Kirjoittaja Aihe: - Coran siipiverhoilua irronnut lennolla ! -  (Luettu 4040 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
- Coran siipiverhoilua irronnut lennolla ! -
« : Maaliskuu 17, 2006, 15:19:33 »
TIEDOKSI KAIKILLE CORALLA LENTÄVILLE !!!!

Tietoon on tullut että Coran vasemman siiven alapinnan kangasverhoilua on irronnut lennolla ! Verhoilua oli irronnut noin 100*250 mm alueelta alapinnassa siivekkeen ja laipan liittymän kohdilla, kangasverhouksen etureunasta.

Irtoamisen syynä vaikuttaa olevan ilmailussa yleisesti käytössä olevien tapojen vastainen verhoilumenetelmä, eli verhouskankaan kiinnitys on epäonnistunut koska se oli tehty kaikkien ohjeiden vastaisesti.

TARKASTAKAA ENNEN SEURAAVAA LENTOA CORALLA SIIPIVERHOILUN LIIMAUS SIIPIRAKENTEESEEN (esimerkiksi työntämällä neula kankaan ja siiven väliin tai vastaavalla tavalla).

ILMAILUHALLINTO ON LAATIMASSA LENTOKELPOISUUSMÄÄRÄYSTÄ CORAN SIIPIVERHOILUN TARKASTAMISESTA.

Jos on jotain kysyttävää tai ilmoitettavaa soittakaa 09-4250 2412 Hannu Martikainen (allekirjoittanut on lähdössä viikoksi matkoille).

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Re: - Coran siipiverhoilua irronnut lennolla ! -
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2006, 20:19:59 »
Ilmailuhallinto on antanut Coran verhoilun tarkastamisesta lentokelpoisuusmääräyksen M 3098/06 (21.3.2006) joka tulee voimaan 1.4.2006. Lentokelpoisuusmääräyksen mukainen tarkastus on tehtävä tämän päivämäärän jälkeen ennen seuraavaa lentoa.
Suosittelen kuitenkin tarkastuksen tekemistä aiemmin.

Lentokelpoisuusmääräyksen teksti:

"Fantasy Air Group. Verhoilun kiinnitys
Koskee: Ultrakevyitä lentokoneita Cora 200, Cora 200 Arius F ja Cora 200 Arius FT
Viite: Käyttökokemukset Suomessa
Voimaantulo: 1.4.2006
Voimassaoloaika: Tämä määräys on voimassa toistaiseksi.
Toimenpiteet:
Tarkasta ennen seuraavaa lentoa lentokoneen kangaspäällysteiden liimausten tartunta siipien metallirakenteisiin.
Kiinnitä erityistä huomiota verhoilukentän reunassa mahdollisesti ilmeneviin maalihalkeamiin.
Jos havaitset liimauksen irtoamista tai huonoja liimauksia, niin uusi verhoilu.
Lähetä havaituista vioista ilmailutiedotuksen AIR T16-3 mukainen tekninen vikailmoitus Ilmailuhallinnolle."

Ote vikailmoituksesta:

"Vasemmasta siivestä oli lähtenyt lennolla verhoilukangas osittain irti. Siipeä tutkittaessa havaittu; Verhoilukangas liimattu Al-peltiin suoraan ilman pohjamaalausta ja mikä pahinta, pellin suojana oleva ohut muovikalvo on jätetty paikoilleen ennen kankaan liimausta. Käytännössä kangas on ollut kiinni koneessa muovikalvon voimalla. Kangas irtosi pellin pinnasta 1,5- 2 kg vedolla. Veto suoritettiin siten, että kankaan alle, pellin ja kankaan väliin työnnettiin parsinneula ja vedettiin parsinneulaa "kalapuntarilla" suoraan ylöspäin. Lisäksi tehtiin imukuppitestiä; d=25 imukupilla vedettiin suoraan ylöspäin kankaan pinnasta ja tälläkin voimalla jonka imukuppi pystyy irtoamatta välittämään, kangas irtosi paikoitellen liimauksesta. Siiven kärkiosan kangas on jättöreunastaan taitettu takasalon suuntaiseksi. Tämä osuus oli todella hyvin kiinni. Siellä ei ollut muovikalvoa. Kalapuntarilla vedettynä kangas repesi n. 8 kg:n voimalla mutta ei irronnut liimauksesta. Samoin siipikaarien kohdalla kangas oli hyvin kiinni, ei muovikalvoa. Puntarilla vedettynä 7 kg:n voimalla kangas repesi ja alkoi irtoamaan kaaresta. Kaari on vain n. 10mm leveä.
Oikean siiven verhoilu on pysynyt paikoillaan mutta verhoilua tutkittaessa paljastui sieltäkin muovikalvo kankaan ja pellin välistä. Parsinneulatestillä kangas irtosi osittain liimauksestaan samalla tavalla kun toisestakin siivestä. On syytä olettaa muissakin Cora Arius -koneissa olevan samatapaisia valmistusvirheitä, koska ilmeisesti Fantasy Air:in valmistusmenetelmissä on/on ollut väärät menetelmät siipiverhoilun asennuksessa. Muut Cora yksilöt on syytä tarkastaa parsinneulatestillä tai d=50mm imukupilla. Jos imukuppi tai parsinneula kykenee jostain kohdasta irrottamaan liimausta(ennen kuin kangas alkaa repeämään) on koko kyseisen koneyksilön verhoilut syytä uusia."

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2006, 14:11:15 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

 

Powered by EzPortal