Mitä liitossa tehdään? sitä emme näköjään tiedä.

Aloittaja Jaska, toukokuu 09, 2006, 23:33:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 09, 2006, 23:08:53
Lainaus käyttäjältä: Antsu - toukokuu 09, 2006, 20:16:51
On täysin käsittämätöntä, että kun kenttä on kiinni, niin sinne ei pääse sisälle eikä sieltä ulos. Miten IL perustelee järjettömät hintojen korotukset, kun lentämään ei kuitenkaan pääse? Mitä on muuten tehnyt SIL asian eteen? Ei mitään! Minkäänlaista juttua edes Ilmailu-lehdessä ei tästä ongelmasta ole ollut. Pelkääkö SIL:in Tero ja muut niin paljon IL:ää, etteivät edes uskalla tätä kulkemisasiaa ottaa puheeksi? Miksi ihmeessä meidän pitää maksaa jäsenmaksija kun SIL ei tee mitään? Onko oikein, että kun lennän paljon matkalentoja ja lennän vaikka Savonlinnaan, Mikkeliin, Varkauteen, Joensuuhun jne niin en pääse ulos kentältä puhumattakaan että halutessani kotiin en pääse koneelleni? Ja sitten vielä pitää maksaa IL:llän laskeutumis- ym muita sikamaisen kalliiksi nyt hinnoiteltuja maksuja cvaikka en voi käyttää konettani!!! Miksei SIL millään tavalla julkisesti kerro lentäjille, että ratkaisua ongelmaan yritetään? Koska sitä ei ilmeisesti edes yritetä vaan otetaan kaiiki nöyrästi vastaan mitä IL antaa. Ei olisi vaikea homma järjestää porttien kaukoaukaisu esim. kameran avulla ja varsinkin ulostulo kentältä siten, että portti pyörii vain yhteen suuntaan: ulospäin. Miksi IL ei voisi tehdä tällaista järjestelmää yhtenäisesti kaikille kentille, että ei aina tarvitsisi hullun lailla etsiä ulos- ja sisäänpääsyä eri tavoin? Ei ole ainakaan rahasta  kiinni, sillä niin rosvomaisia IL:n maksut yksityisilmailijoille ovat  ja tuottaahan IL kymmeniä miljoonia voittoa. Löytyykö IL:stä ja SIL:stä uskaliaita vastaamaan ylläoleviin kysymyksiini??? Ja onko mitään toivoa asioiden parantumiseen ja onko IL:llä mitään haluakaan parantaa palvelujaan myös meille vai haluatteko todella tappaa kaiken pienilmailun Suomessa???

Asian tiimoilta on lähestytty Ilmailulaitosta, mutta kuten Nils Rostedin puheenvuorosta käy ilmi, määräävät kentät itse käytännöstä, mitään yhtenäistä linjaa ei ole ja se on todellakin tehnyt kulkemisen kohtuuttoman vaikeaksi. On vaikea käydä neuvotteluja yhtenäisestä linjasta kun ei ole olemassa yhtä vastapuolta. Liitolla on toki muitakin edunvalvontatehtäviä kuin lentokentillä kulkeminen, mutta yritetään jotain ratkaisua saada aikaan.

Jäsenmaksuilla katetaan laadukas lehti, kattava ilmailuvakuutusturva ja pyöritetään pienehköä henkilökuntaa. Ei kuitenkaan pidä olettaa, että vakituinen väki ehtisi kaikkea tekemään, osa vastuustaa kaatuu väkisinkin aktiivisten harrastajien niskaan. Pitää muistaa, että liitto on yhtä kuin jäsenensä. Jos jäsenet eivät itse tee mitään asioiden eteen, on turha kuvitella että mitään tapahtuisikaan.

Tuo Jounin vastaus lähentelee ja osin jopa ylittää ministereidemme lausunnot työllisyyspolitiikasta ja vanhustenhoidosta.

Tuosta tulee mieleen aikoinan tekemäni puhelu Tikkakoskelle, Konekorhosen huoltomiehen kanssa.
Mulla oli Seneca huollossa ja kysyin kuinka on hommat sujuneet. " Hyvin ovat menneet, ihan hyvin", oli vastaus.
Kun kysyin, koska kone on valmis, sain vastaukseksi; " arvanneeko tuota sannoo".
Sanoin hakevani sen tänään klo 1400. Arvanneeko tuota  ;D

;D ;D ;D

Tuo Jounin vastaus  kuvaa asennetta, ollaan muka puuhailtu ja palkkojakin pitäis liiton maksaa ja lehteä saatte vastineeksi  lukea. ;D

Jäsenten pitäis itse tehdä kentällä jotain asian eteen. No joo. ;D

Mihis sitten sitä liittoa tarvitaan, kysyn vaan. :o
Liitto ei tee mitään, ei edes muista jäseniään merkkipäivinä, ei edes tunne jos joku ns. pitkänlinjan ilmailija poistuu joukostamme, yms. Mäkelän Seponkin tyttärelle sanottiin, "kuka Mäkelä???" Moona tuon kyynelsilmin mulle kertoi.
Tuo puutelista on luvattoman pitkä  :huh:

Yllä leikattu SIL edustajan vastaus on ympäripyöreä, oman pesän suojeluvastaus.

Nyt tarttis tehdä jotain, muutakin kuin vain periä jäsenmaksuja, jotka itse päätin lopettaa jo ajat sitten, em syistä.

Viimeisin ns. "turha pakollinen maksu" oli JAR-CPC levykkeen päivitysmaksu ( 2000 mummoa) sitä levykettä ei ikinä saatu ulos jakeluun. Maksu kyllä perittiin mallikaasti, koska lentokoululla tulee olla viimeisin materiaali, jotta koulutuslupa olisi voimassa.

Yhtä kaikki. Nyt olisi SIL:ssä mietittävä linjojaan ja myös toimittava.
Selitykset eivät lämmitä.

KOSKA puhuttiin Oulun kentän ja muidenkin kenttien kirjavasta lupa- ja maksukäytännöstä.
Nyt kun tästä tehtiin oma säikeensä, poistan alla olevat kommenttini, jotka eivät liity itse asiaan.

jk. tulee mieleen vanha polliisikuullustelu lausunto, joka alkoi:
" itse asiasta kuultuna kuultava kertoi tietävänsä, itse asiassa, tietävänsä itse asiasta, ei mitään"

Sami Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 09, 2006, 23:08:53

Jäsenmaksuilla katetaan laadukas lehti, kattava ilmailuvakuutusturva ja pyöritetään pienehköä henkilökuntaa. Ei kuitenkaan pidä olettaa, että vakituinen väki ehtisi kaikkea tekemään, osa vastuustaa kaatuu väkisinkin aktiivisten harrastajien niskaan. Pitää muistaa, että liitto on yhtä kuin jäsenensä. Jos jäsenet eivät itse tee mitään asioiden eteen, on turha kuvitella että mitään tapahtuisikaan.

[OFFTOPIC]

Toisaalta olisi ehkä hyvä olla kommentoimatta mitään, mutta kommentoimpa tässä kuitenkin.

Itselleni tällä hetkellä ainoa mietittävissä oleva syy olla liitossa on:
- Ilmailuvakuutusturva

Tämänkin varmaan saisi vakuutusyhtiöltä suoraan olematta liiton jäsen... Enää ei saa edes Eliel-parkista ilmaista pysäköintiaikaa korttia vilauttamalla

Lehti ei nykyisessä muodossaan anna juuri mitään ja mielestäni olen kuitenkin kohtuullisen monipuolinen ilmailija (GPL, MGPL, UPL). Ilmailuhuhun mukaan ne jutut mitkä eivät ilmailu-lehteen kelpaa kelpaavat Siivet lehteen, josta tuleekin sitten ihan hyvä lehti  :huh:

Löytyisikö jotain muita syitä miksi liittoon pitäisi kuulua ?
"Jos jäsenet eivät itse tee mitään asioiden eteen, on turha kuvitella että mitään tapahtuisikaan. " - kannanotto tuntuu aika oudolle siinä mielesäs että jos rivijäsen tekee jotain niin se ei ole mitenkään välttämättä liittoon liittyvä asia, vaan yksittäisen henkilön/kerhon/yhteisön asia.

No, tämä nyt on ehkä vaan marmatusta mutta eräältä rivijäseneltä homma vaikuttaa tältä. Itselläni nyt ei kuitenkaan kauheasti kokemuksia toiminnasta ole, mutta muutamia asioita joita olen mm. EUT:n kautta avoimissa opettajakoulutuskysymyksissä yrittänyt selvittää ei niihin eteenpäinvieviä vastauksia ole sitä kautta saatu.

[/OFFTOPIC]

--
Sami

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 09, 2006, 23:33:01

Tuo Jounin vastaus lähentelee ja osin jopa ylittää ministereidemme lausunnot työllisyyspolitiikasta ja vanhustenhoidosta.

Tuo Jounin vastaus  kuvaa asennetta, ollaan muka puuhailtu ja palkkojakin pitäis liiton maksaa ja lehteä saatte vastineeksi  lukea. ;D

Jäsenten pitäis itse tehdä kentällä jotain asian eteen. No joo. ;D

Mihis sitten sitä liittoa tarvitaan, kysyn vaan. :o
Liitto ei tee mitään, ei edes muista jäseniään merkkipäivinä, ei edes tunne jos joku ns. pitkänlinjan ilmailija poistuu joukostamme, yms. Mäkelän Seponkin tyttärelle sanottiin, "kuka Mäkelä???" Moona tuon kyynelsilmin mulle kertoi.
Tuo puutelista on luvattoman pitkä  :huh:

Yllä leikattu SIL edustajan vastaus on ympäripyöreä, oman pesän suojeluvastaus.

Nyt tarttis tehdä jotain, muutakin kuin vain periä jäsenmaksuja, jotka itse päätin lopettaa jo ajat sitten, em syistä.

Yhtä kaikki. Nyt olisi SIL:ssä mietittävä linjojaan ja myös toimittava.
Selitykset eivät lämmitä.

Jos nyt kuvataan sitä mitä EUT viime aikoina tehnyt:
- Tänään oli Malmilla lajivaliokunnan kokous johon itse osallistuin EUT:n edustajana. IH oli n. reilu kuukausi sitten antanut yhteenvedon harrasteilmailun määräyksiä koskevasta yleisremontista jonka takana on ilmailulain, EU-asetusten ja EASAn antamien normien aiheuttamat muutokset. Muutokset koskevat jokaista harrastelajia ja näiden tulee kesän loppuun mennessä tehdä muutosesitykset perusteluineen IH:lle. Tässä on siis harrastajilla päättää millaisia muutoksia määräyksiin esitetään.

Viime vuonna syntyneen polemiikin seurauksena EUT tutki millä keinoin voisi vaikuttaa UL-lentotoiminnassa esiintyneiden vaara- ja vauriotilanteiden sekä lentotoimintaan liittyvien ongelmien poistamiseen. Tuloksena saatiin määräysesitys, jota säädettiin kaikkiaan noin puoli vuotta. Esityksessä haettiin PPL-maailmasta tuttuja keinoja yksittäisten ohjaajien ja opettajien kompetenssin nostamiseksi. Samalla laskettiin kynnystä siirtyä muista lennonopettajatehtävistä UPL-puolen opettajaksi.

Yleisperiaatteena oli, että jos hakijalla on opettajakelpuutus, ei erillistä auskultointia tarvitse suorittaa, ainoastaan tenttiä UL-lentämistä koskevat erityismääräykset ja suorittaa tarkastuslento. Tämä on samansuuntainen sisällöltään sen esityksen kanssa joka on ollut viranomaisella jo useamman vuoden ja jota jostain syystä ei ole saatu eteenpäin. Muuttunut tilanne vaati määräysten aukirepimistä ja vaadittu työ on näiltä osin tehty etuajassa.

Itse käytin tähän työskentelyyn tänään ajomatkoineen Tampereelta 7 tuntia. 370 km ajorupeamasta saan 81,40€ kilometrikorvauksia.

- OTK on pyytänyt UL-koneisiin asennetuista pelastusvarjoista toimintaohjetta pelastuslaitoksille ja poliisille, kuinka niiden kanssa tulee toimia onnettomuustilanteessa.

- Harrastusilmailun tarkastuslentäjäkurssille olisi Pohjois-Suomen alueelta riittävä määrä ja kattavasti tarkastuslentäjiä. Toimikunta (sen edustaja) tekee esityksen sopivista ehdokkaista toukokuun lopulla pidettävässä kokouksessa IH:ssa.

- Samalla tehdään myös esitys ns. Supertarkkarista, joka ottaa vastaan tarkastuslentäjien tarkastuslentoja.

- Ilmailulain muutoksen myötä on tullut tarve siirtää A-luokan ultrakevyet Ilmailuliiton hallintaan. Tämä tarkottaisi irtiottoa B-luokan ultrista ja niiden vaatimuksista. Helpottaisi tätä lajia, mutta määräysvalmisteluun on varattava runsaasti työtunteja - ne eivät synny hetkessä ruutupaperille. Tämä tarkoittaa myös jatkuvaa yhteydenpitoa viranomaisen suuntaan. Vielä ei ole varmaa, onko liitolla resursseja ryhtyä hoitamaan tehtävää, sitäkin on tutkittava.

- A-luokan ultrille on tulossa ensimmäinen suuri tapaaminen mainittuun muutospaineeseen liittyen Lapinlahdella. Toimikunta osallistuu tapahtuman järjestelyyn paitsi työpanoksella, niin myös rahallisesti.

- Perinteinen Jämi Fly In järjestetään heinäkuussa Jämijärvellä. Vaikka toiminta on ulkoistettu (a.k.a Tanei Äikäs) vaatii tämä tapahtuma resursseja myös toimikunnalta. Luentojen järjestäminen, näytteilleasettajien kutsuminen sekä mahdollisesti uutuutena mukaan tuleva GPS-tallentimiin perustuva Drag Race -tyyppinen koelentomittaus eivät toteudu ilman esityötä.

- Rakentajien ja Moottorilentäjien Talvipäivien edellinen pitopaikka hotelli Priimus Jyväskylässä lopetti toimintansa. Tilalle on etsittävä ensi vuodeksi sopuhintainen kokouspaikka, jossa on riittävän suuri luentotila. Henkilökohtaisesti olen käyttänyt tähän työhön 2 työpäivää.

- EASAn määräysmuutosten mukana meille on tulossa mm. ultrakeveät helikopterit. Meiltä puuttuu tyystin näitä laitteita koskevat lupakirjamääräykset, koulutusohjeet jne. Tähän työhön valmistaudutaan.

- Samoin autogyropuolelta puuttuvat varsinaiset koulutusohjeet ja määräykset ovat tämän harrastemuodon osalta puutteelliset. Tähän työhön vaaditaan myös resursseja.

- Suomessa rakennettua Rotorway Execiä myytäessä tuli vastaan erikoinen ongelma. IH:lle esitettiin että kopterin rakentaja antaisi hyväksytyn koulutusohjelman mukaisesti ostajalle tyyppikoulutuksen, mutta tämä esitys ammuttiin useaan otteeseen alas, koska pienkoptereille tapahtuu näitä onnettomuuksia (Robinson 22 /Hughes 300) ja koska kopteri vaatii tyyppikelpuutuksen. Hankkikaa tyyppikurssi USA:sta, oli viranomaisen esitys. Syynä tähän oli se, ettei Suomesta löytynyt yhtään hekolennonopettajaa, joka olisi voinut tyypityksen tehdä - kokemusta oli, mutta tyypit eivät olleet voimassa.

Nyt tähän asenteeseen hieman kypsyttiin, koska on tiedossa, että meille on tulossa harrasterakenteisia lentokoneita, joissa on turbiinimoottori ja siten linjassa olevan tulkinnan mukaan vaadittaisiin tyyppikurssi. Olisipa mielenkiintoista tietää missäpäin maailmaa annetaan tyyppikursseja turbiinikäyttöiseen PIK-27 -hinauskoneeseen. Ilmailuliiton kanta on yksiselitteisesti se, että harrasterakentaja voi antaa rakentamallaan ilma-alustyypillä tyypityksen. Tämän asian tiimoilta on käytetty ainakin pari työpäivää.

- EUT:n kantana ilmaistiin halu liittyä EMF eli European Microlight Federationiin. Jäsenyys maksaa, mutta sen kääntöpuolena on mahdollisuus vaikuttaa EASA päätöksiin merkittävän lobbausjärjestön kautta. Yksi toimikunnan jäsenistä vastaa tästä  ja ylläpitää jatkuvaa kontaktia EMF:ään. Asiaan kuuluu myös toimiminen pohjoismaiden yhteisessä ultrakevyttoimikunnassa, joka taas vaikuttaa EMF:n sisällä.

- Rakennuslupahakemuksia käsitellään kiihtyvällä vauhdilla. Erityisen voimakasta on ollut tyyppihyväksyttyjen lentokoneiden muuttaminen uudelleenrakennetuiksi muutetuiksi experimental-ilma-aluksiksi. Toimikunta käsittelee kaikki nämä hakemukset ja tarvittaessa neuvoo rakentajia puutteellisen hakemuksen täydentämiseksi.

- Ilmailumääräyksen OPSM1-23 (Lentotyö) muutosluonnoksesta annettiin lausunto.

- Harrastekatsastajien avustuksella saatiin aikaan yleinen suksiasennusohje. Hieman myöhään menneelle kaudelle, mutta onpahan valmiina tulevalle.

- Järjestettiin Rakentajien ja Moottorilentäjien talvipäivät Jyväskylässä. Jokainen voi huviksensa koittaa millaista on järjestää vkonlopputapahtuma n. 100-150 hengelle. Tietenkään, homma ei onnistu ellei meillä olisi harrastushenkisiä luennoitsijoita. Suurin osa niistäkin liiton aktiiveja.

- Kaiken ohella jännätään sitä, mitä EASAn huoltotoiminta-asetus loppujen lopuksi tuokaan mukanaan, mitä RPPL mahdollisesti tarkoittaa ja mitä muutoksia EASAn työryhmän MDM032 pohdinnan tulokset tarkoittavat. Ne kun voivat kääntää kaiken edellä kuvatun päälaeleen ja muutoksiin on aikaa reilut 2 vuotta. Tai ehkä enemmän. Kuka sen tietää?

Tässä on nyt sitten toimikunnan jäsenten toimesta tehty tällaisia joskus ympäripyöreitä vuorokausia, ja sanottakoon, että joskus ei ihan kiinnosta erikseen ruveta selittämään tätä palkattoman työn määrää, vaan heittää ympäripyöreitä politiikkoselityksiä. Mutta mikään ei muuta sitä, että sen työn tekevät liiton aktiivit jäsenet. Itse ovat siihen itsensä laittaneet, mutta välistä alkaa kypsyttämään kun ilmestyy niitä iänkaikkisia marisijoita, joilla ei ole muuta sanomaa kuin "että miksi liitto ei tee mitään". Vika on tietysti siinä, ettei näille marsijoille kerrota mitä liitossa tehdään, niin tehdään se nyt, klo 2-4 aamuyöstä.

Olen sitä mieltä, että Mäkelän Seposta olisi pitänyt kirjoittaa muistokirjoitus, hän olisi sen ansainnut. Mutta lehden toimituksellinen linja ei taas ole yksittäisen ilmailijan päätettävissä, vaan siitä täytyy keskustella päätoimittajan kanssa. Itse tein näin viime vuonna kun eräs merkittävimmistä experimental-harrastajista menehtyi ja yllättäen sain kuulla 2 kuukautta hänen kuolemansa jälkeen kiertoteitse asiasta. Tieto oli mennyt liittoon, mutta se oli hukkunut kaiken muun sekaan, eikä tieto saavuttanut edes vastaavaa toimikuntaa.

Taas kerran muistokirjoitus hoitui niin, että liiton aktiivi jäsen kävi haastattelemassa vainajan kotipaikkakunnalla tai puhelimitse tämän tunteneita ihmisiä ja lopulta se päätyi lehteen. Ei liitossa ole ketään joka näitä asioita hoitaisi, jäsenten on siis tällaisista kannettava itse kollektiivinen vastuu. Jos Jaska asiasta tiesit, niin miksi et sitä muistokirjoitusta tehnyt itse. Näin se hoituu "oikeissakin" lehdissä - vanhat kaverit sanovat muistosanat.

Kerroin tässä nyt vain EUT:n toimista, enkä luultavasti edes muistanut kuin puolet asioista ajankohdan takia. Muissa toimikunnissa työlista on yhtä pitkä ellei pitempikin.

Helppo kulku kentille on minunkin mielestäni tärkeä asia, mutta on sitä muitakin, mahdollisesti vieläkin tärkeämpiä asioita. Ja kuten sanoin: tässä asiassa ei ole mitään yhtä ainutta instanssia jonka kimppuun asiassa voisi hyökätä. Jos tämä asia puristaa kuin meloni perseessä, on parasta ruveta itse hommiin järkevän valtakunnallisen ratkaisun etsimiseksi. Ja eikähän sille saada myös liiton tuki.

Jouni Laukkanen

- Ja jottei totuus unohtuisi, edellä mainittu työmäärä tuplaantuu kun siihen lisätään Benkun tekemä oppikirja, johon hän itse on käyttänyt valtavasti aikaa ja jota toimikunnan jäsenet ovat oikolukeneet ja korjanneet minkä ehtineet.

- Toimikunta toimitti ilmailulaitokselle raakaversion VFR in Finland -tyyppisestä ilmailutiedoteesta. Tähän toimikunnan kaksi lennonvarmennusalan ammattilaista käytti useampia työpäiviä.

Lista on loputon. Tämän vuoden pöytäkirjat näemmä puuttuu (sekin tehdään vapaa-ajalla, palkatta), mutta aiemmista saa kyllä kuvan mitä työtä liitossa tehdään. http://ilmailuliitto.fi/index.php?mid=317

Sanonpa vielä tämän. Meillä 10-, 12- ja 14-vuotiaat lapset ruikuttavat kun eivät saa haluamaansa. Jostakin oikusta keskimmäiselle on tullut tapa tehdä omia ehdotuksia ja perustella ne asiallisesti. Joskus ne ovat niin hyviä, ettei voi muuta kuin toteuttaa ne - jopa ongelmatilanteita varten on olemassa ratkaisu. Herää vaan kysymys, että miksi aikuisten ilmailijoiden pitää olla ruikutuslinjalla, kun olisi parempi ja rakentavakin tapa hoitaa asioita.

Antti Laukkanen

Siinäpä meillä sitten oli sangen perusteltu vastaus, niinkuin odottaa sopikin.

Enpä tiedä, mahtaako tämä foorumi olla taas oikea paikka seuraavallekaan kritiikille, mutta kun asiaa pikkisen sivuttiin, niin kerrotaan nyt sitten... Monista SIL:n jäsenistä tuntuu, etteivät he saa liitosta muuta kuin lehden - ja siinäpä ongelma onkin. Lehtihän on nykyisellään hieno, vaan kun puolet siitä käsittelee ilmeisesti päätoimittajan lempiaiheita - sotilasilmailua, kaikenlaista hyperavaruus/miljardindollarinennätyslentoshittiä sekä kaupallista ilmailua - jää itse harrasteilmailulle ilmoitusten ja mainosten jälkeen aika vähän sijaa. Kun harrasteilmailun osuuksissakin on havaittavissa aika selkeitä painotuksia tiettyjä lajeja kohtaan, tuntee moni (kenties liiankin fakkiutunut?) harrastaja lehden koko lailla turhaksi itselleen. Siis - miksipä maksaa sitä jäsenmaksuakaan? En nyt välttämättä puhu tässä ihan täysin omia mielipiteitäni, vaan sitä purnausta, mitä tuolla immeisten kanssa jutellessa on tullut vuosien varrella vastaan - kiistämättä ettenkö olisi kuitenkin hieman samoilla linjoilla. Liiton jäsenyyden toki ymmärrän olevan muutakin kuin lehti...
Fly high in the sky and die...

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 10, 2006, 09:48:31
Herää vaan kysymys, että miksi aikuisten ilmailijoiden pitää olla ruikutuslinjalla, kun olisi parempi ja rakentavakin tapa hoitaa asioita.

Se on niin helppoa, toinen tapa edellyttää työn tekemistä ja ajattelua, se vasta vaikeata onkin ;-)

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 10, 2006, 11:05:32
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 10, 2006, 09:48:31
Herää vaan kysymys, että miksi aikuisten ilmailijoiden pitää olla ruikutuslinjalla, kun olisi parempi ja rakentavakin tapa hoitaa asioita.

Se on niin helppoa, toinen tapa edellyttää työn tekemistä ja ajattelua, se vasta vaikeata onkin ;-)

:lol:

auranen

Tervehdys kaikille,

Otsikko ei kerro ihan kaikkea tätä viimeistä käännettä tässä säikeessä, koska tässä on näemmä nyt käyty myös perustavaa laatua olevaa keskustelua, joka on tärkeää niin liiton, kuin harrastajienkin näkökulmasta. Toivottavasti moni lukee ja ottaa osaa keskusteluun.

Tilannehan ei ole uusi: harrastajat tuntevat saavansa liitolta liian vähän ja liitto tuntee saavansa harrastajilta liian vähän (noin niinkuin yksinkertaistettuna sanottuna ;-)
Molempien "osapuolien" (lainausmerkeissä siksi, että samaa porukkaahan me olemme!) pointit ovat ihan ymmärrettäviä ja turhautuminenkin kuuluu välillä asiaan. Yritänkin seuraavissa ympäripyöreissä kommenteissani lähestyä asiaa molemmilta kanteilta, sillä pitkään olin nimenomaan lähinnä "harrastaja" ja vasta sittemmin "liiton mies".

Tämä hiekkalaatikkomme on aikalailla iso kokonaisuus. Lajeja on paljon, harrastajaporukka loppujen lopuksi kuitenkin kohtalaisen pieni lukumäärältään ja asiat yleisestiottaen melkolailla kompleksisia ja kontrolloituja jo pelkästään ilmailun luonteen takia. Kun tästä seuraa iso liuta asioita ja tehtäviä, jotka eivät ole mitenkään helppoja tai yksioikoisia...ja pienestä porukasta pitäisi löytyä kaikelle tekijä, niin auttamatta edessä on keskustelussakin vilahtaneita tunteidenpurkauksia ja turhautumisia.

Noita asioita ja tehtäviä on niin paljon, että jokaisesta jutusta löytyy piirteitä, joka tekee siitä kyseisestä asiasta juuri sen kaikkein tärkeimmän ja oleellisimman asian....jollekin meistä! Ongelma muodostuu siitä, että asia, joka on oleellinen minulle, ei ehkä ole oleellinen kaikille muille...tai tosiasiassa niitä asioita on vaan niin paljon, että niitä on pakko priorisoida, jos meinaa jotain saada aikaiseksi. Sitten tehdään prioriteettilistan mukaan mitä pystytään ja lopulta joku on tyytyväinen, mutta aika moni tuntee, ettei sille "hänen asialleen" ole tehty mitään, vaikka olisi pitänyt.

Tällaisissa tilanteissa tuppaa olemaan se paha ongelma, että prosentuaalisesti useampi tuntee jääneensä paitsi. Tästä seuraa sitten se, että herää kritiikkiä enemmän kuin kiitosta...ja totuushan on se, että kiitoksella pääsee aika pitkälle ja tekijä jaksaa taas puurtaa seuraavaan etappiin. Kritiikki on sekin tarpeellinen asia ja kuuluu yhtälailla asiaan, sillä vaan voi helposti olla päinvastaiset vaikutukset. Enkä tällä nyt tarkoita sitä, että ei saisi kritisoida tai että kritisoinnin (tai kitinän ;-) pitäisi loppua...päinvastoin. Mutta kritiikin pitää olla rakentavaa ja asiallista. On niin kovin helppo sanoa, että "olisi pitänyt" tai "miksei?" tai vaikkapa "tarttis tehrä jotain"....paljon vaikeampaa on sanoa esim. "nyt tehdään näin" tai "tuo olisi pitänyt tehdä näin, minä korjaan".

Alamme olla aika heikolla pohjalla, jos harrastaja ei saa sanoa, että liiton pitäisi tehdä jotain tai liitto ei saisi sanoa, että harrastajien pitää osallistua enemmän. Yhtälailla heikolla pohjalla ollaan, jos kaiken saa aina kuitata jommalla kummalla noista!
Yhteispeliä...sitähän tässä vaan kaivataan. Jos on vallalla "tarttis tehrä jotain"-mieliala, sitten vaan tekemään! Mutta ei sovi olettaa, että "joku muu" tekee, vaan sitten on siihen sorviin koskettava myös itse. Se tekijä voi olla joko "liiton mies" tai "harrastaja" itse tai molemmat yhdessä...usein isompi työryhmä on se, jolla homma hoituu. Työryhmät kaipaavat aina kuitenkin myös vetäjän, muutenhan homma ei etene, pelkän työryhmän nimittäminen ei asiaa tee yhtään sen enempää tehdyksi, kuin se, että voivotellaan kun mitään ei tapahtu itsekseen. Valitettava tosiasia on, että nämä vetäjätkään eivät ole uusiutuva luonnonvara (tai siltä ainakin tuntuu välillä) ja missään tapauksessa niitä ei ainakaan ole liikaa. Tästä johtuen tietyt toimihenkilöt ovat aikalailla kuormitettuja ja yksinkertaisesti vaan päivät, illat ja yöt eivät riitä enempään. Tässä vaiheessa kannattaa taas muistaa tuo kiitoksen tärkeys ja voima.

Moni liiton jäsen ja sellaisetkin, jotka eivät ole jäseniä, tekevät paljon pyyteetöntä vapaaehtoistyötä. Se ei ole aina pelkästään ruusuilla tanssimista. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että kuka tahansa, jolla on halua tehdä ja osaamista (tai vaikka sitten kyky oppia) voi tulla mukaan tekemään. Työt eivät ole mikään muutaman toimihenkilön etuoikeus.

Summa summarum: liitto tekee paljon, vaikka se ei aina olekaan niin näkyvää (tämä puolestaan on kommunikointiongelma, joka on ehkä maailman suurin ongelma kaikessa mahdollisessa). Yhtälailla harrastajat tekevät paljon myös liitoin toimien ulkopuolella, tätä ei sovi liitostakaan vähätellä tai pyrkiä ohjaamaan kaikkea niin, että vain valitut henkilöt saisivat tehdä jotain. (eikä näin kai ole ollutkaan?). Yksityiskohtaiset realiteetit hämärtyvät kun siirrytään valtakunnalliselle tasolle ja valtakunnallisen tason problematiikka ei saavuta täyttä ymmärrystä maakunnissa. Voimme vain tehdä parhaamme, tosin senkin vain käytettävissä olevien resurssien (raha, aika, ihmiset) puitteissa. Yhtälö ei ole koskaan helppo.

t. tero

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 10, 2006, 11:30:08

Antin kommenttiin: tarina on tuttu. Osaksi kyse on siitä, että ettei Ilmailuun tajota sopivia artikkeleita, sillä niitä tekevät... ylllätyksellisesti harrastajat itse. Mutta aiheesta puhuttiin
myös eilen lajivaliokunnan kokouksessa.

Sekin varmaan pitää paikkansa, mutta aika monta kertaa olen kuullut siitäkin, etteivät tarjotut tarinat joko ole kelvanneet tai sitten tarjouksesta ei ole kuulunut mitään vastakaikua. Tässä männä aikoina erään nimeltämainitsemattoman sukunimikaimani artikkelit olivat kovasti piristäviä poikkeuksia. Samoin tarinat muutamista pitkän linjan harrastajista. Pointtina lähinnä lienee se, että meitä harrastelijoita pitkälti kiinnostaa juuri se harrastus, eli miten sitä puljataan muualla ja minkälaisten hahmojen voimin. Eräs toinen sukunimikaimani, jolla - kuin myös tällä toisella - on sama etunimen alkukirjain kuin veljelläni (joka taas ei ole ollut harrasteilmailun kanssa tekemisissä kuin kerran kyytipoikana), on myös kirjoitellut vuosittaista sarjaansa erään lentopaikan toiminnasta. Sekin on ollut aina mielenkiintoista.

Lentopaikat, kerhot, kalusto, ihmiset, koulutus, matkat, retket, kuppilatiima, paskanjauhanta --- niistä tämä homma rakentuu ja niistä on aina mukava lukea. Aiemmin mainituille aihepiireille on omat julkaisunsa. Vaikkei nyt lainkaan hullua olisi pientä uutissivua julkaista kaupallisen ilmailun tapahtumista, on seitsemän sivua jostain firman konehankinnoista saati yhtä monta sivua jostain hiekka-aavikon yllä tapahtuvasta sotaleikistä jotain, mitä monikaan keskivertoharrastelija ei jaksa lukea. Puhumattakaan jostakin miljardin avaruuslentelystä, joka sattuu harrasteilmailun piiriin kuta kuinkin kuin sarvet jänikselle.
Fly high in the sky and die...

Tuomas Kuosmanen

No joo, ei tuo aiheen vierestä puhuminen sinänsä ongelma ole, ylläpidolla eli Tomalla on kyllä pelit ja vehkeet irrottaa rönsyt omiksi keskusteluketjuikseen jos ne alkavat kasvaa liikaa. Sen varmaan voisi tehdä? Tämä "liitto vs me" -aihe on myös ihan tärkeä ja voisi tosiaan jatkua omanaan.

//Tuomas

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Tuomas_Kuosmanen - toukokuu 11, 2006, 08:38:40
No joo, ei tuo aiheen vierestä puhuminen sinänsä ongelma ole, ylläpidolla eli Tomalla on kyllä pelit ja vehkeet irrottaa rönsyt omiksi keskusteluketjuikseen jos ne alkavat kasvaa liikaa. Sen varmaan voisi tehdä? Tämä "liitto vs me" -aihe on myös ihan tärkeä ja voisi tosiaan jatkua omanaan.

//Tuomas

EI toimi enää, liian myöhäistä.
Sinne säikeeseen jää heittoja, jotka kuuluvat Oulun turvasäikeeseen.

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 11, 2006, 19:47:57
EI toimi enää, liian myöhäistä.
Sinne säikeeseen jää heittoja, jotka kuuluvat Oulun turvasäikeeseen.

Kyllä niitä voi siivoilla tarpeen mukaan ;-)

Eikä tässä nyt perfektionisteja tarvitse olla, kunhan homma hoituu..

//T

Jouni Laukkanen

Siivoilin noita nyt oman näkemykseni mukaan, mutta laittakaa privana ehdotuksia mitä pitäisi siirtää toiseen ketjuun. Muuttelen niitä jos osaan.

JOuni

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 11, 2006, 20:30:24
Siivoilin noita nyt oman näkemykseni mukaan, mutta laittakaa privana ehdotuksia mitä pitäisi siirtää toiseen ketjuun. Muuttelen niitä jos osaan.

JOuni

Jouni.
Sun panoksesi on korvaamaton, harrasteilmailuunkin  :thumbsup: 
Tiedän kokemuksesta, kun tekee ylipaljon jonkun eteen, on aika herkkänä. Tsemppiä Jouni.