Kyseessä on vanha tuttu ongelma.
Tuon kyseisen holkin funktio, siis se mitä koneen valmistaja on asian ajatellut, on jäänyt vähän epäselväksi. Mutta jos tutkit miten prätkässä pyöränlaakerointi on rakennettu, niin siinä vastaava holkki toimii laakereiden sisäkoolien välissä. Kun akseli kiristetään paikalleen, niin holkkiin kohdistuu melkoinen purituskuorma. Esim omassa prätkässäni akselimuttereiden kiristystiukkuus on noin 100 Nm. Siinä ei mikään pehmeä holkki edes kestäis vaan teräsholkki.
Edellä kuvattu väliholkki ei voi toimia samaan aikaan vanteenpuolikkaiden kohdistusholkkina, koska laakereiden väliin puristettuna holkki ei pääse pyörimään. Toisaalta C42:n vanteenpuolikkaissa on kolme kohdististusnastaa ja lisäksi kiinnityspulttien reiät, jotka ovat aika tarkkaan M8 pulttien kokoiset.
Koska tässä tapauksessa pyörän laakerit jäävät asennuksen jälkeen "löysästi" akselille, niin laakereiden sisäkoolit pääsevät hiertämään rullauksen aikana teräksistä akselia. Lisäksi tuo C42 holkki rikkoo laakereiden tiivisteet kuten jo mainitsitkin.
Jos ajatellaan, että prätkän pyöränlaakeroinnista jättäis pois väliholkin, niin mitä tapahtuis?
1. Kokoonpanon ja kiristyksen jälkeen laakerit jumittuisivat täysin
2. Molemmat laakerit olisivat romut samantien
Asiasta on oltu useamman kerran yhteydessä valmistajaan, mutta ilman mainittavaa menestystä. Uusimmissa C42:ssa ongelma on poistunut kun niissä on Beringer:in fillarit ja jarrut.