Bush Wheels

Aloittaja Martti Mattila, eilen kello 14:31:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Kesällä kun maa oli kuivaa ja kantavaa oli rakennushommia, tosin silloikin oli pitkät viljakasvustot mahdollisia haittoja. Nyt kun kotikiitotien reunat ja mahdolliset pakkolaskupellot ovat sateen pehmittämiä siihen kuntoon että 4x8 renkailla tökkää kuin tatti p..kaan jos sinne joutuu. Siitä johtuen suunnittelen suurempien tillukoiden värkkäämistä nyt kelirikkoajaksi. Kotoa löytyi käyttämätön setti Piper Aztekin päätelineen pyöriä kantavuus hirmuinen paino 5.7 kg. kpl. Huudetut Kiebits kaksitason renkaat Duro 21x12x8 melko kevyet mutta ranskalainen sivusto antoi niiden kantavuudeksi 127 kg. kappale.
Sitten tämänpäiväinen ostos IKH AT18 mönkijän peräkärryrenkaat joita voisi Alaska Bush wheelin sijaan kutsua Nebraska  Poor wheeliksi. Paino tubelesvanteilla 7.7 kg. kappale. Noi saksata roudatut Kiebitsin pyörät olisivat painoltaan ja ilmanvastukseltaan ihanteellisimmat mutta se heikko kantavuus arveluttaa max. käyttöpaine 0.35 bar.Saattavat olla lutussa koko ajan. Piperin pyörät taas painavat ihmeen vähän vaikka 8 kankaiset. Sitten vielä olisi ne 5X8 kumit mitkä poistin ja vaihdoin 4X8 pienemmän ilmanvastuksen ja painon takia. Tradotimilla on runsaasti pienkonerengas vaihtoehtoja ehkä näitä parempiakin. Kaupat pitää tehdä muiden liikkeiden kautta eivät myy pieasiakkaalle. En soittanut kelpaisiko mun LY tunnus.

Ansis

Olisi muuten mielenkiintoista käyttää eri pyöriä tuulitunnelissa vastusten mittaamiseksi, kapselin kanssa ja ilman. Jostain syystä kunnon suksilla kulkee kovempaa kuin pyörillä, vaikka sandumeja ja vaijereita on jarruttamassa. Olisiko telipyörät ratkaisu kelirukkoon, varsinkin jos toisen saisi ohjautuvaksi?
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Raumlaisis jaarituksis (Nortamo) sanotaan että on "Luonnonlakkite vastast ja Jumala rienaust koittap pyssy kahren peräsi olevan pyörän pääl."Puhuttiin polkupyöräilystä. Mutta muuten kahden peräkkäin olevan pyörän ilmanvastus on pienempi kuin yhden ilman pyöräsuojia vertaillessa. Eräs ameriikan Polakki A. Strojnik kirjoitti niin S.A. lehdessä. Muistaakseni olen nähnyt taulukon missä eri pyöräkokojen ilmanvatuksia. Eri pyöräkokojen vierintäkyvystä kurapellolla voisi itsekin tehdä työlään koesarjan vetämällä jousivaan välityksellä koeriggausta. Jos hätäisesti arvioi, Lerchen matkanopeus putoaa 100 kmh paikkeille. Myös vastuskuvio suhteessa vetolinjaan muuttuisi ja korkeusperäsimen trimmaus muuttuu. Ehkä harkitsen vielä ainakin äärimmäisyyksiin menoa. Ultralla totesin suksien alapuolella pilkottavien pyörien aiheuttavan ihmeen paljon vastusta mikä ilmeni lähtökiidon pitenemisenä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod