Kirjoittaja Aihe: Melutodistus  (Luettu 9854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SamiS

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 5
Melutodistus
« : Maaliskuu 27, 2014, 14:17:01 »
Olisiko kellään rans coyote 2:n melutodistusta ga propille , ja jos oikein tulkitsin sääntöä moottorilla ei ole väliä 
Ota yhteyttä puhelimella 0500649995 niin sovitaan käytänteestä. Sami Siekkinen

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Melutodistus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2014, 16:10:52 »
Olisiko kellään rans coyote 2:n melutodistusta ga propille , ja jos oikein tulkitsin sääntöä moottorilla ei ole väliä
Ota yhteyttä puhelimella 0500649995 niin sovitaan käytänteestä. Sami Siekkinen
Tulkitsit väärin, melut on mitattu potkuri/moottori/pakoputkiyhdistelmille.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa hulkari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 16
    • Bushflying
  • Oikea nimi: Ari Hulkkonen
Vs: Melutodistus
« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2014, 01:20:47 »
Olisiko kellään rans coyote 2:n melutodistusta ga propille , ja jos oikein tulkitsin sääntöä moottorilla ei ole väliä
Ota yhteyttä puhelimella 0500649995 niin sovitaan käytänteestä. Sami Siekkinen
Tulkitsit väärin, melut on mitattu potkuri/moottori/pakoputkiyhdistelmille.

Mites se toi meluhomma oikein menee?  Tyyppihyväksytyissä on lyhyet pakoputken tumpit ja kauheat äänet samoin kuin joissain experimentaaleissa. Sit joiltakin koneilta vaaditaan oikeasti normin mukaiset "melupäästöt". 

Lennokeille ei ole mitään vaatimuksia, vaikka lentävät moottorisahat välillä suoraan sanoen v-avat itteäkin, vaikka mullakin on lennuja hangaarissa.

Sullahan on tietty tästä tieto olemassa :)

-hulk-

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Vs: Melutodistus
« Vastaus #3 : Maaliskuu 28, 2014, 08:12:38 »
Lentokoneiden melusta on ICAO:ssa tehty ohjeistus, jota jäsenmaat soveltavat halunsa mukaan. Suomi on kiltti poika, ja ilmoittanut aktiivisesti että Suomi noudattaa ICAOn ohjeistusta ilman poikkeamia. (liitteenä 2002 annex16 liitesivu jossa suomen ilmoitus). EASA ei ole keksinyt uutta ruutia vaan CS-36 viittaa suoraan ICAO:n Annex 16:sta.

Melunormit on siten tehty, että koneen tyyppihyväksynnän hakupäivän mukaisesti sen hetken normeja noudatetaan.
Annex 16 melunormit muuttuivat marraskuussa 1988. Sitä ennen oli voimassa ns ylilentoon perustuva mittaustapa ja siihen raja-arvot. Sen jälkeen viimeisen 26 vuoden aikana on ollut voimassa ns starttimeluun perustuva mittaustapa ja siihen liittyvät raja-arvot.

Nuo ICAO:n raja-arvot on aika liberaalit, joten eräät maat sitten poikkeavat ICAO:n suosituksista ja vaativat tiukempia rajoja. Esim Saksassa on ultrilla selkeästi pienemmät rajat.
Joten nippanappa normit täyttävä lentolaite on aika äänekäs.

ICAOn rajoilla alle 600 kg koneille raja-arvo melulle on:
 ennen 1988 68 dB(A)
 jälkeen 1988 76 dB(A)
Mutta mittaustavan eron takia nämä eivät ole vertailukelpoisia.

Tuo otsikossa oleva termi "Melutodistus" tarkoittaa viranomaisen ko koneyksilölle antamaa virallista todistusta koneen melusta. Sitä ei siis voi siirtää kaverilta toiselle. Sami kyseli oikeasti melumittaustuloksia.
Melutodistusta tarvitaan Euroopassa monella kentällä laskeutumismaksujen määräämistä varten. Jos sinulla meluisa kone maksat enemmän. Liite 2 koneille lienee Suomessa annettu varmaan se yksi melutodistus, jonka mittasin ko konetta varten erikseen.

Se AIR M5-10 kohdassa 3.6 esitetty mittaus menettely ei muuten ole ICAO Annex 16 mukainen. Eikä tavalliselle experimentalkoneelle mikään määräys kerro melulle rajoja. Ilmeisesti ICAO:lle Suomen tilanteen 2002 raportoinut taho ei ollut tietoinen mitä Suomessa oikeasti vaaditaan.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2014, 10:02:10 kirjoittanut Aki Suokas »
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa Reijo Österberg

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 259
  • ICP Bingo 4S VG.
Vs: Melutodistus
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2014, 11:19:39 »

Se AIR M5-10 kohdassa 3.6 esitetty mittaus menettely ei muuten ole ICAO Annex 16 mukainen. Eikä tavalliselle experimentalkoneelle mikään määräys kerro melulle rajoja. Ilmeisesti ICAO:lle Suomen tilanteen 2002 raportoinut taho ei ollut tietoinen mitä Suomessa oikeasti vaaditaan.

Jos AIR M5-10 kohta 3.6 ei päde, miksi määräystä ei ole muutettu ko. kohdasta? Joissakin määräyksissä olen nähnyt punakynän käyttöä pätemättömissä kohdissa.
Kuka voi tehdä harrasterakenteiselle ultralle melumittauksen ja antaa melumittaustodistuksen?
Ja minkä määräyksen mukaan mittaus tehdään? Jo se on ICAO Annex 16, mitä se suomeksi tarkoittaa?
-Reijo Österberg-

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Vs: Melutodistus
« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2014, 11:41:06 »
Jos AIR M5-10 kohta 3.6 ei päde, miksi määräystä ei ole muutettu ko. kohdasta?

En kirjoittanut ettei ko olisi voimassa oleva määräys. Se vain ei ole Annex16 mukainen.
Mittauksissa käänny SUIO G puoleen.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

 

Powered by EzPortal