DV6C
by teacdance
tänään kello 12:37:27 |
Headsetit
by Antsu
eilen kello 21:39:23 |
Myydään ultra.
by Jari Lindevall
eilen kello 18:00:40 |
Stark Stamo 1500
by Martti Mattila
eilen kello 14:23:11 |
Zenair Zodiac 601 HD, 90% valmis
by heharju
toukokuu 06, 2025, 18:20:29 |
Parit kiwat videot
by Ansis
toukokuu 06, 2025, 17:18:10 |
Lentokone
by teemu
toukokuu 05, 2025, 20:54:18 |
Europa XS
by Antsu
toukokuu 05, 2025, 17:09:41 |
Spinneri
by Antsu
toukokuu 04, 2025, 15:40:30 |
Air Navigation Pro
by ITJ
toukokuu 01, 2025, 20:29:03 |
Myydään Bendix King KX125 COM/NAV + intercom
by ropposa
toukokuu 01, 2025, 16:56:05 |
Kimppakivaa (siis lentosuunnistusta) tiedossa kausi 2025, muutakin tulossa...
by PRH
huhtikuu 30, 2025, 15:48:10 |
Myydään polaris fib renkailla ja uudella siivellä
by Marko
huhtikuu 30, 2025, 13:52:56 |
Lentokelpoisuusmääräyksistä
by Aki Suokas
huhtikuu 29, 2025, 13:41:00 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 664,969 | 332 |
Parit kiwat videot | 520,592 | 329 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 422,548 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 426,536 | 246 |
Lentokone projektityönä | 397,264 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 288,680 | 134 |
NPPL ?? | 168,504 | 126 |
Ultra tai mopu | 267,115 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 238,286 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 242,246 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 171,722 | 111 |