Kirjoittaja Aihe: Potkurin kiinnityksistä yleensä  (Luettu 9925 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kari Aspiola

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 236
Potkurin kiinnityksistä yleensä
« : Syyskuu 02, 2008, 14:42:38 »
Potkurin valmistajilla ja koneen valmistajilla saattaa olla keskenään ristiriitaista/epäselvää ohjeistusta, mihin tiukkuuteen potkurin kiinnityspultit tulisi laittaa.

On hyvä tietää/muistaa/huomata, että mitä ruuvi- tai pulttilaatuja kulloinkin tarkoitetaan. On ihan eri asia onko kyseessä DIN 8.8 "rautakaupan" osa vaiko AN/MS-laatua oleva lekopultti. Siinä missä tusinalekopultti on vielä sallitulla jännitystasolla, 8.8 din-ruuvi on jo helposti saanut pysyviä muodonmuutoksia aikaan eikä ole enää lentokelpoisessa kunnossa.

Erityisesti vesikoneissa potkurin kiinnitykset/osat ovat alttiina korroosiolle. Eikä asiaa paranna yhtään se, että jotkin konevalmistajat ovat käyttäneet pintakäsittelemättömiä ( "mustia") kiinnityspultteja potkurin asennuksessa.

Ja vaikka kiinnityspultit olisivat kunnolla pintakäsiteltyjä, kannattaa ne silti vielä käsitellä suojavoiteluaineella.

Silläkin on merkitystä missä järjestyksessä potkurin navan kokoonpano- ja kiinnityspultteja availlaan tai kiristellään. Esimerkkinä vaikkapa Neuformin napa:

Jos aloitat potkurin irrotuksen löysäämällä ensin ne M8-kiinnityspultit, tapahtuu niin että löysäyksen jälkeen navan kokoonpano onkin enää niiden M6 pulttien varassa. Jolloin niihin kohdistuu liian suuria voimia ja ne saattavat katketa kun yrität niitä avata.  Ne M6:t kannattaa löysätä hiukan ennen M8 pulttien avausta.
Vastaavasti potkuria asennettaessa kun M8 pultit on kiristetty "momenttiinsa" niin lopuksi vielä M6 pulttien kireys tulee tarkastaa uudestaan.

Potkureissa joissa ei käytetä Rotaxin omia leikkausholkkeja muttereina, on lisäksi vaarana, että M8 kiinnityspultteihin kohdistuu leikkausvoimia kiinnityksen löystyessä. Samoin on löytynyt tasopinnoista kitkakorroosion jälkiä lähinnä potkurin navan puolelta. Kun ne ovat päässeet liikkumaan toisiinsa nähden.

Esimerkki Woodcomp:in virheellisestä asennuksesta:

Kiinnityspulteista 3 on porattu navassa kohtiin, jossa koko ainevahvuus on täyttä al-seosmetallia ja toiset kolme on osittain "tyhjän päällä". Jos niitä tyhjänpäällä olevia pultteja kiristää vähänkin liikaa, niin potkurin navan rakenne antaa periksi ja taipuu pysyvästi.

Esimerkki EV97 (Woodcomp) spinnerin takalevy:

Takalevy on valmistettu lujitemuovista osittain kaksipuolisella muotilla. Tehtaan muotissa on systemaattinen mittavirhe joka tekee paksuuseroja laippaan. Siitä seuraa että potkurin asennus on valmiiksi vinossa asennossa ja aiheuttaa turhia värinöitä.

Lapakulmien mittaus/säätö:

Potkurin valmistaja on saattanut ohjeistaa mittaamaan lapakulmia ihan eri paikasta kuin taas koneen valmistaja. Sietää olla tarkkana, että mistä kulloinkin on kyse ennenkuin lukuarvoja aletaan vertailemaan keskenään.

Paras kulmamitta oli sellainen, jossa koneen fyysisellä asennolla ei ole vaikutusta mittaustuloksiin. Vesivaakamittarilla käy kulmien mittaus/säätö mielenkiintoiseksi kun kone kelluu vedessä ja aallot somasti keinuttaa konetta.   


Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 540
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Potkurin kiinnityksistä yleensä
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2009, 14:52:45 »
Lähestyit todella hyvää aihetta.Puupotkuri vedettyään syksyn ja talven vettä kosteassa hallissa, kuivuu keväällä ja pultit löysälle.
Kiristettyksen jälkeen seuraavana syksynä on edessä sama turvotuskierros kunnes laippa on paksuutensa puussa sisällä.
Huolelliset poistavat potkurin koneesta talveksi, jos ei lennetä.Tulee kiinnittää huomiota potkurin keskireiän pintakäsittelyyn.
Huono homma jos spinnerittömällä potkurilla lennetään sateella ja keskireiän kautta potkuri juo vettä.Kiihtyvyys vie veden lapojen
kärkiin.Huonoa on myös jos 8mm pultin kierreosa on leikkaus kuormituksessa.Tai jos VWssä on joku 75mm pulttijako.Ivoprop
on jo valmiiksi epäterveellisen näköinen lapojen kiinnityksestään.siinä pulttien oikea laatu ja kireys on todella tärkeää.
Mustat kuusiokolopultit ovat yleensä jotain 10 12 14 luokan pultteja, niitä voi käyttää jos ei siihen hätään saa AN.tavaraa.
Martti 

 

Powered by EzPortal