Lentokelpoisuusmääräyksistä
by Aki Suokas
tänään kello 13:41:00 |
Parit kiwat videot
by Ansis
tänään kello 01:33:58 |
DV6C
by teacdance
eilen kello 23:41:44 |
Joku muu on jo kuitenkin keksinyt ensin
by Ansis
eilen kello 11:29:27 |
SIL EXP-kesäpäivät, Kuhmo Fly In 11.-13.7.2025. Ilmoittaudu rakentajakisaan!
by Timo Hyvönen
huhtikuu 27, 2025, 23:05:31 |
Myydään Bendix King KX125 COM/NAV + intercom
by ropposa
huhtikuu 27, 2025, 08:38:17 |
Air Navigation Pro
by wexa
huhtikuu 25, 2025, 14:04:43 |
Micropallon käyttö paklaukseen
by Martti Mattila
huhtikuu 24, 2025, 13:55:45 |
EUT MT talvipäivät
by Tapani Honkanen
huhtikuu 23, 2025, 21:13:33 |
Myydään FK-9 OH-U508 / uusi hinta
by RR79
huhtikuu 23, 2025, 12:27:08 |
Kootut moottorilinkit
by Martti Mattila
huhtikuu 23, 2025, 07:43:57 |
Experimentalhenkeä
by Seppo Koivisto
huhtikuu 22, 2025, 21:06:05 |
Myydään VENTUIRI-putki
by peter_l
huhtikuu 18, 2025, 09:21:09 |
Olethan hankkinut MOGAS STC:n
by Aki Suokas
huhtikuu 17, 2025, 08:48:59 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 659,973 | 330 |
Parit kiwat videot | 516,233 | 327 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 413,080 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 418,708 | 246 |
Lentokone projektityönä | 391,262 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 282,877 | 134 |
NPPL ?? | 167,615 | 126 |
Ultra tai mopu | 262,453 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 236,239 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 237,702 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 168,115 | 111 |