100 LL

Aloittaja Martti Mattila, elokuu 30, 2025, 10:05:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Autobensiinien ja pienkone alkylaattibensiinin vanhenemiseen varastossa löytyy helposti tietoa netistä siitä ei tarvitse foorumilaisia vaivata mutta kuinka on Avgas 100LL.n kanssa kaasutiiviissä metalliastiassa, ruostumaton tai alumiini. Harrastekentillä säiliöt ovat maanpäällisiä ja kemialliset reaktiot nopeutuvat lämpötilan noustessa. Vanheneeko 100 LL. olen käyttänyt 100 LL ää. ulkoseinämaalin ohentamiseen siinä toivossa että saisin kirottua Lyijyä maaliin hometta estämään. Kuinkahan kovaa myrkkyä 100 LL. on auton katalysaattorille pieninä määrinä.

Toma

#1
En ole löytänyt varsinaista dokumenttia joka kertoisi että miten kauan AVGAS pisimmällään säilyy, 100LL AVGAS on stabiilia noin 12 kuukautta, jos se varastoidaan oikein. Pienemmissä astioissa (tynnyrit, kanisterit) käyttöikä lyhenee 3–6 kuukauteen. Joissain tapauksissa, hyvissä olosuhteissa, polttoaine on ollut käyttökelpoista jopa yli 2 vuotta, mutta viralliset ohjeet suosittelevat kierrättämään sen vuoden sisällä.

Melko luotettavat lähteet:

General Aviation News – "What is the shelf life of avgas?"
→ Suositus: n. 1 vuosi. Laboratoriotestien mukaan joskus pidempäänkin, jos säilytetty hapettomalta ja viileässä.

Skybrary
 – Aviation Fuels Technical Review

→ Hyvin käsiteltynä n. 1 vuosi ilman ongelmia.

U.S
. Department of the Interior – Aviation Fuel Management Handbook (2024)

→ 100LL tynnyreissä: max. 12 kk, ellei jatkoa varmisteta näytteenotolla.

Sergeant
 Oil & Aviation-fuel (tuotetieto)

→ Suositus käyttöiäksi: n. 1 vuosi.

Käyttäjäkokemuksia (foorumit):

VansAirForce.net: polttoainetta käytetty 2 vuotta säilytyksen jälkeen ilman ongelmia.

AccessNorton.com: käyttäjä raportoi 3 vuotta säilytetystä avgasista, joka toimi hyvin.




Terveisin
Tom Arppe

Toma

Ai niin, kyselit vielä mitä se tekee auton katalysaattorille (eikä vaan sille)

  • Katalysaattori tuhoutuu nopeasti lyijyn takia (noin 100 kilometrissä jos ajat pelkällä 100LL bensalla)
  • Syy tähän on että lyijy kertyy kolmikatalysaattorin aktiivipintaan, jolloin katalyyttinen reaktio (CO → CO₂, HC → CO₂ + H₂O, NOₓ → N₂ + O₂) tukkeutuu pysyvästi.
  • Lambda-anturit vioittuvat ja antavat virheellisiä arvoja. (ne tuhoutuu jo alle 10km)
  • Lambda-anturit perustuvat keraamisiin materiaaleihin (zirkoniumdioksidi, yttriumoksidi). Lyijy reagoi anturin elektrodipinnoilla → herkkyys laskee nopeasti → anturi näyttää väärää seossuhdetta
  • Käytännössä jo alle yksi tankillinen AVGAS 100LL voi pilata koko auton pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän

Omakohtaista kokemusta on kun tankkasin vahingossa kanisterista missä oli ollut 100LL:ää (ja siellä oli noin ehkä 2 litraa jäljellä) Lambda anturit meni vaihtoon ja katalysaattori sen vielä kesti, mutta heikkeni huomattavasti, aina oli pelko katsastuksessa, kun ohje arvot oli ihan rajalla.
Terveisin
Tom Arppe

Martti Mattila

Kiitos vastauksesta, olisihan tuo pitänyt arvata että Hiili kemiallisesti aktiivinen alkuaine pyrkii muodostamaan pitkiä ketjuja mitkä eivät ole otollisia palamisessa. Tämä tapahtuu vaikka kevyempien jakeiden haihtuminen on estetty. Tuollainen mahdollinen Lyijyonnettomuus ehkä tapahtui minullekin vaikka olin tussilla merkannut lyijybensakanisterit niin juuri se kannu millä ohensin maalia jäi ulos ja sade ehkä poisti tekstin. Turhauttavaa sillä tyhjensin kanisterin saadaksen ostettua uutta bensaa naapurin ruohonleikkuriin. Naapurini ei uskonut että viimekesäinen bensa oli käymistymiseste hänen leikkurissaan, syy epäuskoon koska kesämökinkin koneet käynnistyvät viimekesäisellä bensalla. Mutta koska ne ovat kaksitahtisia hän käyttää niissä valmis pienkonebensaa. Eli ei ollut kuullut mitään pienkonebensan erityisominaisuuksista. Näin käy kun täyttää päänsä urheilulla, jokamiesten junttimusiikilla, jne. Nesteen mies piti mielenkiintoisen bensaesitelmän v.97 Hyvinkäällä. Bensat ovat sen jälkeen tyystin muuttuneet, tavallisesti ollaan kiinnostuneita oktaaniluvusta mutta oliko se nyt höyrystymislämpötila mitä valmistuksessa varioitiin ympäri vuoden siten että talveen tarkoitettu bensa höyrystyi helpommin. Nykyajan autoissa  on polttoaineen suihkutus ja tehokkaat suorasytytysjärjestelmät. Niissä puola on kytketty suoraan tulppaan eikä toista kipinänhyppyväliä tarvita kuten vanhoissa virranjakajissa, näin tehty kipinä on tarpeeksi voimakas huonommallekin polttoaineelle. Toisin on joissain vauhtipyörämagneetto ruohonleikkureissa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod