Kirjoittaja Aihe: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot  (Luettu 7256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kari Aspiola

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 236
Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
« : Toukokuu 07, 2014, 09:56:35 »
Olen tehnyt ikäviän havaintoja vimeaikaisissa määräaikaishuolloissa, kun olen testaillut Pitot-staattisten letkustojen tiiveyksiä.  Noin puolet koneista on ollut sellaisia joissa dynaamisen paineen letkut/liitokset vuotavat, joko paljon tai ainakin jonkin verran.
 Vuoto aiheuttaa sen, että nopeusmittari näyttää liian pieniä lukemia. Ei hyvä!

Vuotokohtia ovat olleet:

- löystyneet letkuliitokset
- vioittuneet letkut
- mittarin kotelossa oleva ruuvattava letkuliitin vuotaa
- usein avattavat liitokset (koneet joissa siipiä irrotellaan useammin)

 Staattisen järjestelmän vuodot eivät ole ihan  yhtä "vaarallisia", koska kyseessä on paineistamattoman koneen ohjaamo, mutta ei nekään saa vuotaa.

Poissa P.Lehtinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 131
    • http://www.aerotecno.fi
Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2014, 11:01:34 »
Hyvä ja tärkeä asia tuoda tämä esiin!!  Mutta älkää testatko itseksenne näitä järjestelmiä jos ette tiedä mitä ja miten se tehdään. Väärällä menetelmällä saatte rikottua ehjän nopeudenmittausjärjestelmän...

Poissa juhan

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 211
  • Oikea nimi: Juha Nortunen
Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2014, 17:41:21 »
Kertokaa nyt mikä on paras tapa ko tarkastus suorittaa.

Poissa Kari Aspiola

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 236
Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2014, 11:15:32 »
Paras ohje hommaan pitäis löytyä ko koneen virallisesta huolto-ohjekirjasta (Maintenance Manual).

 On monta tapaa tehdä kyseinen homma, mutta yhteistä kaikille on erityinen huolellisuus. Ettei mennä rikkomaan herkkiä mittareita...kuten Pertti edellä kirjoitti.

Poissa max

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2014, 13:39:34 »
Vesimanometri eli vesipintojen ero u-putken haaroissa on perinteinen puskalentäjien tapa.  Pitotputken päästä vedetään letku T-kappaleeseen josta toisesta haarasta puhalletaan varovaisesti ja toisesta haarasta letku vesimanometriin jossa yritetään saada esimerkiksi 5 tuuman pintojen pystyerotus (mittarissa silloin noin 100 km/h). Sitten klemmari puhallusletkuun ja katsotaan jos paine laskee. Tarvitaan noin 50 cm lauta u-putkea varten (y-putken toinen pää on auki) ja lisäksi pitäisi teippaa pitotputken vesipoistoreikä umpeen, jos sellainen on... t. Max

Poissa LauriT

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 93
  • Oikea nimi: Lauri Tarkkonen
Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2014, 14:36:22 »
Mistähän löytäisin taulukon, jossa olisi vesipatsaiden korkeudet ja vastaavat nopeudet, jotta voisin suorittaa nopeusmittarin tarkkuuden arviointia ja mahdollista kalibrointitarvetta.

- Lauri Tarkkonen

Poissa heikkiuu

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2014, 21:13:06 »
Tässä
Heikki

Poissa LauriT

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 93
  • Oikea nimi: Lauri Tarkkonen
Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2014, 23:33:59 »
Kiitoksia mahdottoman paljon.

- Lauri

 

Powered by EzPortal