Tuoreimmat viestit

#91
Yleisilmailu / Vs: Reaaliaikaista tarkkuuslen...
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - heinäkuu 18, 2024, 17:34:56
RT-E tottakai. Sehän tarvitaan joka tapauksessa jos meinaa jotakin suunnistusta harrastaa koska kotimaassa ei tapahtumia enään ole.
Ruotsiin ei onneksi ole pitkä matka.

Kun menette niin varokaa niiden M Rot systeemejä- siellä ei ole laskeutumismaksuja vaan lentoonlähtömaksut, kaikille kentille ei saa mennä niiden ollessa kiinni vaan pitää pyytää TWR auki ja maksaa avausmaksut, joihinkin paikkoihin saa mennä tankille vain jos olet paikallisen kerhon jäsen jne jne. Kuullosti aika poikkevalta entiseen verrattuna.

Eiköhän tuo systeemi tule meillekin kunhan kehitys kehittyy.

-P-
#92
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Ultran sähköasennus asiaa....
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - heinäkuu 17, 2024, 22:03:19
Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - heinäkuu 17, 2024, 18:12:49Spec55 Tefzel-johtoja löytyy myös moottoriurheiluliikkeistä, esim. https://ttspeed.fi/johtosarjat
:thumbsup:  Tää oli hyvä vähän kalliimpi pienissä johdoissa mitä mouser isommat johdot huomattavasti kalliimpia mutta saapi helposti se hyvä...
#93
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Ultran sähköasennus asiaa....
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - heinäkuu 17, 2024, 18:12:49
Spec55 Tefzel-johtoja löytyy myös moottoriurheiluliikkeistä, esim. https://ttspeed.fi/johtosarjat
#94
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Ultran sähköasennus asiaa....
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - heinäkuu 17, 2024, 13:57:31
Mikä olisi nyt oikea ilmailu laadun johto

TE connectivityltä löyty mil spec johtoja onko nuot spec44 tai spec55 hyvät vai mikä sen pitää olla näitä löytyisi myös mouserilta vielä ei suomesta ole sattunut silmään en ole vielä Aerotecnon Pertille soittanut ja kysynyt olisiko hänellä.

https://www.te.com/en/plp/hook-up-wire/Y30x9.html?q=&n=539605&d=766218%20549508%20557851&type=products&samples=N&inStoreWithoutPL=false&instock=N

Oli viimeisen päälle Niko tehnyt RV-7A koneeseen sähköt itekkin tilasin tuota kutistesukkaa mihin saa tulostimella kirjoittaa tekstit
IMG_2291.JPEG
#95
Ultrakevyet / Vs: Jämi
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - heinäkuu 14, 2024, 15:25:59
Joopas.
Kävin siellä Kuhmossa ja yllätys olikin että nuoria oli saatu mukaan paljon ja innokkaita! Toimijoina, heti perjantai illasta asti
Siellä kertoivat omia kokemuksiaan ja kuuntelivat meidän vanhojen jäärien juttuja. Reippaita nuoria, ei ollu nenä kiinni kännykässä kukaan.
Homma pelasi ja usko nuoriin ilmailun harrastajiin palasi.
Toki oma tytär on mukana ilmailuharrastuksessa ettei se usko ihan kuollut ollut.
Koneita ja alan harrastajia paljon
Kuhmon Ilmailukerholle kymmenen plus!
#96
Ultrakevyet / Vs: Jämi
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - heinäkuu 14, 2024, 14:12:26
Ilmailu on huono harrastus enkä sure jos nuoret eivät siitä innostu. Itsellekin olisi ollut parempi jos olisin käyttänyt rahat ja ajan naisiin, luultavasti edellytykset siihen olisi olleet ilmailua paremmat. Mutta minkäs teet tyhmä pää Kesät Talvet. Kahdeksankymmenluvulla pyöritin lennokkikerhoa ja voi olla että jonkun Hornetin nokassa istuu minulta innoituksen saanut lentäjä, mutta muuten en uskontoani muille tuputa. EAA lähettää jäsenilleen päivittäin pääjutut Airventuresta, mulle riittää naivisti kirjoitettu raportti Ilmailussa Experimentalpäivistä.
#97
Ultrakevyet / Vs: Jämi
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - heinäkuu 14, 2024, 07:06:45
Nyt eksperimentalharrastajat kokoontuvat Kuhmossa, mutta se minua ihmetyttää edelleen; miksi muistakin tapahtumasta tekee somepäivityksiä vain setämiehet ja niilläkin tuntuu olevan kameroistaan pikselit loppu.

Sitten ihmetellään miksi harrastus ei kiinnosta nuorisoa.

Minuakin ollaan vaadittu kuvaamaan ja tekemään somepäivityksiä, mutta eihän viisvitonen osaa enää ajatella nykynourisolaisten kiinnostuksen kohteita. Miksi nämä setämiehet ei anna vapaalippuja, hinauslippuja, lennätyksiä jne. kannustavaa sekä kerhojen sometilien salasanoja noheville nuorisolaisille, jotta he voisivat laittaa edes kännykkäkuvia ja -videoita näkyviin jopa tapahtuman aikana saaden lähistöllä olevia ihmisiä kenties ihmettelemään meininkiä?

Sama juttu autourheilussa, Drifting nousi reilu kymmenen vuotta sitten maamme suosituimmaksi lajiksi katsojamääristä päätellen juurikin medianäkyvyytensä vuoksi, vaikka se kalkkisten mielestä on vain "parkkipaikkarevittelyä".

Myös radioamatöörit ihmettelevät, ettei nuorisoa saa innostumaan. No eihän homma, jota harrastaa vain lihavat karvaiset ja pahalle haisevat sedät voi kiinnostaa kuin jotakin elektroniikka-autisteja, poislukien ne jotka on aiemmin harrastaneet laa-puhelimia. Niistäkin suurin osa omistaa skannerin ja sillä amatööritaajuuksia kuunneltuaan on hylänneet koko harrastuksen.

Oikeasti elämän ruhkavuosien jälkeen pitäisi osata ottaa rennosti ja jättää harrastustoiminta innokkaille nuorisolaisille, sen sijaan että pätisi omilla 25+ vuoden ikäisillä asenteilla ja toimintamalleilla, jotka ovat yleensä peräisin siltä 70-luvulla aloittaneelta sukupolvelta.

Että tällaiset sunnuntaiaamun ajatukset.
#98
Ultrakevyet / Vs: Jämi
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - heinäkuu 11, 2024, 17:39:54
Tähän sopisi jonkun kirjoitustaitoisen kirjoittaa Suomen Eksperimentaalikoneiden historian etten jopa sanoisi Ensyklopedian, en edes yritä sillä ikätoverini tietätävät kaiken muutenkin ja ne jotka eivät tiedä eivät tiedä muutenkaan mitään, esimerkiksi lentotaidon alkuajoista 100-120v. sitten. Karkeasti sanoen harrastelentäminen kuusi ja seitkytluvulla jakautui Moottorilentoon ja Purjelentoon, moni vähemmän rahaa harrastukseensa panostanut purjelentäjä ja myös korkeista tuntihinnoista kiusaantuneet moottorilentäjät halusivat edullisemmilla tuntikustannuksilla lentävän Experimentaalikoneen. Myös lentosesongin pidentäminen houkutti purjelentäjiä ja käänsi katseet moottoroituun purjelentoon.
Pentti Alanteeen aikaansaama Motolerche buumi tuli juuri oikeaan aikaan, Lercheiden ollessa vielä hyvin säilytettyssä kunnossa, jotkut tosi vähillä tunneillakin. Myös muu Exp. koneenrakennus sai vauhtia, kiitos purjelentokerhoissa tutuksi tulleen tikkujen liimaamisen ja rätityskokemuksen. Sitten tuli Ultrakevyet ja uusi tapa päästä lentämään. Joskus olen itsekin ajatellut että ultrakevyet tappoi Exp. rakennuksen, luultavasti väärä oletus. Jos katsotaan Exp. koneen jälkielämää verrattuna Ultrakevytkoneen vastaavaan, jälkielämällä tarkoitan ostajan tai rakentajan aktiivilentovaiheen loputtua. Molempia, niin exp. tai ultria lojuu pois käytöstä olevina halleissa tai talleissa. Ultrissa on vielä se sukupolvirasite, ne ensimmäisen sukupolven laitteet eivät oikein enää nappaa.
Vaimo oli aikaisemmin pätevä masentamaan harrastusta kun perustelut olivat "Maailman lapset kuolevat nälkään ja omatkin tarvitsisivat kengät, mutta yhden täytyy päästä lentämään". Nykyisin voin melkein tuntea kuinka joku paheksuu turhaan lentämistä vaikka toisenlaistakin juttua on tuotu korviini eli kaivataan sen Lemulaisen lentäjän koneen näkymistä taivaalla. Mennyt aika ei enää palaa ja niin huonoa ei olekaan ettei voisi muuttua vielä huonommaksi.
#99
Myydään / Vs: for sale Garmin 300XL, KMA...
Viimeisin viesti käyttäjältä roman23 - heinäkuu 11, 2024, 10:35:32
Garmin 300XL - 700eur
KMA20 - 160eur
egt gauge - 70eur
tacho from PA28
#100
Ultrakevyet / Jämi
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - heinäkuu 09, 2024, 14:17:11
Viime vuosituhannella oli jotain hyvää joka katosi jonnekin.
Mitä kuuluu Jämille nykyään? Ennen joka vuosi siellä oli mielenkiintoista käydä.
Paisuiko homma liikaa?
Tilalle tuntuis sopivan tuo Kuhmon tapahtuma, toivotaan siitä seuraajaa Jämille.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod