+-

+-Viimeiset viestit

Airex C70 PVC-vaahdon saatavuus, Suomesta vai ulkomailta? by Seppo Koivisto
eilen kello 21:55:08

Puutavaran hankinta, Douglaskuusi ja Okumevaneri? by jkarjanl
marraskuu 04, 2024, 10:41:35

Oikeinpäin lennettävien harjoitus-ja kilpailutapahtumien tilanne v.2025 by PRH
lokakuu 29, 2024, 21:54:39

Ilmailuonnettomuus by kopterikuski
lokakuu 25, 2024, 12:56:16

Millikoot by Martti Mattila
lokakuu 22, 2024, 20:53:45

13 vuotta vanhan OPS M2-9 parasta ennen-päivä lähestyy. by Ansis
lokakuu 17, 2024, 16:09:33

Piper 28-140 moottoritilan öljyletkut by Sakari Kivistö
lokakuu 14, 2024, 09:57:58

Peltor ilmailukuulokkeet by satuaar
lokakuu 13, 2024, 18:12:54

2-tahti boxeri melkein suoraan sorvista by Martti Mattila
lokakuu 04, 2024, 13:38:00

Koristeelliset puupotkurit by meglin
syyskuu 30, 2024, 10:47:51

Komposiittilapoja by kopterikuski
syyskuu 28, 2024, 20:39:39

Moottoroitu riippuliidin by Timo Tee
syyskuu 28, 2024, 19:19:31

Vesireiät by tjh
syyskuu 24, 2024, 20:49:15

MILK Ultrakevytlupakirjakurssin infotilaisuus la 21.9.2024 by Armin Züger
syyskuu 21, 2024, 00:34:38

Tervetuloa ilmailufoorumiin

 



Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina.
Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h.
Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. 
 






 

 

 
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin.
Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä.
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle.
Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista.
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa.

Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä.
Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin!

Ilmailu-uutisia

+-Käyttäjätiedot

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

+-Vilkkaimmat otsikot

+-Statistiikka

Members
Total Members: 2328
Latest: Petri Kulmala
New This Month: 0
New This Week: 0
New Today: 0
Stats
Total Posts: 26118
Total Topics: 4451
Most Online Today: 423
Most Online Ever: 1672
(tammikuu 15, 2023, 08:10:30)
Users Online
Members: 1
Guests: 28
Total: 29
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod