilla näiden maiden fanittajat puolustavat niitä ettei niillä muka olisi vastuullisuutta valtioina.
#64
Moottorit / Pientä suihkuturbiinia pukkaa
Viimeisin viesti käyttäjältä Tapani Honkanen - toukokuu 26, 2025, 09:16:36
Sota on tehokas teknologiakiihdytin ja siitä seuraa myös valtavasti markkinointimahdollisuuksia. Pahinta länsimaisuudelle oli päästää kiina kiinni teknologian kehitykseen. Pitää kyytä povellaan vertailua oli kouluttaa kinuskeja lännen yliopistoissa ja teknologiayrityksissä ja viedä teknologian alihankintaa kiinaan. Muutama vuosikymmen kului ja nyt kyyllä on myrkkyä (teknologian hallintaa) hampaissaan niin paljon, jotta länsimainen auttaja on käärmeen armoilla.
Näin voisi kuvata tilannetta vaikkapa noiden ilmailumoottorien teknologian vieminen kiinaan. Ensiksi oli esimerkiksi Rotaxin nelitahti-ilmailumoottori ja Limbachin nelisylinterinen kaksitahtimoottori. Se Limbachin 550 kuutiosenttimetrin nelikko otettiin tuotantoon, osittain Limbachin hyväksymänä ja sehän oli oiva voimanlähde kuljettamaan räjähdyspanos kohteeseensa. Noita moottoreita tehdään valtavia määriä siihen nähden, että markkinoinnin kohteena olisi kevytilmailu siviilissä.
Kimmoke tähän kirjoitukseen tuli Hesarin artikkelista, jossa kerrotaan kehittyneemmästä sotadronesta. Sehän on täynnä länsimaista teknologiaa ja hänmänhuippuna kiinassa tehty pieni kaasuturbiinimoottori. Pieni on suhteellinen käsite mutta esimerkiksi SW 800 pro, jonka massa on 8 kg ja työntövoima 800 N, pohjautuu lännen lennokkiharrastajien käyttämien suihkuturbiinien kehityskaareen. Tuo laite myydään johonkin siviililaitteeseen (lennokki)15 k€ hinnalla mutta kun se myydäänkin sotadroneen, niin hinta kolminkertaistuu. Joistakin kinuskien sivustoilta luin, että tätä mallia on myyty yli 100k kpl.
Linkki https://www.alibaba.com/product-detail/Swiwin-SW800Pro-Turbojet-Engine-Kerosene-Diesel_1601166219978.html


Ja tässä Hesarin artikkelista kuvalainaus
#65
Moottorit / Vs: DV6C
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 24, 2025, 11:33:03
Suutinhommat lähtivät aluilleen!

Mekaaniset suuttimet saatiin mahtumaan paikalleen lisäholkkien ja korotusrenkaiden avulla.
_MG_1000.JPG

Pitimille piti tehdä hieman korkeammat tuet, ja pultit vaihtuivat myös – uudet on sorvattu kevyesti modifioiduiksi sopivuuden varmistamiseksi.
_MG_1004.JPG

Pönkä piti saada asettumaan mahdollisimman vaakatasoon.
_MG_1006.JPG

Putkien taivuttelu lähti tästä etenemään –
tästä eteenpäin ei tosin olekaan enää mitään varmaa suunnitelmaa, mutta Martinin taivuttimet osoittautuivat erittäin päteviksi tähän hommaan.
Pieni taivutussäde helpotti tekemistä, joten iso kiitos siitä!
_MG_1009.JPG
#66
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 22, 2025, 14:03:43
Pipistrelin säädettävä poljinjärjestelmä on kyllä puhdasta insinööripornoa – ihan älyttömän hienosti toteutettu.
#67
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 22, 2025, 13:57:05
👉 0 on ihanteellinen
👉 1–2 voi olla hyväksyttävää tietyissä olosuhteissa
👉 3+ = lentäminen ilman teknikon vakavaa keskustelua on vastuutonta


 :2funny:
#68
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - toukokuu 22, 2025, 12:56:18
Se jolla on eniten INOP-tarroja kojelaudassa on voittaja!
#69
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 21, 2025, 21:17:32
Tulihan sitä tapahtumassa pyörähdettyä – tässä muutamia kuvia!
Kyllähän se väkeä veti, Ylivieskan kohutulle kentälle, jota kehitettäisiin..
Mutta joku tuntuu istuvan jarrun päällä siellä päättäjäosastolla – joko unohtui käsijarru päälle vai eikö moottori käynnisty? 😉Yksi innokas kehittäjä joutui vaivihkaa toisiin hommiin???

Porukkaa
IMG_3893.JPEG

Komia konehan se on sen verran vanha kumminkin että nokkapyörän wheel pants oli jo jäänyt matkan varrelle mikä rumentaa konetta kyllä ja lisää ilmanvastusta
IMG_3886.JPEG

Ohjaamon ulkoasu oli perus hyvää pipistreliä
_MG_0982.JPG

Akut on sijoitettu tasapainoisesti rungon etu- ja takaosiin, mikä auttaa säilyttämään painopisteen vakaana. Sähkölentokoneissa painopiste ei muutu lennon aikana, toisin kuin polttomoottorikoneissa, joissa polttoaineen kulutus vaikuttaa painopisteeseen .
_MG_0981.JPG
Velis Electro -mallissa käytetään kolmea CAN-väylää kommunikoimaan sähköisen voimalinjan kanssa. mitenkähän tässä Alpha Electrossa

Moottorin invertteri on nestekiertoisesti jäähdytetty. Kuitenkin on raportoitu tapauksia, joissa jäähdytysnesteen riittämättömyys on johtanut invertterin ylikuumenemiseen ja moottorin tehon menetykseen. Alpha Electro käyttää IGBT-pohjaista invertteriä, mutta tarkkaa tietoa siitä, onko ohjaus vektoripohjainen, ei ole julkisesti saatavilla. Itse kyllä epäilen että se on.
_MG_0980.JPG

Omasta mielestäni nämä räpellykset voisi kyllä jättää kokonaan pois ilmailukulttuurista. Kun on kuitenkin kyse näin suuresta yhdistyksestä ja käyttäjiä on paljon, olisi toivottavaa, että toiminta olisi myös sen mukaista.
Itse olisin jättänyt nuo tarrat kokonaan pois, sen sijaan että niitä peitellään maalarinteipillä, joka on jo sen verran vanhaa ja kulunutta, että siitä näkyy läpi.
Eikös näistä tarroista ole jo tullut uudemmat, valkoväriset versiot? Ei olisi siis mikään katastrofi vaikka vanhat poistettaisiin kokonaan, ainakin siksi aikaa jos varavarjo on palaamassa käyttöön myöhemmin. Toki voi olla, että muistan tuon väärin.
_MG_0994.JPG

Täytyy myös antaa propsit siitä, että mittaritauluihin ei oltu vielä liimailtu tarroja aivan sikin sokin kaikilla mahdollisilla fonteilla – siitä pisteet yhdistykselle.
Tarrat voi toki liimata siististi ja tehdä ne tyylikkäiksi, kunhan vain viitsii käyttää hetken aikaa suunnitteluun. Lopputulos antaa paljon ammattimaisemman kuvan ja kunnioittaa myös itse konetta ja käyttäjiä.

_MG_0993.JPG


Kuljetuskalusto vaikutti olevan vuokrakamaa, mikä sinänsä ihan ymmärrettävää – mutta samalla mainostettiin mäntämoottorikonetta? Tuli vähän ristiriitainen fiilis. Jos tarkoitus on esitellä sähkölentämisen tulevaisuutta, niin miksi nostetaan esiin vanhempaa polttomoottorikalustoa samassa yhteydessä?
_MG_0984.JPG

_MG_0997.JPG

#70
Experimental / Vs: Micropallon käyttö paklauk...
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - toukokuu 21, 2025, 20:11:15
Täältähän löytyy todella kattavasti suomen kielellä kaikki, mitä lentokoneista tarvitsee tietää – iso kiitos siitä!
Pentti Saaristo, Aki Suokas, Jarmo Hakala, Jouni Laukkanen ja Jukka Juslin – teette upeaa työtä!
On mahtavaa, että jaksatte päivittää sivustoa ja pitää meidät tavalliset tallaajat ajan tasalla selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä.
Jatkakaa samaan malliin – olette korvaamaton osa suomalaista harrasteilmailua!

4.1 kohdassa LIIMATÄYTEAINEET

https://www.hooteehoo.org/
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod