Harrasteilmailun koulutusta ja lupakirjoja koskevat normit lausunnolle

Aloittaja Markku Hiedanpää, marraskuu 13, 2007, 21:50:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

Tällä hetkellä lausuntokierroksella ovat

Kansalliset lentäjien lupakirjoja, kelpuutuksia ja koulutusta koskevien ilmailumääräysten PEL M2-41, PEL M2-43, PEL M2-44, PEL M2-46, PEL M2-47, PEL M2-50, PEL M2-51, PEL M2-70, PEL M2-71, TRG M1-7, TRG M1-9 ja TRG M1-10 muutokset

Ilmailuhallinto pyytää lausuntoa tai perusteltuja kannanottoja otsikossa mainittujen ilmailumääräysten 12.11.2007 päivätyistä muutosluonnoksista. Ilmailumääräysmuutosten aiheet ja perustelut on esitetty oheisessa muistiossa. Muutokset on tarkoitus saattaa voimaan 1.1.2008. Lausunnot pyydetään antamaan kirjallisena ja toimittamaan 30.11.2007 mennessä osoitteella: Ilmailuhallinto, PL 186, 01531 Vantaa, sähköposti: kirjaamo(at)ilmailuhallinto.fi.

kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/lausuntokierros

Normivalmistelussa käytetyt periaatteet:
- Normeja on yksinkertaistettava ja yhdistettävä, periaatteella "jos mahdollista; yksi normi yhteen toimintaan".
- samantyyppiseen toimintaan tasoltaan vastaavat vaatimukset,
- siirtyminen kansallisten oikeuksien sisällä oltava selkeää ja yksinkertaista,
- normin oltava helppolukuinen, poikkeuslupien tarve minimoitava ja normin on oltava otsikoinniltaan sekä rakenteeltaan yhdenmukainen muiden vastaavien harrastenormien kanssa,
- uusituista normeista ei saa aiheutua lisäkustannuksia viranomaistoimintaan,
- normeihin vain ne vaatimukset joita ei ole sanottu EU-asetuksessa, ilmailulaissa tai muissa säädöksissä ja normeissa huomioitava näiden muutokset,
- määräykset on päivitettävä vastaamaan voimassa olevan lainsäädännön tarkkarajaisuusvaatimuksia,
- kansallisissa normeissa ei ylitetä JAR:n tai EASA:n asettamia vaatimuksia yksityisilmailulle

Lisätiedot
Luonnoksia koskeviin tiedusteluihin vastaavat harrasteilmailun tarkastaja Jarmo Selonen, puh. (09) 4250 2456 tai yksikön päällikkö Markku Hiedanpää puh. (09) 4250 2417. Sähköpostit: etunimi.sukunimi(at)ilmailuhallinto.fi


Jouni Laukkanen

Ilmailuliitto toimikuntineen on parhaan tietämyksensä mukaan antanut näistä määräyksistä lausuntonsa jo niiden valmisteluvaiheessa ja tulee sen tekemään vielä kerran. Olisi mielenkiintoista tietää kenttäväen näkemyksiä varsinkin UPL-puolen määräysluonnoksista nimenomaan tällä palstalla. Huomatkaa kuitenkin, että mikäli joku haluaa esittää Ilmailuhallinnolle perustellut mielipiteensä määräysten muuttamiseksi, on sen tapahduttava IH:n nettisivulla annettujen ohjeiden mukaisesti.

Jouni Laukkanen
Ilmailuliiton Experimental- ja Ultrakevyttoimikunnan puheenjohtaja

Ari Simonen

#2
Lukaisin tuon muutosesityksen pikaisesti tärkeimmiltä kohdiltaan läpi ja täytyy sanoa että muutokset ovat pelkästään parempaan suuntaan.

EDIT: Tuossa muutosehdotuksessa ei mainita mitään niistä edellytyksistä joilla kellukkeilla varustettua ultraa käytetään lumelta lentämiseen. Kuuluuko tuo eroavuus ja peryhdyttämiskoulutukseen ? Mikä on maksimimassa jos lentäjällä vesilentooikeus? 495 kg? Eroavuus ja perehdyttämiskoulutus kellukkeilla lumelle muttei vesilentooikeutta? (450 vai 495)
Selvyyden vuoksi noihin oisi hyvä saada mustaa valkoiselle.

Näitähän täällä jo joskus muinoin keskusteltiin mutttei lopullista totuutta tainnut löytyä.

Markku Hiedanpää

#3
Siihen vaaditaan erovaisuuskoulutus, kts:

8 Eroavuus- ja perehdyttämiskoulutus

8.1 Eroavuuskoulutuksen UL- lentokoneelle, jossa on lennolla säädettävä potkuri, sisään vedettävät laskutelineet, kannuspyörälaskuteline, sukset tai joka on varustettu muilla poikkeavilla laitteilla tai ominaisuuksilla, tulee sisältää riittävästi harjoituksia, jotka sisältävät järjestelmien kaikki toimintamenetelmät normaaleissa ja hätätilanteissa.

8.2 Eroavuuskoulutuksen voi antaa UL- lennonopettaja tai tyyppiin hyvin perehtynyt henkilö.  Eroavuuskoulutuksen antaneen henkilön on tehtävä nimikirjoituksellaan varmennettu merkintä koulutuksesta koulutetun ohjaan lentopäiväkirjaan.

Vesikoneen (laite jossa on kellukevarustus tai venerunko) MTOW on 495 kg vaikka sillä laskettaisiin muualle kuin veteen, eli koneen massat katsotaan lento-ohjekirjan rajoitusosasta, ei lentäjän lupakirjasta.

EDIT: Full-lotus kellukkeiden käyttäminen suksina oli valmistelussa esillä, päädyttiin kuitenkin edelläolevaan sanamuotoon, koska tuli ottaa laajemminkin huomioon mm. amfibiokellukkeiden ja lentovenerunkoisen amfibiokoneen käyttäminen maalta ilman vesilento-oikeutta.

Gerhard Barkhorn

Ehkä hieman pilkun viilausta mutta.....

HARRASTEILMAILUN LENTOKOULUTUS
9.4.5 Oppilaan ollessa koulutusohjelman mukaisella yksinmatkalennolla saa valvova
lennonopettaja kouluttaa muita oppilaita edellyttäen, että häneen saadaan aina
välittömästi yhteys ja hän on oltava määräkentällä oppilaan saapuessa
matkalennolta. Edellä oleva ei koske kuumailma- ja kaasupallokoulusta.

ULTRAKEVYTLENTÄJÄN LUPAKIRJA
2.3.1 Hakijalta, jolla ei ole aiempaa lentokokemusta, vaaditaan:
...
b) edellä mainittuihin lentoihin on kuluttava vähintään 5 lentotuntia matkalentoina
sisältäen 150 km:n pituisen matkalennon yksin, jonka aikana on suoritettava
lentoonlähtö ja lasku valvotulle lentopaikalle sen auki ollessa,
...

Eli voisiko noista kahdesta määräyksestä tulkita että jos oppilaan laittaa yksinlennolle EFLA-EFUT-EFLA niin minun pitää opettajana mennä perässä koneella tai autolla Uttiin, jotta pääsen määräkentällä vastaanottamaan oppilaan ja sitten tietenkin takaisin Vesivehmaalle..... Vai pitääkö toimia niin että mennään yhdessä ensin Uttiin koneella, sieltän laitan oppilaan lentämään 150km matkalennon ja sitten takaisin Vesivehmaalle yhdessä.

Markku Hiedanpää

#5
Voihan opettaja sen niinkin tulkita, onko muutosehdotusta?

ps. määräkenttä on esimerkissäsi EFLA koska oppilaalle annettu lentotehtävä päättyy sinne.

Gerhard Barkhorn

Lainaamääräkenttä on esimerkissäsi EFLA koska oppilaalle annettu lentotehtävä päättyy sinne.

OK, eihän tässä sitte ole mitään ongelmaa...

Laitan tähän nyt yhden toisen asian mikä aikoinaan mietitytti (kyse siis voimassa olevasta määräyksestä) eli

LainaaLENTO-OPPILAAN LUPAKIRJA (PEL M2-1)
2.2 Lääketieteelliset vaatimukset
Hakijalla on oltava voimassa oleva luokan 1 tai luokan
2 lääketieteellinen kelpoisuustodistus.

Eli tuosta puuttuu varmaan luokka 4, joka siinä ehkä pitäisi olla......


Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 20, 2007, 17:53:22
Voihan opettaja sen niinkin tulkita, onko muutosehdotusta?

ps. määräkenttä on esimerkissäsi EFLA koska oppilaalle annettu lentotehtävä päättyy sinne.

Totean tuohon lisäksi, että tuo määräkenttä on EFLA silloinkin tuolla matkalentotehtävällä, kun lasku tai laskut välietappikentillä tehtäisi pysäytettyinäkin, eli matkalentotehtävä koostuisi kahdesta tai usemammasta eri lennosta. Näin ainakin PPL-koulutuksessa katsotaan asian olevan ja hyvä niin.

Nuo seisautetut laskut välilaskupaikoilla ovat hyvin suositeltavia noilla valvotuilla lentopaikoilla, koska tällöin kertyy kokemusta ja rutiinia myös tuosta maaliikenteestä, lentoon valmistautumisesta jne. Sitä tarvitaan käytännössä ihan oikeasti.

Lauri Lounasheimo

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 20, 2007, 17:53:22
Voihan opettaja sen niinkin tulkita, onko muutosehdotusta?

ps. määräkenttä on esimerkissäsi EFLA koska oppilaalle annettu lentotehtävä päättyy sinne.

Tuon yksinlentotehtävän määkenttänä Vesis pätee varmaan vain silloin kun opettaja käyttää siirtymiseensä Uttiin ja takaisin jotain muuta vehjettä kuin oppilaan konetta. Oppilaan kanssa lentäessään opettaja kun on päällikkö eikä kyse voi muutenkaan olla yksinlennosta.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - marraskuu 21, 2007, 13:35:06
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 20, 2007, 17:53:22
Voihan opettaja sen niinkin tulkita, onko muutosehdotusta?

ps. määräkenttä on esimerkissäsi EFLA koska oppilaalle annettu lentotehtävä päättyy sinne.

Tuon yksinlentotehtävän määkenttänä Vesis pätee varmaan vain silloin kun opettaja käyttää siirtymiseensä Uttiin ja takaisin jotain muuta vehjettä kuin oppilaan konetta. Oppilaan kanssa lentäessään opettaja kun on päällikkö eikä kyse voi muutenkaan olla yksinlennosta.

Ei sitä lennonopettajaa siellä Utissa tarvita lainkaan, kun matkalentotehtävän määräkenttä tehtävän lopussa on Vesis.

Saattaisipa lennonopettajalle tulla aika kiiruskin ehtiä taas ajoissa Vesikselle vastaanottamaan oppilastaan määräkentälle Vesiksellä, jos välillä Uttiin hankkiutuisi, vai mitä? Entäpä jos välilaskukenttiä olisi peräti vielä kaksi? :huh:

Älkää hyvät ystävät tehkö elämäänne turhan vaikeaksi :thumbsup: 

Lauri Lounasheimo

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - marraskuu 21, 2007, 13:48:45
Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - marraskuu 21, 2007, 13:35:06
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 20, 2007, 17:53:22
Voihan opettaja sen niinkin tulkita, onko muutosehdotusta?

ps. määräkenttä on esimerkissäsi EFLA koska oppilaalle annettu lentotehtävä päättyy sinne.

Tuon yksinlentotehtävän määkenttänä Vesis pätee varmaan vain silloin kun opettaja käyttää siirtymiseensä Uttiin ja takaisin jotain muuta vehjettä kuin oppilaan konetta. Oppilaan kanssa lentäessään opettaja kun on päällikkö eikä kyse voi muutenkaan olla yksinlennosta.

Ei sitä lennonopettajaa siellä Utissa tarvita lainkaan, kun matkalentotehtävän määräkenttä tehtävän lopussa on Vesis.

Saattaisipa lennonopettajalle tulla aika kiiruskin ehtiä taas ajoissa Vesikselle vastaanottamaan oppilastaan määräkentälle Vesiksellä, jos välillä Uttiin hankkiutuisi, vai mitä? Entäpä jos välilaskukenttiä olisi peräti vielä kaksi? :huh:
Älkää hyvät ystävät tehkö elämäänne turhan vaikeaksi :thumbsup: 

Jaa, anteeksi kaupunkilaisuuteni. Minä kun olen tähän päivään asti tulkinnut määräyksiä niin, että opettajan on aina oltava sillä kentällä, mihin ultraoppilas tekee laskun. Mikäs kenttä se esimerkin Utti on, kun oppilaan on määrä tehdä sinne lasku?

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - marraskuu 21, 2007, 14:15:28
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - marraskuu 21, 2007, 13:48:45
Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - marraskuu 21, 2007, 13:35:06
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 20, 2007, 17:53:22
Voihan opettaja sen niinkin tulkita, onko muutosehdotusta?

ps. määräkenttä on esimerkissäsi EFLA koska oppilaalle annettu lentotehtävä päättyy sinne.

Tuon yksinlentotehtävän määkenttänä Vesis pätee varmaan vain silloin kun opettaja käyttää siirtymiseensä Uttiin ja takaisin jotain muuta vehjettä kuin oppilaan konetta. Oppilaan kanssa lentäessään opettaja kun on päällikkö eikä kyse voi muutenkaan olla yksinlennosta.

Ei sitä lennonopettajaa siellä Utissa tarvita lainkaan, kun matkalentotehtävän määräkenttä tehtävän lopussa on Vesis.

Saattaisipa lennonopettajalle tulla aika kiiruskin ehtiä taas ajoissa Vesikselle vastaanottamaan oppilastaan määräkentälle Vesiksellä, jos välillä Uttiin hankkiutuisi, vai mitä? Entäpä jos välilaskukenttiä olisi peräti vielä kaksi? :huh:
Älkää hyvät ystävät tehkö elämäänne turhan vaikeaksi :thumbsup: 

Jaa, anteeksi kaupunkilaisuuteni. Minä kun olen tähän päivään asti tulkinnut määräyksiä niin, että opettajan on aina oltava sillä kentällä, mihin ultraoppilas tekee laskun. Mikäs kenttä se esimerkin Utti on, kun oppilaan on määrä tehdä sinne lasku?

Vikaisepa vaikkapa FINAVIA:n verkkosivuilta kohdasta VFR-Suomi-Finland >> Lentopaikat >> EFUT - Utti tai sitten AIP >> AD >> T-U >> EFUT - Utti.
Utti nyt vaan sattui olemaan alkuperäisen kysyjän esimerkkireitin välilaskupaikka. 

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - marraskuu 21, 2007, 12:50:42

Totean tuohon lisäksi, että tuo määräkenttä on EFLA silloinkin tuolla matkalentotehtävällä, kun lasku tai laskut välietappikentillä tehtäisi pysäytettyinäkin, eli matkalentotehtävä koostuisi kahdesta tai usemammasta eri lennosta. Näin ainakin PPL-koulutuksessa katsotaan asian olevan ja hyvä niin.

Nuo seisautetut laskut välilaskupaikoilla ovat hyvin suositeltavia noilla valvotuilla lentopaikoilla, koska tällöin kertyy kokemusta ja rutiinia myös tuosta maaliikenteestä, lentoon valmistautumisesta jne. Sitä tarvitaan käytännössä ihan oikeasti.
Onkos missään määräystä tai suositusta saako oppilaan laitttaa tekemään yksinmatkalennolla läpärin tai laskun korpikentälle. Tuntuisi ettei ole hyvä idea, jos jotain sattuu niin apu voi viivästyä.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - marraskuu 21, 2007, 17:35:05
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - marraskuu 21, 2007, 12:50:42

Totean tuohon lisäksi, että tuo määräkenttä on EFLA silloinkin tuolla matkalentotehtävällä, kun lasku tai laskut välietappikentillä tehtäisi pysäytettyinäkin, eli matkalentotehtävä koostuisi kahdesta tai usemammasta eri lennosta. Näin ainakin PPL-koulutuksessa katsotaan asian olevan ja hyvä niin.

Nuo seisautetut laskut välilaskupaikoilla ovat hyvin suositeltavia noilla valvotuilla lentopaikoilla, koska tällöin kertyy kokemusta ja rutiinia myös tuosta maaliikenteestä, lentoon valmistautumisesta jne. Sitä tarvitaan käytännössä ihan oikeasti.
Onkos missään määräystä tai suositusta saako oppilaan laitttaa tekemään yksinmatkalennolla läpärin tai laskun korpikentälle. Tuntuisi ettei ole hyvä idea, jos jotain sattuu niin apu voi viivästyä.


Mennäämpä nyt peilin eteen miettimään, että ovatko aivot narikassa. Aikuisten oikeasti kannattaisi miettiä järjenkäyttöä myös ilmaillessa, eikä etsiä aina sitä määräystä. :vihaa:
My mind is willing, but purse is weak.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - marraskuu 21, 2007, 17:35:05
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - marraskuu 21, 2007, 12:50:42

Totean tuohon lisäksi, että tuo määräkenttä on EFLA silloinkin tuolla matkalentotehtävällä, kun lasku tai laskut välietappikentillä tehtäisi pysäytettyinäkin, eli matkalentotehtävä koostuisi kahdesta tai usemammasta eri lennosta. Näin ainakin PPL-koulutuksessa katsotaan asian olevan ja hyvä niin.

Nuo seisautetut laskut välilaskupaikoilla ovat hyvin suositeltavia noilla valvotuilla lentopaikoilla, koska tällöin kertyy kokemusta ja rutiinia myös tuosta maaliikenteestä, lentoon valmistautumisesta jne. Sitä tarvitaan käytännössä ihan oikeasti.
Onkos missään määräystä tai suositusta saako oppilaan laitttaa tekemään yksinmatkalennolla läpärin tai laskun korpikentälle. Tuntuisi ettei ole hyvä idea, jos jotain sattuu niin apu voi viivästyä.

Ei ole olemassa määräystä tai estettä, joka estäisi moisen, eikä siihen liity edes minkäänlaista riskiä kunhan toimitaan asianmukaisesti (koulutus on annettu kaikin puolin asianmukaisesti ja lennonvalmistelut tehty asianmukaisesti (otettu selvää kentän kunnosta, päivän toiminnoista, säistä jne.), mm. lentosuunnitelma esitetty asianmukaisesti ATC:lle pelastuspalvelun varmistamiseksi). Lisäksi lennonopettaja voi vielä valita kohdekentäksi mahdollisimman sopivan korpikentän tarkoitukseen.
Tällainen toiminta on aivan normaalia rutiinia PPL-koulutuksessa ja sopii varmasti myös UPL-koulutukseen.
Ihan yhtä tärkeää on valvotuilla lentopaikoilla pääosin koulutetuille oppilaille lentää riittävästi noita koululentoja korpikentille kuin pääsosin korpikentillä koulutetuille oppilaille lentää riittävästi koululentoja valvotuille lentopaikoille. Molemmilla tarvitaan omat tietämyksensä ja rutiininsa, ja ne molemmat tulee hallita.

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Ansis - marraskuu 21, 2007, 18:19:54


Mennäämpä nyt peilin eteen miettimään, että ovatko aivot narikassa. Aikuisten oikeasti kannattaisi miettiä järjenkäyttöä myös ilmaillessa, eikä etsiä aina sitä määräystä. :vihaa:
Sun kommenttisi jättää ihan auki sen mitä mieltä olet itse asiasta..eli oppilaan läpäristä korpikentälle.

Ansis

#16
Tottakai sun pitää opettajana tuntea oppilaasi ja antaa hänelle myös vastuuta.
My mind is willing, but purse is weak.

Jouni Laukkanen

Tällaiselle yksinmatkalentoläpäri korpikentälle tyyliselle lennolle voi tehdä useamman ATC-plaanin, edellisen voi päättää sinä vaiheessa kun on noustu kentältä ja samalla aktivoidaan seuraava.

Lauri Lounasheimo

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - marraskuu 21, 2007, 22:40:25
Tällaiselle yksinmatkalentoläpäri korpikentälle tyyliselle lennolle voi tehdä useamman ATC-plaanin, edellisen voi päättää sinä vaiheessa kun on noustu kentältä ja samalla aktivoidaan seuraava.

Mitä virkaa sillä opettajalla siellä "määräkentälläkään" on, jos oppilas on jo sorvannut laskuja tutuille ja tuntemattomille kentille ja opettajan valvomattomissa olosuhteissa pitkin päivää?

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - marraskuu 22, 2007, 02:17:33
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - marraskuu 21, 2007, 22:40:25
Tällaiselle yksinmatkalentoläpäri korpikentälle tyyliselle lennolle voi tehdä useamman ATC-plaanin, edellisen voi päättää sinä vaiheessa kun on noustu kentältä ja samalla aktivoidaan seuraava.

Mitä virkaa sillä opettajalla siellä "määräkentälläkään" on, jos oppilas on jo sorvannut laskuja tutuille ja tuntemattomille kentille ja opettajan valvomattomissa olosuhteissa pitkin päivää?

Se lennonopettaja on siellä ottamassa vastaan ja antamassa asianmukaisen jälkibriefingin suoritetusta lentokoulutukseen kuuluvasta ohjelman mukaisesta lentotehtävästä välittömästi suoritetun tehtävän suorittamisen jälkeen, kun se vielä on tuoreena muistissa molemmilla.

Gerhard Barkhorn

Onkohan tietoa viivästyykö uusien määräyksien voimaantulo? Tavoite kaiketi oli 1.1.2008. Ainakaan vielä eivät määräykset olleet päivittyneet nettisivuille...

masal

Markku Salminen


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod