Kirjoittaja Aihe: "Techno-Weld on moderni alumiinin sulahitsausmenetelmä"  (Luettu 6093 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuomas Kuosmanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 247
"Techno-Weld on moderni alumiinin sulahitsausmenetelmä"
« : Toukokuu 05, 2006, 10:13:26 »
Onkos joku tällaiseen törmännyt? Aika kiintoisa välineistön kannalta, en sitten tiedä miten ilmailukäytössä moiseen menetelmään suhtaudutaan?

http://www.roadmachine.fi/technoweld.html

//Tuomas



Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Re: "Techno-Weld on moderni alumiinin sulahitsausmenetelmä"
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2006, 12:11:57 »
Onkos joku tällaiseen törmännyt? Aika kiintoisa välineistön kannalta, en sitten tiedä miten ilmailukäytössä moiseen menetelmään suhtaudutaan?

http://www.roadmachine.fi/technoweld.html

//Tuomas


Kyllä tuota on tullut käytettyä aika paljonkin. Olen tuttaville muutamat liitokset juottanut uudestaan kuntoon autojen ilmastointilaitteista hyvin onnistuneesti.
Aika helposti kiinnitarttuvaa, kun vain pari kertaa raapaisee sulan läpi allaolevaa alumiinia, jotta oksidikerrokseen saa pienen reiän, jota t-weldi sitten
repiikin jo itse enemmän "auki". Parit alumiinimutteritkin olen koemielessä tuolla tehnyt. Hyvin onnistuivat. Nyt kaveri tuossa toivoi, että kyseisen
aineen avulla valmistaisin heidän retkifillareihinsa karttapidikkeet alumiinista. No mikäs siinä, tehdään...

Olen myös varannut tuota lentokonekäyttöön. Koneessa tosin vain paikkuuaineeksi alumiinitankkien hitsisaumoihin mikäli tarvetta.

Poissa Kari Aspiola

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 236
Saumojen korroosionkesto?
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2006, 14:43:05 »
Onko kertynyt vielä kokemuksia, miten perusaine ja lisäaine viihtyvät keskenään? Pitääkö korjatut alueet käsitellä jotenkin erityisesti?

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Re: Saumojen korroosionkesto?
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2006, 19:56:22 »
Onko kertynyt vielä kokemuksia, miten perusaine ja lisäaine viihtyvät keskenään? Pitääkö korjatut alueet käsitellä jotenkin erityisesti?

Se mitä porukat ovat juotoksistani, tai lähinnä siis kylmähitsauksistani näin jälkikäteen puhuneet,
niin eivät ainakaan ole autoissa mitenkään suojanneet tehtyä liitosta, eikä kuuleman mukaan
ole ruvennut työntämään sen kummemmin valkoista, kuin minkään muunkaan väristä "jauhetta"
liitoskohdassa.

Toimintaperiaatehan tuolla t-weldillä on se, että alumiinikappaleet lämmitetään lähelle
sulamispistettään, jonka jälkeen lisätty t-weldi kemiallisesti saa aikaan sen, että lämpötila itse
liitoskohdassa kasvaa yli sulamispisteen ja näin saa aikaan t-weldin ja alumiinin yhteensekoittumisen.


 

Powered by EzPortal