Ruotsalainen ultra suomessa?

Aloittaja Jonny Majava, tammikuu 20, 2004, 20:03:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jonny Majava

Tarviiko mitään erikoista lupaa jos halua lentää suomessa ultralla mikä on rekisteröty ruotsissa ja ruotsalaisella lupakirjalla?

Ainakin Ruotsi vaatii että jokainen ulkomaalainen ultra anoo etukäteen kirjallisen luvan ennen ruotsiin tuloa.  
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

masal

#1
Jaa, mahtaakohan tuo pitää paikkansa kun ainakin Barkabyn tapahtumassa on jos jonkinlaista suomalaista ultraa aina paikalla. En jaksa uskoa, että kaikki ovat erikseen hakeneet kirjallisesti lupaa, ellei sellaiseksi sitten tulkita puhelimitse jätettyä lentosuunnitelmaa rajan ylityksestä... Se on kumminkin totta, että tuollainen lupa ilmeisesti pitäisi hakea?? Käytännössä ei taida paljoa viranomaisia kiinnostaa nyt kun on tämä EU ja vapaa kansalaisten liikkuminen sen sisällä, tosin ilmailussa tuntuu monessa kohdassa vallitsevan ihan omat säännöt  :rolleyes:  
Markku Salminen

Jonny Majava

Lainaus käyttäjältä: Jonny Majava - tammikuu 20, 2004, 20:03:25
Tarviiko mitään erikoista lupaa jos halua lentää suomessa ultralla mikä on rekisteröty ruotsissa ja ruotsalaisella lupakirjalla?

Ainakin Ruotsi vaatii että jokainen ulkomaalainen ultra anoo etukäteen kirjallisen luvan ennen ruotsiin tuloa. 

No, kysytäänpä uudestaan. (Tuo entinen kysymys on jo muutama vuosi vanha... )
Pitääkö suomen lentohallituksesta anoa lupa jos meinaa ruotsalaisella ultralla suomeen lentää?

Jos suomalainen kone (ultrat ja xperimental) haluaa ruotsiin lentää esim Barkarbyn treffeille niin pitää kuiteskin anoa lupa etukäteen. Se anotaan täältä:

LainaaYou need a formal permission from the Aviation Safety Authority (to me by
e-mail or fax)
I need;
- a fax number for reply
- aircraft types and registration marks
- purpose of flight (vaccation?)
- period of time
Ultralights have the same rights and responsibilities as other aicraft
(however no landing fees, radio and transponder is not mandatory)
You can enter the Swedish airspace and fly here as a group if you want. To
enter Swedish Airspace the group leader shall have an approved radio
installation and transponder is strongly recommended. To enter the Swedish
Airspace a ordinary VFR Flight Plan shall be filed.
When neccessary to use radio and transponder the visitors can act as a group
in Sweden.
To get maps, contact The Royal Swedish Aeroclub Service, KSAB, e-mail:
order@ksab.net, tel +46 8 7646080
regards
Nils von Koch
at the Aviation Safety Authority

Luftfartsstyrelsen, Nils Von Koch, Vikboplan 7, 601 73 NORRKÖPING, Sverige

Suunnittelen tässä vähän Jämillä käymistä jos kaikki palat sattuu kohdalle ja hallitukset antaa luvat ;-)
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

pimattil

Ruotsin ilmailulaitoksen AIC A-julkaisun "VFR flight in Sweden" mukaan ultrilla ja experimentaleilla riittää lentokelpoisuustodistus Ruotsissa lennettäessä...

http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC%20A/A7-06.pdf (tarkemmin kohdasta s. 6)

   -Pirkka-
- Pirkka -

Jonny Majava

Lainaus käyttäjältä: pimattil - toukokuu 21, 2006, 22:40:45
Ruotsin ilmailulaitoksen AIC A-julkaisun "VFR flight in Sweden" mukaan ultrilla ja experimentaleilla riittää lentokelpoisuustodistus Ruotsissa lennettäessä...

http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC%20A/A7-06.pdf (tarkemmin kohdasta s. 6)

   -Pirkka-

Oho, katsoppa!
Taitaa olla uusi säntö (27/4-06).
Tuo lainaus Nils V Kochin mailista oli viime vuodelta ja tänä vuonna näyttää olevan uudet säännöt. Sori  :-[

No, miten ne säännöt ovat suomessa?
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Armin Züger

#5
Lainaus käyttäjältä: pimattil - toukokuu 21, 2006, 22:40:45
Ruotsin ilmailulaitoksen AIC A-julkaisun "VFR flight in Sweden" mukaan ultrilla ja experimentaleilla riittää lentokelpoisuustodistus Ruotsissa lennettäessä...
http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC%20A/A7-06.pdf (tarkemmin kohdasta s. 6)
   -Pirkka-

Vaikka ei ole aikupreäinen kysymys:

Lainaus yllämainitusta dokumentista:
LainaaAs a rule, no special permissions are required....
If you have an ultralight or experimental ariplane however, you need an airworthiness certificate.
Voidaan myös tulkita niin että lupa edelleen tarvitaan. Me pyydettiin lupaa noin 2 viikkoa sitten (N. v. Kochilta). Ei ollut puhetta että jotain olisi muuttunut.
Paperissa (siis luvassa) lukee:
"Hereby granted permission to fly in Sweden ... with the ultra light aircraft .. .under the limitations in its valid Permt to Fly".
// Armin

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: pimattil - toukokuu 21, 2006, 22:40:45
Ruotsin ilmailulaitoksen AIC A-julkaisun "VFR flight in Sweden" mukaan ultrilla ja experimentaleilla riittää lentokelpoisuustodistus Ruotsissa lennettäessä...

http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC%20A/A7-06.pdf (tarkemmin kohdasta s. 6)


Näyttää siltä että Ruotsalaisten antama tiedotus (AIC A 7/2006) on ristiriidassa voimassaolevan määräyksen (AIP GEN 1-8-4) kanssa,
kts: http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/GEN/GEN%201/ES_GEN_1_8_en.pdf, jonka teksti on sama kuin vastaavassa suomalaisessa AIP:n kohdassa GEN 1.8.4.

Karoliina

Eli mitenkäs päin tämä nyt on? Jos sää sallii, mekin kävisimme Barkarbyssa.

Ruotsalainen hevosmiehen uutistoimisto tiedottaa seuraavaa:
"I asked them about UL flying into Sweden, from the horses mouth, I
got the answer that there are no permits or anything else required from the
Swedish authorities."

Pyydetäänkö lupa vai ei, ja mistä pyydetään, em. uutistoimiston tiedottaja ei tiennyt keneltä pyydetään jos
tarvitsee pyytää? Tuossa yllä ei myöskään ollut sähköpostia minne pistää pyyntö.
Entäpä miten voi etukäteen päättää että vieraileeko ja jos vierailee, miten monta päivää kun esim.
säät ja muut pilotista riippumattomat seikat kuitenkin saattavat muuttaa suunnitelmat täysin.
Jotenkin tuntuu siltä että koska päivämäärien ennustaminen on VFR-lentämisessä hyvin vaikeaa, jos lopa pitää
kysyä, melkeimpä pitäisi kysyä koko vuodeksi niin ei tarttisi "eikun ei nyt, vaan ensi viikolla, öh, sittenkin satoi, seuraava
viikko kiitos, anteeksi mutta taitaa olla ensi kuussa"


Jouni Laukkanen

Noissa normeissa menee järjestys muistaakseni näin, että Laki, asetus, AIP, määräykset.

AIP kuitenkin sisältää kootusti ne tiedot, jota ilmailusta on julkaistu ja se on tarkoitettu ummikoille, joten sen mukaan pitäisi toimia.

Jos sitä lupaa haetaan, niin eiköhän se kannata hakea kuukaudeksi tai lentokauden mitaiseksi samalla kertaa.

Jonny Majava

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 22, 2006, 13:57:45
Näyttää siltä että Ruotsalaisten antama tiedotus (AIC A 7/2006) on ristiriidassa voimassaolevan määräyksen (AIP GEN 1-8-4) kanssa,
kts: http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/GEN/GEN%201/ES_GEN_1_8_en.pdf, jonka teksti on sama kuin vastaavassa suomalaisessa AIP:n kohdassa GEN 1.8.4.

Tuota, en minä näe sitä ristiriitaa...
Lainaa1.8.4 Flight with foreign home-bulit aircraft in Sweden
....
....
However, in accordance with ECAC (European Civil Aviation Conference) recommendation INT.S/11-1, the civil aviation Authority accepts flights in Sweden with a Certificate of airworthiness or >>a permit to fly>> issued by the Civil Aviation Authority of one of the ECAC member states provided the aircraft has completed its flight test period.

Jos ne nyt meinaa että kaikki ultrat ovat experimental niin asia on selvä. (Eikö suomalaisilla ultrilla pidä olla texti "experimental" kyljessä?)
Ja herra N V.Koch on kursilla tämän ja ensi viikon aikana ettei hältakään voi kysyä suoraan..

No, jos suomesta tullaan Barkarbyn treffeleille ilman Kochin lupaa niin tuskin sinä mitenkään käy. Siitä ei ainakaan tule rikosasiaa...
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jonny Majava - toukokuu 22, 2006, 16:39:04

Tuota, en minä näe sitä ristiriitaa...
Lainaa1.8.4 Flight with foreign home-bulit aircraft in Sweden
....
....
However, in accordance with ECAC (European Civil Aviation Conference) recommendation INT.S/11-1, the civil aviation Authority accepts flights in Sweden with a Certificate of airworthiness or >>a permit to fly>> issued by the Civil Aviation Authority of one of the ECAC member states provided the aircraft has completed its flight test period.

Jos ne nyt meinaa että kaikki ultrat ovat experimental niin asia on selvä. (Eikö suomalaisilla ultrilla pidä olla texti "experimental" kyljessä?)
Ja herra N V.Koch on kursilla tämän ja ensi viikon aikana ettei hältakään voi kysyä suoraan..

No, jos suomesta tullaan Barkarbyn treffeleille ilman Kochin lupaa niin tuskin sinä mitenkään käy. Siitä ei ainakaan tule rikosasiaa...


Huomaa, että tuossa puhutaan harrasterakenteisesta ilma-aluksesta. Tarkoittaa sitä, että jos ultrasi on itse rakennettu, sillä saa lentää ECACin sopimuksen mukaa edellyttäen että koelento-ohjelma on loppuun suoritettu. Tehdasvalmisteinen ultra ei ole harrasterakenteinen, vaikka siinä lukeekin experimental kyljessä.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 22, 2006, 18:55:19

saa lentää ECACin sopimuksen mukaa edellyttäen että koelento-ohjelma on loppuun suoritettu.


Asiaa sivuten. Voiko koelento-ohjelmaan pistää kaksi kenttää, joilla/joiden välillä koelennot suoritetaan? (Ahmonsuo/Oulu)

kate

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - toukokuu 22, 2006, 22:57:53
Asiaa sivuten. Voiko koelento-ohjelmaan pistää kaksi kenttää, joilla/joiden välillä koelennot suoritetaan? (Ahmonsuo/Oulu)

Käsittääkseni (HUOM käsitykseni voi myös olla väärä), toisin kuin Amerikassa, Suomessa koelento-ohjelman
kenttiä ei määritellä eikä rajoiteta. Koelento-ohjelma käsittääkseni rajoittuu vain siten että se pitää lentää Suomessa,
ts. ei lentoa Barkarbyhyn ennen kuin koelento-ohjelma on suoritettu.
Eräällä foorumilla luin että jollekulle amerikkalaiselle oli tarkoin määritelty koelentoalue, jolla ainoastaan sai koelentoja suorittaa ja joka
oli niin etäällä kentästä että sinne ei olisi voinut takaisin liukua.

Koelentoalue oli metsän päällä ja metsäntäyteinen reitti oli alueelle pitkä ja matalalla. Valitteli että siinä oli sitten kiva tehdä
koelentoja lentolaitteella jonka toimintavarmuutta ei oltu vielä todennettu ja moottoristopista olisi seurannut henkilövahinkoja.
Onneksi koelennoilla ei tällä henkilöllä ilmennyt ongelmia ja henkilö on yhä kertomassa tarkoin rajatusta koelentoalueestaan.
Koelentoalue oli määritelty pelkästään niillä kriteereillä että maassa oleville ei voi käydä kehnosti jos kone "putoaa".

Käsittääkseni tilanne Suomessa on tämän suhteen paljon järkevämpi.

Jos me saadaan kone joskus valmiiksi, me varmaankin roudataan aikanaan se Pirkkalaan koelentoja varten.

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - toukokuu 22, 2006, 22:57:53

Asiaa sivuten. Voiko koelento-ohjelmaan pistää kaksi kenttää, joilla/joiden välillä koelennot suoritetaan? (Ahmonsuo/Oulu)


Kymmenen ensimmäistä tuntia pitää lentää liitomatkan päässä lähtökentästä, sen jälkeen mikään ei estä lentämästä kahden tai useamman kentän väliä.


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - toukokuu 25, 2006, 12:44:17
Kymmenen ensimmäistä tuntia pitää lentää liitomatkan päässä lähtökentästä, sen jälkeen mikään ei estä lentämästä kahden tai useamman kentän väliä.

Kiitän ja kumarran.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod