|
Ostetaan kypäriä kokoa M x2
by JPa
eilen kello 13:01:04 |
|
Lentokypärä Alpha 200
by JPa
eilen kello 11:07:21 |
|
Lasikuituiset pyöräsuojat, keskeneräiset
by MatKos
marraskuu 11, 2025, 22:23:36 |
|
Pankkosen puupotkuri PIK20E yhteensopiva.
by MatKos
marraskuu 11, 2025, 21:48:59 |
|
Ahdistaako sääntelyn monimutkaisuus? Osallistu ja vaikuta!
by Aki Suokas
marraskuu 11, 2025, 18:56:56 |
|
Mellenin Kain muistolle
by Martti Mattila
marraskuu 06, 2025, 10:05:09 |
|
Radio napinaa.
by MatKos
marraskuu 04, 2025, 22:53:40 |
|
Lentokoneakku
by PavelF
marraskuu 04, 2025, 09:37:04 |
|
Muotoiluja luonnosta.
by Martti Mattila
marraskuu 04, 2025, 04:35:14 |
|
DV6C
by teacdance
marraskuu 03, 2025, 21:44:39 |
|
Koneen kuljetus
by teacdance
marraskuu 03, 2025, 11:49:27 |
|
SUPERULTRAKEVYT
by Tapani Honkanen
marraskuu 02, 2025, 20:28:52 |
|
OGN lähetin jutustelua
by teacdance
marraskuu 02, 2025, 01:18:00 |
|
Ultralla Viroon naatiskelemaan
by Lauri
lokakuu 31, 2025, 20:55:43 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
| Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
| Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
| Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
| Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joissa pääset kokeilemaan lentämistä jo ensimmäisellä kerralla opettajan ohjauksessa – oli kyse sitten moottorikoneesta, ultrasta tai purjekoneesta. Kolmannen ulottuvuuden kokemus on ainutlaatuinen ja jää taatusti mieleen. Tervetuloa mukaan keskustelemaan harrasteilmailusta – ehkä juuri sinä löydät uuden ja jännittävän harrastuksen! |
| Lukukerrat | Vastaukset | |
|---|---|---|
| Air Navigation Pro | 716,672 | 336 |
| Parit kiwat videot | 574,614 | 330 |
| UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 538,952 | 294 |
| Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 525,778 | 246 |
| Lentokone projektityönä | 469,369 | 189 |
| Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 349,005 | 134 |
| NPPL ?? | 181,721 | 126 |
| Ultra tai mopu | 322,701 | 124 |
| Nopea ultra piirustuksista | 264,408 | 119 |
| Ultrakevyet ja painorajoitukset | 299,992 | 118 |
| Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 217,141 | 111 |