Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot

Aloittaja Kari Aspiola, toukokuu 07, 2014, 09:56:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

Olen tehnyt ikäviän havaintoja vimeaikaisissa määräaikaishuolloissa, kun olen testaillut Pitot-staattisten letkustojen tiiveyksiä.  Noin puolet koneista on ollut sellaisia joissa dynaamisen paineen letkut/liitokset vuotavat, joko paljon tai ainakin jonkin verran.
 Vuoto aiheuttaa sen, että nopeusmittari näyttää liian pieniä lukemia. Ei hyvä!

Vuotokohtia ovat olleet:

- löystyneet letkuliitokset
- vioittuneet letkut
- mittarin kotelossa oleva ruuvattava letkuliitin vuotaa
- usein avattavat liitokset (koneet joissa siipiä irrotellaan useammin)

 Staattisen järjestelmän vuodot eivät ole ihan  yhtä "vaarallisia", koska kyseessä on paineistamattoman koneen ohjaamo, mutta ei nekään saa vuotaa.

P.Lehtinen

Hyvä ja tärkeä asia tuoda tämä esiin!!  Mutta älkää testatko itseksenne näitä järjestelmiä jos ette tiedä mitä ja miten se tehdään. Väärällä menetelmällä saatte rikottua ehjän nopeudenmittausjärjestelmän...

juhan

Kertokaa nyt mikä on paras tapa ko tarkastus suorittaa.

Kari Aspiola

Paras ohje hommaan pitäis löytyä ko koneen virallisesta huolto-ohjekirjasta (Maintenance Manual).

 On monta tapaa tehdä kyseinen homma, mutta yhteistä kaikille on erityinen huolellisuus. Ettei mennä rikkomaan herkkiä mittareita...kuten Pertti edellä kirjoitti.

max

Vesimanometri eli vesipintojen ero u-putken haaroissa on perinteinen puskalentäjien tapa.  Pitotputken päästä vedetään letku T-kappaleeseen josta toisesta haarasta puhalletaan varovaisesti ja toisesta haarasta letku vesimanometriin jossa yritetään saada esimerkiksi 5 tuuman pintojen pystyerotus (mittarissa silloin noin 100 km/h). Sitten klemmari puhallusletkuun ja katsotaan jos paine laskee. Tarvitaan noin 50 cm lauta u-putkea varten (y-putken toinen pää on auki) ja lisäksi pitäisi teippaa pitotputken vesipoistoreikä umpeen, jos sellainen on... t. Max

LauriT

Mistähän löytäisin taulukon, jossa olisi vesipatsaiden korkeudet ja vastaavat nopeudet, jotta voisin suorittaa nopeusmittarin tarkkuuden arviointia ja mahdollista kalibrointitarvetta.

- Lauri Tarkkonen

heikkiuu


LauriT


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod