Kootut moottorilinkit
by Martti Mattila
tänään kello 21:55:34 |
Garmin GTX330ES transponder in S mode
by lherbier10
tänään kello 20:53:34 |
Ultran sähköasennus asiaa....
by Seppo Koivisto
tänään kello 00:06:07 |
Myydään pakettina lentäjän "aloitussetti"
by irko
eilen kello 09:56:17 |
Rotax 912 peruskorjausväli?
by Seppo Koivisto
syyskuu 28, 2023, 22:40:03 |
Puu ultran tuliseinän suojaus
by teacdance
syyskuu 26, 2023, 09:32:26 |
Bose A20 Aviation Headset / Bluetooth / Helicopter plug - U174
by coptergod
syyskuu 24, 2023, 17:18:09 |
Potkurin pultit
by Aki Suokas
syyskuu 22, 2023, 10:17:50 |
Ultrakevyt lentokone
by vetu
syyskuu 21, 2023, 11:42:07 |
Trig TT21 transponder
by Matti Kuosmanen
syyskuu 21, 2023, 10:10:32 |
Air Creation trike
by Laivajulle
syyskuu 19, 2023, 19:25:09 |
Uusi lentokelpoisuusmääräys Rotax 912 ja 914 -moottoreille
by Toma
syyskuu 19, 2023, 09:50:04 |
OH-U599, jäikö jälkipolville kerrottavaa?
by Ansis
syyskuu 15, 2023, 12:56:40 |
Ultra Raven
by Rami123
syyskuu 12, 2023, 08:06:07 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 501,424 | 329 |
Parit kiwat videot | 355,997 | 325 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 223,064 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 217,854 | 246 |
Lentokone projektityönä | 209,245 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 167,094 | 134 |
NPPL ?? | 105,586 | 126 |
Ultra tai mopu | 143,233 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 140,193 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 108,031 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 60,532 | 111 |