Kaasuttimen kalvo.

Aloittaja Martti Mattila, joulukuu 14, 2025, 22:57:08

« edellinen - seuraava »

Martti Mattila ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Kaksi Mikuni moottoripyörä luisti kaasutinta vaihtui yhteen Zenit Strombergiin moottorinvaihdon yhteydessä. Mikuneissa mätti se että kaasuvaijerin katkeaminen tai siellä päässä olevan klunsin irtoaminen olisi aiheuttanut toisen kurkun sulkeutumisen ja kahdella sylinterillä Lerche ei pysy hyllyllä.
Strombergissa taas mättää se kumikalvo minkä rikkoutuminen oletettavasti sulkee kurkun ja vain tyhjäkäynti jää jäljelle. Kalvon vaihto on tuntisidonnainen huoltotoimenpide ja siihen on vielä aikaa. Päätös on tehty että en osta mitään edullista tarvikelaatua vaan oikean Limbach edustajaltamme. Kuitenkin rauhoittaisi jos olisi joku varajärjestelmä millä saisi alipaineluistin nousemaan ylös pakoitettuna. Ajattelin ensiksi solenoidi sähkömagneettia luistikopan yläpuolelle mutta sille ei nyt tällä asennuspaikalla ole tilaa. Olisiko muita keinoja luistin pakkonostoon. Autoissani on ollut noita niin Vauxhalleissa kuin Volvoissa eikä kertaakaan kalvovauriota mutta kerran tapasin sellaisen  Volvon tienvarressa. Toinen harmittava seikka on pitkät imuputket mitkä oletettavasti aiheuttavat tehohäviötä pumppaushäviön kautta. Kylmän ilman sisään tunkeminen tapahtuu moottorin jäähdytysilman patopaineella mikä ehkä vähentää todellista moottorin imun paine eroa kaasuttimen yli mitattuna ja ehkä laihentaa seosta. Imuilman esilämmityksen käyttö rikastaa seosta koska ilman tiheys pienenee lämmitettynä eli temppuilemalla imulämpö osittain päällä voi tehdä korvakuuloisia kokeita.

santtu

Ei se kalvon rikkoutuminen nyt kovin yleistä ole. Itse olen tavannut 40-vuotisen autojen kanssa räpläämisen aikana vain yhden, lähes miljoona ajetusta volvosta, silläkin vielä ajettiin mutta käynnistäminen oli jo vaikeata. Venyneitä kyllä löytyi alle puoli miljoonaakin ajetuista mutta niissäkin ongelmana oli lähinnä bensiinin kulutus ja huono käynti.

Martti Mattila

Omat kokemukset samaa luokkaa pitkän elämän varrelta mutta haluaisin silti varajärjestelmän, naapurit alkavat puhua jos tulee vielä toinen pakkolasku.
Erään Salolaisen henkilön Experimentalkone meni metsään koelennolla. Sen jälkeen siihen tehtiin useampi aina tehokkaampi ja tehokkaampi moottori. Joka kerta kun a.o. henkilö vieraili koneistamossa tyhmä työnvastaanottaja luuli että a.o. herra oli taas "pudonnut" ja levitti sellaista juttua maakuntaan.
 "Putosi lentokoneen kanssa" termi voi kuulua jollekin ilmailun ulkopuoliselle mutta ei ilmailijalle. Mutta niin se on, ihmisillä on toisinaan vähemmän jutunjuurta ja lentäjä on helposti aiheena niin hyvässä kuin pahassa.

tjh

Martin kirjoitus sai uteliaisuuteni uudelleen vanhaan Datsun 1600 sss kaasariin  tutustumaan ja oikein muistin v.-69 mallissa on kaksi sivuimu kaasaria alipaine luistilla kuten kai stromperikin? Ainoa mallimerkki kehän sisällä ISO
Vaan tässä luistia nostaa ilmakammiossa oleva mäntä, ei siis kalvoa joka voi rikkoutua!
Mäntä ei ole tiiviissä kosketuksessa kammion seinämään, ohivirtaus määrää luistia nostavan alipaineen   
ilmamännän varren sisällä männän ohjariputkessa on myös vaimennusmäntä öljyssä, siis säädettävissä reaktio nopeus läpän nopeaan avaukseen.
Lisäksi tietenkin rikastin, neulan suutinta laskemalla.
paino 1300 gr
Pelko kaasarin mekaanisesta toiminnasta on vähäinen, tien päällä kolmesataatuhatta tuli mittariin ilman ongelmia. Saatavuus voi tulla ongelmaksi, myös Datsun 240Z taisi tätä käyttää, tuplana tai triplana. 
Ja kaasuläppä jousella täysille ja kaasuvivulla vaijerivedolla tyhjäkäynnille?
Tai kaksoisvaijerit läpälle?

Martti Mattila

Juuri noin toimii jo ennen sotia Englannissa käyttöön otettu SU kaasutin, ei kumikalvoa, BMC Minikuski sai painaa paljaalla. Ammattikoulun autopuolella katsoin Datsun Bluebirdin konepeiton alle, moottori oli päältä aivan ilmetty BMC Minin kone. Hiljattain eräs Blebird kuski sanoi eräiden osien sopivan ristiin. Eli Japsi aloitteli kopioimalla ja sitten alkoi tehdä parempia kuin .. OH-212 exreissä oli tommoinen minin kaasari, jos viilasi pois lugin saattoi kohokammiota kiertää kurkun suhteen eri kulmaan. Kuten Tuure sanoi suutinta painettiin ryypyllä alaspäin, kaasari oli moottoriinpäin kallellaan ja suutinta alas painamalla bensa tulvi moottoriin päin. Näin siis autossa. Kohokammion ja suuttimen väli oli joustavaa letkuaj joten siinäkin oli jotain mikä häiritsee säikkyä joka sentään on Trabantin moottorilla vedellyt 150 metrin korkeudessa. Myös Volvon 140 pystymoottorit käyttävät isoa SU kaasutinta neljällä laippapultilla imusarjaan. Vinomoottoreissa 240 on Zenit & Stromberg.

Martti Mattila

Toistasataa puntaa kotiin tuotuna toi joustava osa ja tarpeettomat päälle.

Teuvo Honkanen

Joskus katselin kalvojen hintoja 912 kaasuttimiin.Ecclestonella oli aika kalliita,en muista paljonko,mutta vuosia sitten tuli telkusta sarja jossa seurattiin Bernien tyttöjen ankeaa elämää.Ei siinä kymppitonni kauan riittänyt kun pelasivat rulettia ja ostelivat jotain kivaa timantti -ja kultakaupasta.Oli siinä joku Egyptiläinen prinssikin kihona mukana.Lienetkö Martti ostanut osat tuolta.Ei tuolla sinun ja minun rahoilla paljon hurvitella,ehkä nakit grilliltä.Mutta onhan tuolla iskällä omaisuuttakin,2,4 miljardia.     

vetu

Moi! Kaasutinexpertiltä sai edullisesti kalvoja ennen.
vetu

tjh

Knallipäiden ajopeleissä noita näkyy olleen ministä jaggeen, ehkä japsi osasi vähän paremmin tai laadukkaammin tiedä sitä mutta muistan ajan jolloin engelsmannien pirssin piti kuluttaa öljyä muuten ei ollut kuulemma kunnossa. No japsit tuli ja höpinät öljynkulutuksen suhteen loppui siihen
Ihmettelen ettei tuota ilman kalvoa mallia yleisemmin kelpuutettu ilmalaitteisiin, mikä epäilytti asiassa.
Mini siellä Monte Carlossa näytti ainakin olevan ilmassa, ilman siipeä kylläkin.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod