+-

+-Viimeiset viestit

Ultrakevyt lentokone by vetu
toukokuu 30, 2023, 13:02:52

Ikaruksen rengassetti by MikaS
toukokuu 25, 2023, 10:28:22

Remote Compass Dynon by Antsu
toukokuu 24, 2023, 13:35:50

Myydään Piper arrow PA-28R-200, OH-PJR by JuukeLap
toukokuu 23, 2023, 22:09:14

Myydään: Grob G109A mopu, kotikenttä Kiikala EFIK. by MatKos
toukokuu 23, 2023, 16:40:13

composite streamlined wing strut cover Issue date/ 2023.04.04 by teacdance
toukokuu 23, 2023, 13:28:13

Master Cleaners by Perttirin
toukokuu 22, 2023, 06:55:31

Kuhmo Fly-In ja Experimental kesäpäivät 7.-9.7.2023 by Timo Hyvönen
toukokuu 16, 2023, 14:46:23

Uudelleenrakennuksesta ja hieman suuremmasta huollosta ajatuksia by Martti Mattila
toukokuu 16, 2023, 11:27:31

Moottoriasennuksen kumityynyt. by Ansis
toukokuu 15, 2023, 15:04:04

Myydään: Colibri mb-2 by Lintunen
toukokuu 11, 2023, 20:05:26

Kylttejä by Esa Virtanen
toukokuu 10, 2023, 10:23:19

Myydään Ultrakevyt lentokone by Jari Lindevall
toukokuu 09, 2023, 20:11:54

Potkuri kulma? by Markku Koivurova
toukokuu 08, 2023, 14:41:18

Tervetuloa ilmailufoorumiin

 



Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina.
Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h.
Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. 
 






 

 

 
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin.
Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä.
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle.
Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista.
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa.

Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä.
Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin!

Ilmailu-uutisia

+-Käyttäjätiedot

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

+-Vilkkaimmat otsikot

+-Statistiikka

Members
Total Members: 2259
Latest: Karaikun
New This Month: 0
New This Week: 1
New Today: 0
Stats
Total Posts: 25567
Total Topics: 4313
Most Online Today: 259
Most Online Ever: 1672
(tammikuu 15, 2023, 08:10:30)
Users Online
Members: 0
Guests: 40
Total: 40
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod