EUT MT talvipäivät
by kopterikuski
tänään kello 17:27:30 |
Vanha vilmi Jojensuusta
by Matti Kuosmanen
tänään kello 10:29:00 |
DV6C
by teacdance
eilen kello 23:44:51 |
Kimppakivaa (siis lentosuunnistusta) tiedossa kausi 2025, muutakin tulossa...
by PRH
helmikuu 06, 2025, 09:31:17 |
Myydään Rans 7, OH-U240
by Martti Mattila
helmikuu 05, 2025, 20:18:59 |
Kolmen vartin raina rakentamisesta
by teacdance
helmikuu 04, 2025, 21:12:57 |
Lentokonehalli osuus EFNU
by Jaakko Riihinen
helmikuu 04, 2025, 01:29:13 |
Kabiini.
by Martti Mattila
tammikuu 30, 2025, 19:20:08 |
Bengström: Ultrakevytlennon-moottoripurjelennon oppikirja
by Teuvo Honkanen
tammikuu 29, 2025, 09:46:05 |
Minä lensin
by Ansis
tammikuu 28, 2025, 09:21:05 |
Mistral
by Andrei Simonievits
tammikuu 26, 2025, 06:41:02 |
Ilmailuradiopuhelin Yaesu
by Janne100
tammikuu 25, 2025, 10:23:45 |
Relluun jousilaskuteline kumin tilalle.
by Teuvo Honkanen
tammikuu 25, 2025, 09:50:07 |
Puu ultran tuliseinän suojaus
by Seppo Koivisto
tammikuu 22, 2025, 11:39:51 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 630,634 | 329 |
Parit kiwat videot | 490,369 | 325 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 363,285 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 373,660 | 246 |
Lentokone projektityönä | 354,318 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 250,015 | 134 |
NPPL ?? | 159,985 | 126 |
Ultra tai mopu | 230,973 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 220,280 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 209,156 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 140,641 | 111 |