Millikoot
by tjh
eilen kello 21:15:36 |
2-tahti boxeri melkein suoraan sorvista
by Martti Mattila
lokakuu 04, 2024, 13:38:00 |
Koristeelliset puupotkurit
by meglin
syyskuu 30, 2024, 10:47:51 |
Komposiittilapoja
by kopterikuski
syyskuu 28, 2024, 20:39:39 |
Moottoroitu riippuliidin
by Timo Tee
syyskuu 28, 2024, 19:19:31 |
Vesireiät
by tjh
syyskuu 24, 2024, 20:49:15 |
MILK Ultrakevytlupakirjakurssin infotilaisuus la 21.9.2024
by Armin Züger
syyskuu 21, 2024, 00:34:38 |
Ultran sähköasennus asiaa....
by Seppo Koivisto
syyskuu 19, 2024, 14:21:48 |
Löytyykö nurkista joutilas edullinen lentokone?
by Pilot82
syyskuu 19, 2024, 12:39:27 |
Oikeinpäin lennettävien harjoitus-ja kilpailutapahtumien tilanne v.2025
by PRH
syyskuu 18, 2024, 13:33:32 |
Myydään Renegade Spirit OH-U580
by Tapani Pyhtilä
syyskuu 17, 2024, 15:59:56 |
Aaltopelti
by Martti Mattila
syyskuu 14, 2024, 22:21:56 |
for sale Garmin 300XL, KMA20, intercom and other
by roman23
syyskuu 09, 2024, 14:14:38 |
Radiotaatuuksista
by Ansis
syyskuu 09, 2024, 08:59:57 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 594,661 | 329 |
Parit kiwat videot | 458,706 | 325 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 319,729 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 321,682 | 246 |
Lentokone projektityönä | 316,162 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 220,264 | 134 |
NPPL ?? | 148,314 | 126 |
Ultra tai mopu | 198,414 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 198,128 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 176,185 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 117,793 | 111 |