Ultran tunnukset - Onko koolla väliä?

Aloittaja pimattil, tammikuu 11, 2006, 22:37:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

pimattil

Jos nyt experimental-koneet tulevat "täysin" kansallisiksi jossain vaiheessa, niin eikö niistä saisi ne rumat OH-XXX tekstit pois kyljistä jollain kansallisella määräyksellä -- ne voisi vaikka kieltää kokonaan. Lentäminenkin tulee turvallisemmaksi, kun kone on enemmän lentäjän kuin viranomaisen mukainen...  ei ahdista niin paljoa siis. :thumbsup:

Kuka haluaisi tälläisiin koneisiin Suomen kaltaiset tunnukset?!

http://www.vansairforce.net/rvoftheweek/2005/35.jpg
http://www.vansairforce.net/rvoftheweek/2005/27d.jpg
http://www.vansairforce.net/rvoftheweek/2004/121.jpg

Mikäli nykyisiä jätti-tunnuksia halutaan käyttää, niin olisi kiva, että niille olisi jokin hyvä peruste. Aiemmin palstalla olikin jo keskustelua niiden tarpeellisuudesta ja hyödyistä... Ja jos mitään määräystä tunnuksista tms. ei ole, niin ei tarvita myöskään valvontaa ja näin ollen harrasteilmailussa taakka kevenee taas byrokratian puolelta.


   Pirkka
- Pirkka -

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - tammikuu 11, 2006, 22:37:47
Jos nyt experimental-koneet tulevat "täysin" kansallisiksi jossain vaiheessa, niin eikö niistä saisi ne rumat OH-XXX tekstit pois kyljistä jollain kansallisella määräyksellä -- ne voisi vaikka kieltää kokonaan. Lentäminenkin tulee turvallisemmaksi, kun kone on enemmän lentäjän kuin viranomaisen mukainen...  ei ahdista niin paljoa siis. :thumbsup:

Rekisteritunnusten koko pohjautuu ICAO Annex 7:aan ja aika tiukasti sitä näytetään noudattavan kaikissa muissa maissakin. Jopa jenkkien ohje antaa ehdottoman määräyksen, että ADIZ-vyöhykkeellä lennettäessä tulee tunnusten olla vähintään 30 cm korkeat ja yleisohje lähtee siitä, että tunnusten on oltava niin suuret kuin koneeseen mahtuvat - tosin poikkeuksiakin sallitaan. Jos tunnusten hävittäminen esimerkiksi poistaa mahdollisuuden liikkua ulkomailla, ei omasta mielestäni kannata sellaisesta hintaa maksaa.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - tammikuu 12, 2006, 01:53:09Rekisteritunnusten koko pohjautuu ICAO Annex 7:aan ja aika tiukasti sitä näytetään noudattavan kaikissa muissa maissakin. Jopa jenkkien ohje antaa ehdottoman määräyksen, että ADIZ-vyöhykkeellä lennettäessä tulee tunnusten olla vähintään 30 cm korkeat ja yleisohje lähtee siitä, että tunnusten on oltava niin suuret kuin koneeseen mahtuvat - tosin poikkeuksiakin sallitaan. Jos tunnusten hävittäminen esimerkiksi poistaa mahdollisuuden liikkua ulkomailla, ei omasta mielestäni kannata sellaisesta hintaa maksaa.

Arvelinkin, että joku tietää jonkin oikean "säädöksen", johon tämä pohjautuu ja pohdin itsekin tuota ulkomaille menoa jo kirjoittaessani edellistä.

Jenkeissä sinne ADIZ-vyöhykkeelle onkin matkaa vähän muita maita enemmän, jos nyt sattumanvaraisen lähtöpaikan maasta valitsee. Voisikohan tätä ADIZ-vyöhykettä tulevaisuudessa vetää EU-rajojen mukaan eli EU:n sisällä pääsisi lentämään oman maun mukaan -- toivottavasti. Toisaalta, kaikki eivät halua mennä ulkomaille. Voisiko tunnukset olla sellaiset, että niitä ei pitäisi pitää kotimaassa ja ne voisi "laittaa paikalleen" ulkomaille lähdettäessä (ilman mitään katsastuksia tms.)? Toki tämä tekee jonkinlaisen turvallisuusriskin, jos tälläiset epämääräiset tunnukset poistuvat rungosta ja päätyvät peräsimiiin lennon aikana... No pain, no gain.  :P

    Pirkka
- Pirkka -

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - tammikuu 12, 2006, 21:57:57
Jenkeissä sinne ADIZ-vyöhykkeelle onkin matkaa vähän muita maita enemmän, jos nyt sattumanvaraisen lähtöpaikan maasta valitsee. Voisikohan tätä ADIZ-vyöhykettä tulevaisuudessa vetää EU-rajojen mukaan eli EU:n sisällä pääsisi lentämään oman maun mukaan -- toivottavasti. Toisaalta, kaikki eivät halua mennä ulkomaille. Voisiko tunnukset olla sellaiset, että niitä ei pitäisi pitää kotimaassa ja ne voisi "laittaa paikalleen" ulkomaille lähdettäessä (ilman mitään katsastuksia tms.)? Toki tämä tekee jonkinlaisen turvallisuusriskin, jos tälläiset epämääräiset tunnukset poistuvat rungosta ja päätyvät peräsimiiin lennon aikana... No pain, no gain.  :P

    Pirkka

Joo. Jenkkilässä noita ADIZeja on muuallakin kuin rajoilla. Loppuosaan totean vain, että: Oh... uh...

ari.12

Nyt ihmettelen kuinka viime kesänä Jämi Fly Innissä pyöri ranskalaisia ultria ilman mitään tunnuksia. Salliko viimevuonna voimassa ollut laki tämän ja nykyinen ei, vai miksi kukaan ei soittanut poliisia.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: ari.12 - tammikuu 13, 2006, 07:29:50
Nyt ihmettelen kuinka viime kesänä Jämi Fly Innissä pyöri ranskalaisia ultria ilman mitään tunnuksia. Salliko viimevuonna voimassa ollut laki tämän ja nykyinen ei, vai miksi kukaan ei soittanut poliisia.

Vaikea sanoa mitä Ranskan laki sanoo asiasta, kun en tuota ranskaa osaa.

ari.12

Ymmärsinkö nyt oikein, että jos ranskassa laki ei vaadi tunnuksia, niin ranskalaiset saavat lennellä ympäri maailmaa tunnuksettomalla koneella.   

Karoliina

Off-topic kysymys: Miksi joku haluaisi tunnukset pois koneesta?
Meillä on tämän kokoinen tunnus ja pohjassa vielä isompi:


Vai halutaanko tunnusten poistamisella hakea koneeseen kenties tätä tyyliä?


Juho

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - tammikuu 13, 2006, 09:50:54
Off-topic kysymys: Miksi joku haluaisi tunnukset pois koneesta?
Meillä on tämän kokoinen tunnus ja pohjassa vielä isompi:


Vaikka siksi, että isot tunnukset pilaavat koneen maalauksen/värityksen (kuten tuossakin kuvassa). Ultrien runko on usein niin hoikka, että määräysten mukaiset tunnukset näyttävät niissä kohtuuttoman kokoisilta....tuntuu, kuin rungon tarkoitus olisi olla kiinnitysalustana tunnuksille.

Mikä on kookkaiden tunnusten funktio....lennonjohtajaa varten, sotilaskoneelle annettua tunnistustehtävää varten...?

Jos ultrilla lennetään/saa lentää pääasiassa Suomessa, niin miksi vaatimuksia tunnuksille? Ainahan koneeseen voi liimata tarrat yksittäisiä ulkomaan keikkoja varten...varmaan löytyy sellaisia, jotka pysyvät lennettäessä paikoillaan ja jotka lähtee sitten tarvittaessa pois.

Lentoturvallisuuteenhan nämä tunnukset ei liity mitenkään.

Olen ollut katsastustilanteessa, jossa katsastaja ensimmäisiksi sanoiksi totesi, että "Jaahas...ja tunnukset on liian pienet, ne on uusittava ennen ensimmäistä lentoa". Hän oli ihan oikeassa, tunnukset olivat 40 mm liian matalat, mutta olisivat sopineet koneen mittasuhteisiin paremmin. No, tunnukset tuli vaihdettua ja kone muuttui lentokelpoiseksi. Oma silmähän niihin on jo nyt tottunut, joten ei se enää niin pahalta tunnu.

Että tällaista tilitystä tällä kertaa....

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - tammikuu 13, 2006, 09:50:54
Off-topic kysymys: Miksi joku haluaisi tunnukset pois koneesta?
Meillä on tämän kokoinen tunnus ja pohjassa vielä isompi:

Koska en ymmärrä, miksi ne pitäisi olla. Tuossa tulikin jo pari hyvää kommenttia, joista ensimmäisenä myös teidän koneessa pisti silmään, ettei tunnuksen pitäisi mennä seuraavassa katsastuksessa läpi. Toisaalta, olisiko kone teidän (puhun samantien monikossa, lienee melkein sama kummalle teistä kirjoittaa  ;)) kone mielestänne siistimpi ilman tunnuksia? Yksinkertaisuudessaan koneiden maalauksessa voisi Suomessakin käyttää tällöin enemmän mielikuvitusta ja kalliille sekä hienommille maalauksille olisi näin ollen enemmän perusteita (kun niitä ei tuollaisilla viranomaismääräyksillä ryssitä). Miksi koneen pitäisi olla valkoinen?

Jos olisi määräys, joka kieltäisi canardit, koska pienemmät siivet kuuluu olla koneen takaosassa, niin miltä se kuullostaisi? Suurinta osaa ihmisistä koko määräys ei kiinnostaisi tai haittaisi ja toisaalta mitä tällä määräyksellä voitettaisiin? Turvallisempaa lentämistä? -- doubt that.

Terveisin,

    Pirkka

PS. Jos Toma tai joku muu haluaa nähdä vähän vaivaa, niin tästä melkein voisi erottaa omakseen jo keskustelun näistä rekisterimerkinnöistä.
- Pirkka -

Karoliina

#10
Minusta meidän koneessa on isot, selkeät ja hyvin näkyvät ja erottuvat numerot sekä kyljessä että pohjassa.
En nyt tiedä mistä yksityiskohdasta järkisyin ainakaan niissä alettaisiin erityisesti valittamaan. :o
Tuollaisena se tuli Tsekeistä aikoinaan.

Niin, miksi koneen pitää olla valkoinen. Sen vuoksi että käsin laminoidun kuitukoneen epoksin maksimi käyttölämpötila kuumassa
auringonpaisteessa ylittyy mikäli kone on muun värinen kuin valkoinen (rakenne on sitä pehmeämpi mitä korkeampi
lämpötila on). Pohjassa voisi tietysti olla jotakin muuta väriä kuin valkoista, mutta yläpuoli täytyy kuitukoneessa
olla valitettavasti valkoinen.

Tässä hieman parempilaatuinen kuva jossa tunnukset ovat näkyvissä ilman Ikaruksen pleksin optista vääristymää:



Eli mikä siinä on vikana? Luin AIR M1-2:n jälleen läpi enkä löytänyt suoraa indikaatiota. En tosin mitannut mallikirjaimia
päällekäin.

Edit: Taisin löytää mistä kiikastaa: "Koristemaalaus ei saa olla lähempänä kuin 1/4 kirjainten koosta" (??)


Karoliina

#11
Lainaa
Jos olisi määräys, joka kieltäisi canardit, koska pienemmät siivet kuuluu olla koneen takaosassa, niin miltä se kuullostaisi? Suurinta osaa ihmisistä koko määräys ei kiinnostaisi tai haittaisi ja toisaalta mitä tällä määräyksellä voitettaisiin? Turvallisempaa lentämistä? -- doubt that.

OFF-TOPIC-VAROITUS - EI LIITY SUORANAISESTI AIHEESEEN

Näin on. Mutta sellaista sattuu maailmalla: Kreikassa meni taannoin läpi laki joka kielsi tietokonepelit (tarkoituksena oli kieltää uhkapelaaminen eikä
päättäjille tullut mieleen että muitakin pelejä on ja vieläpä enemmistö - siinä sitten joutui ihmisiä vankilaan tavallisten tietokonepelien pelaamisesta).
Sitten tietysti ex-missi Tanja Karpela masinoi hienon lain hiljattain joka tekee käytännössä elokuvien katselun Linux-pohjaisella tietokoneella laittomaksi, eli
henkilö X ostaa DVD-elokuvan kaupasta, menee kotiin, laittaa sen kotiteatteri-PC:n DVD-asemaan, käynnistää xinen ja katsoo elokuvan. Siitä voi saada
vankeutta maksimissaan 2 vuotta. Tai henkilö Y tilaa tuttavaporukalle Amazon.com:ista parit aerodynamiikkakirjat luottokortillaan. Kaikilla heistä ei ole luottokorttia ja
he maksavat henkilölle oman kirjansa. Y luovuttaa kirjat heille rahaa vastaan. Hän syyllistyy silloin tekijänoikeusrikokseen ja siitä voi tulla maksimissaan vankeutta.
Kyllä meillä täällä Suomi-nimisessä poliisivaltiossakin osataan. Tosin tämä on yleismaailmallinen ongelma, maailma on muuttumassa aika Orwelilaiseksi huomaamatta
ja vuosilukukin voitaisiin piakkoin vaihtaa 1984:ksi...


Tepsu

#12
OFF-TOPIC-VAROITUS - EI LIITY SUORANAISESTI AIHEESEEN
Lainaa
ex-missi Tanja Karpela masinoi hienon lain hiljattain joka tekee käytännössä elokuvien katselun Linux-pohjaisella tietokoneella laittomaksi, eli
henkilö X ostaa DVD-elokuvan kaupasta, menee kotiin, laittaa sen kotiteatteri-PC:n DVD-asemaan, käynnistää xinen ja katsoo elokuvan. Siitä voi saada
vankeutta maksimissaan 2 vuotta.
Kyllä meillä täällä Suomi-nimisessä poliisivaltiossakin osataan. Tosin tämä on yleismaailmallinen ongelma, maailma on muuttumassa aika Orwelilaiseksi huomaamatta
ja vuosilukukin voitaisiin piakkoin vaihtaa 1984:ksi...

[/color]

EU:n pitäisi keskittyä suuriin eurooppalaisiin päätöksiin mm. talouden, kaupankäynnin ym. kannalta. Nyt eu määrää jo kananmunienkin koosta.. naurettavaa pelleilyä, jota pienen suomen päättäjät yli-innoissaan ottavat tehokkaasti käyttöön kansansa kiusaksi. Ei se ole kehitystä vaan *askaa. Eu pilaa monta asiaa, ja nostaa kustannuksia vielä useammissa. Jo pelkästään ilmailun osalta IFR teoria kurssi kerhopohjalta on nykyisin melko mahdotonta, ja jokainen tietää myös viime aikaiset maksujen korotukset. Sama tyyli pätee muissakin elämän alueissa.

EFHF:n lakkauttamis uhka on leijunut kentän päällä ikuisuuden. Eihän tälläistä sössötystä voi tapahtua kuin hölmölandiassa. Jos joku saksalainen poliitikko ehdottaisi Tempelhofin kentän tuhoamista, olisi hänen poliittinen uransa loppu. Suomessa taas poliittinen ura loppuu tälläiseen suorasanaiseen tekstiin.
Silti ja juuri siksi ovat omat terveiseni helsingin ex-pikkupikkuvirkamies koplalle, jotka salassa malmista muhinoitsivat, haistakaa ite.

Itse en noteeraa millään tavalla Karoliinan mainitsemia "lakeja" - elokuvista linuksilla. Eri asia ovat sitten nämä hintojen korotukset..
Suomi saattaa jo lähi tulevaisuudessa horjahtaa varsin pahasti, pitkälti juuri poliittisen avuttomuuden takia. Meininki on sieltä. Siihen ei voi vaikuttaa, mutta onneksi omiin ratkaisuihinsa silti voi.

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Terho - tammikuu 14, 2006, 15:55:13


EFHF:n lakkauttamis uhka on leijunut kentän päällä ikuisuuden. Eihän tälläistä sössötystä voi tapahtua kuin hölmölandiassa. Jos joku saksalainen poliitikko ehdottaisi Tempelhofin kentän tuhoamista, olisi hänen poliittinen uransa loppu.


En nyt tiedä missä määrin on kyse poliitikkojen tekemisistä mutta Tempelhofin kenttä joka tapauksessa on sulkemisuhan alla.

Nopeasti googlattuna vaikka seuraava web-sivu referenssiksi: http://www.flug-revue.rotor.com/FRheft/FRHeft04/FRH0408/FR0408a.htm

/Harri

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Volare - tammikuu 14, 2006, 18:16:14
Jos tuo homma menee liian vaikeaksi (kalliiksi), niin olisiko ehkä helpompi rekisteröidä ultra johonkin naapurivaltioon. Vaikka EU:n ulkopuolelle. Ilmeisesti pitäisi hakea vielä joitain lupia jotta voisi sitten lentää Suomessa suomalaisella lupakirjalla. Mutta olisiko edullisempi ratkaisu?
Varmaan Uganda ottaisi vastaan meidän ultrarekisteröinnin....
Mites sitten se turvallisuus...

Kiinanmuurin mittainen aasinsilta:
Meillä työpaikalla tehtiin aikanaan töitä osaurakalla. Perusosan päälle lyötiin sitten tuotettujen kappalemäärien mukainen rahasumma.
Osa urakoista oli hyviä ja jotkut erinomaisia.
Vaan miten kävi; osa meille niin tyypillisestä käyttäytymismalleista löi yli ja osa porukasta alkoi tehdä "liikaa" kappaleita ja saivat siis enemmän rahaa.
Kun yrityksen johto yritti saada urakkahinnoittelun vastaamaan tarkoitustaan vetivät he nyörit niin kireälle että kenelläkään ei tullut"hyviä" urakoita. Sotkettiin siis omapesä!
No, mitäs tällä ahneuden kuvauksella on tekemistä ilmailun kanssa?????
No meille annetaan mahdollisuus ja me itse mokaamme sen.
Annetaan mahdollisuus huoltaa omat koneemme itse melko vapaasti. Mitä tapahtuu? Rautalankavirityksiä yms muuta krääsää alkaa ilmestyä koneisiin!
Meille annetaan mahdollisuus kerhoissa kouluttaa edullisesti lisää lentäjiä liian kirjavalla opettaja kaartilla ja mitä tapahtuu?
Viranomainen tarttuu tilanteeseen ja alkaa holhota ja me olemme sirträmässä ultria ulkomaille hinnan vuoksi!
Astuiko ilmailuviranomainen meidän "päällemme" vain siksi että se on KIVAA? EI vaan siksi että meno alkoi olla liian villiä.

W****Tuttaa muakin se että maksut vain nousevat mutta uskon kumminkin (ehkä naivisti) että sitä ei tehdä ilkeyttään vaan siksi että mahdollisimman moni meistä jäisi kertomaan lastenlapsillemme siitä kuinka kiva oli vaarin tahi mummun olla lentämässä, ettei vaan jää graniittikiveen kaiverrettu nimi muistuttamaan jälkikasvua siitä että tuolla se mun vaarini on... :(

Armin Züger

Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - tammikuu 14, 2006, 17:59:20
Lainaus käyttäjältä: Terho - tammikuu 14, 2006, 15:55:13
EFHF:n lakkauttamis uhka on leijunut kentän päällä ikuisuuden. Eihän tälläistä sössötystä voi tapahtua kuin hölmölandiassa. Jos joku saksalainen poliitikko ehdottaisi Tempelhofin kentän tuhoamista, olisi hänen poliittinen uransa loppu.
En nyt tiedä missä määrin on kyse poliitikkojen tekemisistä mutta Tempelhofin kenttä joka tapauksessa on sulkemisuhan alla.
Nopeasti googlattuna vaikka seuraava web-sivu referenssiksi: http://www.flug-revue.rotor.com/FRheft/FRHeft04/FRH0408/FR0408a.htm
/Harri

Tempelhof on edelleen uhattuna
http://www.welt.de/data/2005/10/06/785259.html
Artikkelin mukaan BFG asia käsitellään oikeudenkäynissä, josta yksi päätös voisi tulla jo 2006 kesän mennessä.
Tempelhofin kannustajien mielestä se ei kuitenkaan menisi niin helposti.

Tässä "PelastaTempelhof.org"-sivusto
http://www.flughafen-berlin-tempelhof.de/home-engl.html
// Armin

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - tammikuu 13, 2006, 17:24:33
Niin, miksi koneen pitää olla valkoinen. Sen vuoksi että käsin laminoidun kuitukoneen epoksin maksimi käyttölämpötila kuumassa
auringonpaisteessa ylittyy [...]

Ymmärrän kuituyskän, mutta todettakoon heti alkuun, että suurin osa lentävästä kalustosta on kuitenkin muuta kuin kuitua. Harrasteilmailussa osuus kuitenkin lähinnä purjekoneiden takia on varmasti suurempi. Kestäisikö hiilikuitu mustana?

Lainaa
Edit: Taisin löytää mistä kiikastaa: "Koristemaalaus ei saa olla lähempänä kuin 1/4 kirjainten koosta" (??)

No sehän nyt ainakin... et kuitenkaan vastannut vielä aiemmin esittämääni kysymykseeni: olisiko koneenne mielestäsi hienompi ilman tunnuksia? Sen voin sanoa, että sen verran vähän noita Stareja vielä Suomessa on, että kun tuohon koneeseen tuolla jossain törmää, niin tunnistaa sen ilman rekisterinumeroakin. Itse olen siis sitä mieltä, että olisihan tuo nykyinenkin koristelu paljon siistimpi, jos siinä päällä ei menisi tuollaista isoa mustaa tekstiä.


Sitten vähän muuta: jos ja kun nuo ranskalaiset saavat lennellä miten sattuu (tunnusten osalta siis), niin ihmettelen miksei se Suomessa onnistuisi. Kuten tuossa jo todettiin, niin ranskan osaajaa ja mielellään varmasti vielä lakipuoleen perehtynyttä henkilöä kaivataan.  ::)

    Pirkka
- Pirkka -

Karoliina

#17
Lainaa
Kestäisikö hiilikuitu mustana?

Epoksin lämpörajoille ei ole itse kuidulla juuri vaikutusta näissä lämpötiloissa. Kyse on lähinnä valmistustekniikasta:
- käsinlaminoitavan epoksin käyttöalue on rajallinen
- autoklaavituksella ja lämpöä kestävällä epoksilla voidaan saada parempaa lämmönkestävyyttä - tästä syystä
Lancairit voivat olla väriltään muitakin kuin valkoisia. Teolliset valmistusmenetelmät eivät tosin sovellu kovin
hyvin kotona tehtäviksi.
- jälkikovetuksella (en ole varma oikeasta suomenkielisestä sanasta) voidaan hieman nostaa käyttölämpötilarajaa. Tämä onnistuu kotikonsteinkin mm. viemällä osa saunaan 16 tunniksi ja pitämällä saunan lämpötila +70 asteen paikkeilla.
- ydinmateriaalina toimiva sininen foam ei kestä suurta lämpörasitusta - post curingia ei voi tehdä kovin korkeassa lämpötilassa + valmista osaa ei voi lentokoneessakaan altistaa suurelle lämpötilalle.
- Lancairien väritysmahdollisuudet liittyvät osittain myös käytettyyn ydinmateriaaliin, niissä käytetään hunajakennoa ydinmateriaalina foamin sijaan.

Lainaa
No sehän nyt ainakin... et kuitenkaan vastannut vielä aiemmin esittämääni kysymykseeni: olisiko koneenne mielestäsi hienompi ilman tunnuksia?

Se olisi hienompi jos tunnukset saisi itse päättää.

Lainaa
Sen voin sanoa, että sen verran vähän noita Stareja vielä Suomessa on, että kun tuohon koneeseen tuolla jossain törmää, niin tunnistaa sen ilman rekisterinumeroakin. Itse olen siis sitä mieltä, että olisihan tuo nykyinenkin koristelu paljon siistimpi, jos siinä päällä ei menisi tuollaista isoa mustaa tekstiä.

Taiteellisessa mielessä pitää paikkaansa. Tosin: täytyyhän kuitenkin lennonjohtajien jotenkin tunnistaa kone.


Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - tammikuu 16, 2006, 11:00:50
Taiteellisessa mielessä pitää paikkaansa. Tosin: täytyyhän kuitenkin lennonjohtajien jotenkin tunnistaa kone.

Asiallinen maalaustaiteilija kyllä osaa ottaa tuollaisetkin asiat huomioon. Uskoisin kyllä että koneesta voi saada ihan hyvän näköisen vaikka siinä onkin pöyristyttävän suuret rekisterinumerot kyljissä.  ;D

//T

Markku Hiedanpää

Vielä kerran tunnuksista ;-)

Satuin lueskelemaan uutta ilmailulakia ja siitä pisti silmään:

19 §
Ilma-aluksen merkitseminen
Ilmailuhallinto antaa ilma-alukselle rekisteritunnuksen. Ilma-alus on merkittävä kansallisuus- ja rekisteritunnuksin.
Ilmailuhallinto antaa tekniset määräykset kansallisuus- ja rekisteröintitunnuksesta ja niiden merkitsemisestä.

173 §
Ilmailurikkomus
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
.......
5) käyttää ilmailuun ilma-alusta, jota ei ole asianmukaisesti merkitty 19 §:ssä tarkoitetuin tunnuksin tai vastaavin ulkomaisin tunnuksin taikka joka on varustettu väärin tunnuksin,
.......
on tuomittava, jollei teosta muualla ole säädetty ankarampaa rangaistusta, ilmailurikkomuksesta sakkoon.


pimattil

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 26, 2006, 22:19:56
Vielä kerran tunnuksista ;-)

Satuin lueskelemaan uutta ilmailulakia ja siitä pisti silmään:

Eihän tätä aihetta vielä unohdettu. No jos laki sanoo näin, niin eikö Ilmailuhallinto voisi nyt sitten näyttää, että saamme rahoillemme vastinetta. Koska pienemmät tunnukset, kuten aiemmin todettiin, olivat mahdollisia Ranskassa, niin ne pitäisi olla kyllä siis Suomessakin. Eli se taho, jota ilmeisesti nykytunnuksista voi siis suoranaisesti syyttää on nimenomaan Ilmailuhallinto, joka asiasta päättää. Jos nyt väkisin halutaan jotain määrätä, niin määrätään fontin tyyppi ja jos vielä halutaan pilkkuja kaivella, niin määrätään se kontrastiero taustaa vasten. Itse paikkaa ja tunnuksen kokoa voisi sitten soveltaa haluamallaan tavalla. Koneiden pohjapuolellekin voidaan tehdä maalauksia ja sen takia myöskään kohtuuttoman suuret (=rumat) tunnukset koneen pohjassa eivät mitenkään suosi tätä.

Minkähän suuruisia sakot mahtavat olla ja kuinka usein niitä mahtaisi tulla jos lentäisi ilman tunnuksia...? Kai sitä muutaman satasen voisi vuodessa maksaa siitä ilosta, että lentää ilman tunnuksia.  :wacko:


      Pirkka
- Pirkka -

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - tammikuu 27, 2006, 07:58:39

Eihän tätä aihetta vielä unohdettu. No jos laki sanoo näin, niin eikö Ilmailuhallinto voisi nyt sitten näyttää, että saamme rahoillemme vastinetta. Koska pienemmät tunnukset, kuten aiemmin todettiin, olivat mahdollisia Ranskassa, niin ne pitäisi olla kyllä siis Suomessakin.
      Pirkka

Ei niissä ranskiksissa tunnukset ole pienemmät. Ne vain puuttuvat rungosta.

Alkaa tämä jutustelu mennä pimp my plane -tasoiseksi, enkä ainakaan itse ymmärrä mikä tässä on oikein pointti. Jos nyt tahkoisitte niillä koneillanne muutamia satoja tunteja, niin alkais ehkä arvostamaan muutakin asiaa kuin tunnusten koko, tai sitä saako kabiinissa pitää Wunderbaumia tai asentaa kromivanteet.

hyde

Haa, löysinpäs minäkin vihdoin tänne foorumille.
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - tammikuu 27, 2006, 08:17:43
Alkaa tämä jutustelu mennä pimp my plane -tasoiseksi, enkä ainakaan itse ymmärrä mikä tässä on oikein pointti. Jos nyt tahkoisitte niillä koneillanne muutamia satoja tunteja, niin alkais ehkä arvostamaan muutakin asiaa kuin tunnusten koko, tai sitä saako kabiinissa pitää Wunderbaumia tai asentaa kromivanteet.


..puhut vähän mutta asiaa. :thumbsup: Tunnukset kuuluvat koneeseen yhtälailla kuin nenä päähän. Ja koosta (..ei nenän) sen verran, on vaan hyvä että ne näkyvät ulkopuolisellekkin. Eihän niitä nyt itseään varten kukaan tarvitse.

Enpä haluaisi olla esim. se lennonjohtaja, joka Jounin kuvan mukaisista "lähes tunnuksettomista koneista" koostuvaa koneletkaa järjestelee lentoonlähtöön valvotun lentopaikan laskukierrosruuhkan väliin periaatteella "olikohan tuo se joka kuittas selvityksen vai sittenkin tuo siitä vierestä...) Ja kyllä koneiden tunnistaminen rekkarin perusteella ylipäätään lisää turvallisuutta (maassa ja ilmassa) missä tahansa kun koneita on puuhastelemassa samanaikaisesti enemmän kuin yksi, radioyhteys pelittää ja vastaanotin korvienvälissä on viritetty.

Keskitytään vaan olennaiseen - kevättä kohti.

Pete

masal

Tässä(kin) tunnusasiassa on kyse ollut tasapuolisesta kohtelusta eri henkilöiden ja eri maiden kansalaisten kohdalla. Taitaa vaan olla niin ettei maailma ja määräykset aina ole aivan samanlaisia kaikille ja siihen on tyytyminen. Elämä on kovaa... Tietysti tässä vaikuttaa myös tuo "Pimp-my-plane" -näkökulma, mutta sitä on turha yrittää sellaisille selittää jotka eivät itse ole sellaiseen taipuvaisia, eivät he sitä ymmärrä ;)
Markku Salminen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod